Конспект уроку
з історії України
для 10-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Окупація України військами Німеччини та її союзниками. «Новий порядок»
Мета: розкрити суть «нового порядку», встановленого окупантами; показати злочини окупантів на українських землях; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, вміння висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичними картами; вміння співпрацювати в парах та малих групах; виховувати повагу до історичного минулого Батьківщини.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
характеризувати нацистський «новий порядок», визначати його основні риси;
-
розкривати зміст і наслідки для України нацистського плану «Ост»;
-
показувати життя людей за нацистської окупації;
-
вказувати на наслідки нацистської окупації.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, тести, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, проектор, відеоматеріали.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Тестування.
-
Перейдіть за посиланням та пройдіть тестування.
-
Оберіть твердження, що характеризує поняття «бліцкриг»
А виїзд, вивезення у зв’язку з небезпекою
Б нетривале утримання захоплених земель
В теорія ведення блискавичної війни
Г швидкий набір у військо людей, що перебувають у запасі
-
Яке із тверджень стосується Тараса Боровця?
А борець за незалежність України, лідер ОУН з 1939 р.
Б керівник Поліської Січі
В командувач УПА в 1943 – 1950 рр.
Г голова однієї з частин ОУН після її розколу
-
Про початок якої події йдеться у наведеному джерелі?
«22 червня 1941 р. о 4:00 німецька авіація без будь-якого приводу здійснила наліт на ряд наших аеродромів і міст уздовж західного кордону та бомбардувала їх…»
А Друга світова війна
Б напад Німеччини на СРСР
В Радянсько-фінська війна
Г радянізація західноукраїнських земель
-
Укажіть цифру, що на карті позначає регіон, із яким пов’язана остаточна окупація України німецькими загарбниками.
А 1 Б 2 В 3 Г 4
-
Ставлення німецького керівництва до «Акта проголошення відновлення Української держави»
А засудження, тиск на ініціаторів, що призвів до його скасування
Б засудження, уряд розігнаний, Степан Бандера, Ярослав Стецько та інші діячі арештовані, початок масових репресій проти членів ОУН-Б
В неприхильна позиція, але змушені змиритися, оскільки документ одержав широку підтримку в Україні
Г схвалення, підтримка дій членів ОУН-Б, згода на надання Україні незалежності
-
Яке із тверджень характеризує «похідні групи»?
А повстанські загони, керовані Т. Бульбою
Б створені ОУН загони для створення самоуправління
В створені загони із військ НКВС
Г батальйони, сформовані з добровольців-біженців, переважно оунівців
-
У чому полягала суть наказу «Ні кроку назад!»?
А швидка перебудова життя на військовий лад
Б репресивні заходи проти бійців та командирів
В зупинка військових частин чи груп військовослужбовців, що відступали
Г повне знищення усіх об’єктів при відступі
-
У якому році з’явився плакат?
А 1939 р. Б 1941 р. В 1943 р. Г 1945 р.
-
Які битви відбулися на початковому етапі німецько-радянської війни? Оберіть три правильні відповіді.
-
танкова битва в районі Рівне-Дубно-Броди-Луцьк
-
битва на Курській дузі
-
битва за Дніпро
-
оборонні бої під Рава-Руською
-
Сталінградська битва
-
оборона Києва
-
Які були причини поразок Червоної армії на початковому етапі війни? Оберіть три правильні відповіді.
-
прорахунки радянського керівництва у визначенні напрямків головних ударів Німеччини та її союзників
-
відсутність даних розвідки у керівництва СРСР про можливість нападу Німеччини
-
сталінські репресії командного складу Червоної армії
-
відсутність централізованого командування радянськими військами
-
відсутність єдиного центру командування бойовими силами у керівництва СРСР
-
зруйнування старих оборонних споруд і зволікання з будівництвом нових
-
міжнаціональна ворожнеча в лавах Червоної армії
-
Робота з історичною картою.
-
Покажіть на історичній карті:
-
лінії фронту станом на 30 червня 1941 р.
-
лінію фронту станом на 18 листопада 1942 р.
-
території, що залишилися під контролем Червоної армії на 18 листопада 1942 р.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Вправа «Цікава математика».
-
Розгляньте зображення. Який термін зашифровано в них? («Новий порядок»)
-
Що вам відомо про «новий порядок».
-
Сьогодні ми дізнаємося про окупацію військами Німеччини території України та про «новий порядок» встановлений ними.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Перегляд відеоролику.
https://www.youtube.com/watch?v=joxXyw1aFr8
-
До якої частини увійшла більшість земель України? (рейхскомісаріат «Україна»)
-
Яке місто було обрано столицею? (Рівне)
-
Хто очолив рейхскомісаріат? (Ерік Кох)
-
Опишіть його трьома словами-прикметниками. (фанатичний, жорстокий)
-
Чому режим на колишніх землях Австро-Угорщини був слабшим?
-
Які області увійшли до складі «Трансністрії»?
-
Яка доля спіткала українських військовополонених?
-
До яких заходів вдавалася радянська влада?
-
Чому Бабин Яр став символом Голокосту?
-
У чому суть поняття «колабораціонізм»?
-
Чому українське населення співпрацювало з окупантами?
-
Робота з історичною картою.
-
Розгляньте історичну карту.
-
Знайдіть та покажіть кордони німецьких та румунських окупаційних зон в Україні.
-
Визначте місця розташування концентраційних таборів.
-
Робота в парах.
-
На підставі отриманої інформації та карти складіть таблицю «Окупаційні зони України»
Території
|
Назви, форми адміністративної організації
|
Особливості підпорядкування
|
|
|
|
-
Кероване читання.
-
Опрацюйте матеріал підручника та сформулюйте короткі тези щодо «нового порядку» на окупованих нацистами територіях.
Орієнтовний вигляд тез:
-
1940 р. – підписання А. Гітлером плану «Ост»;
-
розчленування території України на 4 зони окупації;
-
скасування радянського законодавства; введення німецького права;
-
комендантська година;
-
дискримінація українського населення;
-
вивезення до Німеччини устаткування, сировини, металу, продовольства і навіть родючих чорноземів;
-
вивезення українців на примусові роботи до Німеччини (остарбайтери);
-
обмеження постачання міст продовольством; масове знищення мирного населення, військовополонених у концтаборах;
-
знищення цілих сіл.
-
Робота в малих групах.
-
Об’єднайтеся у групи та виконайте завдання.
-
Опрацюйте матеріал підручника та випишіть слова-іменники та прикметники, що характеризують дані події. Сформулюйте три речення про власне ставлення до описаних подій.
1-ша група с. 269 – 271.
2-га група – с. 272 – 274.
-
Чому негаразди військовополонених та остарбайтерів не завершилися навіть після війни?
-
Що змушувало людей співпрацювати з нацистами?
-
У чому полягала трагедія Голокосту?
-
За що Олена Вітер отримала звання «Праведник народів світу»?
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте одне з історичних джерел та проаналізуйте його за запитаннями.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Вправа «Кластер».
-
Із запропонованих зображень сформулюйте кластер та прокоментуйте його.
-
Зробіть відповідні надписи.
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Займи позицію».
-
Займіть позицію щодо твердження: «Колаборанти – зрадники та злочинці. Їх вчинки не можна виправдати!». Свою позицію обґрунтуйте.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати матеріал підручника на с. 265 – 268.