Урок зарубіжної літератури
Учитель зарубіжної літератури Стельмах Лідія Семенівна
Чумаківська філія I - II ступенів КЗ «Саксаганська опорна школа I – III ступенів» П ҆ ятихатський район Дніпропетровської області
Тема : Олександр Сергійович Пушкін . Вірш «19 жовтня 1825 року». Уславлення дружби і вірності у вірші. Авторські спогади і роздуми у творі.
Мета : продовжити аналізувати вірш , розкрити його ідейний зміст , усвідомити роль авторських спогадів і роздумів для розкриття цього змісту, формувати в учнів навички дослідження художнього твору , його виразного, коментованого читання , визначення смислових частин і їх ролі в композиції вірша,удосконалювати навички складання аргументованої відповіді,
доведення власної точки зору, розвивати вміння аналізувати твір в аспекті актуальних питань сучасності й становлення особистості.
Виховувати зацікавленість читанням поетичних творів, сприяти формуванню культури почуттів , поваги до загальнолюдських цінностей, формувати культуру спілкування на уроці.
Тип уроку : урок засвоєння знань , умінь і навичок.
Обладнання : фотографія пам ҆ ятника О.С.Пушкину в Царському Селі, репродукція картини М.М. Ге «Пущин в гостях у Пушкіна в Михайлівському» , портрет О.С. Пушкіна, портрети його ліцейських друзів (медіа презентація), аудіозапис романсу М. Яковлєва на вірш О.С.Пушкіна «Зимовий вечір»
Епіграфи: «Справжній друг любить за всякого часу , він брат,
народжений на час лиха» ( Притчі, 17 : 17 )
«Дружба має різні прояви , але закон у неї один -
вірність» М. Коцюбинський
Хід уроку
Вступне слово вчителя. Наш сьогоднішній урок присвячений дружбі. Що таке справжня дружба ? Відповісти на це запитання нам допоможе Олександр Сергійович Пушкін. Ми поговоримо про дружбу , яка виникла ще в дитячі і юнацькі роки поета, роки його навчання, дружбу однокласників , яку вони змогли пронести через усе життя. Шкільні роки стали і для Олександра і для його друзів найсвітлішими роками , сповненими творчості , дружби і гармонії. Шкільній дружбі і шкільним рокам присвячений вірш Пушкіна «19 жовтня 1825 року», який ви прочитали.
Учитель : На попередньому уроці ми говорили про історію створення цього вірша , згадували про складний період життя поета, про його друзів, познайомилися зі змістом вірша. Тож , почнемо з повторення.
Бліц – опитування: літературний диктант з взаємоперевіркою ( робота в парах). Учні дають короткі письмові відповіді на запитання, потім перевіряють один в одного і дають правильні відповіді.
Учитель : Ми продовжуємо ідейно – художній аналіз вірша. Наше завдання – розкрити ідею вірша і відповісти на проблемне питання :
Роль дружби в житті людини.
Почнемо з того , чим для Пушкіна була дружба і друзі.
Звернемося до змісту вірша і визначимо в ньому смислові частини( учні отримують картки з віршем , розділеним на мікротеми і дають їм назви, які записуються в зошити, у вигляді плану, продовжують працювати в парах)
Учитель : Хто ж вони , друзі поета, які стали йому дорогими і про яких він пам ҆ ятає все життя.
Індивідуальні повідомлення учнів з демонстрацією слайдів.
Сайд № 1.
Іван Іванович Пущин – перший друг поета. Друзі називали його Жанно. Олександр і Іван були сусідами через стінку : кімната №13 – Пущина, № 14 – Пушкина. Дитяча дружба стала справжньою міцною дружбою на все життя. Пущин став декабристом , членом таємного товариства «Союз благоденства» У квітні 1824 року він відвідав свого друга на засланні в Михайлівському,
щоб попрощатися , бо після повстання декабристів був заарештований і засланий до Сибіру, і тоді Пушкін пише йому вірш «І.Пущину», в якому називає його «Мой первуй друг, мой друг бесценный». Повернувся Пущин з заслання через 30 років, відвідав могилу свого друга, який навіть перед смертю згадував його : «Як шкода , що немає тепер тут ні Пущина , ні Малиновського – мені було б легше вмирати». Іван Пущин в пам ҆ ять про друга написав «Нотатки про Пушкіна» і вірив у безсмертя його творів.
Сайд №2
Ще один вірний ліцейський друг Пушкіна Антон Антонович Дельвіг, про якого поет писав : « Ніхто на світі не був мені ближчий за Дельвіга. З усіх
зв ҆ язків дитинства він один залишився на видноті – біля нього збиралася наша бідна купка. Без нього ми просто осиротіли». Дельвіг теж був поетом, написав гімн ліцею , який знали всі ліцеїсти. Він був другим другом, що відвідав Пушкіна на засланні в Михайлівському. Олександр Сергійович , «дізнавшись про приїзд Дельвіга , негайно приїхав, швидко проминув двір і кинувся в його обійми , вони цілували один у одного руки і , здавалося, не могли надивитися один на одного . Вони завжди так зустрічалися і прощалися : була чарівна принадність у їхніх зустрічах і розставаннях» ( за спогадами А. Керн ), проводжав його в південне заслання до Одеси, підтримав свого друга в складний для нього час. Але рано помер , тому й згадує його Пушкін з болем і гіркотою.
Слайд №3
«Наш троїстий союз,
Союз молодих співаків
І чистий , і священний»
Так писав в одному із своїх віршів третій ліцейський друг Пушкіна Вільгельм Карлович Кюхельбекер теж поет , декабрист , який 10 років провів в одиночній камері царських в ҆ язниць і 5 років на засланні у Сибіру за вільнолюбиві вірші і підтримку декабристів під час повстання. Пушкін називав Кюхельбекера « Мой брат родной , по музе , по судьбам». Після трагічної смерті Пушкіна Кюхельбекер пише ліцейський вірш, який став гімном загиблому поету.
Слайд №4
Згадує Пушкін у вірші ще одного ліцейського друга Миколу Корсакова – поета , музиканта , російського дипломата, який служив в Італії. Він перший з усіх ліцеїстів не був на зустрічі в жовтні 1825 року, бо його вже не було в живих
Слайд №5
Не було на зустрічі і Федора Федоровича Матюшкіна – адмірала , потім сенатора. Любитель географії і мандрівник Матюшкін відправився в кругосвітню подорож , про яку мріяв ще в ліцеї.
Слайд №6
Згадує поет і свого вірного ліцейського друга, видатну постать в Російській державі – дипломата , що був послом в Німеччині , міністра закордонних справ, державного канцлера Олександра Івановича Горчакова. Незважаючи на свою державну зайнятість він теж відвідав Пушкіна в засланні. Горчаков став тим останнім ліцеїстом , який пережив увесь ліцейський випуск 1817 року. Він помер в 1883 році.
Учитель : Я доповню ваші розповіді згадкою ще про двох ліцейських друзів Олександра Сергійовича. Це Михайло Лук ҆ янович Яковлєв, поет і композитор, який писав музику до віршів Пушкіна та Костянтин Карлович Данзас , який був секундантом під час дуелі з Дантесом.
Бесіда :
1.Якими ж були ліцейські друзі поета? ( це були освічені, талановиті люди , які залишили свій слід в історії батьківщини , боролися за справедливість , цінували дружбу)
2.Чим для Пушкіна стала дружба і друзі ? ( Дружба – це «прекрасний , незрушний духовний союз» , що дарує людині радість життя , дає душевну наснагу і «солодку відраду» в тяжкі хвилини життя. Друзі – це люди , що зрозуміють, захистять , підтримають в лиху годину , ніколи не залишать у біді.)
Учитель :А зараз давайте звернемося до тексту вірша і знайдемо цитати, в яких виражається відношення Пушкіна до своїх друзів, заповнимо таблицю(продовжується робота в парах)
«Прекрасний , любі друзі , наш союз!»
Іван Пущин |
«О Пущин мій, ти перший навістив, Ти звеселив вигнання день печальний, В ліцея день його перетворив.» |
Антон Дельвиг |
«О Дельвіг мій:твій голос пробудив Сердечний жар,що довго тлів ,священний, І долю радо я благословив…» |
Вільгельм Кюхельбекер |
«Скажи ,Вільгельме, було ж таке і з нами, По музі й долі брате рідний мій?»
|
Олександр Горчаков |
«Ти , Горчаков , щасливець з перших днів, Хвала тобі - холодний блиск фортуни Не одмінив душі твоєї струни…» |
Федір Матюшкін |
«На корабель ти став без вороття, І з того дня в морях твоя дорога, О хвиль та бур улюблене дитя» |
Микола Корсаков |
«Наш кучерявий не прийшов співець, Гітари вже не чути голосної: Під миртами Італії ясної він тихо спить …» |
Учитель : Вірш «19 жовтня 1825 року» став гімном «ліцейському братству», братству людей, яких з ҆ єднала на все життя міцна шкільна дружба.
Ось як звучать ці рядки мовою оригіналу .( читає російською мовою « Друзья мои, прекрасне наш союз…»)
IV.Узагальнення вивченого, підбиття підсумків.
Ми довели , що в житті О.С. Пушкіна дружба мала велике значення і стала прикладом для наступних поколінь. Чи змінилося відношення до шкільної дружби в наш час, і яке місце вона займає в житті сучасної людини.?
Підводячи підсумок, ми використаємо прийом «Коло думок».
Кольоровий круг , в середині якого слово Дружба , передається по колу учням , вони можуть записати своє розуміння , свої асоціації, своє відношення до шкільної дружби в сучасному світі.
Учитель , не називаючи імен , читає відповіді учнів. Формується висновок.
Дружба – відноситься до тих моральних цінностей, які зміцнювали людські стосунки , починаючи з давніх часів , впродовж всієї історії існування людства. Не випадково епіграфом до уроку взяті слова з найдавнішої книги Біблії . Ці слова, сказані царем Давидом , стверджують головну сутність дружби: любов, вірність , готовність допомогти в тяжку хвилину. І ця сутність не змінювалась і ніколи не зміниться.
Закінчити урок я хочу твором , який демонструє тісний духовний зв ҆ язок Пушкіна з його ліцейськими друзями. Це романс, написаний М. Яковлевим на слова О. Пушкіна , який називається «Зимовий вечір».
Інтерактивний прийом «Мікрофон»:
1.Що вам найбільше сподобалося на уроці?
2. Що хотілося б взяти собі за приклад?
Виставлення оцінок . Домашнє завдання : підготувати розповідь про життя і творчість О.Гріна (ст..161-163), індивідуальне повідомлення : «Музеї Гріна в Криму» ( ст. 163 – 164)