Тема. Речення з однорідними членами. Узагальнення вивченого
Мета. Узагальнити і систематизувати відомості про однорідні члени речення та розділові знаки при них; удосконалювати вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами, правильно використовувати їх у мовленні; розвивати вміння узагальнювати й систематизувати матеріал; сформувати загальні навики роботи над випуском журналу; виховувати бажання відроджувати і зберігати народні звичаї.
Обладнання. Таблиця «Розділові знаки в реченнях з однорідними членами», індивідуальні картки із завданнями, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, підручник «О.В.Заболотний, В . В. Заболотний. Рідна мова: Підручник для 8 кл. - К: Генеза, 2008. - 240 с», відеофільм свята Водохреща, фотографії обряду Водохреща, комп'ютерний комплекс, фонограма.
Епіграф мовний, навчальний : Розділові знаки- як нотні знаки: вони міцно тримають текст і не дають йому розсипатися
К. Паустовський
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Завершуючи вивчення теми «Речення з однорідними членами», спробуємо здійснити усний випуск мовного журналу, який буде присвячено дню Святого Водохреща. На прикладі цього свята побачимо тісне переплетення староукраїнських традицій з християнськими.
Члени нашої редколегії готувалися до цієї події і підготували епіграфи, які допоможуть краще розкрити і зрозуміти естетичну сторону теми нашого уроку, на які будуть спиратися, від яких будуть відштовхуватися під час написання статті, і які виконуватимуть виховну функцію.
(Презентація епіграфів)
III. Повідомлення теми та мети уроку.
Тема нашого уроку «Речення з однорідними членами. Узагальнення вивченого». Ми узагальнимо і систематизуємо відомості про однорідні члени речення та розділові знаки при них, удосконалимо вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами, правильно використовувати їх у мовленні. Тому наш навчальний епіграф звучить так:…..
Запишемо тему уроку і епіграф у зошити.
Також ми ознайомимось із елементами роботи над випуском журналу.
IV. Актуалізація опорних знань.
--Перш за все, окреслимо коло теоретичних питань, що стоятимуть у центрі нашого видання і пригадаємо деякі правила пунктуації, адже кожна стаття повинна бути написана грамотно.
«Ланцюжкове опитування», "Буксир" Учні дають розгорнуті відповіді на питання, наводять приклади.
1. Які члени речення називаються однорідними?
2. Як пов'язуються між собою однорідні члени речення?
3. Які сполучники вживаються для поєднання ОЧР?
4. Як розрізняти однорідні та неоднорідні означення?
5. Які розділові знаки ставляться, коли в реченні при однорідних членах є узагальнюючі слова?
6. З якою інтонацією вони вимовляються?
--Давайте побудуємо онлайн таблицю ОЧР. Прошу допомоги замісників головного редактора.
5
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Теоретичне визначення потребує практичного підтвердження. Готується до друку перша наша стаття. Основним завданням журналіста є вміння вибрати тільки потрібне з великої кількості матеріалу.
1. Вибірковий диктант.
Монологічне мовлення. Прослухайте, випишіть однорідні члени речення. Чим виражені? (Тематичний словник)
Різдвяні свята завершувалися третім великим святом Богоявлення Господнього (19 січня) , яке в народі називають Водохреща. Інші назви: Хрещення, Водохрещі, Йордан (на згадку про хрещення Ісуса в річці Йордан). Це свято знаменує собою закінчення 12-денного періоду святок. Воно ввібрало в себе багато язичницьких і християнських обрядів, центральне місце серед яких належало обрядам, що пов'язані з водою.
Вранці (19 січня) всі йшли до церкви на богослужіння, а потім до річки, де відбувалося освячення води.
На річці чи ставку хлопці зранку прорубували ополонку у вигляді хреста, потім робили хреста з льоду, обливаючи його буряковим квасом (відваром).
Сюди згодом приходили церковні служителі, щоб посвятити воду. Всі набирали ту воду у свій посуд і несли додому. Нею кропили все в хаті, давали її пити хворим, прикладали до хворого місця. Господар кропив нею всіх членів родини, хату, подвір'я, колодязь, господарські інструменти, домашніх тварин. Цю воду зберігали аж до наступних Водохрещ.
2. Досвідчений журналіст повинен правильно будувати речення, ставити розділові знаки, тож пропоную написати диктант із коментуванням. (Тези)
Записати речення, вказати розділові знаки, ОЧР, зробити синтаксичний розбір.
1. Давні погляди й вірування, повір'я та обряди, звичаї народ зберігає дуже довго.
2. Свято Водохреща - це і радість, і сум, і потаємна надія.
3. У цей день влаштовували забави на льоду як хлопці, так і дівчата.
4. До купання в крижаній воді вдавалися тяжко хворі люди і ряджені щедрувальники.
3. Наш дописувач прислав нам матеріал , проте... він ще не відредагований . Треба виконати редагування тексту. Усно.
Вашим завданням буде виправити помилки в реченнях, правильно вживаючи в них однорідні члени. Для цього слід пам'ятати, що речення з однорідними членами будуються за певними правилами, порушення яких робить зміст висловлювань незрозумілим.
Щоб пригадати ці правила, відкрийте підручник на с. 30, 102-103 і швиденько їх перегляньте.
Текст написано на дошці.
А на Галичині у цей день щедрувати ходили. Потім виголошували спеціальні , йорданські привітання. Цим і завершувалися різдвяно-новорічні свята. Далі вже не співали ні колядку ні щедрівка. По Водохрещах наставав час у кілька тижнів, які називалися М'ясницями. Співати пісень, і справляти весілля в цей час ще можна було. Після м'ясниць наступав найдовше, і найсуворіша Великий піст. Про нього казали так «Великий піст усім прижме хвіст».
Для перевірки виконаного завдання, проектується правильний варіант тексту.
(учень іде і виправляє)
А на Галичині у цей день ходили щедрувати. Потім виголошували спеціальні йорданські привітання. Цим і завершувалися різдвяно-новорічні свята. Далі вже не співали ні колядок, ні щедрівок. По Водохрещах наставав час у кілька тижнів, які називалися М'ясницями. В цей час ще можна було співати пісень і справляти весілля. Після м'ясниць наступав найдовший і найсуворіший Великий піст. Про нього казали так: «Великий піст усім прижме хвіст».
4. Робота в групах(2-4- всі разом)
Щоб швидше підготувати матеріал до друку, ми розділимося на пари, кожна з яких отримає своє завдання.
У вас на партах лежать картки із завданням.
I група (тести)
1. Узагальнюючі слова в реченні виконують :
а) ту ж саму синтаксичну роль, що й однорідні члени;
б) іншу синтаксичну роль;
в) не бувають членами речення.
2. Виділити в реченнях узагальнюючі слова :
а) Дуже поширеними в стародавньому світі були обряди : обмивання , „очищення водою”, окроплення, обливання.
б) Вісник світанку, благодаті, життєдайної сили, чистоти, любові, здоров’я, сльози, родючості і дитинства - все це говорили про росу.
в) Дмитра та Юрія, святої Катерини-Долі, святого Андрія, св. Михайла, св. Варвари, св. Миколая, Благовіщення і аж до Йордану -- усі ці свята були переповнені символікою в напрямі культу вогню й води.
3. При узагальнюючих словах ставимо :
а) кому;
б) двокрапку; тире;
в) крапку з комою.
4. Указати речення з поширеними однорідними членами :
а) За народними повір’ями, чиста вода символізувала здоров’я, щастя, вірність, а каламутна – зраду, хворобу, журбу, прикрість.
б) Особливо цілющою була “жива вода”, свята, свячена, ”свято-вечірня”, “стрітенська”.
в) На вечерю подають пісні страви : смажену рибу, вареники з капустою, гречані млинці на олії, кутю та узвар.
5. У казати правильне твердження :
а) У реченні може бути 1 ряд однорідних членів.
б) Однорідними можуть бути тільки другорядні члени речення.
в) Однорідні члени речення відповідають на одне й те ж питання, відносяться до одного і того ж слова, виконують однакову синтаксичну функцію.
II група
1 . Ситуативне завдання . Доповніть речення однорідними членами.
Нехай наша хата всім буде багата:...
