28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок Оноре де Бальзак «Гобсек». Влада золота та її філософія в повісті. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа й скнари» Гобсека. Композиція і стиль твору.

Про матеріал

Оноре де Бальзак «Гобсек». Влада золота та її філософія в повісті. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа й скнари» Гобсека. Композиція і стиль твору.

Мета дидактична: ввести учнів у художній світ Бальзака, розкрити особливості творення автором образу скнари.

Мета розвиваюча: розвивати усне монологічне мовлення учнів, їхнє вміння висловити та обстоювати власну точку зору.

Мета виховна: виховувати високі моральні якості особистості поза залежністю від влади і грошей.

Тип уроку: урок вивчення художнього твору.

Обладнання: фрагмент кінофільму «Гобсек», опорно-логічна схема «Гобсек філософ чи скнара?».

Епіграф: Люди, які вважають що гроші спроможні все зробити, самі

спроможні все зробити за гроші.

Б. Бауст

Перегляд файлу

Урок № 8

Тема: Оноре де Бальзак «Гобсек». Влада  золота та її філософія в  повісті. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа й скнари» Гобсека. Композиція і стиль твору.

Мета дидактична: ввести учнів у художній світ Бальзака, розкрити особливості творення автором образу скнари.

Мета розвиваюча: розвивати усне монологічне мовлення учнів, їхнє вміння висловити та обстоювати власну точку зору.

Мета виховна: виховувати високі моральні якості особистості поза залежністю від влади і грошей.

Тип уроку: урок вивчення художнього твору.

Обладнання: фрагмент кінофільму «Гобсек», опорно-логічна схема «Гобсек філософ чи скнара?».

Епіграф:          Люди, які вважають що гроші спроможні все зробити, самі  

                                            спроможні  все зробити за гроші.

                                                                                 Б. Бауст

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань

 

1.1. Бесіда:

1. Назвіть відомі вам твори світової літератури, в яких яскраво зображено владу золота та грошей над людиною.

2. Які твори української літератури , що розкривають цю тему, вам відомі?

3. Чи можна згадані твори розглядати в рамках спільної теми?

 

1.2. Робота зі схемою «Влада грошей над людиною».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

2.1. Повідомлення теми, мети вчителем.

Як бачимо, образ лихваря, скупого з'явився у творах різних національних літератур: російської, французької, англійської, української, що свідчить про його типовість у літературі 19 ст.

Отже, темою нашого сьогоднішнього уроку є: «Оноре де Бальзак «Гобсек». Влада  золота та її філософія в  повісті. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа й скнари» Гобсека. Композиція і стиль твору».

2.2. Робота з епіграфом.

Прочитайте епіграф уроку, запишіть його в зошит. Прокоментуйте вислів  письменника.

 

2.3. Проблемне запитання.

«Влада золота» майже знищила в Гобсекові людину. Наскільки повість актуальна сьогодні? Чи не панує в наш час багатство над людьми?

Протягом уроку, ви повинні будете дати відповідь на ці питання.

Відповідь обґрунтуйте.

 

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

3.1.Слово вчителя

Наскрізною темою у творчості Бальзака проходить згубність впливу грошей на людину. Найяскравіше цю тему письменник висвітлив у повісті «Гобсек». Сьогодні ми продовжимо знайомство з творчістю Оноре де Бальзака. У перекладі слово Гобсек означає «глитай». Як ви думаєте, про що буде йти мова в цьому творі?

 

3.2. Індивідуальні повідомлення учня про історію створення повісті «Гобсек».

 Історія створення повісті «Гобсек»

 У лютому 1830 року письменник надрукував невеликий фрагмент із майбутньої повісті під назвою «Лихвар», в якому подав образ людини, захопленою однією пристрастю – пристрастю до грошей. Через кілька місяців у першому циклі своїх творів «Сцени приватного життя» Бальзак подав усю розповідь про «Гобсека» під назвою «Небезпеки безпутства». Свій остаточний вигляд і назву цей твір отримав у 1835 році, коли Бальзак зв’язав «Гобсека» спільними героями з романом «Батько Горіо»

 В остаточному варіанті повість починається посвятою: «Баронові Баршу де Пеноен. З-поміж усіх вихованців Вандомського коледжу, мабуть, тільки ми з тобою зустрілись на літературному шляху. Ось повість, що її створював у той час, коли ми знову зустрілись і коли ти працював над своїми прекрасними творами про німецьку філософію. Отже, ми обидва лишилися вірними своєму покликанню. Побачивши тут своє ім’я, ти, безперечно, відчуваєш таке ж задоволення, як і я, що написав його. Твій давній шкільний товариш де Бальзак».

 Посвяти – досить часте явище у творах  Бальзака. Звертаючись до товариша-філософа, автор пропонує не задовольнятися поверхневою оцінкою подій, а побачити за вчинками героїв певну філософію, яку вони виводять із самого життя

3.3. Робота з назвою твору.

Головна фігура повісті – лихвар Гобсек. Як ви думаєте, що воно означає? Чому Бальзак дав своєму героєві ім’я Гобсек? Хто такий «живоглот» («глитай») у вашому розумінні? (Його прізвище у перекладі з голландського означає «живоглот», що цілком відповідає життєвим функціям персонажа: наче удав, лихвар «душить» жахливими процентами свої жертви і «проковтує» жертви і їх маєтність).

Герой повісті «Гобсек» – яскраве виявлення свого часу, своєрідний символ суспільства, яке Бальзак намагався зобразити в «Людська комедії».

 

3.4. Перегляд  фрагменту із кінофільму «Гобсек» (сцена смерті Гобсека).

(Режисер: Констянтин Еггерт (СРСР, 1936).

Актори: Леонід Леонідов , Олександр Шатов, Галина Сергієва,Тетяна Кондракова, Яків Волков, Осип Абдулов, Олена Гоголева, Михайло Садовский, Констянтин Еггерт, Михайло Царьов, Єлизавета Ляуданска.

За одноіменним романом Оноре де Бальзака).

Уважно подивіться представлений фрагмент.

  • Хто є головними героями кінофільму?
  • Чи так ви собі уявляли Гобсека?
  • Що додалося після перегляду кінофрагменту до вашого розуміння трагедії людини, охопленою жагою золота?

 

3.5. Самостійна робота у групах.

Результати об’єднати у зведену схему-таблицю.

1. Доведіть текстом, що Гобсеку притаманна гіпертрофована скнарість.

 

 

 

             Філософ

       Художник                                                                                                                

                                                                                                        Скнара

 

 

          Психолог                                                                                                             

                                                                                                            Капіталіст-      

                                                                                                       накопичувач

                                                             Романтик

 

2.Доведіть текстом повісті Оноре де Бальзака, що головний герой твору є філософом.

  • «Незрушне лише одне почуття, яким нас наділила природа, – інстинкт самозбереження».
  • «Найтривкіше з усіх насолод – марнотратство. Марнотратство – це наше я».
  • «Краще самому визискувати, ніж дозволяти, щоб визискували з тебе».

3.Доведіть, що Гобсек є ідеологом капіталізму, що охопив Францію у ХІХ ст.

  • «А хіба можуть відмовити тому, в чиїх руках мішок із золотом?»
  • «Таких, як я, в Парижі набереться десяток. Ми – повелителі ваших доль, мовчазні, нікому невідомі».
  • «Цей дідок виріс у моїх очах, перетворився на фантастичного ідола, на уособлення влади золота».

4.Доведіть, що Гобсек є чудовим психологом, знавцем людських душ.

  • «Я читаю в серцях. Від мене ніщо не сховається».
  • «У мене погляд, як у Бога, я зазираю в душі».
  • «…усі людські пристрасті розпалені зіткненнями інтересів у вашому нинішньому суспільстві, проходять переді мною, і я влаштовую їм огляд, а сам лживу спокійно».

5.Доведіть, що Гобсек є романтиком, знавцем мистецтва, наділений умінням бачити й цінувати прекрасне.

  • «А ви гадаєте, тільки той поет, хто друкує вірші? А кому життя може принести стільки радості, як мені?»
  • «Ранок я провів на бульварі, роздивлявся гравюри, виставлені у вітринах крамниць».
  • «Вона була схожа на одну із Іродіад пензля Леонардо да Вінчі».

6.Доведіть, що Гобсеку притаманна гіпертрофована скнарість.

  • «Він сам стягував борги по векселях, бігаючи по всьому Парижу на своїх сухорлявих, як у оленя ногах».
  • «Не зважаючи на хворобу, Гобсек досі приймав відвідувачів, сам отримував прибутки».
  • «Він ненавидів своїх спадкоємців, і думка, що хтось може заволодіти його багатством навіть після його смерті, була для нього нестерпна».

3.6. Слово вчителя.

 У ваших відповідях філософія життя. Тому і урок  мені хотілося б назвати: урок-філософське дослідження «Коли душа в полоні грошей…»

 Одного разу Гобсек розповів Дервілю про свої зустрічі з Анастазі де Ресто і Фанні Мальво, про те, як він розважається – заглядає в найпотаємніші куточки людського серця, розгадує чуже життя й бачить його зсередини без будь-яких прикрас. Невже усе зводиться до грошей?» – запитав себе Дервіль. Думаю, що це життєве питання турбує не одне покоління. Ми теж спробуємо розглянути це питання і дати на нього відповіді з погляду людей ХХІ століття, виходячи з нашого, хай і невеликого життєвого досвіду, прикладів життя сучасного суспільства та набутих знань із зарубіжної та української літератури.

3.7. Аналіз повісті.

- Чому повість називається «Гобсек»? (Гобсек – центральний образ, навколо  якого зав’язана сюжетна інтрига і з яким пов’язані всі інші герої твору, безпосередньо чи опосередковано).

- Зачитайте опис зовнішності Гобсека. (Хрестоматія с. 85).

- Як всі інші герої пов’язані з Гобсеком? (Через гроші, золото, яким володіє Гобсек).

- Чи цікавить Гобсека щось, крім лихварства? Що саме? Підтвердіть свою думку прикладами з тексту.

- Прочитайте описи кімнати Гобсека на початку і в кінці твору. Які почуття викликають у вас ці описи? Коли на вашу думку, почалося духовне вмирання Гобсека?

- Визначте тему повісті. (Тема: вплив золота і жаги збагачення на внутрішній світ людини).

- Яка головна проблема твору? (Головну думка: проблема скнарості або духовної деградації, показ влади грошей  та її вплив на суспільство і людину).

- Які художні засоби використовує автор для зображення головного героя? (Портрет, мова героя, його дії і вчинки, розповідь про самого себе, стосунки з іншими людьми, опис помешкання, думки героя, художні домінанти і деталі, характеристика Гобсека іншими).

- Назвіть композиційну особливість повісті Бальзака «Гобсек». З якою метою її використовує автор? (Композиційною особливістю повісті Бальзака «Гобсек» є оповідання в оповіданні або побудова тексту з обрамленням. Це дало автору можливість не тільки всебічно розкрити образ головного героя, лихваря Гобсека, а й показати владу грошей у французькому суспільстві в цілому).

- Яке враження справив на вас твір?

3.8. Складання алгоритму.

      Учні схематично записують  до зошита тему, головну думку, художні засоби.

3.9. Складання учнями асоціативного куща до слова гроші.

 

            влада                        сила         комфорт     багатство

                                                                                       

                   злочин                                                     золото

                                                                                   задоволення

                                                          гроші

 

ІV. Узагальнення і систематизація вивченого

4.1. Творча робота.

У тексті твору є вислови, які можна назвати крилатими, але деякі з них здаються досить спірними. Спробуємо відшукати істину. Висловіть свою думки з приводу цих питань.

  1. «Вдячність – це борг, який діти не завжди охоче приймають у спадок від батьків».
  2. «Нічого немає тривкого на цім світі, є тільки умовності, що змінюються залежно від клімату».
  3. «Нещастя – наш найкращий вчитель».
  4. «Життя – це складне, важке ремесло, і треба докласти зусиль, щоб навчитися жити».
  5. «…Коли благодіяння не шкодить благодійникові, то воно вбиває облагодіяного».

4.2. Бесіда за запитаннями.

  • У Гобсека загадкове минуле. Що вам відомо про його молодість? (Уже з 10 років мати влаштувала його юнгою на корабель і він відплив у Ост-Індію, де й мандрував протягом 20 років, Гобсек знає, що таке небезпека, йому доводилося проявляти рішучість, мужність, щоб захистити себе від смерті).
  • Таке незвичайне минуле притаманне романтичному чи реалістичному герою? Обґрунтуйте свою думку.
  • Чому саме адвокат Дервіль розповідає про Гобсека, а не сам автор? (Образ Гобсека має сприйматися читачем як типове, узагальнююче явище, яке народжується в суспільстві, де гроші використовуються для власної користі, щоб можна було впливати на політику. А це небезпечно. Такою людиною є лихвар Гобсек).
  • Як Гобсеку вдається приховувати свої величезні багатства? (Відповіді ми знаходимо у розповіді адвоката про непростого лихваря віконтесі де Гранльє).
  • Навіщо Гобсеку так багато грошей?( Гобсек живе в суспільстві, де всім правлять гроші. Вони дають йому можливість почувати себе у безпеці і мати владу над людьми).
  • У чому трагедія Гобсека? ( Гобсек наділений безмежною пристрастю – жадобою до золота. Обдарована, надзвичайна особистість відмовляється від сім’ї, від друзів, заради накопичення багатства).

4.3. Поділіть умовно повість на частини.

1. Обрамлення (Композиційна експозиція). Вечірка у домі віконтеси де Гранльє.

2. Зав’язка. Розповідь Дервіля про його знайомство з Гобсеком.

3. Розвиток дії. Розповідь самого Гобсека про два випадки з його лихварської діяльності.

4. Розв’язка. Гобсек опікун маєтностей де Ресто до повноліття Ернеста де Ресто.

5. Кульмінація. Смерть Гобсека.

6. Композиційний епілог. Щаслива розв’язка історії кохання Камілли та Ернеста де Ресто.

 

V. Підведення підсумків уроку

5.1. Проблемне запитання.

           Учні висловлюють свої думки, щодо поставленої проблеми.

5.2.  Заключне слово вчителя.

 Гобсеки живі і в наш час, незважаючи на те, що люди розуміють, усвідомлюють тлінність багатств. Людство знову ж таки повторює власні помилки, думаючи про насичення, збагачення, накопичення грошей, скарбів. Рідко кому вдається жити повним духовним життям, сповненим справжньої свободи і щастя. Влада грошей згублює людину, робить із неї «векселя», «автомата», людину без душі.

 

VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання

Підібрати цитати до характеристики жіночих персонажів повісті «Гобсек».

Написати твір-роздум на тему: «В ньому живуть двоє: скнара і філософ, істота підла і висока» (за повістю О. де Бальзака «Гобсек»).

docx
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
1442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку