Тема. Однорідні члени речення
(із сполучниковим, безсполучниковим
і змішаним зв'язком)
Навчальна мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення,
сформувати вміння знаходити однорідні члени та визначати їх вид, аналізувати зв’язок між ними, смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами;
Розвивальна мета: розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх у власному мовленні;
Виховна мета: виховувати любов до перлин української літератури, повагу до творчості видатних письменників, зокрема Лесі Українки.
Тип уроку: урок засвоєння знань.
Обладнання: підручники, зошити, картки із завданнями, портрет Лесі Українки.
Тож підіте і скажіте,
Що поки я буду жити,
Не подумаю довіку
Зброї чесної зложити.
Леся Українка
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань учнів
IV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
V. Мотивація учіння школярів.
VI. Сприймання і усвідомлення учнями матеріалу
Коментар учителя. Звернімо увагу на групи слів: підіте, скажіте та буду жити, не подумаю зложити. Що ми можемо сказати про них з точки зору граматики?
Орієнтовні відповіді:
Коментар учителя. Отже, члени речення, які з’єднані сурядним зв’язком, рівноправні, граматично незалежні одне від одного, стосуються одного й того ж члена речення, відповідають на одне й те ж питання, виконують однакову синтаксичну функцію називаються однорідними. Наприклад:
Була весна весела, щедра, мила, промінням грала, сипала квітки («Давня весна»).
ІІI. Осмислення зв’язків і залежностей між елементами виучуваного
Робота в групах
Завдання: зробити синтаксичний розбір речення, знайти ОЧР.
1 група
У будинку Косачів часто збиралися письменники, художники і музиканти (однорідні підмети).
2 група
У п’ять років Леся грала на фортепіано й навіть написала змістовного листа своєму дядьку Михайлові Драгоманову (однорідні присудки).
3 група
Сім'я Косачів приятелювала з М.Лисенком, М.Старицьким, П.Житецьким (однорідні додатки).
4 група
За допомогою матері Леся вивчає французьку і німецьку мови (однорідні означення).
5 група
У 1908 році Леся Українка перебувала в Ялті, Києві, Одесі, Євпаторії, Батумі, Тбілісі (однорідні обставини).
Коментар учителя. Отже, спільними зусиллями ми отримали відповідь на проблемне запитання: «Чи всі члени речення можуть бути однорідними?» Так, однорідними можуть бути всі члени речення: і головні, і другорядні.
IV. Узагальнення і систематизація знань
Завдання. У тексті знайдіть однорідні члени речення, підкресліть їх, поясніть розділові знаки.
Коли Леся Українка в 1894 році відвідала свого дядька Михайла Драгоманова, вона впорядкувала його бібліотеку, познайомилася з емігрантами й культурними діячами з Болгарії.
Знайомих і друзів у Лесі Українки завжди було багато. Вона цікавилася творчістю П. Грабовського, листувалася з О. Кобилянською, називаючи її в листах «Хтось чорненький», «Хтосічок». Письменниця відвідала Гуцульщину й Буковину, лікувалася в Карпатах, Беркуті, де мала прекрасні диспути про мистецтво з І.Франком.
Учитель. Уважно погляньте на подане речення. Що цікавого в ньому помітили?
Леся впевнено, з наполегливістю ішла до своєї мети.
Коментар.
Однорідні члени речення, як правило, виражаються словами однієї частини мови. Та бувають випадки, коли в одному ряді ОЧР можуть вживатися слова різних частин мови.
V. Підсумки уроку
Робота в парах. «Мовленнєва ситуація»
Завдання. Уявіть себе журналістом, який бере інтерв’ю в Лесі Українки. Розприділіть ролі попарно. В репліках використовуйте однорідні члени речення.
Зразок.
VІ. Рефлексія. Оцінювання і самооцінювання.
Оцініть свою роботу на уроці:
VIІ. Повідомлення домашнього завдання