Тема: Правопис не з дієприкметниками. Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковим зворотом
Мета: дати поняття про дієприкметниковий зворот, навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченні, правильно будувати речення з дієприкметниковими зворотами, правильно писати не з дієприкметниками; розвивати творчі вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях ; виховувати потребу пізнавати мовні глибини.
Тип уроку: урок вивчення нової теми.
Форма уроку: урок із використанням комп’ютерних технологій.
Міжпредметні зв’язки: література, народознавство.
Очікувані результати: учні визначають дієприкметникові звороти у реченнях і текстах, уміють правильно будувати речення з дієприкметниковими зворотами, правильно виділяють комами дієприкметникові звороти, правильно пишуть не з дієприкметниками; складають зв'язне висловлювання на запропоновану тему.
Обладнання: ІКТ, таблиця, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І.Оргмомент
ІІ. Актуалізація навчальних знань учнів
2.1. Перевірка домашнього завдання.
2.2 Пригадай правила, заповни пропуски.
• Дієприкметник відповідає на питання ______________________________.
• Дієприкметники поділяють на активні й ____________________________.
• Пасивні дієприкметники творяться від основи інфінітива перехідних
дієслів за допомогою суфіксів ____________________________________.
• У реченні дієприкметник є ______________, рідше — ________________.
• Дієслівні ознаки дієприкметника: ________, _________, _____________
______________________________________________________________.
ІІІ. Оголошення теми. Визначення мети уроку.
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
V.Пояснення нового матеріалу.
Не з дієприкметниками потрібно писати разом, якщо
• дієприкметник не має при собі залежних слів і в реченні є означенням: незоране поле;
• дієприкметник уживається з префіксом недо-: rнедопечений.
Не з дієприкметниками потрібно писати окремо, якщо
• дієприкметник має при собі залежні слова: ще не зоране поле;
• дієприкметник є присудком: поле не зоране;
• є протиставлення: не зораний, а скопаний город.
5.2. Добери до кожного дієприкметника залежне слово й запиши за зразком. Поясни написання не з дієприкметниками.
Зразок. Неприбрана кімната — досі не прибрана кімната.
Незавершена робота — ____________________________________________
Незібрані полуниці — ______________________________________________
Нерозгадані таємниці — ___________________________________________
Неоголошені результати — __________________________________________
Нерозв’язана задача — ____________________________________________
5.3. Прочитай речення, поясни написання не з дієприкметниками.
1. Урожай не/зібраний. 2. Не/дошита спідниця лежала на столі.
3. Це була не/вигадана, а правдива історія. 4. Досі не/закінчений
портрет. 5. Мене чекала не/завершена робота.
5.4. Підкресли дієприкметники, які з не слід писати окремо.
Ніким не/полагоджений тин, не/змащений віз, поле не/зоране, не/підписана заява, не/доплетений тин, не/висохлий досі рукав, не/зв’язаний
добре сніп, не/впольований звір, не/висушене заздалегідь насіння,
не/закінчена фраза, хата не/накрита, не/зроблений вчасно, не/виконане
завдання, не/скопані ще грядки, не/зібраний урожай, не/з’їдене міллю
сукно, ще не/закінчена робота, слова не/сказані, не/скошена висока
трава, книга не/написана.
- Якщо виконаєш завдання правильно, то з виділених літер підкреслених слів прочитаєш
псевдонім відомої української письменниці Лариси Петрівни Косач. ________________
5.5. Фізкультхвилинка. Релакс
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
- Назви ключові слова. Постав запитання за змістом інформації.
- Підкресли дієприкметникові звороти й познач означувані ними слова за зразком.
Зразок. Наука — то криниця, викопана голкою.
1. Чудово блищало небо, засіяне зорями (І. Нечуй-Левицький).
2. Сниться вночі мені зорями вишите небо (Г. Кириченко).
3. Степ, оповитий тишею, дихав пахощами росяних трав (Петро Панч).
4. Ще спить земля, укутана снігами (Д. Луценко).
5. Сумно на небі, повитому в хмари (Дніпрова Чайка).
6. Раз добром нагріте серце вік не прохолоне (Т. Шевченко).
6.2.Запам’ятай інформацію за методикою «Повітряні кульки для дорослих».
Дієприкметник разом із залежними від нього словами називають дієприкметниковим зворотом.
Іменник, від якого залежить дієприкметниковий зворот, називають означуваним словом.
Дієприкметниковий зворот може стояти
перед означуваним словом або після нього.
Дієприкметниковий зворот у реченні є означенням.
6.3. Підкресли хвилястою лінією дієприкметникові звороти. Познач означувані слова.
1. Небо, збіліле від спеки, уже сивіє, мов попеліє. 2. Вітром розмаяний
вогонь в’ється, тріщить, гоготить. 3. Повстала туга, сном важким приспана. 4. Коли б могли вони тим людям нагадати про поневолених, замучених братів, посаджених поза залізні ґрати, відданих в руки навісних катів.
5. Саме озеро — тиховоде, вкрите ряскою та лататтям, але з незарослим
плесом посередині.
З творів Лесі Українки
-Визнач групи дієприкметників, скорочено надпиши: А — активний, П — пасивний.
6.4. Перепиши речення в робочий зошит, обираючи правильний варіант написання й уставляючи, де потрібно, пропущені літери. Підкресли дієприкметникові звороти або одиничні
дієприкметники як члени речення.
1. Хай же та мрія із думкою вкупці лине в не/знан…і світа. 2. Я пов…ду тебе в далекий, іще не/знан…ий край. 3. Порвалася не/скінч…н…а розмова. 4. І слово співця не/забуте. 5. І руки ті, не/учені до зброї, шукали тільки дружн…ої руки. 6. Тільки мав талан до віршів не/позич…н…ий, а власний.
7. Я ж досі не/заквітчан…а! 8. Не/погаш…н…а іскра
в темряві світить.
З творів Лесі Українки
6.5. КОНКУРС «НАЙРОЗУМНІШИЙ»
Умови конкурсу. Потрібно за 4 хвилини виконати всі
завдання. Якщо в сумі набереш 12 балів, то одержиш Гранпрі — великий кубок Мудрої Сови.
1. Усі слова написано правильно в рядку
А журі, Таллінн, піран’я, дифірамби, кон’юнктивіт
Б жюрі, Таллінн, піранья, дифірамби, кон’юнктивіт
В журі, Таллін, піранья, дифірамби, кон’юнктивіт
Г журі, Таллінн, піранья, дифірамби, коньюнктивіт
Д журі, Таллінн, піранья, дифірамби, кон’юнктивіт
2. Пасивними є всі дієприкметники у варіанті
А зігрітий, опале, вимитий
Б залитий, тремтячий, пройдений
В сидячий, заплетений, вишитий
Г укритий, наляканий, приховані
Д висушений, підписаний,
стихаючий
3. НЕПРАВИЛЬНО утворено дієприкметник у варіанті
А набрякнути — набряклий
Б скосити — скошений
В пошити — пошитий
Г засохнути — засохший
Д лежать — лежачий
4. Виділені слова є омонімами в рядку
А музичний інструмент — музикальна родина
Б крило літака — крило птаха
В моторний хлопець — моторний човен
Г палаючий степ — палаюче сонце
Д радісний погляд — сумний настрій
5. До другої дієвідміни належать
А варити, колоти
Б побороти, бачити
В бігти, загоїти
Г пролазити, полоти
Д говорити, писати
6. Граматичну помилку НЕ допущено у варіанті
А самий швидкий
Б два апельсина
В по всім селам
Г більш старанніший
Д сьома олівцями
7. За лексичним значенням визнач словникові слова й запиши.
-Поламаний або зіпсований, непридатний для використання,
скалічений. __________________________________________________
-Гарний зовнішнім виглядом, що свідчить про дбайливий догляд.
_______________________________________________________________
-З любов’ю вирощений; доглянутий; викоханий. __________________
-У якому знищено відмінності між кимось, чимось. _____________
8.Поясни значення фразеологізмів.
Лежачий хліб —
Утоптаний у багнюку —
VІІ. Підведення підсумків
«Я дізнався про…», «Я вмію…», «Я не зрозумів…»
3. Арґументоване оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання:
Виконати урок 4.
Рефлексія
Чи сподобався вам урок?
Який з етапів уроку найбільше запам’ятався