Урок "Нумерація чисел у концентрі «Тисяча». Лічба в межах тисячі. Розклад чисел на розрядні доданки. Розв’язування задач."

Про матеріал
Урок математики розроблено відповідно до роботи з учнями з нозологією ЗПР. На уроці намагалась створити такі умови, за яких кожна дитина змогла б кинути виклик своїм обмеженням та досягнути успіху у самовдосконаленні.
Перегляд файлу

Тема:  Нумерація чисел у концентрі «Тисяча». Лічба в межах тисячі. Розклад  чисел на розрядні доданки. Розв’язування задач.

Мета: активізація  знань  нумерації двоцифрових та трицифрових чисел, закріплення  лічильної  одиниці – сотні ; застосування вміння встановлювати  співвідношення між лічильними одиницями, розрядами: одиницями, десятками, сотнями; формування  вміння лічити сотнями, вміння порівнювати сотні;   формувати вміння називати трицифрові числа за їх розрядним складом,   записувати трицифрові числа; формувати комунікаційні компетентності в спілкуванні і співпраці при роботі в групі; формувати вміння застосовувати отримані знання при розв’язуванні завдань;  розвивати мотивацію до  навчальної діяльності,   розвивати  мислення учнів, творчу уяву, зв’язне мовлення; виховувати толерантне   ставлення та інтерес до відповідей  інших  учнів;  виховувати  поважне   ставлення до історичного

минулого.

 

Тип уроку:  урок відпрацювання  вмінь та навичок.

Обладнання: мультимедійні засоби, навчальна  презентація, ілюстрації, картки з завданням для роботи у групах, картки для роботи з учнями з ООП, математичні планшети,   «пучки сотень»,  набори намистин і пірамідок, рахівниці.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу.   Створення емоційного настрою.

1. Емоційне налаштування

- Уявіть, що у ваших долоньках – дрібка гарного настрою. Візьміться за руки, поділіться гарним настроєм, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз з вами. Привітайтеся з нашими гостями, подаруйте і їм частинку гарного настрою своєю посмішкою.

- Сідайте, будь ласка, за парти.

2. Вправа  “ Очікування»

- Діти, скажіть, що ви очікуєте від нашого уроку. Яким ви його хочете бачити? В цьому вам допоможуть букви - підказки. (слайд__)

Отже, наш урок буде:

Ц – цікавим                 П – продуктивним            Н – навчальним

К – корисним              З – змістовним

 

Щоб ваші сподівання здійснилися, я бажаю  кожному з вас бути: уважними, активними, працьовитими та старанними. Тож починаймо.

 

ІІ. Відтворення і корекція опорних знань учнів, навичок і умінь

  1. Робота в групах. Вправа «Дешифрувальник»
  • Ми розпочнемо нашу роботу з усного рахунку. Ви попрацюєте в групі. Пригадаймо правила роботи в групі:
  •  бути толерантними, поважати думку один одного, і  пам’ятайте  – для перемоги важливий командний дух.
  • Зверніть увагу,  що  після виконання кожного  завдання вам пропонується заповнити картку самооцінювання за допомогою кольорових  стікерів:

Червоний – завдання видалося для мене  складним, треба попрацювати

Зелений –  впорався повністю

Голубий –  розібрався не до кінця

 

  • Отже,  перше  завдання: обчисліть вирази і замініть кожен символ у реченні відповідним числом, а тоді кожне число  літерою алфавіту. І ви дізнаєтесь назву  колиски  українських  козаків, куди ми здійснимо уявну подорож.

 

88-78=

23-4=

Картинки по запросу печатка козацька6+9=

Картинки по запросу чернильница козацкая50-49=

 

Похожее изображение8+4=

Похожее изображение30-8=

Картинки по запросу перо13+7=

 

Картинки по запросу знамя украинского козацтва17+14=

 

 

  • Отже, що ми отримали? (Запорозька Січ  -    колиска козацтва.) 

( слайд__)

Заповнення картки самооцінювання

Для учнів з ООП:

я

т

с

о

н

50

30

10

20

40

я

т

с

о

н

5

3

1

2

4

 

 

 

Прочитати вголос  слово «сотня»,   виписати слово «сотня» в повітрі , записати  слово «сотня» в зошит.

Заповнення  картки   самооцінювання з допомогою асистента вчителя

  1. Евристична  бесіда
  • Хто такі козаки? (Прогнозована відповідь (ПВ)людина зі зброєю, вільний чоловік)
  • Хто   міг стати козаком?  (  ПВ - Сильний, сміливий, винахідливий, мужній, відважний, розумний, кмітливий)
  • Перші відомості про українських козаків датують 1489 роком.

Козаки селилися за  Дніпровими  порогами, тому і отримали назву запорожці. Для безпеки свої поселення – козаки обгороджували укріпленнями з січених (рублених) колод. Звідси і назва Січ.

  • А де знаходилась Запорозька Січ? (за допомогою  карти  Запоріжжя) (ПВ - на о.Хортиця)
  • Хто  з вас був на о. Хортиця,  в туристичному комплексі «Запорізька Січ», який славиться на всю Європу ? 

Справжньому українцю бажано  відвідати «Запорізьку Січ» на о.Хортиця. Тож хто ще  не побував в цьому славетному місці, беріть батьків та гайда!    Адже це наша історія   ( слайд__)

  • Зверніть увагу на картку, з якою ви працювали у групах. Що це за символи?  (ПВ – символи влади козаків).
  • Головним символом влади у козаків була  булава. Ось вона ( показ булави).
  • Що ще є на малюнку? (шабля, прапор, перо з чорнильницею, печатка)

«Стіна слів» -  слова (козак, курінь, булава, шабля, корогва, каламар, клейноди,  печатка)   вивішуються для запам’ятовування на «стіні слів»

 

  1. Мотивація навчальної діяльності школярів, повідомлення теми, мети і завдань уроку
  • Я пропоную нам всім разом  здійснити подорож у минуле України – до осередку   козацтва.  Тож налаштовуємося на  цікаві та  приємні  враження.
  1. Пальчикова гімнастика ( за рекомендаціями вчителя – дефектолога)
  2. Каліграфічна хвилинка

Давайте запишемо   у своїх зошитах дату нашої подорожі.

  1. Математичний диктант
  • Пропоную записати  число в якому: 1 дес. 4 од.; 10 дес.; 9 дес. 8 од.; 5 дес. 4 од.; 7 дес. 1 од.; 2 дес. 3 од.; 6 дес. 8 од.; 7 од.

А тепер перевіримо

14, 100, 98, 54, 71, 23, 68, 7( слайд ___)

Заповнення картки самооцінювання

Для  учнів  з ООП:

Штриховка числа 100  (робота на картках)

Заповнення  картки   самооцінювання з допомогою асистента вчителя

  1. Характеристика числа 100    (метод «Кубування»)
  • Які числа зайві?   Чому?
  • Назвіть зайве трицифрове число.
  • Які цифри використовуємо для його запису?
  • Скільки цифр записано? Отже, яке це число? (трицифрове, кругле)
  • Число парне чи непарне?
  • Назвіть сусідів числа 100. Як утворити попереднє число? (100-1)
  • Як утворити більшого сусіда числа 100? ( 100+1)
  • Отже, яке число характеризували?

ІІІ. Повторення, узагальнення і систематизація знань

  1. Введення поняття «сотня»

- Розгляньте малюнок. Козаки жили на Січі в куренях. Козацькі курені були розташовані навколо церкви (слайд___)

-  А хто   знає, скільки козаків жило  в одному курені?  ( ПВ - 100)

- Число 100.  Багато слів в українській мові мають в своєму складі частинку сто. Можливо хтось знає такі слова? ( ПВ - намисто, тісто, історія, стовп)

- А як    по-іншому можна  назвати число 100 замінивши  його рід на жіночий?  ( ПВ - сотня)

- Де ми  зустрічаємо  це слово? (ПВ – при рахуванні грошей, при назві розрядів)

- Погляньте ще раз на малюнок.  Скільки куренів навколо церкви?

- Скільки козаків в кожному курені?

- Полічимо козаків сотнями.

      - Як позначити на письмі одну сотню? Дві? Три? Чотири?

      - Порахуйте сотнями до тисячі.

       - Порахуйте від тисячі в зворотному порядку.

      - Доповніть ряд чисел: 100, 300, 500,…, …. .

Для  учнів  з ООП:

Доповни ряд чисел: 100, …, 300, …, 500, …, 700, …, 900, 1000

За необхідністю використання    карток – підказок.

Заповнення  картки    самооцінювання з допомогою асистента вчителя

 

-В Запорозькому війську підрахунок козаків вів писар.

- Скільки козаків налічує перша сотня? Друга сотня? Сьома сотня? Десята сотня?

- Скільки козаків налічується у сотні? У двох сотнях? У семи сотнях? У десяти сотнях?

1 сот. = 10 дес. = 100 од.

- Пригадайте, скільки в одній сотні десятків? Одиниць? А в тисячі?

1 тис. = 10 сот. = 100 дес.

 


- Отже, з яким розрядом ми познайомилися на минулих уроках? ( сотні)

  • А десять сотень становлять тисячу.

 

  1. Порівняння круглих чисел в межах тисячі
  • Запорозькі козаки добре вміли рахувати. Покажемо і ми, як справжні малі козачата,  що   вміємо це  робити!

 На кожній парті сувій з завданням.

  • Давайте нагадаємо собі, що сотні порівнюємо так само, як і одиниці.     

 

Порівняйте сотні за зразком:

Зразок: 200     300

Міркую: 2 сот. < 3 сот.

Записую: 200 < 300

500      300                    600      400

700      900                    900      800

100      1000                  200      700

-Від чого залежить результат порівняння?

  1. від місця числа в натуральному ряді;
  2. від цифри, яка показує кількість сотень.

Заповнення картки самооцінювання

Для учнів з ООП:

За допомогою «пучків сотень» порахувати та порівняти сотні від меншого до більшого і навпаки

Заповнення  картки    самооцінювання з допомогою асистента вчителя

 

3. Арифметичні дії з круглими числами

-     Наступне завдання допоможе вдосконалити обчислювальні навички в межах тисячі. Нагадаємо собі, що дії над сотнями виконують так само, як і над одиницями.

Зразок: 300+200=?

Міркую: 3 сот. + 2 сот. = 5 сот.

5 сот. – це 500

Записую: 300+200=500

 

  • Знайдіть значення виразів:

200+400=                          200·3=

800-500=                           400 ·2=

700-300+500= 800 + (900-700)=

  • Зробіть взаємоперевірку.   Звірте свою відповідь з відповіддю на екрані ( слайд ___)

Заповнення картки самооцінювання

 

Для учнів з ООП:

Викладання числа 100 на математичному  планшеті.

  1. Фізкультхвилинка «Гопачок»
  2. Робота над простою задачею (усно)
  • Коли потрібно було вибрати старшину, козаки збиралися на Козацьку раду  для  голосування. На знак згоди козаки підкидували вгору шапки.
  • Прочитайте задачу.

На Козацькій раді обирають старшину. Названо ім’я Ганяйхмари. На знак згоди вгору полетіло 800 козацьких шапок. Це на 100 менше, ніж усіх присутніх козаків. Скільки козаків обирали старшину?

  • Про що йде мова в задачі? Скільки шапок полетіло вгору? Що ще відомо?
  • Яке запитання в задачі?
  • Чи можемо відповісти на запитання задачі? Якою дією? Чому?

(ПВ - 800+100=900 (к.)

 

  1. Практична робота. З’ясування кількості одиниць в кожному розряді трицифрових чисел - вправа « Намистинки»
  • Я пропоную вам зараз попрацювати в групі. У вас на партах є такі спеціальні пірамідки та намистинки. Зараз ми   повправляємось у визначенні кількості одиниць в розрядах. Викладіть: 312, 434, 211, 523
  • Скільки сотень у числі? Скільки десятків? Скільки одиниць? Скільки всього одиниць у числі?

Для учнів з ООП:

  • Робота з рахівницею.  Викладіть: 123, 432, 222.

Скільки сотень у числі? Скільки десятків? Скільки одиниць?

Заповнення  картки    самооцінювання з допомогою асистента вчителя

 

  1. Розклад числа на розрядні доданки.  Вправа «Козацька чайка»
  • Для морського походу козаки будували безпалубні човни, які мали назву чайки. Довжина — близько 18 м, ширина й висота  бортів — до 4 м. (слайд___)
  • Але наші човни непрості. Доповніть розклад числа на розрядні доданки.

Завдання виконується біля дошки.

  1. Робота над складеною задачею
  • Козаки прислали нам листа. Давайте його прочитаємо.

По Дніпру до Чорного моря плило 60 чайок: 33 чайки попереду, а решта –позаду  у трьох шеренгах, порівну в кожній. Скільки чайок плило позаду в кожній шерензі?

  • Про що задача? Що відомо?
  • Скільки чайок плило попереду? Скільки позаду?
  • В скількох шеренгах пливли чайки?
  • Скільки всього було чайок?
  • Чи можемо одразу відповісти на запитання задачі? Чому?
  • Як дізнатися, скільки чайок пливло позаду? Яке слово підказало дію?
  • А тепер можемо відповісти на запитання? Якою дією? Чому?
  • Запишіть розв’язання задачі самостійно.

Підказка  - Хто розв’язав задачу, спробуйте

скласти вираз.

 

  1.     -      =       (ч.)
  2.     :      =       (ч.)

 

Заповнення картки самооцінювання

 

Для дітей з ООП:

Для морського походу козаки збудували 40 чайок. На воду спустили спочатку 7 чайок, а тоді ще 9. Скільки чайок ще не спустили на воду?

  1.     -      -       =      (ч.)

Вибери та підкресли трицифрові числа:   3, 33, 133, 110, 845, 600, 302,

                                                                          73, 1000, 898, 350

Заповнення  картки   самооцінювання з допомогою асистента вчителя

ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Козак Мамай не лише добре грає на кобзі, але й дуже любить розв’язувати головоломки.
  • Які завдання   ми виконували на уроці?   Що пригадали?
  • Яке завдання видалося для вас ще складним і над ним треба ще попрацювати?
  • Чи здійснилися наші сподівання від уроку?

Учням пропонується  проаналізувати картки самооцінювання.

Вправа «Вітрильник» (  прослуховування звуків хвиль)

А зараз заплющте   очі та  уважно послухайте:  уявіть козацьку чайку, що гойдається на хвилях могутнього Дніпра.   Вона чекає вітру. Ви теж гойдаєтесь на цій чайці. Нарешті подув вітерець. Вам приємно. Дуже легко дихається. Чутно лише ваше дихання і хлюпотіння води. Ви почуваєтесь спокійно і щасливо. Ви відпочиваєте…

  • Закінчити наш урок я  хочу словами:

Шануймо  нашу історію!

Нехай кожен з вас

Своїми добрими вчинками

          І справами доведе,

Що козацькому роду – нема переводу!

 

Учень:

Нехай знає рідна мати –

вільна Україна,

Козаки ми ще малі –

зате  гідна зміна!

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Інкл
Додано
22 квітня 2019
Переглядів
6088
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку