Обчислення на основі нумерації . Задачі на обчислення різниці . Довжина ламаної Вимірювання довжини предметів.
Мета: розвивати вміння лічити десятками; удосконалювати вміння порівнювати числа у межах 100, записувати та розв'язувати числові вирази, вимірювати довжину ламаної; продовжувати працювати над задачами на обчислення суми та різниці; закріпити вміння визначати час; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; стимулювати інтерес до вивчення математики.
Обладнання: конструктор, ілюстративний та роздавальний матеріал , презинтація
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
Вже дзвоник сигнал нам дав,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Роботу швидше починаймо.
2. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці продовжуємо вправлятися у лічбі десятками, будемо порівнювати числа в межах 100, розв'язувати числові вирази. Також попрацюємо із задачами та повправляємося у правильному та охайному виконанні креслення відрізків заданої довжини.
3. Каліграфічна хвилинка. Написання числа 8
— Розгляньте предмети. Яку цифру вони вам нагадують?
Я — цифра вісім: два кільця,
Без початку і кінця.
— Цифра 8 складається з верхнього і нижнього малих овалів. Верхній овал трохи менше за нижній. Починають писати її трохи нижче і праворуч за середину верхньої сторони. Ведуть лінію праворуч угору, заокруглюють у правому верхньому кутку клітинки, потім — справа наліво до середини нижньої сторони клітинки, заокруглюють і піднімаються вгору до початкової точки.
4. Математичний диктант
· Число, попереднє до числа 20.
· Число, наступне до числа 5.
· Число, що під час лічби стоїть між числами 75 і 77.
· Число, у якому 4 десятки 7 одиниць; 5 десятків 2 одиниці; 4 десятки 8 одиниць; 5 десятків 0 одиниць.
5. Перевірка домашнього завдання (с. 13, № 61, 62)
6. Лічба десятками від 10 до 100 (с. 13, № 63)
— Числа 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100 називають круглими. Як ви вважаєте, чому?
— Полічіть від 10 до 100 десятками
7. Гра « Допоможи білці зібрати гриби» (змагання між рядами)
На гіллячках
На тоненьких.
Поки день ще не погас,
Сироїжки та опеньки .
Білка сушить про запас .
Учням потрібно допомогти білці зібрати найсмачніші гриби.
На грибах записані приклади на додавання і віднімання . Смачними будуть ті гриби ,відповідь яких круглий десяток .( перемагає той ряд який назбирав для білки найшвидше найсмачніших грибів)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Удосконалення вміння порівнювати числа, число та вираз (с. 13, № 64).
Робота з конструктором
Самостійне виконання порівнянь. Запис у зошит.
Перевірка. Учитель називає порівняння, а учні за визначеним знаком (більше, менше, дорівнює) показують за шифром відповідний колір.
Наприклад, 56 < 65. Діти показують зелену цеглинку.
Шифр
Більше («>») |
Менше («<») |
Дорівнює («=») |
синій |
зелений |
оранжевий |
2. Закріплення вмінь записувати і розв'язувати числові вирази
1) Актуалізація знань.
— Записи виду 16 + 12, 50 - 20 та інші називають числовими виразами. Якщо виконаємо дії, то обчислимо значення виразів. Число 28 — значення першого виразу. Яке значення другого виразу? (30.)
— Яку арифметичну дію ви зробите, якщо почуєте «збільшити на...»? (Додавання, «+».) А «зменшити на»? (Віднімання, «-».)
— Якою дією позначимо суму чисел? (Додаванням.)
— Як називаються компоненти при додаванні чисел? (Перший доданок, другий доданок, сума.)
2) Самостійне виконання № 65 (с. 13).
Перевірка. Учні зачитують записаний вираз і його значення.
Фізкультхвилинка
3. Повторення про вимірювання довжини ламаної, креслення відрізка
1) Повторення про вивчені міри величин.
Учитель демонструє малюнок предмета, учні називають його, визначають, яку величину можна ним визначити та вивчені величини. (Ваги — маса — кілограм. Годинник — час — години, хвилини. Лінійка — довжина — сантиметри, дециметри. Банка — місткість — літр.)
2) Актуалізація знань про ламану лінію, вимірювання її довжини.
— Довжину яких ліній можна вимірювати? (Відрізка і ламаної лінії.)
— Назвіть лінії.
— З чого складається ламана лінія? (З відрізків.)
— Як вимірюють довжину ламаної лінії? (Вимірюють довжину кожного відрізка і додають результати.)
3) Гра « Розстав за зростом « ( парна робота)
Учням роздаються картки з зображенням різних ліній . Замість таблички з розміром записаний приклад . Потрібно розв’язати приклад і розкласти лінії в порядку зростання їх довжин.
3) Вимірювання довжини ламаної лінії (с. 13, № 66).
— Зі скількох відрізків складається ламана лінія?
— Виміряйте довжину трьох відрізків та складіть їх. Накресліть відрізок, довжина якого дорівнює довжині ламаної.
4. Формування вмінь розв'язувати задачі (с. 13, № 67)
1) Аналіз кожної задачі.
— Прочитайте першу задачу. Що відомо? (У кошику було 2 чорні та 2 руді кошеняти.) Що запитується в задачі? (Скільки всього кошенят сиділо в кошику?) Як обчислити суму (всього)? (Додати.)
— Прочитайте другу задачу. Скільки кошенят жило у діда Панаса? (4.) Скільки забрала онука? (1.) Як дізнатися, скільки залишилося? (Відняти.)
— Прочитайте третю задачу. Про що йдеться у задачі? (Про варення.) Скільки поставили банок варення з яблуками? (12.) А з малиною? (4.) Що запитується в задачі? (Скільки всього поставили банок?) Якою дією скористаєтеся, аби відповісти на поставлене запитання? (Додаванням.)
— Прочитайте четверту задачу. Що відомо? (Скільки було банок.) Що ще відомо в задачі? (Скільки з'їли за місяць.) Що запитується в задачі? (Скільки залишилося?) Якою дією скористаєтеся, аби відповісти на поставлене запитання? (Віднімання.)
5. Формування вмінь визначати час (с. 13, № 68)
1) Актуалізація знань про годинник.
— Відгадайте загадку.
• Дві сестриці одна за одною
Пробігають коло за колом.
Маленька тільки раз,
Та, що більше, — кожен час. (Стрілки годинника.)
— Що показує маленька стрілка? (Години.) А велика? (Хвилини.)
— Як рухається годинникова стрілка? (Від однієї цифри до іншої, від однієї великої рисочки до іншої.)
— Як рухається хвилинна стрілка? (Від однієї маленької рисочки до іншої.)
— Поки годинникова стрілка рухається від однієї цифри до іншої, хвилина встигає оббігти все коло.
— Скільки триває година? (60 хв.)
— Скільки триває хвилина? (60 с.)
— Скільки годин триває доба? (24.)
— На годиннику 12 поділок. Перші 12 годин — це півдоби. Годинна стрілка за добу на певній цифрі буває двічі, тож буває, скажімо, 9-та ранку і 9-та (21:00) — вечора.
2) Визначення часу. Виконання завдання підручника (с. 14, № 68).
3) Удосконалення вміння визначати час за годинником. Вправа «Склади вежу».
— Визначаючи правильну відповідь (колір цеглинки), побудуйте кольорову вежу.
· Який годинник показує восьму годину?
· На якому годиннику четверта година?
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Пояснення домашнього завдання (с. 14, № 69, 70)
2. Підсумок уроку. Рефлексія