ТЕМА УРОКУ : МИСТЕЦТВО БУТИ ЛЮДИНОЮ
(О.ГЕНРІ «ОСТАННІЙ ЛИСТОК». ВЗАЄМОРОЗУМІННЯ ТА
ПРАГНЕННЯ ЗРОБИТИ ДОБРО ІНШОМУ ЯК ЗАСІБ
ПОДОЛАННЯ ЖИТТЄВИХ НЕГАРАЗДІВ.)
МЕТА УРОКУ:
ТИП УРОКУ: урок художнього сприйняття твору.
ОБЛАДНАННЯ: комп’ютер, телевізор, мультимедійна презентація, ілюстрації,
відеосюжети, картки із тестовими завданнями.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Індуктор
Вчитель
Кожен з вас на сьогоднішній урок прийшов із певним настроєм. Тож давайте поділимося ним із своїми друзями і якщо настрій негативний, то друзі його покращать. А якщо позитивний, то ми піднімемо настрій свого товариша. (учні піднімають смайлики). Погляньте у вікно, бачите,як сонечко заглядає. Воно хоче поділитися з нами теплом. Простягніть руку і кожен візьміть по промінчику. Нехай це світло і тепло вас на уроці зігріває і додає вам енергійності,креативності та активності.
Робота в групах. Скласти з даних букв слова «милосердя», «гуманізм»
1 група. До слова «милосердя» скласти сенкан
2.група До слова «гуманізм» підібрати синоніми
Бесіда.
Чи часто ми бачимо милосердя та гуманізм сьогодні?
А що може зробити звичайна людина для нужденних?
А які благодійні організації ви знаєте чи назвіть людей, які творили милосердя?
(Появляються два ангели і розповідають притчі)
Ангел1.Ми почули, що ви ведете бесіду про гуманізм і милосердя.
Ангел 2. І вирішили вам допомогти краще зрозуміти це. Приймете нас.
Ангел 1. Ось послухайте розповідь про одного хлопчика, якого ми зустріли на березі моря. Притча «Юнак і морські зірки»
Ангел 2. А моя розповідь про бабусю, яка теж допомагала людям. Притча «Уламки доброти»
Вчитель Які висновки ви зробили після розповідей?
Ангели А ми ще маємо рольову гра «Упізнай героя».
Прикладів так званих жертвоприношень у літературі описано багато. Спробуємо і ми пригадати уже відомих нам героїв, що жертвували своїми інтересами, життям заради когось.
(Звучать запитання).
1. Завдяки мені помешкання людей стали світлими в найтемніші вечори. Це я навчив їх різних ремесел. За що цар богів і покарав мене? (Прометей. «Міфи про Прометея»).
2. Я залишила теплу домівку, люблячу бабусю і помандрувала шукати свого друга-брата, який так потребував моєї допомоги. (Герда із твору «Снігова королева»).
3. Я ризикнув власним життям, пробравшись у саме серце Квазонде, щоби урятувати своїх нових друзів від біди. (Геркулес із твору «П'ятнадцятирічний капітан»).
Вчитель «Акродиктант»
А зараз я хочу запропонувати вам невелике завдання. Запишіть слова під диктовку:
Сміливість, альтруїзм, милосердя, оптимізм, переживання, об’єднання, жалість, егоїзм, розуміння, терпіння, великодушність, анонімність.
З перших букв складіть слово, яке є визначальним для сьогоднішнього уроку. Самопожертва
- Як ви розумієте це слово?
- Чи згодні ви, що всі записані слова є складовими частинами самопожертви? Яке слово зайве? (Егоїзм)
- Давайте замінимо його (етичність, ентузіазм)
Ангел А які ще художні твори ми читали про милосердя на уроках української та світової літератури ?
Вчитель Тож давайте поговоримо про новелу О.Генрі «Останній листок
ІІ Самоконструкція
1.«Перші враження» (випереджувальні завдання)
2. Зміст новели
Сью і Джонсі в січні ( квітні) приїхали до Нью - Йорка. Познайомились в художній студії (за столиком в ресторані). Побачили, що їхні погляди на життя (мистецтво), салат із листя цикорію…збігаються і вирішили найняти студію у багатому (бідному) районі. Та вже в лютому (листопаді) невидимий пришелець містер Алергія (Пневмонія) торкнувся недокрівну Сью (Джонсі) своїми крижаними пальцями. Мініатюрна дівчина захворіла на запалення суглобів (запалення легень). У голові дівчини зароджується безглузда фантазія, ніби з останнім подихом осені (листком плюща) від неї відійде життя.
(Втратила надію на одужання, покладалася на останній листок плюща, занепала духом, перестала боротися, скорилася обставинам, почала рахувати карети в своїй поховальній процесії, жила бідно, погано харчувалася, була виснажена…).
(Не втрачати надії; боротися за життя; стани борцем; життя таке чудове, не згубити його; ніколи не втрачати бажання жити).
Група 1. Тести
1. Подруг-художниць звали:
а) Сью і Джонсі; б) Софі і Джейн; в) Ск’ю і Джема.
2. У дівчат були спільні погляди на:
а) поезію, салат із морської капусти та довгі спідниці;
б) мистецтво, салат із листя цикорію та широкі рукави;
в) літературу, салат із корейської моркви та короткі рукави.
3. Хвороба, яка з’явилася у Іст-Сайді, називалася:
а) булемія; б) скарлатина; в) пневмонія.
4. Інфекція стала «косити» людей у місяці:
а) жовтні; б) листопад; в) грудні.
5. Лікар повідомив, що у хворої дівчини шансів …
а) один до десяти; б) один до п’ятдесяти; в) один до ста.
6. Мрія Джонсі – намалювати:
а) протоку Ла-Манш; б) Гудзонову затоку; в) Неаполітанську затоку.
7. Вікно кімнати, де знаходилася хвора дівчина, виходило на:
а) поле; б) сад; в) глуху стіну.
8. Сью попросила сусіда зображувати:
а) ковбоя; б) золотошукача; в) моряка.
9. Берману за скелю правив:
а) невисокий клишоногий стілець;
б) старий подертий диван;
в) перевернутий догори дном чайник.
10. Дівчина, що лежала в ліжку, нагадувала:
а) мумію; б) статую; в) мерця.
11. Коли дівчина почала одужувати, перше, що вона попросила:
а) гребінець; б) дзеркало; в) книжку.
12. Як займала час Джонсі, лежачи в ліжку?
а) плела вовняний шарф; б) вишивала квіти; в) малювала останній листок.
Група 2. Як записані слова пов‘язані з твором О.Генрі ‘‘ Останній листок ‘‘?
1.Нью – Йорк (місто, у якому відбуваються події)
2. Горище ( на горищі триповерхового будинку жили Сью і Джонсі )
3. Студія ( так вони називали своє помешкання, бо були художницями )
4. Неаполітанська затока ( Джоанна мріяла колись її намалювати )
5. «Дельмоніко» (ресторан, у якому познайомилися подружки)
6. Пневмонія ( у листопаді Джонсі захворіла на пневмонію)
7. Один з десяти ( такими були, на думку лікаря, шанси Джонсі на одужання )
8. Листки плюща ( дівчина рахувала листки плюща, що вився на стіні протилежного
будинку, бо вбила собі в голову, що помре тоді, коли впаде останній листок.
9. Берман (художник, який жив на першому поверсі)
10. «Мойсей» (скульптура Мікеланджело, на яку був схожий Берман)
( за жанром цей твір – новела - невелике оповідання з динамічним сюжетом і несподіваним кінцем)
11. О.Генрі (автор новели)
− Сформулюйте тему твору.
Тема – зображення хвороби й одужання Джонсі; показ різних типів ставлення
до життя й людей.
− Яка ідея твору?
Ідея – найголовніша цінність – людське життя; возвеличення сили людських почуттів, здатних перебороти найстрашніше.
Перегляд епізодів із кінофільму.
ІІІ Соціоконструкція та соціалізація.
3 Робота над характеристиками героїв
Дослідити образи Джоніс та Сью
1 група Джонсі (відмінні риси)
2 група Сью( відмінні риси)
3 група спільне в обох дівчат
4. Теорія літератури
Вчитель. За жанром наш твір це новела. Знайдіть у літературознавчому словнику визначення та самостійно запишіть ознаки новели
Новела – (від італійської – новина) – невеликий за обсягом прозовий твір, де зображено 1-2 епізоди з життя одного або декількох осіб із гострим захоплюючим сюжетом.
Особливості новели:
• чітка композиція;
• психологізм;
• напружений сюжет;
• яскравість, влучність художніх засобів;
• несподіваний фінал;
• лаконізм;
• гумор і сатира.
Знайдіть спільні ознаки оповідання і новели серед поданих словосполучень
невеликий обсяг, прозова форма, одна подія з життя героя, несподіваний і стрімкий фінал, мала кількість персонажів, езопова мова, складна будова твору.
Група 1. Доведіть, що «Останній листок» - це новела. Дослідіть особливості композиції новели
Експозиція |
Зав’язка |
Кульмінація |
Розв’язка |
Розмова Сью з лікарем про хворобу Джонсі |
Прихід Бермана |
Берман малює останній листок для хворої Джонсі |
Одужання Джонсі |
Група 2. Дослідіть особливості новели О.Генрі «Останній листок»
Вчитель Вам відомо, що художня деталь — засіб словесного та малярського мистецтва, який полягає у виділенні особливо значущого елементу художнього образу. Через художню деталь виявляється спосіб художнього мислення письменника, поета. Художня деталь може бути речовою, портретною, пейзажною, інтер'єрною, психологічною, мовною. Може перетворюватись в образ і символ.
Група 1. Дослідіть, скільки разів цій вислів «останній листок» з’являється у творі. Як змінюється його звучання, забарвлення?
( 1 - як вирок; 2- приречено; 3 – стомлено, безнадійно; 4 – здивовано; 5 – ще більше здивовано; 6 – з оптимізмом, героїня розуміє, що треба прагнути жити попри всі негаразди; 7 – це вже шедевр Бермана, а не листок, на падіння якого чекає Джонсі).
Група 2. Дослідіть значення слова «шедевр» у новелі
(Шедевр – твір мистецтва, який може бути зразком. Не тільки витвір мистецтва, а й взірцевий вчинок. Найвищим мистецтвом є мистецтво бути Людиною. Вчинок Бермана – його шедевр Шедевр Бермана «Листок» - символ щирості людського серця, що здатне творити добро, символ безсмертя, символ великого гуманізму).
Вчитель. До речі, плющ обрано не випадково, в античній міфології плющ символізує безсмертя, буяння життя.
- Чому автор назвав новелу «Останній листок» , а не, наприклад, «Остання надія». Чи зміниться смисл новели від зміни назви?
( Цей листок був останнім в житті Бермана, але він став першим і вічним шедевром Бермана у пам’яті Сью і Джонсі. Мистецтво разом з людяністю може творити дива). .
5. Компаративний аналіз новели О.Генрі та В.Стефаника.
Ангел 1 А в українській літературі є твір схожий на «Останній листок»?
- коротко передати зміст новели В.Стефаника «Кленові листки»
Діаграма Венна Дослідити чи є відмінне та спільне в новелах американського та українського письменників;
Останній листок |
Спільне
|
Кленові листки |
|
- Листок (у назві) - Головна героїня – молода жінка - Головна героїня хвора і чекає смерті - Матеріальні труднощі - Близькі люди переживають - Велике виховне значення - Новели заставляють задуматися про сенс життя
|
|
6 Знайомство з автором новели «Останній листок»
7. Знайомство з автором
Вчитель. Учні досліджували його життєвий і творчий шлях, готували міні- проекти (учнівські презентації)
Переглянимо відеофільм про О.Генрі.
Що найбільше вам запам’яталося про цього письменника. Скажіть по одному реченню.
Вправа «Так чи ні ?»
− Пропоную перевірити відомості про автора вправою «Так чи ні ?»
1) Справжнє ім’я О. Генрі Вільям Сідні Портер. Так
2) О. Генрі – американський письменник. Так
3) Вихованням хлопця в дитинстві займався батько. Ні
4) В 15 років став фармацевтом в аптеці батька. Ні
5) О. Генрі був редактором і видавцем власної газети Так
6) Псевдонім у письменника з’явився саме у в’язниці. Так
7) Секрет свого псевдоніма письменник не розкрив. Так
8) Між 1904- 1910 р. вийшло 9 збірок новел. Ні
9) Життя О. Генрі було важким, повне випробування. Так
10) Жанр, в якому працював О. Генрі – це новела. Так
11) Письменник прожив 48 років, Так.
12) Літературна спадщина О. Генрі – 273 новели, роман «Королі й капуста» так.
Вчитель Отже, на завершення нашої роботи ми повинні б сформулювати тему уроку.
ІV Афішування
1.Робота в парах. На листочках плюща написані висловлювання.
Завдання: із загального переліку виберіть ті думки, на які наштовхує новела «Останній листок» і прикріпіть до умовної галузки плюща
Уявімо на мить, що ми створюємо віртуальний музей Людини . Які думки ви хотіли б експонувати, щоб Людина не втратила своїх духовних якостей?
-В істинній красі завжди є недолік.
- Вирішальний фактор у житті – матеріальні блага
- Краса душі надає чарівність навіть недосконалому тілу.
- Люди часто видаються гіршими, ніж є насправді.
- Надія помирає останньою.
- Найцінніше в житті – це гроші.
- Гріх втрачати надію
- Потрібно бачити не привабливу оболонку людини, а її душу.
- Світ врятує краса – краса людського серця.
- В людині відкриваються найкращі якості тоді, коли вона робить щось заради іншого.
- Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість світу.
- Добро завжди з кулаками.
- Життя цінується не за тривалістю, а за змістом.
V Розрив
Вчитель А зараз ми під музику спробуємо відобразити на папері ті почуття, враження асоціації, риси Людини з великої літери, які залишила у вас новела «Останній листок» та наш урок.
(звучить пісня «Останній листок»)
VІ Рефлексія
Взаємооцінювання та оцінювання
Назвіть найактивніших учнів і тих, хто давав найоригінальніші відповіді .(Напишіть у даній таблиці)
Заключне слово вчителя
О.Генрі написав філософську притчу про життя і смерть, мистецтво і вічність. Твір, у якому головний герой помирає, залишає відчуття просвітлення, адже прекрасні вчинки закономірно породжують прекрасні почуття. Вічне , що є в його творах, зберігає їх від небуття. А тим вічним є віра в добро як домінанту душі людини. Шедевр Бермана – то є шедевр і самого О.Генрі , який сповідував закон ланцюгової реакції добра.
Життя – це найбільше диво і найбільша світова таємниця. Це найвеличніший прояв Бога. Життя - це зернина, яка лягаючи в землю, гине, щоб знову відродити себе в новому колоскові. Життя - це досвід, мудрість, розум, творчість, віра, любов. Життя - це велика відповідальність кожного з нас перед собою, перед суспільством, перед майбутнім, перед Богом.
Ангел 1. Сьогоднішній урок - один із проявів людського життя. На згадку про нього ми даруємо всім сердечка зі змістом притчі.
Ангел 2. Один самітник звернувся до людей з питанням:Чи маєте ви серце? Люди дивувались і перепитували його:Чому ти не запитуєш нас про милосердя, терпіння, відданість, доброту, любов, про моральні основи нашого життя, а всього на всього цікавишся серцем? Він відповів їм:Аби тільки люди не забули про Серце, а все інше буде.
І справді Серце є собором всього прекрасного.
Збережіть в своїх серцях найважливіші цінності – незлобливість, відкритість, вірність, любов, щедрість, милосердя, співчуття, любов до ближнього …
Серце – гідне вмістилище Всеблагого!
Домашнє завдання.
Напишіть твір- мініатюру «Мій шедевр» (Від імені Бермана, як він вирішив намалювати листок, і як він його малював )
Виписати цитати до характеристики Бермана.