Конспект уроку "Плекаймо свої таланти. Притча про таланти (Мт.25:14-29)" може використати вчитель основ християнської етики при підготовці до уроку. у 6 класі. У бібліотеці є й презентація до цього уроку.
Тема уроку. Плекаймо свої таланти. Притча про таланти (Мт.25:14-29)
Навчальні цілі: На основі притчі про таланти пояснити учням, що Бог дав нам
здібності і таланти, які ми повинні примножувати і розвивати
для свого спасіння і спасіння ближніх, бо хто закопує свої
таланти, той грішить.
Заохотити дітей бути відповідальними за дари, які вони отримали
від Бога.
Обладнання: Святе Письмо, свічка,чарівна скринька, пелюстки ромашки,
футбольний м`яч, картини художників, стенд з учнівськими
виробами,стакани різного об`єму з водою, роздатковий матеріал,
презентація «Плекаймо свої таланти. Притча про таланти
(Мт.25:14-29)».
Хід уроку
Звучить «Пісня серця» ( слова і музика с. Єремії Іванишин, СНДМ)
І. ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ
Християнське привітання
ІІ. ВСТУП ДО УРОКУ
1. Вступне слово вчителя
Сьогодні, діти, в цей прекрасний час
З усіх-усюд гостей зійшлось багато,
Щоб побувати на уроці в нас,
Де будемо Ісуса пізнавати.
Любити вчитися, як Він любив,
Прощати всім, як Він умів прощати.
Чинити так, як сам Господь чинив,
І лиш добром на зло відповідати.
(На фоні тихої музики) Слайд 1
За вікном листопад. Закінчує на землі свою місію господарка Осінь.
Святий Архангел Михаїл приїхав на білому коні, і скоро Зима вкриє землю своїм
покривалом. Люди, нарешті, відпочинуть від важкої праці і з нетерпінням чекати-
муть найбільшого свята.
2. Бесіда з учнями.
- Як ви думаєте, до приходу якого найвеличнішого свята готуються всі
християни? (Різдва Христового) Слайд 2
1
- Як називається цей час підготовки? (Пилипівка або Різдвяний піст)
- Коли він почався? (28 листопада)
- Доки триватиме? (до 7 січня)
- Як ми маємо проводити цей час? ( В молитві; чинити добрі діла милосердя;
постити, відмовитись від м’ясної їжі; працювати над духовним вдосконаленням
своєї душі; більше уваги приділяти читанню релігійної літератури, зокрема: Свя -
того Письма; очистити свою душу в Тайні Покаяння; частіше приймати Ісуса
у Святій Тайні Євхаристії; вдосконалюват у собі християнські чесноти)
3. Слово вчителя
В Господніх планах цей благословенний час
Нехай минає лиш на славу Божу,
І щоб не марно він пройшов у нас,
Молитва щира хай нам допоможе.
ІІІ. МОЛИТВА
То ж давайте попросимо Святого Духа обдарувати нас сімома Його дарами, щоб
Його перебування у нас принесло багаті плоди, зродило у нас Любов, Мир, Радість,
Доброту, Терпеливість, Стриманість. А щоб вогник любові поєднав нас з небесами, запалимо свічку – символ Ісуса Христа.
(Співають молитву «Духу Святий» з рухами) Слайд 3
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Як швидко біжить час! Здається, ще зовсім недавно ми тільки знайомились, що таке притча, а вже на сьогоднішній день вивчили чимало з них. То ж давайте пригадаємо,
що ми вже знаємо про Ісусові притчі.
1. «Кубування» Слайд 4
(Діти кидають один одному куб і задають питання)
-Що таке притча?
(Це коротенька розповідь повчального змісту)
(Досконалими літературними творами надзвичайної краси)
(Довести людям, що Він є Спасителем; навчити людей відрізняти добро від зла)
(Будувати своє життя на Божих Заповідях та християнській моралі)
(Притча про митаря і фарисея)
2
(Шукати перлини – Божого Царства – і завжди вибирати добро)
(Притча про робітників у винограднику)
(Учням)
Підсумок підготовки учнів до уроку
2. Чарівна скринька «з притчами». Слайд 5
. – Як потрібно слухати притчу?
( * слухаючи притчу, бачити себе;
* слухаючи притчу, оцінювати свої вчинки;
* слухаючи притчу, ми повинні удосконалювати себе;
* слухати уважно;
* слухати з відкритим серцем, бо через притчі до нас говорить сам Христос
- Зараз ми перевіримо, чи вмієте ви уважно слухати Ісуса.
На столі у мене чарівна скринька «з притчами». Я буду витягувати з неї різні пред –
мети, малюнки, а ви повинні сказати, про яку це притчу «йде мова»:
- Зернятко пшениці («Про сіяча»)
- Монети, дорогоцінності («Про скарб і перлину»)
- Бур’ян («Про кукіль»)
- Виноград («Про робітників у винограднику»)
- Будиночок («Про дім на скелі»)
3. Бесіда з учнями
(Архітектор, будівельник, монтажник, штукатур, муляр, маляр, сантехнік, кра –
новщик)
(Ні)
(Знання, здібності, Божий дар)
(Талант)
V. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Слайд 6
Великий князь Київської Русі Володимир Мономах у «Поученні дітям» писав:«Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь».
До кінця уроку нам треба: Слайд 7
Зрозуміти: що кожна людина наділена талантом;
3
Вміти: бачити таланти в собі та оточуючих;
Усвідомити: відповідальність за власні здібності, таланти.
Отже, тема нашого уроку «Плекаймо свої таланти. Притча про таланти
(Мт25:14-29)».
Слайд 8
Вона є висвітлена у вас на моніторі, а також записана на дошці.
Запишіть цю тему в зошиті.
VІ. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО
МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
Слайд 9
Одного разу відомий диригент проводив репетицію симфонії, у якій брали участь
сотня голосів і багато різних інструментів. В одному місці, коли весь хор голосно с
півав під акомпонент органа, барабана і різних труб, флейтист подумав: «При такій голосній музиці мене не почують» – і перестав грати. У той момент диригент призу-пинив симфонію і голосно крикнув: «Чому ж флейта мовчить?» Чутливе вухо музи-
канта відразу помітило відсутність звуків флейти. Слайд 10
Іноді людині здається, що її робота нікому не потрібна, що від неї нічого не зале-
жить. Але це не так. Милосердний Господь кожного із нас наділив своєю флейтою
і хоче, щоб усі вони звучали злагоджено і гарно.
Кожна людина має дар Божий.
( * Одній вдається добре майструвати, другій малювати;
* дар співати чи грати на музичному інструменті;
* одні пишуть, другі вправно роблять операції, треті чудово куховарять;
* є люди, які вміють розрадити у важку хвилину;
* комусь легко дається математика, а хтось досягає гарних результатів у спорті;
* хтось має дар зцілення; Слайд 11
- Як називаються ці вміння людини?
(Здібностями, талантом)
2. Словникова робота
Слайд 12
- Прочитати із словничка, який є на вашому моніторі, яке значення мало слово
(Здібності людини, вміння робити щось корисне для спасіння душі)
3. Бесіда з учнями
янської етики, які ми вивчали у попередніх класах.
4.
.
4. Робота зі Святим Письмом
Слайд 13
А. Читання притчі про таланти.
У притчі про таланти Ісус Христос оповідає: «Так само один чоловік…»
Слайди 14 - 18
Б. Аналіз притчі про таланти.
- З якою метою господар дав таланти своїм слугам?
( * Господар хотів, щоб слуги добре використали отримані гроші;
* Щоб вклали ці таланти так, аби отримати прибуток;
* Господар хотів, щоб слуги купували, продавали, вкладали свої гроші у справи
і отримали прибуток)
- Чи однакову кількість талантів отримали слуги? (Ні)
- Чому вони отримали різну їх кількість?
(Той чоловік добре знав своїх підлеглих, знав, на що вони здатні, тому знав, як
поділити майно, щоб отримати прибуток)
В. Виведення моралі притчі Слайд 19
Завдання
Виконайте арифметичну дію і порівняйте, хто з цих трьох слуг найкраще викори-
став дар Господаря (1-ий слуга 5+5=10; 2-ий слуга 2+2=4;
3-ій слуга 1+0=1(закопав)
- Як ви думаєте, хто такий Господар? (Бог)
- Ким є слуги? (Ми, люди)
- За що Господь покарав третього слугу? (За лінивство)
- Чи важливо, скільки людина отримала дарів? (Ні)
- А що є важливим?
(Не закопати його, а використовувати, розвивати і примножувати для інших)
( Притча вчить:
Слайд 20
- Запишемо мораль притчі у зошит (запис у зошиті)
5. . Втілення Слова Божого в життя
А. Бесіда з учнями
(Під час Хрещення у Святій Тайні Миропомазання) 5
(Мудрість, довготерпіння, радість, любов, милосердя, страх Божий)
(Запис у зошиті) Слайд 21
Але нам дісталися від Господа й особисті здібності й таланти
Наливаю у склянки воду.
- Чи всі склянки наповнені водою? (Так)
- Чи однаковий об’єм склянок? (Ні)
- Скільки є води у малій склянці? (Мало)
- Скільки води є у великій склянці? (Багато)
Діти, подібно так є і з нами, людьми. Кожний з нас різний, як зовні (хтось малень-
кий, а хтось – великий, один – худий, другий - повний), так і «всередині» (у кожно-
го свій характер, свої можливості, свої здібності).
Б. Завдання Слайд 22
Продовжіть речення, висловлюючи власну думку.
Я маю такі здібності…
Власні здібності я розвиваю таким чином….(читання худ. л-ри, через Інтернет,
через спілкування . беручи участь у різних гуртках, олімпіадах, конкурсах, ви-ступах художньої самодіяльності).
Знайти у собі приховані таланти допомагають мені … (батьки, вчителі)
Серед вас є також багато обдарованих дітей, про що свідчить ваша активна участь у різноманітних шкільних, районних конкурсах, заходах. На парті у кожно-
го лежить пелюсточка ромашки, напишіть на ній свої таланти і підійшовши до дош-
ки, прикріпіть їх до серединки. У нас утворилась ромашка талантів класу.
(Виступи учнів)
В. Бесіда з учнями
талантами вчать нас любити рідну землю, творити добро, служити людям?
- Чому ми про них знаємо? (Тому, що вони досягли великих успіхів і стали відо-
мими не тільки в Україні, але і за її межами.)
ли успіхів завдяки тому, що наполегливо працювали і розвивали свої здібності і таланти, які отримали від Бога)
Слайди 23 – 28
(Перегляд картин художників, роботи скульпторів,письменників).
6
6. Практичне застосування набутих знань
Робота в групах.
І. Скласти вислови і прокоментувати їх.
І група. Багато людей пропливає життям, як корабель морем, - хвилі були великі,
а сліду не залишилося (Олександр Духнович)
2 група. Наука і труд добрі плоди дають (Прислів’я)
.
ІІ. Придумати гасло для тих, хто не хоче закопувати свій талант.
І група
( Підтримуй свій талант наполегливою працею!
Спрямовуй здібності свої лише на добрі справи!
Дякуй Богу за талант!
Плекаймо свої таланти!)
ІІ група
(Не переоцінюй свої здібності!
Нездібних людей немає!
Знайди у собі талант!
Не «закопуй» свій талант!)
ІІІ. Двом групам було дано завдання підготувати інсценізацію до оповідань,які
за тематикою близькі до теми сьогоднішнього уроку. Група «Божі дари» пред -
ставляє свою інсценізацію, а група «Божі чесноти» робить висновок: чого
навчає нас побачена інсценізація.
Висновки І групи.
- Я думаю, що не всі заняття сприяють розвитку людини. Маючи незвичайні здіб-
ності, можна залишитися жебраком, якщо не використовувати свій талант мудро.
- Хто хоче доповнити?
- Маючи гроші, можна програти їх на ігрових апаратах, якщо прагнення до азарт -
них ігор сильніше від здорового глузду.
- Здобувши вищу освіту, можна стати двірником, якщо найвища цінність – потяг
до алкоголю.
Висновок ІI групи.
Своїми здібностями ми не повинні захоплюватися, а тим більше чванитися, бо тоді
7
неминуче впадемо у гріх гордині.
- Чому гординя – найнебезпечніший ворог таланту?
(Гординя – це один із семи головних гріхів.)
- Напишіть на пелюстці ромашки слова подяки Господу Богу за отримані таланти
і принесіть їх Господеві. (Свої пелюстки зі словами подяки прикріплюють на дошці до серцевини ромашки)
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Виконання тестів. Слайд 29
Виберіть правильний варіант
а) будь-яке вміння до розваги;
б) здібності людини, вміння робити щось корисне;
в) дар для обраних.
2. Яке значення мало слово «талант» у біблійні часи?
а) грошова одиниця;
б) винагорода за працю;
в) танець.
3. Що означає вислів «закопати талант у землю»?
а) не розвивати свої здібності;
б) виявляти заощадливість і далекоглядність;
в) пробачати образи.
4. Що зробили перші два раби із даними їм талантами?
а) зберегли;
б) подарували;
в) примножили.
5. Як назвав господар третього раба?
а) «Рабе достойний»;
б) «Рабе лукавий і лінивий»;
в) «Рабе добрий і вірний».
6. Чому не можна хизуватись своїми здібностями?
а) бо інші нам позаздрять;
б) бо впадемо у гріх гордині;
в) бо не вміємо як слід хизуватись.
2. Підтвердіть або спростуйте думку (так або ні). Слайд 30
8
не має – отримає все». Так.
3. Висновок
- Який висновок ви зробили собі з сьогоднішнього уроку?
І група. Не всі будуть талановитими художниками, видатними вченими, але ко –
жен може бути доброю людиною, обдарованою даром спілкування, щедрості, лю -дяності, милосердя.
ІI група. Кожен володіє якимось талантом, а відшукати цей скарб і розвивати
його – наш святий обов’язок.
VІІІ.. РЕФЛЕКСІЯ Слайд 31
Незакінчене речення.
На уроці я дізнався…
Найбільше мені запам’яталось…
Для мене найцікавішим було…
Слайд 32
ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти розповідь про те, як своїми здібностями ти можеш прислужитися людям.
Х. ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ Слайд 33
45 хвилин дуже швидко пролетіли, але ми повинні продовжувати творити
добро, розвивати свої здібності і таланти, дані нам Богом. А свої знання і сили
черпаймо зі сторінок Святого Письма.
У світі досить вже панує зла,
Але любов нехай перемагає.
Хай наш урок – лиш часточка добра
Віднині і назавжди силу має.
То ж подякуймо Богу за Його науку.
ХІ. МОЛИТВА Слайд 34
Пісня « Боже, дякую Тобі»
9