Матеріал дає можливість поглибити знання учнів про правопис значущих частин слова; розвивати пам’ять, увагу, орфографічну пильність, логічне та образне мислення, усне й писемне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати навички самостійної роботи.
Українська мова 5 клас
Тема: Правопис значущих частин слова
Мета: поглибити знання учнів про правопис значущих частин слова; розвивати пам’ять, увагу, орфографічну пильність, логічне та образне мислення, усне й писемне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати навички самостійної роботи; виховувати працьовитість, прагнення якісно виконувати поставлене завдання.
Міжпредметні зв’язки: природознавство.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на роботу.
ІІ.Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.
ка, нути, ник, роз нути, за чати.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
ІV. Виконання системи завдань
Змінна частина слова, що виражає його граматичне значення, – це … (1 бал).
Лексичне значення виражає частина слова … (1 бал).
Випишіть незмінювані слова: дерево, радіо, радісно, радісне, весело, веселити, веселий (1 бал).
Випишіть слова з нульовим закінченням: берег, переміг, таксі, карасі, карась, ніч, нічка (1 бал).
Дайте визначення спільнокореневих слів (1 бал).
Доберіть 3–4 спільнокореневі слова до іменника квіти (1 бал).
Запишіть 2–3 форми слова блакитний (1 бал).
Розберіть за будовою слова беззахисний, наплічник, заплітати (3 бали).
-ар-(-яр-), -иц-, -ист-, -іст-, -тель- , -н-, -ив-, -ськ-, -еньк-, -и-, -а-, -ва-, -ува-, -ти-
Виконайте завдання одного з варіантів.
ВАРІАНТ А. Запишіть не менше 8 назв різних овочів і фруктів зі зменшувально пестливими суфіксами. Складіть і запишіть п’ять речень з дібраними словами. Поясніть, якого забарвлення надали ці слова реченням.
ВАРІАНТ Б. Запишіть не менше 8 назв різних овочів і фруктів зі зменшувально пестливими суфіксами. Напишіть невеликий текст (5–7 речень) на тему «Влітку на городі», використавши деякі з дібраних слів. Поясніть, чи надали ці слова вашому тексту емоційного забарвлення й виразності.
Психологічне розвантаження. Що птахів зображено на картині? (15).
Метод «Хроноклазм»
Від поданих слів утворіть нові слова за допомогою префікса з- (с-, зі-). Запишіть утворені слова у дві колонки: а) з буквою з (зі-) у префіксі; б) з буквою с у префіксі. Зверніть увагу, що в обох колонках має бути однакова кількість слів. Робити, ховати, формувати, гадати, хвалити, рветься, єднати, питати, сохнути, косити, рівняти, терти, гріти, планувати, чистити, цементувати, кріпити.
ІІ. З одним утвореним словом кожної колонки складіть і запишіть речення – інструкцію для аборигенів.
V. Підсумок уроку.
VI. Оголошення результату навчальної діяльності учнів на уроці.
Учитель коментує навчальні досягнення учнів, оцінює якість пізнавальної діяльності (активність, послідовне та чітке доведення думки, обдуманість відповіді, швидке знаходження відповіді).
VII. Домашнє завдання.
1.Скласти кросворд з теми «Значущі частини слова».