Занурюються в ополонки чоловіки та жінки, щоб …
Свяченою водою напували таку худобу:…
2. Скласти речення з поданими парами однорідних членів, виділити граматичну основу кожного речення .
Дівчата і хлопці; ні холод, ні голод;
3. Поставте розділові знаки в реченні з однорідними означеннями. Наведіть власний приклад речення з кількома рядами однорідних членів (З бали).
Після Водохреща розпочинався новий весільний сезон - час веселощів і дозвілля.
III група
1. Переробити речення так, щоб у них стало два ряди однорідних членів. Визначити, якими членами речення вони є, і відповідно підкреслити їх.
Дівчина вродлива біля хати стояла. Притишено сиділи хлопці за тином.
2. Завдання: визначити стилістичну функцію речень з однорідними членами в художньому й науковому стилях (усно).
Пане господарю!
На твоїм дворі дерево стоїть.
Тонке, високе, листом широке.
На тім дереві трійця горіла,
Три гискри впало, три морі стало
У першому морі Господь купався,
У другому морі у ризи вбирався,
У третьому морі став на престолі.
Хрещення Господнє (Богоявлення) (грец. Θεοφάνια - богоявлення) — третє і завершальне велике свято різдвяно-новорічного циклу, яке православні та греко-католицькі християни відзначають 19 січня. З ним пов'язують хрещення на Йордані Христа. Народні назви свята - Йорда́на (або Ордана), Водохреща.
Коли Ісус Христос досяг 30-річного віку, він прийняв хрещення в річці Йордан. Вийшов на берег, а з небес почувся голос Бога-Батька, який назвав Ісуса своїм Сином. І на нього зійшов Святий Дух в образі голуба. Звідси ще одна назва — Богоявлення. Православні та греко-католики вважають, що саме це свято засвідчує таїнство Святої Трійці. Адже в цей день, за християнським вченням, з'явився Бог у трьох іпостасях: Бог Отець — в голосі, Син Божий — у плоті, Дух Святий — у вигляді голуба.
Тези відповіді
Речення з однорідними членами характеризуються рядом стилістичних особливостей. Вони вживаються переважно в книжних стилях, значно рідше - у розмовному; є одним із яскравих стилістичних засобів, який у текстах різних стилів виконує неоднакові функції.
У науковому стилі ці речення служать для вираження логічності викладу, повного й точного опису предметів, явищ, для класифікації, переліку тощо. Таку ж функцію виконують і в офіційно-діловому та публіцистичних стилях. У художньому - речення з однорідними членами виступають засобом виразності, експресивності, емоційності забарвлення.
Аналіз відповіді учнями.
3. Замінити однорідні члени одним загальним для них поняттям.
1. Крім ікон і церковних хорогв учасники хресної ходи несли запалені «трійці» — три свічки, перевиті зіллям васильків, чебрику, звіробою.
(церковна а атрибутика, квіти)
5. Творче завдання (фоторепортаж, музика).
--До нашої редакції надійшов відеорепортаж, присвячений дню Святого Водохреща.
-- Що ж, шановні колеги, спираючись на напрацьований матеріал,
складіть невеличку статтю про день Святого Водохреща, використавши однорідні члени речення.
VI. Підсумок уроку.
--Наша редколегія із завданням впоралася.
Виставлення та аргументація оцінок.
Свято Йордану (Водохрища чи Водохрестя) є заключним святом у низці дохристиянських та християнських зимових свят, присвячених Чистителю і Святителю давнини – Воді, вигнанню зими та вшануванню і прискоренню приходу Весни. І те випускання голуба чи іншого птаха під час свячення води, нині окутане християнським духом, було первовісником неба, приліту птахів, прискоренню приходу весни. Це й були магічні дії, скоріше викликати прихід Весни. Вірування, що в Новорічну та Водохрещенську ніч розкриваються небеса для Весни і Води, що скоро підуть на землю „дрібні дощики” – залишили свої сліди й у святому письмі: „Небеса одверсти”.
VII. Домашнє завдання.
1. Дібрати з художньої літератури чи періодичних видань речення з однорідними членами, що стосуються свята Водохреща.
2. Письмово оформити статтю, використавши ОЧР.