Урок " Однорідні члени речення"

Про матеріал

Конспект особистісно зорієнтованого уроку з теми "Однорідні члени речення".

Мета: повторити, закріпити й систематизувати знання про однорідні члени речення, їх види,розділові знаки в реченнях при ОЧР, використання ОЧР у різних стилях мовлення; розвивати вміння вільно оперувати лінгвістичними знаннями у власномумовленні; розвивати загальнопізнавальні вміння робити висновки на основі спостережень за мовним матеріалом, аналізувати, порівнювати й узагальнювати; виховувати культуру мовлення, почуття єдності, відповідальності, любові до рідної землі.

Цілі.

Учні повинні знати: визначення ОЧР, їх види.

Учні повинні вміти: знаходити речення з однорідними членами (непоширеними й поширеними), з узагальнюючими словами, різними рядами однорідних членів в одному реченні; правильно ставити розділові знаки при одно­рідних членах речення та обґрунтовувати їх; знаходити і виправляти помилки на вивчені правила; правильно інтонувати речення з однорідними членами; аналізувати й оцінювати виражальні можливості речень з однорідними членами в різних стилях мовлення; конструювати речення, до складу яких входять однорідні члени з різними типами зв'язку між ними, зокрема з парними сполучниками, узагальнюючими словами при однорідних членах; будувати висловлювання в різних стилях мовлення, використовуючи виражальні можливості речень з однорідними членами в усному і писемному мовленні.

Тип уроку: урок засвоєння та застосування умінь.

Обладнання: підручник, таблиця «Однорідні члени речення», схеми-моделі, технологічні картки, мультимедійні засоби навчання.

Випереджувальні завдання: провести експериментальне дослідження для виявлення частоти уживання ОЧР у різних стилях мовлення.

Перегляд файлу

Тема. Однорідні члени речення.

Мета:  повторити, закріпити й систематизувати знання про однорідні члени речення, їх види,  розділові знаки в реченнях при ОЧР, використання ОЧР у різних стилях мовлення; розвивати вміння вільно оперувати лінгвістичними знаннями у власному  мовленні; розвивати загальнопізнавальні вміння робити висновки на основі спостережень за мовним матеріалом, аналізувати, порівнювати й узагальнювати;  виховувати культуру мовлення, почуття єдності, відповідальності,  любові до рідної землі.   

Цілі.

Учні повинні знати: визначення ОЧР, їх види.

Учні повинні вміти:  знаходити речення з однорідними членами (непоширеними й поширеними), з узагальнюючими словами, різними рядами однорідних членів в одному реченні; правильно ставити розділові знаки при одно­рідних членах речення та обґрунтовувати їх; знаходити і виправляти помилки на вивчені правила; правильно інтонувати речення з однорідними членами;  аналізувати  й оцінювати виражальні можливості речень з однорідними членами в різних стилях мовлення; конструювати  речення, до складу яких входять однорідні члени з різними типами зв’язку між ними, зокрема з парними сполучниками,   узагальнюючими словами при однорідних членах;  будувати висловлювання в різних стилях мовлення, використовуючи виражальні можливості  речень з однорідними членами в усному і писемному мовленні.

Тип уроку:   урок засвоєння та застосування умінь. 

Обладнання: підручник, таблиця «Однорідні члени речення», схеми-моделі, технологічні картки, мультимедійні засоби навчання.

Випереджувальні завдання: провести експериментальне дослідження для виявлення частоти уживання ОЧР у різних стилях мовлення.

 

Результат пошуку зображень за запитом "картинки школярів"ХІД УРОКУ:

І Етап орієнтації.

Доброго дня, дорогі діти!

Як зробити добрим день?

Усміхнися всім навколо:

Травам, квітам, вітру, людям…

І тоді обов'язково

День для тебе добрим буде!

 

Я дуже рада усіх вас бачити, тому настрій у мене чудовий! А з яким настроєм ви прийшли на урок? Перед вами є кольорові смужки, за допомогою яких ви можете виразити ваші почуття. Якщо вам весело, то обирайте світлі, яскраві кольори, а ящо ні, то темні, похмурі.

Подивіться,  яка яскрава веселка у нас утворилася, нехай вона звеселяє наш зір і додає нам упевненості в наших силах. Бо ми:

  • Розумні;
  • Творчі;
  • Зацікавлені;
  • Уважні;
  • Талановиті…
  • Ми – найкращі!

Лунає пісня « Це моя Україна»

  • Продовжіть речення : «Слухаючи  пісню, я…:
  • побачив(ла): річку, небо, поле, ліс …
  • почув(ла):  шум, спів, шелест, музику…
  • відчув(ла): щастя, сум, радість…»

Сьогодні Україна, як ніколи, потребує нашої підтримки, нашої участі у її долі.

 ( Запис на дошці, усі хором читають)

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний в чужині рай.

Їм красить все їх рідний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини. ( М. Чернявський)

- Скажіть, будь ласка, а що ми можемо зробити для процвітання нашої Батьківщини?

«Мікрофон» ( учні висловлюють свої думки).

Справді, ваше завдання – це гарно вчитися, бути грамотними, освіченими людьми, а ми, вчителі, вам у цьому допоможемо.

ІІ.  Етап цілепокладання.

 

1324300079_de34На попередніх уроках ми з вами говорили про однорідні члени речення.Сьогодні ми повторимо та узагальнемо усе, що  вивчили про однорідні члени речення і ще будемо говорити про своє коріння, про те, що робить нас народом.

Отже, тема сьогоднішнього уроку "Однорідні члени речення".

 Колись Марк Твен сказав:"Хто не знає куди прямує, дуже здивується, якщо потрапить не туди". Спробуйте, дивлячись на тему, сформулювати мету уроку. Про що будемо дізнаватися, що повинні вивчити та навчитись робити?

Будь ласка, продовжіть:"На сьогоднішньому уроці ми поглибимо... розвиватимемо... виховуватимемо ... ." 

Отже, після уроку ми будемо знати ….

Будемо вміти….

( Робота із таблицею «Знати - вміти») Продовжіть речення: « Від уроку я очікую….»

         ІІІ. Етап проектування.

mini_3Я обіцяю, що буду старатися, щоб сподівання здійснилися. А  наше першочергове завдання, звичайно, не хвилюватися, а бути максимально уважними, сумлінними і активними. Не лякайтесь помилок, адже не буває ніякої праці, як і життя, без помилок і труднощів. Щоб навчання було результативним, продовжимо сьогодні вчитися і працювати. Як ми вже зазначили, дана тема для нас не нова. Тож пригадаймо, що ми знаємо. Відомо, що повторення – найкращий метод для запам’ятовування.

 Сьогодні урок ми проведемо у формі гри.  Скажіть, будь ласка, що означають  літери «КВК».

Так, це гра, у якій потрібно бути кмітливими, винахідливими, веселими, такими, як ми з вами. От і сьогодні у нас буде не просто урок, а урок-гра « КВК».

             Для початку  ви об'єднаєтеся у  три команди: «Винахідливі» , «Кмітливі», «Розумники». Ось скриньки, у які наше вельмишановне журі ( запрошені вчителі) за кожну відповідь опускатиме смужки різного кольору:      червоного – за високий рівень знань, синього – за достатній, зеленого – за середній.

        Тож бажаю успіхів, нехай пані  Фортуна  та пан Успіх будуть поруч з вами. А зараз оберіть капітанів – і почнемо.

 

IV  Етап організації виконання плану діяльності.

   I конкурс – «Розминка» ( учасники по черзі витягують питання зі «Скрині знань»)

  • У якому розділі мовознавства вивчаються ОЧР?
  • Що таке ОЧР?
  • Що ви знаєте про ряди ОЧР?
  • Як розпізнати однорідні і неоднорідні  означення?
  • Правила вживання коми при ОЧР.
  • Правила вживання двокрапкаиі тире при ОЧР.

 

  II конкурс – «Візитівка»

 Завдання:  скласти рекламу своїй команді, використовуючи речення з однорідними членами (робота у зошитах).

 

   III конкурс – «Спринтер»

Завдання: кожна команда отримує картки з правилами і прикладами. За 30 секунд потрібно пронумерувати картки, які стосуються одного правила.

           1 команда

  1) Між ОЧР, не зв'язаними сполучниками, ставиться кома.

  2) Після УС перед першим ОЧР (або словом, що до нього відноситься) ставимо двокрапку.

2 команда

3) Перед сполучником і, та (в значенні і), або, чи, коли вони повторюються і стоять між ОЧР – ставиться кома.

 4) Коли УС стоїть після ОЧР, перед ним ставиться тире.

  1. команда

5)Перед протиставними сполучниками а, але, та (в значенні але), що з'єднують однорідні члени, ставиться кома.

  1.                    Якщо в реченні є узагальнювальне слово, то перед однорідними членами ставиться двокрапка, а після них — тире.

 

А) Старезний, густий, пред­ковічний ліс на Волині (Леся Українка).

Б ) Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня (Л. Костенко)

В) У нашому са­ду була розкішна флора: кропива й ревень, жоржини й любисток (За Л. Костенко).   

Г) Жито, пшениця й овес — усе разом поспіло (І. Нечуй-Левицький).

Д) А вечір приходить і все втихомирює: і нелад, і лад, і навіть безлад  усе (І.Драч)

Е) Ніч була темна, але тиха (І. Нечуй-Левицький)

Ключ 1  А )    2 В)   3 Б)  4 Г)    5 Е)   6 Д)

 

IV конкурс – «Капітанський»

         Завдання:    капітани по черзі із «Дерева мудрості» зривають яблука (картки) із запитаннями. Відповідають без підготовки.

       Питання: 1.Які члени речення називаються однорідними?

2. Якими частинами мови виражаються ОЧР?

3.Яку синтаксичну роль виконують ОЧР?

4.З якою інтонацією вимовляються однорідні члени речення?

5.Навести приклади речень з поширеними однорідними членами.

6.Навести приклади речень з непоширеними однорідними членами.

7.Розказати про зв'язки між однорідними членами речення.

8. Які сполучники використовуються для поєднання ОЧР?

9. В яких випадках ставиться кома при ОЧР?

10.Яка інтонація характерна для ОЧР?

11.У якому випадку кома перед сполучником при ОЧР не  ставиться?

12.Як розрізнити однорідні і неоднорідні  означення?

V конкурс – «Домашнє завдання» ( заздалегідь підготовлене завдання)

Завдання: розкажіть про використання однорідних членів речення у різних стилях мовлення. ( Для кожної команди свій стиль: І команда – художній, ІІ – публіцистичний, ІІІ – науковий).

 

«Релаксивна  хвилинка».     

      Відгадайте загадки:

                                                Злита з хвостиком, ця крапка

                                                Невелика, власне, лапка.

                                                Робить паузу, всім знайома,

                                                Як вона зветься?...

                                                                                               (Кома)

   Прямої лінії малесенький відрізок

   Не треба, друже, тут сушити мізок,

  Бо дуже легко відгадати й так:

  Моєї лінії малесенький відрізок –

  Між слів у мові – граматичний знак.

                                             Що це таке?

                                                                                              (Тире)

                                           Мов оченята, чорні і кругленькі,

                                           На тебе дивляться кривенько,

                                           Між однорідними стоять,

                                           Коли їх можна одним словом об’єднать.

                                           Що це таке?

                                                                                              (Двокрапка)

 

VI конкурс – «Граматичний» (робота в  зошитах)

Завдання:

А) Складіть речення за схемами.          

 1 команда                                     2 команда                                          3 команда

1. О і О.                                       1. О, О, О.                                      1. О, але О.

2. Або О, або О.                          2. Не стільки О, скільки О.          2. Ні О, ні О.

3. О і О, О і О.                             3. і О, і, О, і О                                3. О і О, О, О.

 

Б) Розставте у реченні розділові знаки.

  1.                    Радіють молодій обнові берези клени явори (Л.Дмитерко).
  2.                    Ми чуємо трав зелений крик дощів задумані рефрени (І.Драч).
  3.                    І барвінком і рутою і рястом квітчає весна землю …(Т.Шевченко).
  4.                    Знайомий голос в душу лине з старого сивого Дніпра (М.Терещенко).
  5.                    Сниться мені поле вечори барвисті й береги пахучі рідного Дінця (В.Сосюра).
  6.                    І враз затремтіло молоде листя зашамотіло струсило з себе дощ самоцвітів (М.Коцюбинський).

 

VIІ конкурс  - «І смішно, і грішно»

Завдання: відредагуйте  речення (робота у зошитах ).

1. Вітер гнув тополі, дерева, здіймав і крутив курявою над висохлим полем.

2. На городі ростуть картопля, морква, овочі, помідори.

3. Усі речовини доводять: вчені складаються з молекул і атомів.

1. У лісі безліч дерев росте: троянди, соняшники, дуби, клени, осики, берези.

2. Як добре те, що маю багато сестричок: Улю, Оленку й Тетянку, тітку Галю, Оксанку.

 

VIIІ конкурс – «Я - митець»

Завдання: складіть  твір-мініатюру « Моя улюблена пора року»

 

V Контрольно-оцінювальний етап.
Ось і завершилася наша гра, добігає кінця урок. Я дуже задоволена вашими знаннями. Ви – великі молодці, адже зуміли свої знання та вміння застосувати на практиці.

Результат пошуку зображень за запитом "картинки школярів"«Мікрофон»

  • Висловіть, будь ласка, свої враження  від уроку.
  • Чи справдилися ваші очікування.? Яким був урок? 
  • Що вам найбільше сподобалося ?

Погляньте на нашу веселку ніхто не хоче змінити її колір? Чи змінився ваш настрій?

А зараз трішки математики, наше вельмишановне журі оголосить  загальну кількість балів, що ви набрали , виконуючи завдання. А капітани назвуть кращого гравця своєї команди. Ми підсумуємо усі бали і виставимо оцінку за урок.

( Виставлення оцінок,  їх мотивація).

Якщо ви сьогодні не перемогли, не засмучуйтесь, у цій грі ви усі є переможцями . Давньогрецький драматург Есхіл говорив: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні».  Повравлятися над завданнями із теми ви зможете і вдома, виконуючи домашню роботу.

 Домашнє завдання:     

середній рівень – скласти і записати речення  з ОЧР до правил пунктуації

достатній – скласти кросворд ( на 10 завдань)  за темою: «ОЧР». ;

високий – написати лінгвістичну казку «Пригоди Пунктуації у країні ОЧР».

Сьогодні ми не лише говорили про однорідні члени речення, про розділові знаки… Ми мали можливість переглянути дивовивжні краєвиди нашої України і висловити слова вдячності і любові нашій Батьківщині. Ми ще раз довели, що будемо дбати про чистоту та процвітання української мови, бо без неї нема України.

А Україна у нас одна!

( Усі хором читають вірш)

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її  вічно живу і  нову

І мову її  солов'їну.

На білому світі є різні країни,

Де ріки, ліси і лани...

Та тільки одна на землі Україна,

А ми її доньки й сини.

Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,

І квіти усюди ростуть...

Та тільки одну Батьківщину ми маєм,

ЇЇ Україною звуть.

Дорогі діти! Пам’ятайте, людське життя коротке, і даєть­ся воно тільки раз. І як не буде вас, розумних, добрих, людяних, то не буде майбутнього у нашої держави.

- Слава Україні!

- Героям слава!

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
24 серпня 2018
Переглядів
8652
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку