Баруздіна Жанна Анатоліївна, учитель української мови і літератури Підгороднянської ЗОШ І-ІІІ ступенів, спеціаліст вищої категорії.
Тема:
«Оптимізм, як любов до природи, людини,м’який гумор як риси індивідуального почерку в усмішках Остапа Вишні». «Сом», «Як варити і їсти суп із дикої качки».
Мета: допомогти учням усвідомити своєрідність оригінальність творів письменника – гумориста, їх ідейно – художні особливості; розвивати навички аналізу усмішок, виділення художніх засобів, прийомів комічного та визначення їх ролі у творі, вміння порівнювати пейзажні описи різних авторів; виховувати оптимістичне світобачення, любов до природи, почуття гумору, самокритичність.
.
Компетентності: соціальна (здатність розвинути себе як особистість, формування світоглядних і загальнолюдських ціннісних орієнтирів), комунікативна (вміння оперувати набутими знаннями, розвиток комунікативних якостей), читацька (розвиток читацьких умінь), самоосвітня (вміння самостійно працювати з різними джерелами інформації).
Цілі уроку
Учні повинні знати:
-з міст гуморесок «Сом», «Як варити і їсти суп із дикої качки»;
- виділяти риси комічного та індивідуального стилю творів гумориста;
- що таке усмішка;
Учні повинні вміти:
Тип уроку:
урок поглибленого розуміння прочитаного.
Форма уроку:
урок-відкриття.
Обладнання:
портрет О.Вишні, виставка творів, малюнки учнів.
Методи і прийоми:
слово вчителя, бесіда, «Незакінчене речення», сенкан, виразне читання, робота з текстом, робота з епіграфом, робота з літературознавчими термінами.
Випереджувальні завдання:
Колективне:
Прочитати гуморески О.Вишні «Сом», «Як варити і їсти суп із дикої
качки».
Індивідуальне:
Намалювати ілюстрації до гуморесок.
Оформлення дошки:
По центру:
запис теми уроку.
Справа:
портрет О.Вишні.
Зліва:
виставка ілюстрацій до гуморесок.
Друг людини, друг природи й праці.
Грізний ворог нечисті і зла…
М.Рильський
Хід уроку
I Мотиваційний етап.
1.Забезпечення емоційної готовності до уроку (вправа «Подаруй квітку»).
Учитель. Букет в моїх руках. Подобається він вам? І чого це я прийшла з букетом на урок? Мабуть, комусь його подарую?
Продовжте речення: «Я дарую тобі ці квіти для того…»
Одну проблему ми з вами вирішили.
2. Актуалізація суб’єктивного досвіду
- Що ви дізналися про О.Вишню і з твору «Моя автобіографія»?
- Які ви знаєте жанри сатири та гумору?
- У чому виявляється жанрова своєрідність усмішки?
ІІ. Цілевизначення та планування діяльності
- Мабуть, із часів Котляревського не сміялась Україна таким життєрадісним, таким іскрометним сонячним сміхом, яким вона засміялась знову в прекрасній творчості Остапа Вишні.
Гумор? Це щит душі людини від розпачу і меч від усього ворожого. Не навчишся правильно сприймати й розуміти гумор, не станеш справжньою людиною – життєрадісною, оптимістом.
Остап Вишня був великим шанувальником полювання, завзятим мисливцем, але займався цим з однією метою – побути на природі, зустріти світанок, послухати мисливських оповідей та побрехеньок чи анекдотів. Результатом переосмислення почутого і побаченого стали його знамениті «мисливські усмішки», в яких поєдналося «секрети» полювання та сатири на губителів природи.
Проблемне питання:
В чому ж секрет художньої майстерності Остапа Вишні?
III Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.
Вершиною творчості Остапа Вишні є «Мисливські усмішки», М.Рильський
назвав «ліричною поезією в прозі».
Як мудрий знавець природи й співець її щедротного світу, постає О.Вишня в усмішках власне мисливських – про перебування людини на полюванні, риболовлі, допитливість і вміння пізнавати звички й характери «мешканців» лісу, степів, річок, озер. Поетичний лад усмішок обумовлений тим, що в них діє спостережливий, багатий душею оповідач, якому притаманне чуття прекрасного колоритним словом, знає численні «бувальщини» з мисливського побуту.
Цим пояснюється й гумор мисливських усмішок, багатих на всілякі пригоди, пов’язані з невдачами поливальників і кепкуванням над ними рівних і знайомих. В усмішках панує атмосфера поетичності, ліризму.
Герой «Мисливських усмішок», який є оповідачем, - трохи хитрим. Трохи дивакуватий у своєму священнодійстві збирання на полювання, в очікуванні зайця або лисиці, у поверненні додому – здебільшого без здобичі або й без рушниці чи шапки. Але завжди він іронічний до себе, доброзичливий і наївний, як дитина. І головне для нього – трофей, а спілкування з природою.
Художні компоненти «Мисливських усмішок»: дотеп, анекдот. Пейзаж, портрет, пісня, авторський ліричний відступ, порівняння, епітети, персоніфікація, гіпербола.
Усмішки «Відкриття охоти», «Заєць», «Лисиця», «Лось», «Ружжо», «Дикий кабан, або вепр», «Екіпіровка мисливця», «Як варити і їсти суп із дикої качки», «Сом»- ось далеко не повний перелік кращих творів цього циклу.
«Мисливські усмішки»- яскрава сторінка не тільки в багатогранній творчості О.Вишні. а й у всій українській сатирично-гумористичній літературі.
2. Давайте звернемося до усмішки «Сом»
Робота над текстом. Евристична бесіда.
Аналіз усмішки «Як варити і їсти суп із дикої качки».
Слово вчителя «Як варити і їсти суп із дикої качки» - одна із найдотепніших усмішок О.Вишні. Присвячена М.Рильському, близькому другові письменника. Уперше надрукована в журналі «Перець» 1945 рік.
Еврістична бесіда
*Дослідницька робота з текстами.
Прочитайте пейзажні уривки з різних творів (класиків XIXст. та сучасників О.Вишні), спробуйте визначити авторів. Порівняйте стильові манери, зробіть висновки.
Робота з ілюстраціями.
Робота з епіграфом.
Слово вчителя.
Про індивідуальний стиль О.Вишні та його особливості добре сказав літературознавець І.Дузь:«О.Вишня - майстер динамічного діалогу та ліричної оповіді, барвистого пейзажу і точної портретної деталі, тонкого психологічного аналізу і скульптурного образу».У своїх творах письменник широко використовував гіперболу й гротеск, контраст між вигаданим та справжнім, поєднання реального та фантастичного, ліричного та сатиричного. Крім усього іншого,«Мисливські усмішки», мають ще й пізнавальний анімалістичний характер.
Пісні, прислів’я, приказки, казкові зачини надають усім творам О.Вишні чарівної задушевності та ліричності.
А тепер давайте ми з вами повернемося до нашого проблемного питання: В чому ж секрет художньої майстерності Остапа Вишні?
Слово вчителя.
Гумор - можна вважати синонімом свободи – принаймні внутрішньої свободи людини. Очевидно, О.Вишня володів секретом внутрішньої свободи, свободи від»нечистої сили» і своєї і чужої. Виявом такої свободи можна вважати гуморески О.Вишні. Оптимізм, як любов до природи, людини, м’який гумор як риси індивідуального почерку.
ІV Рефлексивно-оцінювальний етап.
Усні відповіді на запитання.
V Домашнє завдання.
- Написати гумореску в стилі О.Вишні;
- Підготуватися до контрольної роботи.
Методична ремарка.
НА другому уроці учні усвідомили своєрідність оригінальність творів письменника – гумориста, їх ідейно – художні особливості; розвивали навички аналізу усмішок, виділяли художніх засобів, прийоми комічного та визначали їх роль у творі, вміло порівнювали пейзажні описи різних авторів; виховували оптимістичне світобачення, любов до природи, почуття гумору, самокритичність.
.