Кожен народ має своє неповторне індивідуальне обличчя, як у духовній культурі, так і в побуті. Українці, як і всі народи світу, мають свій національний костюм, який формувався протягом багатьох століть. Характерною рисою українського одягу є його декоративна мальовничість, яка віддзеркалює високий рівень культури, володіння різними технологіями виробництва.
Мета: познайомити учнів із декоративно – ужитковим мистецтвом України на прикладі національного костюма;
художніми особливостями народного одягу, його обереговим значенням;
викликати інтерес до народних традицій;
навчати цінувати красу, створену руками народних умільців;
розвивати інтерес до пізнання українського мистецтва;
розвивати естетичні смаки.
КОЖНИЙ НАРОД – ХУДОЖНИК
Урок образотворчого мистецтва 4 клас
Вчитель Самохвалова Яна Володимирівна
м. Кам´янське СЗШ №44
Тема. ЖІНОЧИЙ ТА ЧОЛОВІЧИЙ ОБРАЗ МЕШКАНЦІВ
УКРАЇНИ.
Мета: познайомити учнів із декоративно – ужитковим мистецтвом на прикладі національного костюма;
художніми особливостями народного одягу, його обереговим значенням; викликати інтерес до народних традицій;
навчати цінувати красу, створену руками народних умільців;
розвивати інтерес до пізнання українського мистецтва;
розвивати естетичні смаки.
Тип уроку: інтегрований
Обладнання: приклади жіночого та чоловічого вбрання (фото, ілюстрації), репродукція картини І. РЄПІНА «Українка», українські сорочки різних регіонів; «віночок» українських пісень, слайд-шоу DVD «Україна», приклади дитячих малюнків.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРННИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Опитування
Перегляд слайд-шоу DVD «Україна».
Кожен народ має своє неповторне індивідуальне обличчя, як у духовній культурі, так і в побуті. Українці, як і всі народи світу, мають свій національний костюм, який формувався протягом багатьох століть. Характерною рисою українського одягу є його декоративна мальовничість, яка віддзеркалює високий рівень культури, володіння різними технологіями виробництва.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Учитель
Отже, тема нашого уроку «Жіночий та чоловічий образ мешканців України». Це націлене на те, щоби ви більше і краще пізнали національний одяг , традиції його побудови та навчилися його малювати.
До якого виду образотворчого мистецтва відноситься наша тема: живопису , графіки, скульптури чи декоративно - ужиткового мистецтва? (Живопису)
А що таке декоративно - ужиткове мистецтво? (Художньо виконані і оздоблені предмети побуту - одяг, посуд, меблі, килими…)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Наша Україна велика, до її складу входять 24 області і Крим. (Показ карти України.) У кожній з цих областей українські костюми мають як багато схожого, так і відмінного. Протягом століть костюми змінювалися і удосконалювалися.(Споглядання старовинних та сучасних народних костюмів.)
Слово «костюм» французького походження, що означає «вбрання, шати,
стрій». На формування костюма впливали культура, спадщина попередніх поколінь, розвиток техніки, спосіб життя народу. Існує одяг святковий, буденний, обрядовий (для весілля та поховання).
Вбрання жінок обов’язково складалося з довгої сорочки, вишитої на рукавах, грудях і поділі - символ краси і чистоти. Поверх надівали корсетки. У день носили запаски, а у свято-барвисті плахти, традиційно вишиті попередниці з різнокольорової тканини, а на півдні України - білі. Підперезувалися пасочком (крайкою, поясом). На голові дівчата носили стрічки, віночки з різнокольоровими стрічками. Кожен колір стрічок символізував:
Намисто носили і в будні, і в свята. Тільки в будень меньше, щоби не пошкодити, бо вважалося це поганою прикметою.
Але головною окрасою дівчини вважалася коса. Спідниці з’явилися ще з козацьких часів, їх називали димка, фарбан, сандарак. У кожному регіоні вони були різні за кольором та пошиттям. Завершували вбрання кольорові чобітки, сап’янці, виготовлені з тонкої шкіри. Взимку жінки носили сардак з чорного домотканого сукна з вишивкою та кожухи.
Словничок нових слів:
Чоловічий костюм складався з чорного фетрового капелюха (або овечих шапок взимку), а влітку – із солом’яного бриля, який плели пастухи під час випасу худоби, білої сорочки з прямим коміром і розрізом на грудях та обов’язковою вишивкою, жупан, а взимку - кожух.
Словничок нових слів:
Народний одяг мав свої регіональні відмінності. Він відрізнявся вишивкою, особливостями крою, кольоровою гамою. Розгляньте фотографії та ілюстрації на яких ви бачите костюми різних
регіонів України, і
Визначте їх характерні особливості.
( Учні самостійно визначають.)
Учитель
Прочитайте ще раз нові слова, які ви
сьогодні почули. Вони допоможуть
розгадати кросворд про українське
вбрання(на дошці розміщена схема).
V. СПРИЙНЯТТЯ ТВОРІВ МИСТЕЦТВА
Учитель
І. РЄПІН «УКРАЇНКА»
ють образ змальованої дівчини?
належить твір І. РЄПІНА?
VI. ПОЯСНЕННЯ ПОЕТАПНОГО ВИКОНАННЯ МАЛЮНКА
Учитель зображує на дошці жіночий та чоловічий образ, порівнює,
підкреслює особливості вбрання.
V. ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
Учні зображують на власний вибір жіночий або чоловічий портрет.(Звучить «Віночок» українських пісень).
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
Заключне слово учителя
Сьогодні на нашому уроці ми познайомились із традиційним народним костюмом-частиною нашої культури. Хочеться завершити сьогоднішній урок такими словами:
Невже тоді носили лиш для моди
Сорочки, і жупани, й кожухи?
У них - живе історія народу,
Його талант прекрасний і важкий.
І їх ні час, ні простір не порушать,
Нехай на порох зітруться роки!
У них живуть людські безсмертні душі,
Ті добрі чари легкої руки.
Зробити висновки:
Де можна сьогодні зустріти людину в українському вбранні?
Для мене надіти народний український костюм це:
Оцінювання роботи учнів на уроці.
РОБОТИ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ
ТЕРЕНІЄВА НАТАЛІЯ, 9 Р., ЛУБЕНЕЦЬ ГАННА, 9 р.,
«СВЯТО НА СЕЛІ» «ЧЕКАННЯ СВЯТА»
ПЕТРЕНКО ТЕТЯНА, 8 р., РАЛЛО ІРИНА , 7 р.,
«ТЕТЯНОЧКА» «МАРІЙКА»