Урок "Незмінні і змінні слова"

Про матеріал
Завдання: поглибити знання учнів про основу слова й закінчення змінних слів, про форми слова і спільнокореневі слова; формувати навички визначати основу слова та закінчення змінних слів, розрізняти форми слова і спільнокореневі слова; розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, підвищувати культуру мовлення; виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

Завдання: поглибити знання учнів про основу слова й закінчення змінних слів, про форми слова і спільнокореневі слова; формувати навички визначати основу слова та закінчення змінних слів, розрізняти форми слова і спільнокореневі слова; розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, підвищувати культуру мовлення; виховувати любов до природи.

 

 

 

 

Українська мова 5 клас

Тема: Незмінні і змінні слова

Мета:

поглибити знання учнів про основу слова й закінчення змінних слів, про форми слова і спільнокореневі слова; формувати навички визначати основу слова та закінчення змінних слів, розрізняти форми слова і спільнокореневі слова; розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, підвищувати культуру мовлення; виховувати любов до природи.

Міжпредметні зв'язки: художня література.

Методичне забезпечення: підручник, малюнки, картки з назвами мовознавчих розділів, роздавальні матеріали.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

 Аутотренінг

Я — учень.

Я — особистість творча.

Я думаю, замислююсь.

 Я хочу знати.

 II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Мозковий штурм.

  • Відтворіть мовознавчі розділи, які ви вже вивчили протягом навчального року (Учні називають розділи: лексикологія, фонетика, синтаксис.).

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Проблемне завдання.

Порівняйте слова. Журі, таксі, маса, книга, слово.

Поставте до них запитання. Чи всі слова можна змінити?

Свою відповідь аргументуйте.  

ІV. Сприймання й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя. В українській мові, крім змінних, є незмінні слова. Якщо вони не змінюються, то виділити закінчення в них не можна, його немає. Усе слово складає його основу.
  2. Дослідження-спостереження. Проана­лізуйте групи незмінних слів. Зробіть ви­сновок, які частини мови тут представлені. У якій формі стоять дієслова?

Депо, лото, кашне, портмоне, таксі, журі; ве­село, добре, угорі, улітку, зараз, по-новому; за­вести, їхати, працювати, сміятися.

Це, як правило, слова іншомовного походження і прислівники: вчора, завжди, метро, таксі, пюре тощо.

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу. Ст.204.

 Психологічне розвантаження.  Порахуйте, скільки зображено звірів на малюнках

 

 

 

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

1.Робота в парах.

Розподіліть між собою групи слів. Випишіть по­слідовно незмінні слова. Обґрунтуйте ваш вибір.

КЛЮЧ. Підкресліть у кожному виписаному слові першу букву. Якщо завдання виконано правильно, то з підкреслених букв можна прочитати назву міста.

Група 1. Узимку, веселка, журі, гортати, горобець, обідати, далекий, раненько, образно, написаний, далеко.

Група 2. Улітку, веснянка, жувати, солодкий, голосно, обгородити, вибігаю, радіти, опівночі, червоний, дивно.

  1. Метод розриву шаблону.

 Запишіть слова в три колонки: а) зі звуковим закінченням; б) з нульо­вим закінченням; в) без закінчення (незмінні). Лісник, лісники, далеч, далеко, далекий, височина, високо, вись, вчора, вчорашній, поні, кінь, зебра, перехід, виходити, ходжу, малювати, малюнок, зоопарк, арена, метро, осінній.

 Із двома словами останньої колонки (на вибір) складіть і запишіть речення. Підкресліть ці слова як члени речення.

Перевірка виконання роботи.

 

  1. Творче завдання.

Використавши подані слова, відновіть прислів’я і запишіть. Позначте закінчення в тих словах, форму яких ви змінили. 1. Голова, без, розум, як, ліхтар, без, свічка. 2. І, сила, перед, розум, никну. 3. Що, написано, перо, не, вивезеш, і, віл. 4. Їж, борщ, з, гриби, держу, язик, за, зуби. 5. Гарними, розмови, гості, не, наситиш.

  1.  Підкресліть слова, у яких закінчення виражає граматичне значення мно­жини.

 

 VI. Підсумок уроку.

  1. Створення морфологічних шарад.

Учитель називає слова, з частин яких треба створити нове слово. Наприклад, щоб створити слово посадка треба взятии префікс з слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова поїздка.

Префікс із слова проїзд, корінь із слова лісник, суфікс із слова каток. (Пролісок).

Префікс і корінь із слова проводир, суфікс і закінчення із слова коробка. (Проводка).

Префікс із слова побудова, корінь із слова купити, суфікс і закінчення із слова печатка. (Покупка).

Префікс із слова відпустка, корінь із слова загадка, суфікс і закінчення із слова виставка. (Відгадка).

Префікс із слова прибув, корінь із слова кордони, суфікс із слова керівник. (прикордонник).

 VII. Оголошення результату навчальної діяльності учнів на уроці.

Учитель коментує навчальні досягнення учнів, оцінює якість пізнавальної діяльності (активність, послідовне та чітке доведення думки, обдуманість відповіді, швидке знаходження відповіді).

 

 VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

  1. Вивчити параграф 54, вправа 516.
  2. Скласти кросворд з теми «Незмінні й змінні слова»
docx
Додано
31 серпня 2019
Переглядів
6643
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку