Навчальний предмет. Українська мова. 10 клас
Розділ. Синтаксис і пунктуація
Тема. Однорідні члени речення.
Узагальнююче слово при однорідних членах речення
Тип уроку. Урок засвоєння та формування нових знань,
умінь і навичок
Мета. Поглибити знання здобувачів освіти про однорідні члени речення; сформувати вміння розпізнавати однорідні члени речення в реченні і в тексті; закріпити навички синтаксичного розбору речень; вдосконалювати правописні навички.
Розвивати пізнавальний інтерес, зорову, слухову увагу, пам’ять, мислення, творчі здібності, письмове й усне мовлення; розвивати навички самоконтролю і самостійної роботи.
Виховувати інтерес до української мови, повагу і доброзичливе ставлення до оточуючих; відповідальність за результати своєї праці, старанність, виховувати любов до природи.
Коригувати звуковимову в окремих учнів; правильність свого письма
Обладнання: підручник, навчальні таблиці, індивідуальні картки, мультимедійна дошка
Хід уроку
І. Нервово – психологічна підготовка здобувачів освіти до уроку.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання у формі бесіди
2. Вибірковий диктант.
Завдання: із речень, що читає надавач, виписати окремі члени речення.
1) Виписати означення.
Добре насіння посієш — збереш багато врожаю.
2) Виписати підмет. Діло майстра боїться.
3) Виписати присудок. Добро роби завжди.
4) Виписати обставину. Зробив діло — гуляй сміло. Добре діло роби сміло.
III. Оголошення теми та мети уроку
IV. Мотивація навчання здобувачів освіти
V. Сприйняття та засвоєння здобувачами навчального матеріалу
1. Робота біля дошки. Завдання: записати речення, виділити його граматичну основу.
Безмежний степ вщухав, корився, ніжнішав.
2. Бесіда зі здобувачами освіти
3. Слово вчителя
Однорідні члени речення — це такі члени речення, які відповідають на одне й те саме питання і відносяться до одного й того самого слова. Вимовляються вони з інтонацією переліку. Однорідними можуть бути як головні, так і другорядні члени речення. Між ними ставиться кома.
4. Колективна робота за підручником. Виконання вправи з підручника
5. Творча робота в групах (здобувачі I-го відділення)
Завдання: доповнити кожне речення однорідними членами, підкреслюючи їх відповідними лініями.
І. Вечір був чудовий, ... .
Дерева від вітру шумлять, ... .
Біля школи зацвіли айстри, ... .
ІІ. Діти працювали охоче, ... .
У цирку виступали клоуни, ... .
На уроках трудового навчання дівчатка вишивають, ... .
Здобувачі II-го відділення працюють з картками
6. Фізкультхвилинка
7. Робота біля дошки.
Завдання: записати речення, поставити розділові знаки, визначити узагальнююче слово (УС), підкреслити однорідні члени речення.
-Весна, й осінь, і зима, й літо — всі пори року гарні по-своєму.
- І на тім рушникові оживе все знайоме до болю: і дитинство, й розлука, й твоя материнська любов. (А.Малишко)
8. Самостійна робота (здобувачі I-го відділення)
Завдання: записати речення. На місці пропуску вставити узагальнююче слово.
Золотом виблискують на осінніх вулицях ...: каштани, тополі, клени та ясени. Я вивчила напам'ять твори таких ...: Тараса Шевченка, Лесі Українки, Андрія Малишка. Жито, пшениця й овес — ... разом поспіло й посохло.
Здобувачі II-го відділення виконують вправу з підручника
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Мультимедійна презентація « В країні однорідних членів речення»
VII. Оцінювання знань здобувачів освіти
VIII. Домашнє завдання:
здобувачі I-го відділення :
скласти речення з однорідними членами за поданими схемами з попереднім поясненням учмтеля