Урок "Обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни

Про матеріал
Поглибити знання учнів про дієприкметники, формувати вміння розрізняти активні й пасивні дієприкметники, утворювати активні дієприкметники теперішнього і минулого часу, визначати обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни
Перегляд файлу

№ 40 7 клас                                                                                                                   Укр. мова

Тема уроку: Обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни

Мета уроку:поглибити знання учнів про дієприкметники, формувати вміння розрізняти активні й пасивні дієприкметники, утворювати активні дієприкметники теперішнього і минулого часу, визначати обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни; розвивати творчі вміння використовувати активні й пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до їх вивчення, стимулювати бажання досліджувати мовні явища.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

Обладнання: підручник, робочий зошит, схеми та таблиці, завдання вправи «Комплімент», вправи «Кубування», розподільного диктанту, фізичної хвилинки

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вправа «Комплімент»

А розпочнемо наш урок із вправи «Комплімент». (Вчитель підходить до першого учня і говорить йому комплімент. Учень повертається до сусіда і продовжує комплімент).

Сьогодні ми знову вирушимо в пізнавальну мандрівку у дивовижну країну Дієприметниковію.

ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання

  • Виконання вправи 265 на стр. 131-132

7-ukrayinska-mova-op-glazova-2015--morfologiya-orfografiya-samostijni-chastini-movi-265.jpg

2. Практична робота.

Списати речення, узгоджуючи дієприкметники з означуваними словами, виділити закінчення.

1) Оповит.. розмаїто-жовтим серпанком осені, садок задумливо дрімав. (Г. Михайличенко) 2) Крізь заґратован.. маленькі віконечка тихо лився сірий світанок. (А. Головко) 3) Коси дівчат заплетен.., кожна у віночку, а сорочки з тонкого полотна так уже вибілен.. та вишит.. різними узорами, що не надивишся. (М. Олійник) 4) Сонце зараз було схоже на згасаюч.. в осиротілім полі осіннє багатство. (М. Стельмах) 5) Осяян.. сонцем, перед нами розкрився зовсім інший світ. (О. Довженко)

Індивідуальне завдання

 Провідмінювати дієприкметники. Виділити відмінкові закінчення.

Усміхнений, прочитаний, закінчений, сяючий, зшитий.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

«Мікрофон»

  • Назвіть спільні та відмінні риси дієслова і дієприкметника.
  • Чому дієприкметники поділяються на активні і пасивні?
  • Як творяться активні дієприкметники?
  • Як творяться пасивні дієприкметники?
  • Які дієприкметники та в якому часі вживаються дуже рідко? Навести приклади.

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Від поданих дієслів утворіть дієприкметники й у виділених вертикальних рядках прочитайте ключові слова теми, що буде вивчатися на уроці.

1 який літає

2 які крокують

3 який розтав

4 які посивіли

5 яка співає

6 який заснув

7 який радіє

1 яке розсипали

2 який виконали

3 яку занесли

4 який перемили

5 яку згадують

6 які відігнули

7 який нагріли


V. Оголошення теми та мети уроку

  • Слово вчителя

Сьогоднішня наша тема уроку: «Обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни»

Оголошення епіграфа

Мова – ДНК нації.

Л. Костенко

Вправа « Очікування»

Я хочу дізнатися…

Я хочу навчитися…

Я бажаю, щоб…

Мені буде цікаво…

Я спробую…

VІ. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

Активні дієприкметники теперішнього часу в сучасній українській мові маловживані. Йдеться про дієприкметники, що закінчуються на -ачий, -ячий, -учий, -ючий (бажаючий, спляча, слабнучий, читаючий). Більшість мовознавців радять уникати їх, оскільки вони не є властивими українській мові.

Способи заміни невластивих українській мові дієприкметників:

1) За допомогою іменників:

• іменника у формі називного відмінка:

відпочивальники (а не «відпочиваючі»); доповідач, промовець (а не «виступаючий»);

керівник (а не «керуючий»); завідувач кафедри (а не «завідуючий»);

оточення (а не «оточуючі люди»); довкілля (а не «оточуюче середовище).

• іменника у формі родового відмінка:

лампи енергозбереження (а не «енергозберігаючі» лампи);

• іменника з прийменником:

деталі для комплектування (а не «комплектуючі» деталі); засоби для миття або мийні засоби (а не «миючі»); місця для сидіння (а не «сидячі» місця);

• іменника-прикладки:

поет-початківець (а не «початкуючий» поет);  команда-лідер (а не «лідируюча» команда).

2) За допомогою прикметників:

• однокореневих прикметників:

панівна еліта (а не «пануюча»); приваблива пропозиція (а не «приваблююча»);

• синонімів: зворушлива мить (а не «хвилююча»);  прийдешнє свято (а не «наступаюче»);  сучасні кордони (а не «існуючі»);

чинне законодавство (а не «діюче»); молоде покоління (а не «підростаюче»);

наступна зупинка (а не «слідуюча»); змінний графік (а не «плаваючий»);

охочий (а не «бажаючий»); колишні (а не «бувші»).

• прикметника із суфіксом -альн-:

зволожувальний крем (або крем для зволоження, а не «зволожуючий»); знеболювальний засіб (або засіб для знеболення, а не «знеболюючий»);

• складного прикметника:

працелюбний, волелюбний хлопець (а не «люблячий працю, волю»);

3. За допомогою нормативних дієприкметників:

• пасивного дієприкметника на -н(ий), -т(ий):

 приспана красуня (а не «спляча»);

• активного дієприкметника минулого часу:

зраділий студент (а не «радіючий»);

• дієприкметника минулого часу з префіксом напів-:

напіввимерлі види тварин (а не «вимираючі»), напівзниклі рептилії (а не «зникаючі»).

 4. За допомогою підрядного речення (описових форм):

який скаче/плаче (а не «скачучий», «плачучий»);

Активних дієприкметників минулого часу із суфіксами -ш(ий), -вш(ий) в

українській мові немає!

 Форм активних дієприкметників із суфіксами ущ, ющ, ящ – немає в

українській мові... Але ми знаємо багато слів із суфіксами ущ, ющ, ач, яч, що походять від дієслів: лежачий («Лежачого не б`ють». - М. Номис), трудящий, роботящий

(«А трудяще, а чепурне, а роботяще!» — Т. Шевченко), плакучий, цілющий тощо.

Вони не є активними дієприкметниками - це віддієслівні прикметники, що втратили дієслівні ознаки (час і вид) й означають уже не дію, як дієприкметники, а

сталу властивість когось чи чогось.

  • Міркуйте!

Поважаючий себе – людина, що себе поважає.

Бажаючий – той, хто бажає ( охочий).

Хвилюючі слова – слова, що хвилюють

  • Скажіть, будь ласка, які синоніми можна дібрати до слова хвилюючий, щоб його замінити ( бентежний, зворушливий, збудливий …)

Традиційно дієприкметників на -уч- (-юч-), -ач- (-яч-) в українській мові небагато. Це пояснюється тим, що під упливом розмовного мовлення вони замінюються дієсловами: працююча жінка — жінка, яка працює: танцюючі пари — пари, які танцюють.

Неправильно                                              Правильно

Відстаючий учень.                                       Той, котрий відстає.

Відпочиваючий чоловік.                             Той, хто відпочиває.

Подорожуючий юнак.                                 Той, котрий подорожує.

Хвилюючі слова.                                          Слова, що хвилюють.

VІІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Самостійна робота

Відредагуй словосполучення.

 Підійшовший чоловік, на слідуючій зупинці, побілівший листок, посивівша жінка, чекаючі пасажири, завідуючий садочка, зволожуючий крем, з наступаючим святом, бувші учні, миючі засоби, оточуюче середовище.

Творчо- пошукова робота

Знайди заміну ненормативній формі активного дієприкметника відповідним іменником.

Адресуючий – адресант;

управляющий – управитель;

сторожуючий – сторож;

інакодумаючий – інакодумець або інодумець;

симпатизуючий – симпатик;

пишучий – писар або писець;

колекціонуючий – колекціонер;

працюючий – працівник;

відпочиваючий – відпочивальник;

мешкаючий – жилець або мешканець;

головуючий – голова (зборів);

обслуговуючий (персонал) – обслуга;

оточуюче (середовище) – довкілля;

відбілюючий (засіб) – відбілювач.

Робота в парах

Знайди заміну ненормативній формі активного дієприкметника відповідним прикметником.

Процвітаючий – успішний;

обіцяючий – повен надій (рік);

захоплюючий – захопливий;

занепокоюючий – тривожний, докучливий;

життєстверджуючий – житєствердний або оптимістичний;

всеперемагаючий – всепереможний або звитяжний;

виснажуючий – виснажливий.

Дубль –диктант

Замініть подані дієприкметники у словосполученнях вірними відповідниками.

Діюча модель; діюча програма;  діюча група; діючий вулкан; діючий закон; діючий лад.

Ключ: діюча модель – робоча модель;

діюча програма – чинна програма;

діюча група – активна група;

діючий вулкан – живий вулкан;

діючий закон – чинний закон;

діючий лад – сучасний лад.

Робота в парах

Замініть подані дієприкметники з –вший  у словосполученнях вірними відповідниками

Бувший уряд; випавший град; закоченівші ноги; заросший гай; застарівша інформація;

наболівше питання ; побілівший ; промокший до нитки.

Ключ: бувший уряд – попередній уряд, (колишній);

випавший град – град, що випав;

закоченівші ноги – задубілі або закляклі ноги;

заросший гай – порослий гай;

застарівша інформація – застаріла інформація;

наболівше питання – наболіле питання;

побілівший – зблідлий;

промокший до нитки – промоклий або змок до нитки.

VІІІ. Підведення підсумків уроку

  • Рефлексія
  1. Які враження від уроку?
  2. Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?
  3. Що, на вашу думку, вдалося виконати найкраще?
  4. Чи потрібні вам знання, які ви сьогодні одержали на уроці?
  5. Чи виправдались ваші очікування?
  • Заключне слово вчителя

Ну от і все. Ще одна подорож в країну Дієприкметниковію закінчилася. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж довели, що свої знання вмієте застосовувати на практиці.

ІХ. Домашнє завдання

Опрацювати правила ( у конспекті).

Відредагувати речення, виправивши помилки ( індивідуальне завдання на картках).

Х. Оцінювання навчальної діяльності

  • Виставлення оцінок у щоденники та журнал

 

docx
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
4033
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку