Урок "Образи Івана Терешка і Джулії Новеллі в повісті В. Бикова «Альпійська балада». Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства. "

Про матеріал
розробка уроку із застосуванням сучасними технологій начання( мудборд, хмари тегів, мнемотехніка, створення сторінки fb головних героїв твору та ін.)
Перегляд файлу

Образи Івана Терешка і Джулії Новеллі  в повісті В. Бикова «Альпійська балада». Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства.

 

Мета уроку: охарактеризувати образи головних героїв повісті В.Бикова  «Альпійська балада»,  дослідити тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства в повісті та в музичних творах;  формувати   навички лінгвістичного аналізу тексту та уміння аналізувати літературні образи, роботи з цитатним матеріалом; вдосконалювати вміння виразного читання прозового твору; розвивати критичне мислення учнів; сприяти  вихованню в учнів кращих людських якостей – вірності,  наполегливості,  мужності.

 Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього  твору

Наочні засоби навчання:  епізод з к/ф «Альпійська балада» ( 1965 рік, реж .  Б. Степанов,  в голролях  Любов Рум’янцева, Станіслав Любшин), фрагмент 7-ї симфонії  Д. Шостаковича; відео кліп пісні «Мальви»В. Івасюка, заготовки сторінок «фейсбук».

Формування ключових компетентностей:

  • Спілкування державною мовою тлумачити поняття, факти, висловлювати думки, почуття, погляди;
  • Уміння вчтися застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування;
  • Ініціативнісь: застосовувати комунікативні стратегії для для формування власних думок;
  • Соціальна та громадянська компетентності: аргументовано та грамотно висловлювати власну думку;
  • Обізнаність та самовираження у сфері культури: використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва.

Реалізація на уроці змістових ліній літературної освіти

 

  • емоційно – ціннісна лінія: розвиток  вмінь і навичок читацької діяльності, формування етичної позиції  учнів, формування почуттів учнів засобами музики;
  • літературознавча: оволодіння учнями  елементами  лінгвістичного аналізу  художнього тексту та аналізу обоазів твору;
  • культурологічна: виховання загальної культури учнів.

 

 

 

 

 

 

                                                                      Епіграф: «Жити ціною життя».

                                                                                                                     В. Биков                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

                                        Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Доброго всім дня!  Я рада вас вітати на нашому  уроці! Я знову рада нашій зустрічі, тому посміхаюсь. Щоб наш урок пройшов вдало я б хотіла розпочати його з вправи,  яка налаштує наше мислення на активну працю. Отож ми працюємо грючись з кубиком Блума. Тема «зима». А тепер – в нову подорож нашою чарівною машиною часу, що зветься «Література»!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

1.  Історія знає багато війн. Але війни, подібної Другій Світовій, людство не знало ще ніколи. Вона втягнула в свою вогняну орбіту десятки країн і народів, мільйони людей. «Ах, війна-війна… Хворіти нам нею не перехворіти, згадувати її – не перезгадувати»,- писав письменник В. Астафьєв. Тема війни, подвигу, страждань і перемоги хвилювала митців і знаходила своє втілення в літературі, музиці, живопису. У чому ж секрет  її сили?  Мабуть, в тому, що твори про війну написані серцем і виражають найсильніші почуття людей – біль, страждання, втрати, а з іншого боку – віру в перемогу,  в життя, в любов.

   (Звучить музика –жорстка військова музика ++++

Демонструються слайди Альпійськиї лук)

 

Бесіда. Методичний прийом «асоціації»

 

  • –Які почуття виникли у вас під час слухання музики і перегляду світлин? Запишіть їх у зошит.

( Гнів, страх, біль, гордість, співчуття, повага, краса природи, кохання).                                             

  • Які два образи протиставлені в світлинах і в музиці?

(Мирне життя і війна, добро і зло, любов і ненависть.)

1. Звернення до виховних моментів попередніх уроків.

  Вчитель:  На попередніх уроках ми з вами ознайомлювалися  вже із  творчістю деяких письменників, у  творах яких   була  відображена  трагедія людства в подіях Другої світової війни. Давайте згадаємо, які це письменники, і назвіть їхні твори.

Учень:   А. Моргул-Шпербера

Учень:   Костянти Галчинський  «Лист із полону»--напам,ять

Учень: Вайстглас, Гудзенко

 

 

  На сьогоднішньому уроці ми з вами продовжуємо роботу над твором Василя Бикова «Альпійська балада».

В одному з інтерв’ю В.Биков зауважив:

«Писати тільки про війну чи писати тільки про мир просто неможливо. Якщо писати, то писати про життя. Що я і намагаюсь робити. І якщо я пишу про війну, то, мабуть, тільки тому, що війна – це те ж життя. Але на грані можливого, на останній грані людського». (презентація слайд 1)

Окрасою життя є кохання. Справжнє кохання часто приходить тоді, коли його не чекаєш. Навіть на війні… Воно приносить з собою щастя, надію на майбутнє, силу жити, не зважаючи ні на що. Саме про це «Альпійська балада» В. Бикова , твір,  з яким ми почали знайомитися  на попередній уроках . Твір про любов і ненависть, про підступність і порядність всупереч усьому. Через весь твір проходить ніби заклик – «Жити всупереч усьому.  Жити, незважаючи на біль, холод, розруху і смерть. Жити! Жити, щоб перемогти, творити і любити!»

     Про велику любов у ситуації, яку навіть уявити складно, ми поговоримо на уроці, дослідимо  тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства на прикладі вчинків і почуттів головних герої твору «Альпійська балада».

 

ІІ. Оголошення теми уроку й епіграфу до нього.

(презентація слайд    2

 

Образи Івана Терешка і Джулії в повісті В.Бикова «Альпійська балада». Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства.

А завданнями нашого уроку будуть такі:

1. Дати повну характеристику  головним героям;

2. Вчитись працювати з цитатним матеріалом;

3. Вчитись експериментувати з текстом;

4. Дослідити тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства.

5. На прикладі головних героїв прищепити   собі кращі людські якості – вірність, наполегливість, мужність.

Сьогодні під час уроку ми з вами будемо працювати із «мудбордом»—це дошка емоцій та вражень від  прочитаного твору та його героїв.

 

Сьогодні, під час нашої розмови про повість «Альпійська балада» ми будемо працювати за методом,який називається :6 капелюхів----презентація слайд       3

 

Щоб з’ясувати головні слова нашого уроку, тобто епіграф, нам потрібно із цих слів скласти твердження В. Бикова.

 

Життя, жити ,ціна(жити ціною життя)Як ви розумієте епіграф до

 

урокупрезентація слайд 4

 

І. Актуалізація опорних знань.

     Перш ніж ми почнемо говорити про героїв твору ми повинні пригадати зміст повісті «Альпійська балада».

Для цього ми перевіримо домашнє завдання. Адже ви вдома повинні були, об’єднавшись в групи, створити лепбук та артсюжет до повісті. (Учні презентують свої роботи 6хв)

    Згадаймо героїв художньої літератури, котрі, навіть потрапивши у складну, а іноді й трагічну,  ситуацію, вставали  на захист інших людей.  Вони не втратили людяності та гідності, не скорилися, не стали рабами. Серед них і Прометей, який дав вогонь людям, й герой шотландської балади - маленький пікт, котрий не зрадив свій маленький народ і не виказав секрет медового напою, а також мільйони в’язнів фашистських таборів смерті,  військовополонених, про котрих йдеться у віршах А. Моргул-Шпербера та К.І.  Галчинського, Вайстгласа, Гудзенка.

  • А хто ж із героїв В. Бикова продовжує цей ряд персонажів, здатних на самопожертву?

 Безумовно, це Іван Терешка і Джулія Новеллі. Незважаючи трагедію війни, біль і страх, які вона несе, усі люди прагнуть щастя, хочуть, любити, хочуть, щоб їхні почуття були взаємними, того ж хотіли герої повісті В. Бикова,  саме це і показав білоруський письменник у своєму творі.

  1. Прийом «Обери позицію». Презентація (слайд 5)

 

Літературний критик Лазар Лазарєв, вважав, що історія втечі з полону і переслідування  є дуже цікавою, але йому був не по душі любовний сюжет повісті: « Для чого потрібна в повісті ця історія короткого, несподіваного… кохання?»

  • Чи згодні ви з думкою критика. /прийом «обери позицію» /

2. Бесіда.

  • Яке враження справив на вас твір?
  • Що найбільше вразило?
  •  Працюємо із білим капелюхом---«факти», що найбільше запам’яталося  ?(на аркушах вказуємо факти , озвучуємо їх і прикріплюємо до білого капелюха
  • Які деталі допомагають нам зрозуміти, що події відбуваються під час війни? Складіть асоціативний ланцюжок художніх деталей, що допомагають зрозуміти, в який час відбуваються події

(художні деталі: бомба, стрілянина, пістолет у руці – все це свідчить про те, що ми разом з героєм потрапили до страшного світу).

  • Хто з героїв викликав найбільше захоплення?
  • Працюємо із жовтим капелюхом «позитив, позитивні герої»

( Іван Терешка і Джулія Новеллі)

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального  матеріалу.

  1. Робота над образами героїв твору.

  Слово вчителя. Під час характеристики  образів Івана Терешка та Джулії Новеллі ми створимо їх сторінки у соціальній мережі фейсбук

  • За яких обставин ми вперше бачимо Івана Терешка?( герой тікає з полону)
  • Розкажіть, яким був душевний і фізичний стан Івана? ( Він виснажений і морально,  і фізично, але рішуче настроєний на втечу).
  • Як він втік з полону?

 

Характеристика образу Івана ---створюємо сторінку у фейсбук

- Що ви можете розповісти про Івана?

Учень

- Іван Терешко – звичайний рядовий боєць. Він родом з Білорусі,  йому 25 років, це фізично міцний хлопець; працював у колгоспі, селянська праця загартувала його, зробила сильним і витривалим. Його було поранено і Іван опинився в полоні у німців. Епізод полонення постійно переслідує його в нічних кошмарах, адже тоді, за законом військового часу, здатися в полон автоматично означало стати на бік ворога, тобто зрадити Батьківщині. Не можна допустити, щоб тебе взяли живим в полон. У Івана крається серце від кривди і обіди, здається, ніби він ніколи не доведе людям, що не можна зганяти злість на полонених, що полон — не провина їхня, а нещастя, що не вони здались у полон, а їх силоміць узяли. Слово вчителя

-    Іван ніколи не задумувався над героїзмом, тим паче, що не вважав себе ані героєм, ані навіть сміливим. Якби був героєм, то не дав би себе взяти в полон, щось учинив би в ту найрішучішу мить, яка визначила навіки його майбутнє і минуле. Треба було застрелити себе, та й годі… На мить йому спав на думку той день і той ножовий, закопчений пострілами багнет, який він побачив над собою, крутнувшись, з-під танка. Багнет і чобіт з брезентовим ушком на широкій халяві, за якою стирчала довга колодочка гранати.

 - Як  Іван переживав   полон?

Учень

 Полон змінив Івана, який ніколи не вважав себе сміливцем, укріпив його дух, виховав характер У полку хлопець був як і всі: по-піхотинському витривалий і в міру зосереджений. За попередні бої одержав три подяки Верховного головнокомандування та дві медалі «За відвагу» і думав, що на більше нездатний. І лише тут, у полоні, де нікому було ні надихати на солдатські подвиги, ні нагороджувати, ні навіть брати до уваги геройське, де за кожну маленьку провину можна було втратити життя, — тут у ньому хтось прокинувся. Він став  нескорений, сміливий і впертий. Тут Іван побачив зворотний бік фашизму і, мабуть, уперше зрозумів, що загибель — не найжахливіше з усього, що може трапитися на війні.

- Про що мріяв Іван перебуваючи в полоні?

 ( Звичайно про свободу).

- Як вдалося Іванові втекти з табору?

Учень

 - Жага свободи навіть у цьому страшному місці не покидала Івана та його товаришів: вони підготували вибух, який зруйнував частину огорожі заводу, і частині в’язнів удалося втекти. Тікає й Іван.

 -  Що сталося перед втечею з табору?

Учень

- Зіткнення героя з командофюрером Зандлером. Зандлер наказує Івану начистити черевики, і той погоджується, тому що готує себе в цю хвилину до іншого. Івану доводиться терпіти навіть те, що офіцер скидає попіл із сигарети на його голову. Тільки коли він бачить зневагу в очах полонених жінок, він уже не в змозі стримувати свій гнів – б’є офіцера по обличчю… Від смерті Івана врятував несподіваний вибух, і це дало йому можливість втекти, прихопивши пістолет Зандлера.

Працюємо із чорним капелюхом—« критика»(що чи кого можна засудити? чому?)

- Кого зустрічає хлопець під час втечі?

 -  Розкажіть, які почуття в Івана викликала неочікувана зустріч із дівчиною

Учень

-  Він розізлився, коли відчув, що хтось продирається через кущі й тихо волає: «Русо!» Іван вже втретє намагається втекти і знає, що в такій ситуації краще були самому. Та ше більше розгнівався Іван, коли побачив, що за цим біжить дівчина у такій самій арештантській одежі, як і він. Проте Іван не може відтовхнути слабшого у скрутну хвилину. Він біжить по гострому камінню, лізе на круті гори і… подає таки руку дівчині. І вони починають небезпечний, важкий, на межі людських сил шлях до свободи. «Іван дедалі вище ліз на гору, зрідка зупиняючись, щоб почекати дівчину, яка з останніх сил уперто йшла за ним… Прокляті гори! Іван був вдячний ім за недоступність для німецьких мотоциклістів, але вже починав й ненавидіти їх за те, що вони так безжально забирали сили».

- На які почуття здатен Іван, коли закохався? (Здатен на глибокі почуття, готовий на самопожертву,має  добре серце).

- Підсумуємо сказане, назвемо риси характеру Івана.

Застосовуємо «хмару тегів»

Вразливий,  сильний духом, терплячий, витривалий, сильний, готовий пожертвувати своїм життям заради інших; патріот, людяний;

нескорений, не  втрачає почуття гідності та людяності, відповідальний за життя інших, турботливий, здатний на глибокі почуття.

Звик обходитися без чужого співчуття,    переніс тяжкі страждання у полоні, покладався тільки на самого себе; ділився останнім шматком хліба; не боявся смерті,  міг поборотися за себе, за життя двох.

Прикріплюємо сторінку фейсбук Івана Терешка до мудборду.

8. Характеристика образу Джулії  та створюємо її сторінку у фейсбук

Що нам відомо про Джулію?

 Учень

Джулія Новеллі – італійка; скориставшись вибухом, як і Іван, вона втікає з табору. Письменник з любов’ю змальовує Джулію, підкреслюючи її красу, тендітність, витонченість: у неї чорні виразні очі, густе волосся, гнучка і струнка фігура, дзвінкий сміх. Завдяки образу Джулії Новеллі автор спонукає свого героя пройти перевірку коханням

-Як вона жила до війни? - Що відомо про минуле Джулії?

Учень

 Жила в багатій родині, отримала гарну освіту, батько комерсант, директор фірми, хотів її одружити з синьйором Дзангаріні, втекла з коханим хлопцем. Маріо Наполіо, загинув, мала атифашистські погляди, потрапила в концтабір.

- Визначте головні риси характеру Джулії.

Застосовуємо «хмару тегів»

Заповнюємо сторінку у фейсбук

      

Ніжна,тендітна, задля кохання здатна відмовитися від достатку,емоційна, оптимістка, загадкова,невідома, завзята, смілива,одчайдушна, щира, довірлива, зберегла кохання до Івана на все життя, виховала в сина  гордість за батька.

Схожа на пташку,всі почуття відображаються на обличчі; очі схожі на зірочки, мріяла народити сина та поїхати до Білорусії; передала почуття любові до батька сину; виростила і виховала сина – журналіста.

 

 

А зараз завдання: за допомогою своїх смарфотнів скануємо QR-код і даємо відповідь на питання: які епітети об’єднують цих двох жінок?

Презентація слайд  6

 

(закохана, жива)-------Був,є «Закохані»включити кліп для перевірки роботи.

Працюємо із червоним капелюхом—«емоції»(який настрій всього твору? Чи змінюється він ?)—закріплюємо в червоному капелюсі.

Зараз ми з вами переглянемо уривок фільму за мотивами повісті «Альпійська балада». Спробуйте уявити за допомогою яких фарб можна розмалювати ці чорно-білі картини природи.????

Фільм «Альпійська балада» (41.50хв---40.25хв)

Аналіз епізоду «Альпійський луг».             

Що ж символізують маки? ( маки в повісті символізують не тільки кохання, а й є символом памяті про жертв війни. І недаремно ми і зараз, згадуючи про війну і віддаючи шану загиблим у ній, прикріплюємо стрічки  з маками.

 

І такий самий спокій, блаженство, безмірна ніжність наповнювали душі закоханих. То були найщасливіші миті їхнього життя. Десь далеко, за перевал відступили війна, гестапівці, вовкодави, голод, спрага. Були тільки Він і Вона.

- Разом провели Іван і Джулія провели всього три дні. Це мало з погляду звичайної людської мірки, але у справжнього щастя інший вимір.

  • Чому ж втікачі відчули себе найщасливішими людьми у світі?
  • Чи можливо це посеред війни?

     Автор переконаний, що кохання - почуття непереможне і вічне. Ніщо, ані війна, ані полон, ані жорстокість не можуть здолати найпрекрасніше почуття у світі – кохання. Героїв об’єднала війна, ненависть до фашизму, жага до життя і свободи. Їх обєднало кохання, яке залишилося у часточці Іванової душі: у синові, котрий народився після смерті героя.

Висновок

- На час ми забуваємо про те, за яких обставин зустрілися і полюбили один одного герої. Та й вони самі немов забули про оточуюче їх жорстокої реальності. Навколо них – казкова краса: пишність природи, луки альпійських маків, сонячне світло і тепло. Світлий пейзаж символізує натхненність, чистоту і святість почуттів героїв. У всьому світі, серед “дрімучої первозданності гір” – тільки вони двоє і їх любов, і немов відступає тривога і відчуття небезпеки.

«Лежачи на траві, Іван гладив і гладив її вузьку, нагріту сонцем спину, дівчина, притулившись до його грудей, терлась гарячою щокою об його розсічене осколком плече… Вона щось шепотіла незрозуміле, але Іван розумів усе».

Слово вчителя

- З’явилася надія на щастя, але ледь помітна тривога не покидає героїв.

- Як закінчується історія кохання героїв повісті?

Учень 

- Смерть була за один крок. Божевільний німець - в’язень привів за собою есесівців. Відступати, тікати вже не було куди — перед ними прірва, на дні якої білів сніг. Іван штовхнув туди Джулію: «Стрибай на сніг!», — а сам зустрів смерть.

 Слово вчителя.

- Здавалося б, що війна і кохання — речі несумісні. Та якщо навіть війна не могла спалити в людських душах високі чисті почуття, то життя непереможне. Іван загинув, та Джуліі пощастило врятуватися, у неї народився син Джованні. Життя продовжується.

Працюємо із зеленим капелюхом—«ідеї» (до якого фрагменту ви обов’язково  створили б ілюстрацію?)

14.«Мікрофон».

 - Чи має право на щастя людина на війні?

- Що перемогло в цьому творі: Добро чи Зло ?

Висновок:

- Любов і жертовність сильніші за смерть, вони відкривають людині справжній смисл життя, роблячи її могутньою і прекрасною, дають можливість пізнати щастя навіть серед перенесених страждань, серед жорстоких випробувань. Саме любов допомагає осмислити красу і велич світу, котрий потребує порятунку від земного Зла, від руйнівних сил чийогось безумства, молоху війн, фінал повісті не песимістичний. Він насичений вірою автора в те краще, що є в людині.

15. Читання уривку з тексту: лист Джулії  Інсценізація

Музика для листа Шопен –«Сад Едема»

  • Епілог – у формі листа Джулії до рідних Івана – це біль, це вирок війні, це зізнання в коханні до всіх живих.
  • Яка думка міститься у фіналі повісті В. Бикова «Альпійська балада»? ( Наголосити, що кохання та життя завжди перемагають війну та смерть).

 

 

     Твір закінчується епілогом – листом Джулії до рідних Івана. Це не тільки підводить риску під розповіддю про сміливу втечу й неймовірне кохання, а й доводить, що подвиг Івана безсмертний , що образ героя продовжує жити в коханні Джулії, в пам’яті сина . (зачитати уривки з листа)

     Ми з вами записали епіграф до уроку, слова «Жити ціною життя».

Як ви їх поясните?

На початку уроку я запропонувала вам обрати позицію: чи згодні ви зі словами критика Лазаря Лазарєва, котрий вважав, що історія кохання зайва у повісті. Підійміть руку ті хто й досі вважає, що критик був правий; а тепер - ті, хто вважає, що любов  -  це прекрасне почуття і має право на життя за будь яких умов?

 Працюємо із синім капелюхом—«аналіз»(який життєвий урок дає нам автор?)

 

 

 18. Рефлексія. «Аналіз мудборду, який створювали під час уроку»

Наш мудборб стане підсумком нашої роботи та допоможе вам під контрольного оцінювання відтворити в пам’яті цю повість.

метод рюкзак                                   

ІУ. Домашнє завдання.

1. Творча робота. Написати листа до Джулії презентація слайд 7

ІV. Підсумок 

-  Вічно незгасаючий біль матерів, діти яких не повернулися з війни, знайшов своє відображення в «Баладі про мальви» українського композитора В.Івасюка. Пісня, яку ми будемо слухати сьогодні, написана через 30 років після перемоги над фашизмом, але актуальність свою не втратила і сьогодні. Звучить пісня Івасюка «Балада про мальви»

Нам треба жити кожним днем.

Не ждать омріяної дати.

Горіть сьогоднішнім вогнем,

Бо "потім" може й не настати      

 

Тож нехай над нами буде безмежне синє небо, сяє сонце і живе кохання на землі.

 

docx
Додано
11 березня 2020
Переглядів
1667
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку