Урок О.Генрі "Останній листок"

Про матеріал
МИСТЕЦТВО БУТИ ЛЮДИНОЮ (О.ГЕНРІ «ОСТАННІЙ ЛИСТОК». ВЗАЄМОРОЗУМІННЯ ТА ПРАГНЕННЯ ЗРОБИТИ ДОБРО ІНШОМУ ЯК ЗАСІБ ПОДОЛАННЯ ЖИТТЄВИХ НЕГАРАЗДІВ.)
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ : МИСТЕЦТВО БУТИ ЛЮДИНОЮ

                           (О.ГЕНРІ «ОСТАННІЙ ЛИСТОК». ВЗАЄМОРОЗУМІННЯ ТА

                            ПРАГНЕННЯ   ЗРОБИТИ   ДОБРО ІНШОМУ ЯК ЗАСІБ

                            ПОДОЛАННЯ ЖИТТЄВИХ   НЕГАРАЗДІВ.)

МЕТА УРОКУ:

  • познайомити учнів із життям та творчістю американського письменника О.Генрі та його новелою «Останній листок»; розкрити своєрідність сюжету новели «Останній листок», з’ясувати, як взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому допомагають подолати життєві негаразди; сприяти  засвоєнню понять «новела», «художня деталь»;
  • розвивати навички аналізу тексту,  логічного мислення та зв’язного мовлення;
  • виховувати любов до життя; формувати в учнях почуття взаєморозуміння, взаємопідтримки та співчуття.

ТИП УРОКУ:   урок художнього сприйняття твору.

ОБЛАДНАННЯ: комп’ютер, телевізор, мультимедійна презентація, ілюстрації,

                                відеосюжети, картки із тестовими  завданнями.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Індуктор

Вчитель

        Кожен з вас на сьогоднішній урок прийшов із певним настроєм. Тож давайте поділимося ним із своїми друзями і якщо  настрій негативний, то друзі його покращать. А якщо позитивний, то  ми піднімемо настрій свого товариша. (учні піднімають смайлики). Погляньте у вікно, бачите,як сонечко заглядає. Воно хоче поділитися з нами теплом. Простягніть руку і кожен візьміть по промінчику. Нехай це світло і тепло вас на уроці зігріває і додає вам енергійності,креативності та активності.

Робота в групах. Скласти з даних букв слова «милосердя», «гуманізм»

1 група. До слова «милосердя» скласти сенкан

2.група  До слова «гуманізм» підібрати синоніми

Бесіда.

Чи часто ми бачимо милосердя та гуманізм сьогодні?

А що може зробити звичайна людина для нужденних?

А які благодійні організації ви знаєте  чи  назвіть людей, які творили милосердя?

(Появляються два ангели і розповідають притчі)

Ангел1.Ми почули, що ви ведете бесіду про гуманізм і милосердя.

Ангел 2. І вирішили вам допомогти краще зрозуміти це. Приймете нас.

Ангел 1. Ось послухайте розповідь про одного хлопчика, якого ми зустріли на березі моря. Притча «Юнак і морські зірки»

Ангел 2. А моя розповідь про бабусю, яка  теж допомагала людям.                                    Притча «Уламки доброти»

Вчитель  Які висновки ви зробили після розповідей?

 Ангели А ми ще маємо рольову гра «Упізнай героя».

Прикладів так званих жертвоприношень у літературі описано багато. Спробуємо і ми пригадати уже відомих нам героїв, що жертвували своїми інтересами, життям заради когось.

(Звучать запитання).

1.  Завдяки мені помешкання людей стали світлими в найтемніші вечори. Це я навчив їх різних ремесел. За що цар богів і покарав мене? (Прометей. «Міфи про Прометея»).

2. Я залишила теплу домівку, люблячу бабусю і помандрувала шукати свого друга-брата, який так потребував моєї допомоги. (Герда із твору «Снігова королева»).

3. Я ризикнув власним життям, пробравшись у саме серце Квазонде, щоби урятувати своїх нових друзів від біди. (Геркулес із твору «П'ятнадцятирічний капітан»).

Вчитель «Акродиктант»

А зараз я хочу запропонувати вам невелике завдання. Запишіть слова під диктовку:

Сміливість, альтруїзм, милосердя, оптимізм, переживання, об’єднання, жалість, егоїзм, розуміння, терпіння, великодушність, анонімність.

З перших букв складіть слово, яке є визначальним для сьогоднішнього уроку. Самопожертва

- Як ви розумієте це слово?

- Чи згодні ви, що всі записані слова є складовими частинами самопожертви? Яке слово зайве? (Егоїзм)

- Давайте замінимо його (етичність, ентузіазм)

 Ангел    А  які ще художні твори ми читали  про милосердя на уроках української та світової літератури ?

Вчитель  Тож давайте поговоримо про новелу О.Генрі «Останній листок

 

ІІ Самоконструкція

1.«Перші враження» (випереджувальні завдання)

  • інсценізація
  • ілюстрації
  • музика, відео
  • вірші учнів або твори-мініатюри

 2. Зміст новели

  • інтерактивна вправа «Лови помилку».

Сью і Джонсі в січні ( квітні) приїхали до Нью - Йорка. Познайомились в художній студії (за столиком в ресторані). Побачили, що їхні погляди на життя (мистецтво), салат із листя цикорію…збігаються і вирішили найняти студію у багатому (бідному) районі. Та вже в лютому (листопаді) невидимий пришелець містер Алергія (Пневмонія) торкнувся недокрівну Сью (Джонсі) своїми крижаними пальцями. Мініатюрна дівчина захворіла на запалення суглобів (запалення легень). У голові дівчини зароджується безглузда фантазія, ніби з останнім подихом осені (листком плюща) від неї відійде життя.

  • «Коло думок».
  •  Чому містер Пневмонія став перемагати Джонсі?

 (Втратила надію на одужання, покладалася на останній листок плюща, занепала духом, перестала боротися, скорилася обставинам, почала рахувати карети в своїй поховальній процесії, жила бідно, погано харчувалася, була виснажена…).

  • Пожовкле зів’яле листя плюща, пронизливий вітер, дощ, холодний подих осені… Відчай, втома, туга запали в душу героїні. Завмирають душевні пориви молодої художниці.- Що б, на вашу думку, порадив Джонсі безіменний герой оповідання Дж.Лондона «Любов до життя»?

 (Не втрачати надії; боротися за життя; стани борцем; життя таке чудове, не згубити його; ніколи не втрачати бажання жити).

  • Робота в групах

Група 1. Тести

1. Подруг-художниць звали:

а) Сью і Джонсі; б) Софі і Джейн;  в) Ск’ю і Джема.

2. У дівчат були спільні погляди на:

а) поезію, салат із морської капусти та довгі спідниці;

б) мистецтво, салат із листя цикорію та широкі рукави;

в) літературу, салат із корейської моркви та короткі рукави.

3. Хвороба, яка з’явилася у Іст-Сайді, називалася:

а) булемія; б) скарлатина; в) пневмонія.

4. Інфекція стала «косити» людей у місяці:

а) жовтні; б) листопад; в) грудні.

5. Лікар повідомив, що у хворої дівчини шансів …

а) один до десяти; б) один до п’ятдесяти; в) один до ста.

6. Мрія Джонсі – намалювати:

а) протоку Ла-Манш; б) Гудзонову затоку;  в) Неаполітанську затоку.

7. Вікно кімнати, де знаходилася хвора дівчина, виходило на:

а) поле; б) сад;  в) глуху стіну.

8. Сью попросила сусіда зображувати:

а) ковбоя;  б) золотошукача; в) моряка.

9. Берману за скелю правив:

а) невисокий клишоногий стілець;

б) старий подертий диван;

в) перевернутий догори дном чайник.

10. Дівчина, що лежала в ліжку, нагадувала:

а) мумію;  б) статую;  в) мерця.

11. Коли дівчина почала одужувати, перше, що вона попросила:

а) гребінець; б) дзеркало; в) книжку.

12. Як займала час Джонсі, лежачи в ліжку?

а) плела вовняний шарф; б) вишивала квіти;  в) малювала останній листок.

Група 2. Як записані  слова пов‘язані з твором О.Генрі ‘‘ Останній листок ‘‘?

1.Нью – Йорк                    (місто, у якому відбуваються події)

2. Горище                            ( на горищі триповерхового будинку жили Сью і     Джонсі )

3. Студія                               ( так вони називали своє помешкання, бо були художницями )

4. Неаполітанська затока ( Джоанна мріяла колись її намалювати )

5. «Дельмоніко»                (ресторан, у якому познайомилися подружки)

6. Пневмонія                        ( у листопаді Джонсі захворіла на пневмонію)

7. Один з десяти                   ( такими були, на думку лікаря, шанси Джонсі на одужання )

8. Листки плюща                 ( дівчина рахувала листки плюща, що вився на стіні протилежного

                                           будинку, бо вбила собі в голову, що помре тоді, коли    впаде останній    листок.

9. Берман  (художник, який жив на першому поверсі)

10.  «Мойсей» (скульптура Мікеланджело, на яку був схожий Берман)

                             ( за жанром цей твір – новела - невелике  оповідання з      динамічним сюжетом і несподіваним  кінцем)             

11. О.Генрі                             (автор новели)

 

 Сформулюйте тему твору.

Тема – зображення хвороби й одужання Джонсі; показ різних типів ставлення

            до життя й людей.

 Яка ідея твору?

Ідея – найголовніша цінність – людське життя; возвеличення сили людських почуттів, здатних перебороти  найстрашніше.

Перегляд епізодів із кінофільму.

ІІІ Соціоконструкція та соціалізація.

3 Робота над характеристиками героїв

Дослідити образи Джоніс та Сью

1 група Джонсі (відмінні риси)

2 група Сью( відмінні риси)

3 група спільне в обох дівчат

4. Теорія літератури

Вчитель. За жанром наш твір це новела. Знайдіть у літературознавчому словнику визначення та самостійно запишіть ознаки новели

 Новела – (від італійської – новина) – невеликий за обсягом прозовий твір, де зображено 1-2 епізоди з життя одного або декількох осіб із гострим захоплюючим сюжетом.

Особливості новели:

         чітка композиція;

          психологізм;

          напружений сюжет;

          яскравість, влучність художніх засобів;

          несподіваний фінал;

          лаконізм;

          гумор і сатира.

Знайдіть спільні ознаки оповідання і новели серед поданих словосполучень

 невеликий обсяг, прозова форма, одна подія з життя героя, несподіваний і стрімкий фінал, мала кількість персонажів, езопова мова, складна будова твору.

Група 1. Доведіть, що «Останній листок» - це новела. Дослідіть особливості композиції новели

Експозиція

Зав’язка

Кульмінація

Розв’язка

Розмова Сью з лікарем про хворобу Джонсі

Прихід Бермана

Берман малює останній листок для хворої Джонсі

Одужання Джонсі

Група 2. Дослідіть особливості новели О.Генрі «Останній листок»

Вчитель  Вам відомо, що художня деталь — засіб словесного та малярського мистецтва, який полягає у виділенні особливо значущого елементу художнього образу. Через художню деталь виявляється спосіб художнього мислення письменника, поета. Художня деталь може бути речовою, портретною, пейзажною, інтер'єрною, психологічною, мовною. Може перетворюватись в образ і символ.

Група 1. Дослідіть, скільки разів цій вислів «останній листок» з’являється у творі. Як змінюється його звучання, забарвлення?

( 1 - як вирок; 2- приречено; 3 – стомлено, безнадійно; 4 – здивовано; 5 – ще більше здивовано; 6 – з оптимізмом, героїня розуміє, що треба прагнути жити попри всі негаразди; 7 – це вже шедевр Бермана, а не листок, на падіння якого чекає Джонсі).

Група 2. Дослідіть значення слова «шедевр» у новелі

(Шедевр – твір мистецтва, який може бути зразком. Не тільки витвір мистецтва, а й взірцевий вчинок. Найвищим мистецтвом є мистецтво бути Людиною. Вчинок Бермана – його шедевр Шедевр Бермана «Листок» - символ щирості людського серця, що здатне творити добро, символ безсмертя, символ великого гуманізму).

 Вчитель. До речі, плющ обрано не випадково, в античній міфології плющ символізує безсмертя, буяння життя.

- Чому автор назвав новелу «Останній листок» , а не, наприклад, «Остання надія». Чи зміниться смисл новели від зміни назви?

 ( Цей листок був останнім в житті Бермана, але він став першим і вічним шедевром Бермана у пам’яті Сью і Джонсі. Мистецтво разом з людяністю може творити дива). .

5. Компаративний аналіз новели О.Генрі та В.Стефаника.

Ангел 1 А в українській літературі є твір схожий на «Останній листок»?

- коротко передати зміст новели В.Стефаника «Кленові листки»

Діаграма Венна Дослідити чи є відмінне та спільне в новелах американського та українського письменників;

Останній листок

Спільне

 

Кленові листки

  • Хвора одужує.
  • Джонсі під час хвороби піддається депресії і хоче померти
  • Хвора отримує догляд від своєї  подруги.
  • Джонсі отримує порятунок за рахунок життя старого художника Бермана.

 

 - Листок (у назві)                          - Головна героїня – молода жінка  - Головна героїня хвора і чекає смерті                                                     - Матеріальні труднощі                 - Близькі люди переживають        - Велике виховне значення          - Новели заставляють задуматися про сенс життя

 

  • Хвора помирає
  • Головна героїня хоче жити, бо у неї маленькі діти
  • Хвору ніхто не доглядає, бо чоловік змушений працювати, а діти занадто малі.
  • Мати дає своїм дітям настанову, як жити, коли вона помре

 

 

6 Знайомство з автором новели «Останній листок»

7. Знайомство з автором

Вчитель. Учні досліджували його життєвий і творчий шлях, готували міні- проекти (учнівські презентації)

Переглянимо відеофільм про О.Генрі.

Що найбільше вам запам’яталося про цього письменника. Скажіть по одному реченню.

Вправа «Так чи ні ?»

 Пропоную перевірити відомості про автора вправою «Так чи ні ?»

1) Справжнє ім’я О. Генрі Вільям Сідні Портер. Так

2) О. Генрі – американський письменник. Так

3) Вихованням хлопця в дитинстві займався батько. Ні

4) В 15 років став фармацевтом в аптеці батька. Ні

5) О. Генрі був редактором і видавцем власної  газети  Так

6) Псевдонім у письменника з’явився саме у в’язниці. Так

7) Секрет свого псевдоніма письменник не розкрив. Так

8) Між 1904- 1910 р. вийшло 9 збірок новел. Ні

9) Життя О. Генрі було важким, повне випробування. Так

10) Жанр, в якому працював О. Генрі – це новела. Так

11) Письменник прожив 48 років, Так.

12) Літературна спадщина О. Генрі – 273 новели, роман «Королі й капуста» так.

 Вчитель Отже, на завершення нашої роботи ми повинні б сформулювати тему уроку.

ІV Афішування

1.Робота в парах. На листочках плюща написані висловлювання.

Завдання: із загального переліку виберіть ті думки, на які наштовхує новела «Останній листок» і прикріпіть до умовної галузки плюща

Уявімо на мить, що ми створюємо віртуальний музей Людини . Які думки ви хотіли б експонувати, щоб Людина не втратила своїх духовних якостей?

-В істинній красі завжди є недолік.

- Вирішальний фактор у житті – матеріальні блага

- Краса душі надає чарівність навіть недосконалому тілу.

- Люди часто видаються гіршими, ніж є насправді.

- Надія помирає останньою.

- Найцінніше в житті – це гроші.

- Гріх втрачати надію

- Потрібно бачити не привабливу оболонку людини, а її душу.

- Світ врятує краса – краса людського серця.

- В людині відкриваються найкращі якості тоді, коли вона робить щось заради іншого.

- Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість світу.

- Добро завжди з кулаками.

- Життя цінується не за тривалістю, а за змістом.

V Розрив

Вчитель А зараз ми під музику спробуємо відобразити на папері ті почуття, враження асоціації, риси Людини з великої літери, які залишила у вас новела «Останній листок» та наш урок.

(звучить пісня «Останній листок»)

VІ Рефлексія

Взаємооцінювання та оцінювання

Назвіть найактивніших учнів і тих, хто давав найоригінальніші відповіді .(Напишіть у даній таблиці)

  Заключне слово вчителя

 О.Генрі написав філософську притчу про життя і смерть, мистецтво і вічність. Твір, у якому головний герой помирає, залишає відчуття просвітлення, адже прекрасні вчинки закономірно породжують прекрасні почуття. Вічне , що є в його творах, зберігає їх від небуття. А тим вічним є віра в добро як домінанту душі людини. Шедевр Бермана – то є шедевр і самого О.Генрі , який сповідував закон ланцюгової реакції добра.

Життя – це найбільше диво і найбільша світова таємниця. Це найвеличніший прояв Бога. Життя - це зернина, яка лягаючи в землю, гине, щоб знову відродити себе в новому колоскові. Життя - це досвід, мудрість, розум, творчість, віра, любов. Життя - це велика відповідальність кожного з нас перед собою, перед суспільством, перед майбутнім, перед Богом.

  Ангел 1. Сьогоднішній урок - один із проявів людського життя. На згадку про нього ми даруємо всім  сердечка зі змістом притчі.

 Ангел 2.  Один самітник звернувся до людей з питанням:Чи маєте ви серце?                                   Люди дивувались і перепитували його:Чому ти не запитуєш нас про милосердя, терпіння, відданість, доброту, любов, про моральні основи нашого життя, а всього на всього цікавишся серцем? Він відповів їм:Аби тільки люди не забули про Серце, а все інше буде.

І справді Серце є собором всього прекрасного.

Збережіть в своїх серцях найважливіші цінності – незлобливість, відкритість, вірність, любов, щедрість, милосердя, співчуття, любов до ближнього …

Серце – гідне вмістилище Всеблагого!

 Домашнє завдання.

Напишіть твір- мініатюру  «Мій шедевр» (Від імені Бермана, як він вирішив намалювати листок, і як він його малював )

Виписати цитати до характеристики Бермана.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Теслюк Галина
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
5604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку