Урок "Основи еволюційної філогенії та систематики"

Про матеріал

Урок допоможе сформувати поняття «систематика», «філогенія», «таксон»; ознайомити з особливостями еволюційної філогенії та систематики представників органічного світу.

Перегляд файлу

Біологія 9 клас                           Урок №  51                               Дата: 14.03.18

 

Тема. Основи еволюційної філогенії та систематики

 

Мета: сформувати поняття «систематика», «філогенія», «таксон»; ознайомити з особливостями еволюційної філогенії та систематики, основними таксономічними категоріями рослин і тварин; розкрити значення систематики для вивчення живих організмів, роль К. Ліннея у систематиці; розвивати пам’ять, увагу, мову, спостережливість, мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити логічні висновки; виховувати ціннісне ставлення до всього живого, інтерес до предмета і природничих наук узагалі; формувати науковий світогляд.

 

Обладнання: фотографії різних живих організмів, портрет К.Ліннея,                   Е. Геккеля,  мультимедійний проектор, ноутбук, мультимедійна презентація.

 

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Місце уроку в навчальній темі: вступний.

 

 Міжпредметні зв’язки: історія, українська мова, фізика, хімія.

 

Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, історична, науково-природнича.

 

Хід уроку

І Організаційний етап

 

ІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.

 

  1. «Асоціативний кущ»   Групи  живих  організмів – які асоціації виникають, коли чуєте це?

 

  1. Які систематичні категорії ви вже вивчали в курсі біології ( види, екосистеми, …)?

 

Оголошення теми уроку (Слайд № 1)

          Оголошення плану уроку. (Слайд №2)

 

Обговорення  питання: «Навіщо потрібно систематизувати живі організми?»

ІІІ Вивчення нового матеріалу.

 

Розповідь вчителя з елементами бесіди.

  1. Біорізноманіття (Слайд № 3)

 

• Праці Е. Вілсона (Слайд №4)

• Диверсикологія. Види біорізноманіття. (Слайд №5)

• Чинники, що загрожують біорізноманіттю. (Слайд № 6)

• Міжнародний день біорізноманіття. (Слайд № 7)

• Заходи збереження біорізноманіття. (Слайд № 8)

 

  1. Принципи класифікації живих організмів. (Слайд № 9)

 

• Заслуги К. Ліннея у створенні класифікації живих організмів.

• Методи систематики. (Слайд № 10)

• Що таке бінарна номенклатура? (Слайд № 11)

• Номенклатурні кодекси (Міжнародний кодекс ботанічної номенклатури (ICBN), Міжнародний кодекс зоологічної номенклатури (ICZN)).  (Слайд №12)

• Внески Ч. Дарвіна. (Слайд № 13).

 

  1. Основні таксономічні категорії. (Слайд № 14)

 

• Що таке таксон?

      • Порівняння основних таксонів царств Рослини і Тварини.

 

  1. Філогенія як наука, що вивчає історичний розвиток органічного світу. (Слайд № 15).

 

• Внесок Е. Геккеля у сферу дослідження історичного розвитку живих організмів ( Слайд №16 ) . Повідомлення учня «Життя і діяльність Е.Геккеля.

• Що таке філогенія та  філогенетичне дерево? (Слайд № 17,  Слайд № 18)

 

ІV Узагальнення , систематизація та контроль знань і вмінь учнів.

 

  1.  Прийом «Експрес-опитування»: (Слайд № 19)

 

• Що таке біорізноманіття?

• Які є види біорізноманіття?

• Хто вперше ввів даний термін?

     • Що таке біосистематика?

• Хто вважається «батьком» систематики?

• Що таке бінарна номенклатура?

• Чим відрізняються систематичні категорії в царствах Рослини і Тварини?

• Що таке філогенія?

• Що таке філогенетичне дерево?

 

  1. Дати систематичне положення (Слайд №  20)

 

  1. Робота з підручником. Перед вами на світлині  шматок балтійського бурштину із застиглим грибним комаром, на ніжці якого пилковий мішечок. За допомогою цієї знахідки науковцям вдалося визначити, що адаптації орхідей до запилення за участі комах вже були у них 45 – 55 млн. років тому. Що таке бурштин? Які склад та властивості цієї смоли, що приносить для палеонтологів такі цінні відомості з давніх геологічних часів?  (Повідомлення учня)

 

  1. Розглянути філогенетичне дерево та заповнити таблицю. (Слайд № 21)

 

  1. Дати систематичне положення Шимпанзе звичайному та Шипшині собачій (Слайд № 22, Слайд №23)

 

V Домашнє завдання.  (Слайд №24)

  1. Параграф 50 прочитати.
  2. Дати відповіді на питання с. 215
  3. Дати систематичне положення:

• Горох посівний

• Кіт дикий

  1. Параграф 16 повторити. дати відповіді на питання с. 215

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
29 березня 2018
Переглядів
3231
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку