Урок "Олександр Сергійович Пушкін . Вірш «19 жовтня 1825 року». Уславлення дружби і вірності у вірші. Авторські спогади і роздуми у творі"

Про матеріал
Олександр Сергійович Пушкін . Вірш «19 жовтня 1825 року». Уславлення дружби і вірності у вірші. Авторські спогади і роздуми у творі.
Перегляд файлу

                        Урок  зарубіжної літератури

 Учитель зарубіжної літератури  Стельмах Лідія Семенівна

Чумаківська  філія I - II ступенів  КЗ «Саксаганська опорна школа  IIII ступенів» П ҆ ятихатський район Дніпропетровської області

Тема : Олександр Сергійович Пушкін . Вірш «19 жовтня 1825 року». Уславлення дружби і вірності у вірші. Авторські спогади і роздуми у творі.

Мета : продовжити аналізувати вірш , розкрити його ідейний зміст , усвідомити роль авторських спогадів і роздумів для розкриття цього змісту, формувати в учнів навички дослідження  художнього твору , його виразного,   коментованого читання , визначення смислових частин і їх ролі в композиції вірша,удосконалювати навички складання аргументованої відповіді,

доведення власної точки зору, розвивати вміння аналізувати твір в аспекті актуальних питань сучасності й становлення особистості.

Виховувати зацікавленість читанням поетичних творів, сприяти формуванню культури почуттів , поваги до загальнолюдських цінностей, формувати культуру спілкування на уроці.

Тип уроку : урок засвоєння знань , умінь і навичок.

Обладнання : фотографія пам ҆ ятника О.С.Пушкину в Царському Селі, репродукція  картини М.М. Ге «Пущин в гостях у Пушкіна в Михайлівському» , портрет О.С. Пушкіна, портрети його ліцейських друзів (медіа презентація), аудіозапис романсу М. Яковлєва на вірш О.С.Пушкіна «Зимовий вечір»

 

                    Епіграфи: «Справжній друг любить за всякого часу , він брат, 

                                         народжений на час лиха» ( Притчі,  17 : 17 )

                                      «Дружба має різні прояви , але закон у неї один -     

                                          вірність»         М. Коцюбинський

 

                                     

 

                                   Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя. Наш сьогоднішній урок присвячений дружбі. Що таке справжня дружба ? Відповісти на це запитання нам допоможе Олександр Сергійович Пушкін. Ми поговоримо про дружбу , яка виникла ще в дитячі і юнацькі роки поета, роки його навчання, дружбу однокласників , яку вони змогли пронести через усе життя. Шкільні роки стали і для Олександра і для його друзів  найсвітлішими роками , сповненими творчості , дружби і гармонії. Шкільній дружбі і шкільним рокам присвячений  вірш Пушкіна «19 жовтня 1825 року», який ви прочитали.

  1. Актуалізація опорних знань

Учитель : На попередньому уроці ми говорили про історію створення цього вірша , згадували про складний період життя поета, про його друзів, познайомилися зі змістом вірша. Тож , почнемо з повторення.

Бліц – опитування: літературний диктант з взаємоперевіркою ( робота в парах). Учні дають короткі письмові відповіді на запитання, потім перевіряють один в одного і дають правильні відповіді.

  1. В якому навчальному закладі вчився Пушків і його друзі?
  2. З якого і по який час поет навчався в цьому закладі?
  3.  Якій події присвячений  вірш «19 жовтня 1825 року»?
  4. Де в цей день перебував Олександр Сергійович?
  5. Чому вірш починається описом осіннього пейзажу?
  6. Чому поетові сумно?
  7. Кого зі своїх шкільних друзів згадує поет?
  8. Кого він називає своїм першим другом?
  9. Кого з друзів Пушкін називає  щасливцем з перших днів?
  10. Хто був третім другом , який приїхав до покараного поета?
  11.  Яким словом закінчується рядок «Прекрасний , любі друзі, наш…»?
  12.  Що допомогло ліричному героєві подолати сум, про який він говорить на початку вірша?
  1. Засвоєння знань , умінь і навичок.

Учитель : Ми продовжуємо ідейно – художній аналіз вірша. Наше завдання – розкрити ідею вірша і відповісти на проблемне питання :

Роль дружби в житті людини.

 Почнемо з того , чим для Пушкіна була дружба і друзі.

Звернемося до змісту вірша і визначимо в ньому  смислові частини( учні отримують картки з віршем , розділеним на мікротеми і дають їм назви, які записуються в зошити, у вигляді плану, продовжують працювати в парах)

  1. Осінній пейзаж.
  2. Сумні роздуми самотнього поета
  3. Хто не прийшов на зустріч?
  4. Гімн ліцейському братству.
  5. Нові друзі  - друзі з іншою душею
  6. Спогади про друзів , що відвідали його в Михайлівському.
  7. Спогади про Кюхельбекера.
  8. Передбачення поета
  9. Здравиця в честь ліцею.
  10. Почуття жалощів до останнього ліцеїста.

Учитель : Хто ж вони , друзі поета, які стали йому дорогими і про яких  він пам ҆ ятає все життя.

Індивідуальні повідомлення учнів з демонстрацією слайдів.

Сайд № 1.

Іван Іванович Пущин – перший друг поета. Друзі називали його Жанно. Олександр і Іван були сусідами через стінку : кімната №13 – Пущина, № 14 – Пушкина.  Дитяча дружба стала справжньою міцною дружбою на все життя. Пущин став декабристом , членом таємного товариства «Союз благоденства» У квітні 1824 року він відвідав свого друга на засланні в Михайлівському,

щоб попрощатися , бо після повстання декабристів був заарештований і засланий до Сибіру, і тоді  Пушкін пише йому вірш  «І.Пущину», в якому називає його «Мой первуй друг, мой друг бесценный». Повернувся Пущин  з заслання через 30 років, відвідав могилу свого друга, який навіть перед смертю згадував його : «Як шкода , що немає тепер тут ні Пущина , ні Малиновського – мені було б легше вмирати». Іван Пущин в пам ҆ ять про друга написав «Нотатки про Пушкіна» і вірив у безсмертя його творів.

 

Сайд №2

Ще один вірний ліцейський друг Пушкіна  Антон Антонович Дельвіг, про якого поет писав : « Ніхто на світі не був мені ближчий за Дельвіга. З усіх

 зв ҆ язків дитинства він один залишився на видноті – біля нього збиралася наша бідна купка. Без нього ми просто осиротіли».  Дельвіг теж був поетом, написав гімн ліцею , який знали всі ліцеїсти.  Він був другим другом, що відвідав Пушкіна на  засланні в Михайлівському. Олександр Сергійович , «дізнавшись про приїзд Дельвіга , негайно приїхав, швидко проминув двір і кинувся в його обійми , вони цілували один у одного руки і , здавалося, не могли надивитися один на одного . Вони завжди так зустрічалися і прощалися : була чарівна принадність у їхніх зустрічах і розставаннях» ( за спогадами А. Керн ), проводжав його в південне заслання до Одеси, підтримав свого друга в складний для нього час. Але рано помер , тому й згадує його Пушкін з болем і гіркотою.

Слайд №3

«Наш троїстий союз,

Союз молодих співаків

І чистий , і священний»

Так писав в одному із своїх віршів третій ліцейський друг Пушкіна Вільгельм Карлович Кюхельбекер теж поет , декабрист , який 10 років провів в одиночній камері  царських в ҆ язниць  і 5 років на засланні у Сибіру  за вільнолюбиві вірші і підтримку декабристів під час повстання. Пушкін називав Кюхельбекера « Мой брат родной , по музе , по судьбам». Після трагічної смерті Пушкіна Кюхельбекер пише ліцейський вірш, який став гімном загиблому поету.

 

Слайд №4

Згадує Пушкін у вірші ще одного ліцейського друга Миколу Корсакова – поета , музиканта , російського дипломата, який служив в Італії. Він перший з усіх ліцеїстів не був на зустрічі в жовтні 1825 року, бо його вже не було в живих

Слайд №5

Не було на зустрічі і Федора Федоровича Матюшкіна – адмірала , потім сенатора. Любитель географії і мандрівник Матюшкін відправився в кругосвітню подорож , про яку мріяв ще в ліцеї.

Слайд №6

Згадує поет і свого вірного ліцейського друга, видатну постать в Російській державі – дипломата , що був послом в Німеччині , міністра закордонних справ,  державного канцлера Олександра Івановича Горчакова. Незважаючи на свою державну зайнятість він теж відвідав Пушкіна в засланні. Горчаков став тим останнім ліцеїстом , який пережив увесь ліцейський випуск 1817 року. Він помер в 1883 році.

Учитель : Я доповню ваші розповіді згадкою ще про двох ліцейських друзів  Олександра Сергійовича.  Це Михайло Лук ҆ янович Яковлєв, поет і композитор, який писав музику до віршів Пушкіна та Костянтин Карлович Данзас , який був секундантом  під час дуелі з Дантесом.

Бесіда :

1.Якими ж були ліцейські друзі поета? ( це були освічені, талановиті люди , які залишили свій слід в історії батьківщини , боролися за справедливість , цінували дружбу)

2.Чим для Пушкіна стала дружба і друзі ? ( Дружба – це «прекрасний , незрушний духовний союз» , що дарує людині радість життя , дає душевну наснагу і «солодку відраду»  в тяжкі хвилини життя. Друзі – це люди , що зрозуміють, захистять , підтримають в лиху годину , ніколи не залишать у біді.)

Учитель :А зараз давайте звернемося до тексту вірша і знайдемо цитати, в яких виражається відношення Пушкіна до своїх друзів, заповнимо таблицю(продовжується робота в парах)

 

              «Прекрасний , любі друзі , наш союз!»

         

            Іван Пущин

 «О Пущин мій, ти перший навістив,         Ти звеселив вигнання день печальний,       В  ліцея день його перетворив.»

       

          Антон Дельвиг

«О Дельвіг мій:твій голос пробудив Сердечний жар,що довго тлів ,священний,  І долю радо я благословив…»

  

    Вільгельм Кюхельбекер

 

«Скажи ,Вільгельме, було ж таке і з нами, По музі й долі брате рідний мій?»

 

    

        Олександр Горчаков

«Ти , Горчаков , щасливець з перших днів, Хвала тобі - холодний блиск фортуни        Не одмінив душі твоєї струни…»             

      

       Федір Матюшкін

«На корабель ти став без вороття,                 І з того дня в морях твоя дорога,                  О хвиль та бур улюблене дитя»

    

       Микола Корсаков

«Наш кучерявий не прийшов співець, Гітари вже не чути голосної:                      Під миртами Італії ясної він тихо спить …»

 

Учитель : Вірш «19 жовтня 1825 року» став гімном «ліцейському братству», братству людей, яких з ҆ єднала на все життя міцна шкільна дружба.

Ось як звучать ці рядки мовою оригіналу .( читає російською мовою « Друзья мои, прекрасне наш союз…»)

IV.Узагальнення вивченого, підбиття підсумків.

Ми довели , що в житті О.С. Пушкіна дружба мала велике значення і стала прикладом для наступних поколінь. Чи змінилося відношення до шкільної дружби в наш час, і яке місце вона займає в житті сучасної людини.?

Підводячи підсумок,  ми використаємо прийом «Коло думок».

 

 

Кольоровий круг , в середині якого слово Дружба , передається по колу учням , вони можуть записати своє   розуміння , свої асоціації, своє відношення до шкільної дружби в сучасному світі.

Учитель , не називаючи імен , читає відповіді учнів. Формується висновок.

Дружба – відноситься до тих моральних цінностей, які зміцнювали людські стосунки , починаючи з давніх часів , впродовж всієї історії існування людства.  Не  випадково епіграфом до уроку взяті слова з найдавнішої книги Біблії . Ці слова, сказані царем Давидом , стверджують головну сутність дружби: любов, вірність , готовність  допомогти в тяжку хвилину. І ця сутність не змінювалась і ніколи не зміниться.

Закінчити урок я хочу твором , який демонструє тісний духовний зв ҆ язок Пушкіна з його ліцейськими друзями. Це романс, написаний М. Яковлевим на слова О. Пушкіна , який називається «Зимовий вечір».

Інтерактивний прийом «Мікрофон»:

1.Що вам найбільше сподобалося на уроці?

2. Що хотілося б взяти собі за приклад?

Виставлення оцінок . Домашнє завдання : підготувати розповідь про життя і творчість О.Гріна (ст..161-163), індивідуальне повідомлення : «Музеї Гріна в Криму» ( ст. 163 – 164)

                             

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
8300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку