Урок "Однорідні члени речення"

Про матеріал
Поглибити знання учнів про однорідні члени речення, сформувати вміння знаходити однорідні члени та визначати їх вид, аналізувати зв’язок між ними, смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх у власному мовленні; виховувати любов до перлин української літератури, повагу до творчості видатних письменників, зокрема Лесі Українки.
Перегляд файлу

Тема. Однорідні члени речення                                                           завантаження.jpg

 (із сполучниковим, безсполучниковим

 і змішаним зв'язком)

Навчальна мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення,

 сформувати вміння знаходити однорідні члени та визначати їх вид, аналізувати зв’язок між ними, смислові  відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами;

Розвивальна мета: розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та  використовувати їх  у власному мовленні;

Виховна мета: виховувати любов до перлин української літератури, повагу до творчості видатних письменників, зокрема Лесі Українки.

Тип уроку: урок засвоєння знань.

Обладнання: підручники, зошити, картки із завданнями, портрет Лесі Українки.

                                                                                  Тож підіте і скажіте,

                                                                                    Що поки я буду жити,

                                                                                           Не подумаю довіку

                                                                                   Зброї чесної зложити.

                                                                                             Леся Українка

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань учнів

  1. Бесіда за питаннями
  • Що таке синтаксис?(Розділ науки про мову, що вивчає словосполучення та речення).
  • Що вивчає розділ науки про мову «Пунктуація»?(Розділ науки про мову, що вивчає вживання розділових знаків у реченні і тексті).
  • Що таке речення?(Слово або група слів, що передають повідомлення, питання, пораду, прохання, наказ).
  • Які є члени речення?(Головні і другорядні).
  • Які члени речення називаються однорідними?(Відповідають на одне і те саме питання, поставлене від одного і того ж слова у реченні).
  • Які члени речення можуть бути однорідними?(Всі члени речення:головні і другорядні).
  • Як називаються речення, в яких є однорідні члени?(Ускладненими).

 

IV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

 

V. Мотивація учіння школярів.

 

VI. Сприймання і усвідомлення учнями матеріалу

  1. Робота з епіграфом
  • Прочитайте епіграф, правильно інтонуючи.
  • Кому належать слова, взяті епіграфом до нашого уроку? Із якого вони твору? (Леся Українка «Давня казка»).
  • Які твори письменниці ви знаєте?
  • Які факти з біографії Лесі Українки вас вразили найбільше?
  1. Мозковий штурм

Коментар учителя. Звернімо увагу на групи слів: підіте, скажіте та буду жити, не подумаю зложити. Що ми можемо сказати про них з точки зору граматики?

 Орієнтовні відповіді:

  • відповідають на одне і те ж питання: підіте, скажіте (що зробіте?);                                                             буду жити, не подумаю зложити (що буду робити?);
  • стосуються одного і того ж слова є у реченні;
  • виконують однакову синтаксичну функцію (присудок);
  • з’єднані сурядним зв’язком, рівноправні, граматично незалежні одне від одного.

     Коментар учителя. Отже, члени речення, які з’єднані сурядним зв’язком, рівноправні, граматично незалежні одне від одного, стосуються одного й того ж члена речення, відповідають на одне й те ж питання, виконують однакову синтаксичну функцію називаються однорідними. Наприклад:

Була весна весела, щедра, мила, промінням грала, сипала квітки («Давня весна»).

ІІI. Осмислення зв’язків і залежностей між елементами виучуваного

Робота в групах

Завдання: зробити синтаксичний розбір речення, знайти ОЧР.

1 група

У будинку Косачів часто збиралися письменники, художники і музиканти (однорідні підмети).

  • Хто такі Косачі?

2 група

У п’ять років Леся грала на фортепіано й навіть написала змістовного листа своєму дядьку Михайлові Драгоманову (однорідні присудки).

  • Як звали батьків Лесі Українки?

         3 група

        Сім'я Косачів приятелювала з М.Лисенком, М.Старицьким, П.Житецьким (однорідні додатки).

  • Яке справжнє ім'я Лесі Українки?

       4 група

                  За допомогою матері Леся вивчає французьку і німецьку мови           (однорідні означення).

  • Ким були батьки Лесі за професією?

    5 група

                У 1908 році Леся Українка перебувала в Ялті, Києві, Одесі, Євпаторії, Батумі, Тбілісі (однорідні обставини).

  • З якою метою подорожувала Леся Українка?

Коментар учителя. Отже, спільними зусиллями ми отримали відповідь на проблемне запитання: «Чи всі члени речення можуть бути однорідними?» Так, однорідними можуть бути всі члени речення: і головні, і другорядні.

 

IV. Узагальнення і систематизація знань

  1. Робота з картками. «Лінгвістичне дослідження»

Завдання. У тексті знайдіть однорідні члени речення, підкресліть їх, поясніть розділові знаки.

Коли Леся Українка в 1894 році відвідала свого дядька Михайла Драгоманова, вона впорядкувала його бібліотеку, познайомилася з емігрантами й культурними діячами з Болгарії.

 Знайомих і друзів у Лесі Українки завжди було багато. Вона цікавилася творчістю П. Грабовського, листувалася з О. Кобилянською, називаючи її в листах «Хтось чорненький», «Хтосічок». Письменниця відвідала Гуцульщину й Буковину, лікувалася в Карпатах, Беркуті, де мала прекрасні диспути про мистецтво з І.Франком.

  1. Робота з підручником (вправи на розсуд вчителя).
  2. Проблемне запитання

Учитель. Уважно погляньте на подане речення. Що цікавого в ньому помітили?

Леся впевнено, з наполегливістю ішла до своєї мети.     

Коментар.

Однорідні члени речення, як правило, виражаються словами однієї частини мови. Та бувають випадки, коли в одному ряді ОЧР можуть вживатися слова різних частин мови.

V. Підсумки уроку

Робота в парах. «Мовленнєва ситуація»

Завдання. Уявіть себе журналістом, який бере інтерв’ю в Лесі Українки. Розприділіть ролі попарно. В репліках використовуйте однорідні члени речення.

Зразок.

  • Ларисо Петрівно, що надихало Вас на такі емоційні, зворушливі твори, що спонукало бути сильною та мужньою?
  • Я надихалася природою, прекрасними краєвидами Волині, вірила в щасливе майбутнє та перемогу над хворобоою…

   VІ. Рефлексія. Оцінювання і самооцінювання.

  • Чи досягли ми поставлених цілей?
  • Що корисного почерпнули з уроку?

Оцініть  свою роботу на уроці:

  • Я працював…
  • Я дізнався…
  • Я запам’ятав…

VIІ. Повідомлення домашнього завдання

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
6 жовтня
Переглядів
65
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку