Цикл практичних робіт до курсу за вибором «Практикум з правопису української мови» (8 клас)

Про матеріал

Завдання практичного характеру (розпізнавальні, перетворювальні, творчі та на конструювання мовного матеріалу). Можуть бути використані як підсумкові завдання (практичні роботи) до вивчених тем.

Перегляд файлу

Остапенко Тетяна Вадимівна,

учитель української мови та літератури

вищої категорії

Бердянської ЗОШ № 20

Матеріали до уроків

Цикл практичних робіт до курсу за вибором «Практикум з правопису української мови» (8 клас). 

       Завдання практичного характеру (розпізнавальні, перетворювальні, творчі та на конструювання мовного матеріалу).

      Можуть бути використані як підсумкові завдання до вивчених тем.

Практична робота з теми «Фонетика і правопис. Загальні питання правопису»

Варіант 1

І. А. Спишіть. Б. Уставте, де треба, пропущені літери. В. Позначте значущі частини слова у виділеному слові. Г. Підкресліть слово, у якому звуків більше, ніж букв.

1. Ро..плесканими на луках озерцями пр..чудовими ластівками пр..пливали до нас бе..турботні човники. 2. На наше переконан..я, бабуся намагаєт..ся пр..готувати до нашого приїзду чималенько пиріжків. 3. Я ніжним сном пр(е,и)йду до тебе, зі(л,лл)юсь з твоїм душі тремті(н,нн)ям, я стану над тобою небом, я пр(е,и)горнусь до тебе ті(н,нн)ю. 4. Країни (Б,б)лизького (С,с)ходу разом з Іраном та Афганістаном відносять до (С,с)ереднього (С, с)ходу, а до (Б,б)лизького (С,с)ходу іноді відносять (Б,б)алканські (Д,д)ержави.

ІІ.  Позначте, як можна перенести ці слова з рядка в рядок: слизький, підживлювати, кін. ХVІІІ ̶  поч. ХІХ ст., ряджений, д-р Миколаєв, закладати.

Практична робота з теми «Фонетика і правопис. Загальні питання правопису»

Варіант 2

І. А. Спишіть. Б.Уставте там, де треба, пропущені літери. В. Позначте значущі частини слова у виділеному слові. Г. Підкресліть слово, у якому звуків більше, ніж букв.

1. Для мене це якесь чародійство: і пір'їна, і пр..мовляння бабусі, і її святковий вигляд і такі смачні — пр..смачні пиріжки. 2. Сили війни

(з, с)чепилися на переправах, Дніпро кипить, береги (з, с)дригаються від бомбових ударів. 3. Верби, (з,с)хилившись над тихим Дінцем, ро(з,с)чісують коси зелені. 4. Вулиця (А,а)ндрі́ївський (У,у)зві́з знаходит..ся  в (П, п)одільському (Р,р)айоні міста Києва, що сполучає (П,п)оділ зі (С,с)тарим Києвом; пролягає від (К,к)онтрактової (П,п)лощі до (В,в)олодимирської та (Д,д)есятинної (В,в)улиць.

ІІ.  Позначте, як можна перенести ці слова з рядка в рядок: підживлювати, кукурудза, НЛО, зівʼялий, зам. директора, ІІІ ст. до н.е. ̶  І ст. н.е.

 

Практична робота  з теми «Фонетика і правопис. Загальні питання правопису»

Варіант 3

І. А. Спишіть. Б. Уставте, де треба, пропущені літери, розкрийте дужки. В. Позначте значущі частини слова у виділеному слові. Г. Підкресліть слово, у якому звуків більше, ніж букв.

1.Літо пр..крашає сади й городи: спіють соковиті вишні, за ними, бе..перечно, почнуть  набирати соку абрикоси та персики. 2. Уже з першого погляду впадають у вічі пишні декорації, ро..кішні костюми, картин..і жести, ефектне освітлен..я. 3. Рум’яна осінь

(з, с)хилить віти, горіхи (з, с)жов­кнуть на ліщині. 4. Корінні народи (К,к)райньої (П,п)івночі запропонували (О,о)рганізації (О,о)бʼєднаних (Н,н)ацій провести конференцію, пр..свячену захисту трад..ційних культур від наслідків глобального потеплін,н)я.

ІІ. Позначте, як можна перенести ці слова з рядка в рядок: проф. Іваненко, ґудзик, запорізький, 10625 км, безрадісний, праска.

Практична робота з теми «Фонетика і правопис. Загальні питання правопису»

Варіант 4

І. А. Спишіть. Б. Уставте там, де треба, пропущені літери. В. Позначте значущі частини слова у виділеному слові. Г. Підкресліть слово, у якому звуків більше, ніж букв.

1.Катрус..на бабуся пр..тишено читає їй казочку: «(І,і)васик-(Т,т)елесик замкнув хату, заліз на пр..височенного явора та й сидить собі пр..чаївшись». 2. Угорі, над самим підз..меллям, ро..ташувались княжі охоронці. 3. Пр(е,и)пало літо до з..млі грудьми, (з,с)томившись бігти вслід оста(н,нн)ій птиці.  4. Чверть (С, с)кандинавського (П,п)івострова, що знаходит..ся на (Б, б)алтійському (Щ,щ)иті, лежить на (П,п)івніч від  (П, п)олярного (К,к)ола.

ІІ. Позначте, як можна перенести ці слова з рядка в рядок: дріжджі, розправити, підживає, 02.10.2017, О.М. Марченко, сільський.

 

Практична робота з теми «Правопис голосних»

Варіант 1

  1. Уставте пропущені голосні в словах.

Х…пати, ст…рати, переш…птуватися, пол…тіти, ст…лити, зач…пити, Терноп…ля, поч…пити, л…мити, пр…неприємний, пр…бувши, пр…звисько, пр…порошений, пр…бережжя, перем…гати.

 

  1. Спишіть, вставляючи літери, підкресліть слова, в яких може відбуватися чергування голосних.

Якщо бер…зень весну, наче нар…чену, лишень пр…водить у гості, то квіт…нь її зустрічає як повн…правну госп…диню: вкл…няється їй низько, розст…ляє ш…вковий кил…м під ноги, запл…тає довгу косу, пр…крашаючи її щедро б…рвистими квітами.

  1. Запишіть 3 речення на тему «Весна», використовуючи слова з чергуванням голосних із завдань 1 – 2, або власні приклади.

 

Практична робота з теми «Правопис голосних»

Варіант 2

  1. Уставте пропущені голосні в словах.

Пр…рва, пр…правлений, пр…сісти, пр…чудово, ж…натий, завм…рати, г…няти, сп…кти, к…тити, Борисп…ля, кор…ня, щ…льний, спл…тати, зач…сувати, кл…нити.

  1. Спишіть, вставляючи літери, підкресліть слова, в яких може відбуватися чергування голосних.

Ч…твертий місяць року в Україні в д…внину йм…нувався бер…знем. І лише у XVI столітті в літературній мові, з'явилася сучасна назва «квіт…нь». І все ж ця назва найактивніше почала вж…ватися тільки на початку м…нулого століття, а поп…редня з часом відм…рала.

  1. Запишіть 3 речення на тему «Весна», використовуючи слова з чергуванням голосних із завдань 1 – 2, або власні приклади.

 

Практична робота з розділу «Правопис приголосних»

Варіант 1

І. Спишіть слова із пропущеними буквами та ті, що в дужках; уставте потрібні літери. Із слів у дужах утворіть прикметники, виділіть у них суфікси. (14 слів)

 

1.У кожній країні є свій Дід Моро... . 2. У Німе….ині це Німад. 3. (Німеччина) й (Го(л,лл)андія)  діти звалювали на нього провину, коли пустували або щось ламали. 4. (Англія) діти пишуть листи Отцеві Різдва. 5. Лист треба кинути в комин, а дим із труби стара(н, нн)о доставить його прямо за призначе(н,нн)ям. 6. Маленькі італійці чекають подарунків від місцевого Діда Мороза - Баббо Наталє, а солодощі від відьмочки Бефани. 7. (Швеція) діти вірять у  Юль Томтеана; (Угорщина)  діти ̶  у Мікулаша;  (Туреччина) діти  ̶  у Ноеля Бабу; (Франція) діти -  у Пер Ноеля; ( Румунія) - у Моша Джариле. 8. У слов..ян  ...важаєт..ся, що Дід Мороз був одружений на Зимі та в них народилась донька – Весна, а Снігуронька  ̶ донька Весни. 9. А сучасні Дід Мороз та Санта Клаус нагадують нам Святого Миколая, бо...

 

ІІ. Спишіть останнє речення, завершивши думку.

 

ІІІ. Запишіть невеличкий текст (6-8 речень) про те, як у вашій сімʼї     святкують Різдво та Новий рік, уживаючи якомога більше поданих нижче слів:

 

Щас(?)ливий, контрас(?)ний, радіс(?)ний, моркв(?)яний, (пів)яблука, об(?)їжджати, св(?)ято, подвір(?)я, годи(н, нн)ик, кол(?)ектив, хоб(?)і, здорове(н, нн)ий, а(п, пп)етитний, програ(м, мм)а.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практична робота  з розділу «Правопис приголосних»

Варіант 2

І. Спишіть слова із пропущеними буквами та ті, що в дужках; уставте потрібні літери. Із слів у дужках утворіть прикметники, виділіть у них суфікси. (15 слів)

 

1.Він жив дуже давно, у ІІІ столітті, і дуже часто допомагав нужде(н, нн)им. 2. Одного разу він побачив, що бідний тато не може прогодувати своїх доньок та вимушений від(?)ати їх до чужої домівки.3.  Тоді Святий Миколай проявив милість і насипав до димаря золотих монет – а у пічці дівчатка сушили взуття. 4. Коли вони прокинулись, то побачили, що  їхні черевики повні золота. 5. Тому ..важають, що з тих пір діти спеціально в різдв(?)яну ніч залишають взуття поряд з пі(ч,чч)ю. 
           6. Святий Миколай завжди був заступником (Україна, Чехія, Польща) дітей – захищав їх, виліковував,  наставляв на вірний шлях; але міг і покарати за лінь і неслухнян(?)ість. 7. Тому слов(?)яни з давніх- давен почитають св(?)ятого Миколу,  представляючи його то в образі доброго діда, то у вигляді суворого свяще(н, нн)ика. 8. От від нього і (з)явився слов(?)янс…кий Дід Мороз, який нині мешкає на (Лапландія) землі. 9. Для кожного з нас і Дід Мороз, і Святий Миколай…

 

ІІ. Спишіть останнє речення, завершивши думку.

ІІІ. Запишіть невеличкий текст (6-8 речень) про те, яких традицій притримуються у вашій сімʼї  під час святкування Різдва та Нового року, уживаючи якомога більше поданих нижче слів:

 

Щас(?)ливий, контрас(?)ний, радіс(?)ний, моркв(?)яний, (пів)яблука, об(?)їжджати, св(?)ято, подвір(?)я, годи(н, нн)ик, кол(?)ектив, хоб(?)і, здорове(н, нн)ий, а(п, пп)етитний, програ(м, мм)а.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практична робота з теми «Морфологія і правопис іменних частин мови»

 Варіант І

  1. Розкрийте дужки, правильно вживаючи В (У), І (Й) та складні слова.

Рожеві (і, й) білі квіти, піти  (у, в) кіно (в, у)вечері, префікс (і, й) корінь, (в, у)війшли до хати, була (в, у) Одесі, екскурсія (у, в) Львові;

 нова (стерео)система, (яскраво)червоний капелюх,  суворий (віце)президент, (Північно)кримський канал, прокинутися (рано)вранці, (англо)український словник.

  1. Поставте іменники в родовий відмінок, виділіть у них закінчення –а, -я або –у, -ю:

студент, колектив, Лондон, жовтень, роман, степ.

  1. Знайдіть прикметники, ступені порівняння яких утворені неправильно, і запишіть їх без помилок.

Менш здібніший, якнайсильніший, легкіший, терплячіший, більш смачний, щонайкращіший.

  1. Провідміняйте числівник 542.
  2. Разом, окремо чи через дефіс? Запишіть речення, розкривши дужки при займенниках.

А Будь (з) ким дружити не треба. Б Хто (небудь) для такої роботи не підійде. В У (де)яких людей (не)абияка воля. Г Мене чує хто (сь)?

  1. Поставте іменник у потрібній формі при числівнику. Уведіть одне зі словосполучень у речення.

Два (автобус), три (апельсин), з Першим (вересень).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практична робота з теми «Морфологія і правопис іменних частин мови»

 Варіант ІІ

  1. Розкрийте дужки, правильно вживаючи В (У), І (Й) та складні слова.

Солодке (і, й) холодне морозиво, суворий (у, в)читель, день (і, й) ніч, їсти (в, у) кафе, пірнати (у, в) хвилю, зайти (у, в) підʼїзд;

північно (східний) вітер, (Західно)сибірська низовина, (гідро)станція, з (давніх) давен, (вічно)зелений, (агро)концерн.

  1. Поставте іменники в родовий відмінок, виділіть у них закінчення –а, -я або –у, -ю:

Косинус, реалізм, Париж, сніг, вовк, ансамбль.

  1. Знайдіть прикметники, ступені порівняння яких утворені неправильно, й запишіть їх без помилок.

Якщонайкращий, нижчий, менш здібніший, найбільш теплий, найдорожчий, низіший.

  1. Провідміняйте числівник 693.
  2. Запишіть речення, розкривши дужки при займенниках.

А (Де)які люди дуже необачні. Б Де (в) чому ти маєш рацію. В (Хтозна)чий черевик був забутий у шафі. Г (Ні)хто не знає свого майбутнього.

  1. Поставте іменник у потрібній формі при числівнику. Уведіть одне зі словосполучень у речення.

Два (капітан), три (автомобіль), з Восьмим (березень).

 

docx
Додано
27 серпня 2018
Переглядів
3618
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку