Завдання: поглибити знання учнів про основу слова й закінчення змінних слів, про форми слова і спільнокореневі слова; формувати навички визначати основу слова та закінчення змінних слів, розрізняти форми слова і спільнокореневі слова; розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, підвищувати культуру мовлення; виховувати любов до природи.
Українська мова 5 клас
Тема: Незмінні і змінні слова
Мета:
поглибити знання учнів про основу слова й закінчення змінних слів, про форми слова і спільнокореневі слова; формувати навички визначати основу слова та закінчення змінних слів, розрізняти форми слова і спільнокореневі слова; розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, підвищувати культуру мовлення; виховувати любов до природи.
Міжпредметні зв'язки: художня література.
Методичне забезпечення: підручник, малюнки, картки з назвами мовознавчих розділів, роздавальні матеріали.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
Аутотренінг
Я — учень.
Я — особистість творча.
Я думаю, замислююсь.
Я хочу знати.
II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Мозковий штурм.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Порівняйте слова. Журі, таксі, маса, книга, слово.
Поставте до них запитання. Чи всі слова можна змінити?
Свою відповідь аргументуйте.
ІV. Сприймання й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Депо, лото, кашне, портмоне, таксі, журі; весело, добре, угорі, улітку, зараз, по-новому; завести, їхати, працювати, сміятися.
Це, як правило, слова іншомовного походження і прислівники: вчора, завжди, метро, таксі, пюре тощо.
Психологічне розвантаження. Порахуйте, скільки зображено звірів на малюнках
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
1.Робота в парах.
Розподіліть між собою групи слів. Випишіть послідовно незмінні слова. Обґрунтуйте ваш вибір.
КЛЮЧ. Підкресліть у кожному виписаному слові першу букву. Якщо завдання виконано правильно, то з підкреслених букв можна прочитати назву міста.
Група 1. Узимку, веселка, журі, гортати, горобець, обідати, далекий, раненько, образно, написаний, далеко.
Група 2. Улітку, веснянка, жувати, солодкий, голосно, обгородити, вибігаю, радіти, опівночі, червоний, дивно.
Запишіть слова в три колонки: а) зі звуковим закінченням; б) з нульовим закінченням; в) без закінчення (незмінні). Лісник, лісники, далеч, далеко, далекий, височина, високо, вись, вчора, вчорашній, поні, кінь, зебра, перехід, виходити, ходжу, малювати, малюнок, зоопарк, арена, метро, осінній.
Із двома словами останньої колонки (на вибір) складіть і запишіть речення. Підкресліть ці слова як члени речення.
Перевірка виконання роботи.
Використавши подані слова, відновіть прислів’я і запишіть. Позначте закінчення в тих словах, форму яких ви змінили. 1. Голова, без, розум, як, ліхтар, без, свічка. 2. І, сила, перед, розум, никну. 3. Що, написано, перо, не, вивезеш, і, віл. 4. Їж, борщ, з, гриби, держу, язик, за, зуби. 5. Гарними, розмови, гості, не, наситиш.
VI. Підсумок уроку.
Учитель називає слова, з частин яких треба створити нове слово. Наприклад, щоб створити слово посадка треба взятии префікс з слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова поїздка.
Префікс із слова проїзд, корінь із слова лісник, суфікс із слова каток. (Пролісок).
Префікс і корінь із слова проводир, суфікс і закінчення із слова коробка. (Проводка).
Префікс із слова побудова, корінь із слова купити, суфікс і закінчення із слова печатка. (Покупка).
Префікс із слова відпустка, корінь із слова загадка, суфікс і закінчення із слова виставка. (Відгадка).
Префікс із слова прибув, корінь із слова кордони, суфікс із слова керівник. (прикордонник).
VII. Оголошення результату навчальної діяльності учнів на уроці.
Учитель коментує навчальні досягнення учнів, оцінює якість пізнавальної діяльності (активність, послідовне та чітке доведення думки, обдуманість відповіді, швидке знаходження відповіді).
VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.