Тема. О.Кобилянська. Автобіографізм нарису «Іmpromtu phantasie». Образ ліричної героїні новели-роздуму.
Мета:
Обладнання: мультимедійний комплекс, презентація до уроку, опорні схеми-формули «Сенкан», фото до вправи «Галерея письменників», музичний твір Ф.Шопена «Іmpromtu phantasie», плакат із Т-таблицею, картки із твердженнями до вправи «Вірю – не вірю», картини художників-імпресіоністів на презентації.
Тип уроку: комбінований.
Ключові компетентності, що формуються: спілкування державною мовою, ініціативність і підприємливість, інформаційно-цифрова компетентність, обізнаність та самовираження у сфері культури, уміння вчитися впродовж життя.
Величава духовна квітка Буковини.
О.Гончар
…музику люблю пристрасно,
і вона має на мене дуже сильний,
майже потрясаючий вплив.
О.Кобилянська
…її (О.Кобилянської) покликанням і мрією була музика,
її улюбленим композитором був Фрідерік Шопен.
О.Мацяк
Хід уроку
1. Вправа «Сонечко».
- Добро починається з маленького.
- Поділіться часточкою свого тепла з товаришем.
- Відчуйте в собі тепло.
- Потріть долоньки одну об одну протягом хвилини, щоб відчути тепло.
- «Зліпіть» уявну кульку з вашого тепла і доброти та відправте комусь з однокласників, подувши з долоньки.
1. «Галерея письменників».
На екрані висвітлюється відеоряд портретів письменників, яких потрібно впізнати.
2.Бесіда за запитаннями.
Визначальні риси модернізму:
- новизна та антитрадиціоналізм;
- у творах затверджується перевага форми над змістом;
- психологізм, пильна увага до позасвідомих сфер психіки, до внутрішньої боротьби роздвоєного людського «Я»;
- використання символу як засобу пізнання і відтворення світу;
- ліризм;
- естетизм).
3.Вправа «Склади портрет із мозаїки».
Учні презентують асоціативні ряди про життя і творчість О.Кобилянської.
4.Уявна прес-конференція письменниці О.Кобилянської.
Хтось займає місце за столом (у ролі О.Кобилянської) і дає відповіді на учнівські запитання, які були підготовлені вдома.
Мотивація навчальної діяльності
1.«Музична скринька».
Прослуховування музичного твору Ф.Шопена «Іmpromtu phantasie».
Електронний доступ: https://www.youtube.com/watch?v=P7wqDgjo6Og
2.Робота з епіграфом.
3.Поетичні спроби.
Усі учні складають сенкан «Експромт».
Методична ремарка
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків.
Перший рядок має містити слово, яке позначає тему.
Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів.
Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів.
Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Формула сенкана:
1.Тема (іменник).
2.Опис (два прикметники).
3.Дія (три дієслова).
4.Ставлення (фраза – чотири слова).
5.Перефразування сутності (одне слово).
Приклад
Експромт
Незвичний, дивовижний
Виникає, дивує, заворожує
Впливає на емоційний стан (Народжується спонтанно і раптово)
Фантазія
1.Слово вчителя.
Сьогодні ми поговоримо про одну із фантазій О.Кобилянської – нарис «Іmpromtu phantasie». Цей твір датується 1894 роком. Уперше його надруковано у львівському журналі «Зоря». Також у листі до О.Маковея письменниця згадує, що нарис вийшов і німецькою мовою. Перед тим, як почати роботу над твором, з’ясуємо деякі літературознавчі аспекти.
2.Літературознавчий аспект твору.
Визначаються основні літературознавчі поняття, з якими працюватимемо на уроці.
Нарис – невеликий твір художньо-публіцистичного жанру, у якому зображено дійсні факти, події в житті конкретних людей. Найчастіше нариси присвячуються відтворенню сучасних подій чи зображенню людей, яких особисто знав письменник.
Імпресіонізм – (від франц. impression – враження) – художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Основний стильовий прийом імпресіонізму – зображення не самого предмета, а враження від нього. Самі митці-імпресіоністи досить точно виражали цей головний принцип напряму. «Бачити, відчувати, виражати – в цьому все мистецтво», – проголошували Едмон і Жюль Ґонкури.
3.Вправа «Вправний маркер».
Усі учні самостійно читають текст і підкреслюють (маркують) 2-3 фрази-цитати, які стосуються головної героїні.
Цитатний матеріал до образу головної героїні поданий у повному обсязі і розміщений у додатку №1.
4.Цитатний батл.
Формуємо три команди за місцем розташування: 1 ряд -І команда, 2 ряд – ІІ команда, 3 ряд – ІІІ команда. Учасники команд по порядку зачитують цитати-характеристики головної героїні. Кожна цитата – один бал. Якщо хтось неуважний і прочитав цитату, яка вже була, то бал мінусується. Якщо команда не має цитати, то хід передається іншій. Переможе той, хто найбільше набрав балів. Такій команді можна не задавати одне із обов’язкових домашніх завдань.
1.Вправа «Одним словом».
Одним словом назвіть емоційний стан героїні впродовж твору.
2. Робота з текстом.
Дослідити спомини-зблиски головної героїні і записати їх у вигляді тез.
3.Метод «Т-таблиця».
Учні заповнюють Т-таблицю, орієнтуючись на запитання. Потім діти роблять висновки про автобіографізм нарису, а вчитель підсумовує.
Чи схожа головна героїня твору на О.Кобилянську? |
|||
Так
|
Ні |
||
|
|
|
|
4.Гра «Вірю – не вірю».
У кожного учня на парті таблиця із твердженнями. Учитель подає інформацію за змістом твору. Учні читають і письмово дають відповіді щодо правдивості інформації.
№ з/п |
Так |
Ні |
Твердження |
1 |
Так |
Ні |
«Найлюбіша» забава у головної героїні – скакати на коні. |
2 |
Так |
Ні |
Коли слухала бджіл, лежала, немовби в глибокому сні. |
3 |
Так |
Ні |
Коли мала одинадцять років, познайомилася з настройщиком фортепіано. |
4 |
Так |
Ні |
Головна героїня плакала, коли грали на фортепіано. |
5 |
Так |
Ні |
Головна героїня має ім’я Ольга. |
6 |
Так |
Ні |
Головна героїня не любить музики. |
7 |
Так |
Ні |
Головна героїня любила лише одного мужчину у своєму житті. |
8 |
Так |
Ні |
Головна героїня чекає щастя щодня і щогодини. |
9 |
Так |
Ні |
Коли головна героїня чує музику, то стає божевільно-відважна. |
10 |
Так |
Ні |
Настройщик піаніно поцілував руки головної героїні. |
11 |
Так |
Ні |
Головна героїня вміє грати на фортепіано. |
12 |
Так |
Ні |
Головна героїня займається малярством. |
Ключі:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
1.Інтерактивна вправа «Стопкадр».
Використовуючи смартфон і соціальні мережі, учні знаходять фото за хештегом «#Фантазія», з отриманих фото створюють колаж в програмі Microsoft Publisher.
2.Рефлексія.
Які картини художників-імпресіоністів ви вибрали б, щоб відтворити емоції новели?
Клод Моне «Схід сонця».
Поль Гоген «Звідки ми прийшли? »
Вінсет Ван Гог «Зоряна ніч».
Едуард Мане «Бар «Фолі-Бержер»».
П’єр-Огюст Ренуар «Танці у Мулен де ла Галлет».
П’єр-Огюст Ренуар «Парасольки».
Учитель може вибрати й інші картини художників-імпресіоністів.
3.Вправа «Незакінчене речення».
Учні продовжують речення, які висвітлені у презентації.
1.Сьогоднішній урок дав можливість мені зрозуміти…
2.Після цього уроку я буду…
3.Урок дав мені для життя…
4.Мені найбільше хочеться сказати про…
Додаток №1.
Матеріал для вчителя (цитатний матеріал поданий у повному обсязі).
– Ні, я не боюся, – відповіла і вернула назад серед бурі».
1