Оноре де Бальзак «Гобсек». Влада золота та її філософія в повісті. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа й скнари» Гобсека. Композиція і стиль твору.
Мета дидактична: ввести учнів у художній світ Бальзака, розкрити особливості творення автором образу скнари.
Мета розвиваюча: розвивати усне монологічне мовлення учнів, їхнє вміння висловити та обстоювати власну точку зору.
Мета виховна: виховувати високі моральні якості особистості поза залежністю від влади і грошей.
Тип уроку: урок вивчення художнього твору.
Обладнання: фрагмент кінофільму «Гобсек», опорно-логічна схема «Гобсек філософ чи скнара?».
Епіграф: Люди, які вважають що гроші спроможні все зробити, самі
спроможні все зробити за гроші.
Б. Бауст
Урок № 8
Тема: Оноре де Бальзак «Гобсек». Влада золота та її філософія в повісті. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа й скнари» Гобсека. Композиція і стиль твору.
Мета дидактична: ввести учнів у художній світ Бальзака, розкрити особливості творення автором образу скнари.
Мета розвиваюча: розвивати усне монологічне мовлення учнів, їхнє вміння висловити та обстоювати власну точку зору.
Мета виховна: виховувати високі моральні якості особистості поза залежністю від влади і грошей.
Тип уроку: урок вивчення художнього твору.
Обладнання: фрагмент кінофільму «Гобсек», опорно-логічна схема «Гобсек філософ чи скнара?».
Епіграф: Люди, які вважають що гроші спроможні все зробити, самі
спроможні все зробити за гроші.
Б. Бауст
Зміст уроку
І. Актуалізація опорних знань
1.1. Бесіда:
1. Назвіть відомі вам твори світової літератури, в яких яскраво зображено владу золота та грошей над людиною.
2. Які твори української літератури , що розкривають цю тему, вам відомі?
3. Чи можна згадані твори розглядати в рамках спільної теми?
1.2. Робота зі схемою «Влада грошей над людиною».
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
2.1. Повідомлення теми, мети вчителем.
Як бачимо, образ лихваря, скупого з'явився у творах різних національних літератур: російської, французької, англійської, української, що свідчить про його типовість у літературі 19 ст.
Отже, темою нашого сьогоднішнього уроку є: «Оноре де Бальзак «Гобсек». Влада золота та її філософія в повісті. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа й скнари» Гобсека. Композиція і стиль твору».
2.2. Робота з епіграфом.
Прочитайте епіграф уроку, запишіть його в зошит. Прокоментуйте вислів письменника.
2.3. Проблемне запитання.
«Влада золота» майже знищила в Гобсекові людину. Наскільки повість актуальна сьогодні? Чи не панує в наш час багатство над людьми?
Протягом уроку, ви повинні будете дати відповідь на ці питання.
Відповідь обґрунтуйте.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
3.1.Слово вчителя
Наскрізною темою у творчості Бальзака проходить згубність впливу грошей на людину. Найяскравіше цю тему письменник висвітлив у повісті «Гобсек». Сьогодні ми продовжимо знайомство з творчістю Оноре де Бальзака. У перекладі слово Гобсек означає «глитай». Як ви думаєте, про що буде йти мова в цьому творі?
3.2. Індивідуальні повідомлення учня про історію створення повісті «Гобсек».
Історія створення повісті «Гобсек»
У лютому 1830 року письменник надрукував невеликий фрагмент із майбутньої повісті під назвою «Лихвар», в якому подав образ людини, захопленою однією пристрастю – пристрастю до грошей. Через кілька місяців у першому циклі своїх творів «Сцени приватного життя» Бальзак подав усю розповідь про «Гобсека» під назвою «Небезпеки безпутства». Свій остаточний вигляд і назву цей твір отримав у 1835 році, коли Бальзак зв’язав «Гобсека» спільними героями з романом «Батько Горіо»
В остаточному варіанті повість починається посвятою: «Баронові Баршу де Пеноен. З-поміж усіх вихованців Вандомського коледжу, мабуть, тільки ми з тобою зустрілись на літературному шляху. Ось повість, що її створював у той час, коли ми знову зустрілись і коли ти працював над своїми прекрасними творами про німецьку філософію. Отже, ми обидва лишилися вірними своєму покликанню. Побачивши тут своє ім’я, ти, безперечно, відчуваєш таке ж задоволення, як і я, що написав його. Твій давній шкільний товариш де Бальзак».
Посвяти – досить часте явище у творах Бальзака. Звертаючись до товариша-філософа, автор пропонує не задовольнятися поверхневою оцінкою подій, а побачити за вчинками героїв певну філософію, яку вони виводять із самого життя
3.3. Робота з назвою твору.
Головна фігура повісті – лихвар Гобсек. Як ви думаєте, що воно означає? Чому Бальзак дав своєму героєві ім’я Гобсек? Хто такий «живоглот» («глитай») у вашому розумінні? (Його прізвище у перекладі з голландського означає «живоглот», що цілком відповідає життєвим функціям персонажа: наче удав, лихвар «душить» жахливими процентами свої жертви і «проковтує» жертви і їх маєтність).
Герой повісті «Гобсек» – яскраве виявлення свого часу, своєрідний символ суспільства, яке Бальзак намагався зобразити в «Людська комедії».
3.4. Перегляд фрагменту із кінофільму «Гобсек» (сцена смерті Гобсека).
(Режисер: Констянтин Еггерт (СРСР, 1936).
Актори: Леонід Леонідов , Олександр Шатов, Галина Сергієва,Тетяна Кондракова, Яків Волков, Осип Абдулов, Олена Гоголева, Михайло Садовский, Констянтин Еггерт, Михайло Царьов, Єлизавета Ляуданска.
За одноіменним романом Оноре де Бальзака).
Уважно подивіться представлений фрагмент.
3.5. Самостійна робота у групах.
Результати об’єднати у зведену схему-таблицю.
1. Доведіть текстом, що Гобсеку притаманна гіпертрофована скнарість.
Філософ
Художник
Скнара
Психолог
Капіталіст-
накопичувач
Романтик
2.Доведіть текстом повісті Оноре де Бальзака, що головний герой твору є філософом.
3.Доведіть, що Гобсек є ідеологом капіталізму, що охопив Францію у ХІХ ст.
4.Доведіть, що Гобсек є чудовим психологом, знавцем людських душ.
5.Доведіть, що Гобсек є романтиком, знавцем мистецтва, наділений умінням бачити й цінувати прекрасне.
6.Доведіть, що Гобсеку притаманна гіпертрофована скнарість.
3.6. Слово вчителя.
У ваших відповідях філософія життя. Тому і урок мені хотілося б назвати: урок-філософське дослідження «Коли душа в полоні грошей…»
Одного разу Гобсек розповів Дервілю про свої зустрічі з Анастазі де Ресто і Фанні Мальво, про те, як він розважається – заглядає в найпотаємніші куточки людського серця, розгадує чуже життя й бачить його зсередини без будь-яких прикрас. Невже усе зводиться до грошей?» – запитав себе Дервіль. Думаю, що це життєве питання турбує не одне покоління. Ми теж спробуємо розглянути це питання і дати на нього відповіді з погляду людей ХХІ століття, виходячи з нашого, хай і невеликого життєвого досвіду, прикладів життя сучасного суспільства та набутих знань із зарубіжної та української літератури.
3.7. Аналіз повісті.
- Чому повість називається «Гобсек»? (Гобсек – центральний образ, навколо якого зав’язана сюжетна інтрига і з яким пов’язані всі інші герої твору, безпосередньо чи опосередковано).
- Зачитайте опис зовнішності Гобсека. (Хрестоматія с. 85).
- Як всі інші герої пов’язані з Гобсеком? (Через гроші, золото, яким володіє Гобсек).
- Чи цікавить Гобсека щось, крім лихварства? Що саме? Підтвердіть свою думку прикладами з тексту.
- Прочитайте описи кімнати Гобсека на початку і в кінці твору. Які почуття викликають у вас ці описи? Коли на вашу думку, почалося духовне вмирання Гобсека?
- Визначте тему повісті. (Тема: вплив золота і жаги збагачення на внутрішній світ людини).
- Яка головна проблема твору? (Головну думка: проблема скнарості або духовної деградації, показ влади грошей та її вплив на суспільство і людину).
- Які художні засоби використовує автор для зображення головного героя? (Портрет, мова героя, його дії і вчинки, розповідь про самого себе, стосунки з іншими людьми, опис помешкання, думки героя, художні домінанти і деталі, характеристика Гобсека іншими).
- Назвіть композиційну особливість повісті Бальзака «Гобсек». З якою метою її використовує автор? (Композиційною особливістю повісті Бальзака «Гобсек» є оповідання в оповіданні або побудова тексту з обрамленням. Це дало автору можливість не тільки всебічно розкрити образ головного героя, лихваря Гобсека, а й показати владу грошей у французькому суспільстві в цілому).
- Яке враження справив на вас твір?
3.8. Складання алгоритму.
Учні схематично записують до зошита тему, головну думку, художні засоби.
3.9. Складання учнями асоціативного куща до слова гроші.
влада сила комфорт багатство
злочин золото
задоволення
гроші
ІV. Узагальнення і систематизація вивченого
4.1. Творча робота.
У тексті твору є вислови, які можна назвати крилатими, але деякі з них здаються досить спірними. Спробуємо відшукати істину. Висловіть свою думки з приводу цих питань.
4.2. Бесіда за запитаннями.
4.3. Поділіть умовно повість на частини.
1. Обрамлення (Композиційна експозиція). Вечірка у домі віконтеси де Гранльє.
2. Зав’язка. Розповідь Дервіля про його знайомство з Гобсеком.
3. Розвиток дії. Розповідь самого Гобсека про два випадки з його лихварської діяльності.
4. Розв’язка. Гобсек опікун маєтностей де Ресто до повноліття Ернеста де Ресто.
5. Кульмінація. Смерть Гобсека.
6. Композиційний епілог. Щаслива розв’язка історії кохання Камілли та Ернеста де Ресто.
V. Підведення підсумків уроку
5.1. Проблемне запитання.
Учні висловлюють свої думки, щодо поставленої проблеми.
5.2. Заключне слово вчителя.
Гобсеки живі і в наш час, незважаючи на те, що люди розуміють, усвідомлюють тлінність багатств. Людство знову ж таки повторює власні помилки, думаючи про насичення, збагачення, накопичення грошей, скарбів. Рідко кому вдається жити повним духовним життям, сповненим справжньої свободи і щастя. Влада грошей згублює людину, робить із неї «векселя», «автомата», людину без душі.
VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання
Підібрати цитати до характеристики жіночих персонажів повісті «Гобсек».
Написати твір-роздум на тему: «В ньому живуть двоє: скнара і філософ, істота підла і висока» (за повістю О. де Бальзака «Гобсек»).