Урок допоможе сформувати поняття «систематика», «філогенія», «таксон»; ознайомити з особливостями еволюційної філогенії та систематики представників органічного світу.
Біологія 9 клас Урок № 51 Дата: 14.03.18
Тема. Основи еволюційної філогенії та систематики
Мета: сформувати поняття «систематика», «філогенія», «таксон»; ознайомити з особливостями еволюційної філогенії та систематики, основними таксономічними категоріями рослин і тварин; розкрити значення систематики для вивчення живих організмів, роль К. Ліннея у систематиці; розвивати пам’ять, увагу, мову, спостережливість, мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити логічні висновки; виховувати ціннісне ставлення до всього живого, інтерес до предмета і природничих наук узагалі; формувати науковий світогляд.
Обладнання: фотографії різних живих організмів, портрет К.Ліннея, Е. Геккеля, мультимедійний проектор, ноутбук, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі: вступний.
Міжпредметні зв’язки: історія, українська мова, фізика, хімія.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, історична, науково-природнича.
Хід уроку
І Організаційний етап
ІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.
Оголошення теми уроку (Слайд № 1)
Оголошення плану уроку. (Слайд №2)
Обговорення питання: «Навіщо потрібно систематизувати живі організми?»
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
• Праці Е. Вілсона (Слайд №4)
• Диверсикологія. Види біорізноманіття. (Слайд №5)
• Чинники, що загрожують біорізноманіттю. (Слайд № 6)
• Міжнародний день біорізноманіття. (Слайд № 7)
• Заходи збереження біорізноманіття. (Слайд № 8)
• Заслуги К. Ліннея у створенні класифікації живих організмів.
• Методи систематики. (Слайд № 10)
• Що таке бінарна номенклатура? (Слайд № 11)
• Номенклатурні кодекси (Міжнародний кодекс ботанічної номенклатури (ICBN), Міжнародний кодекс зоологічної номенклатури (ICZN)). (Слайд №12)
• Внески Ч. Дарвіна. (Слайд № 13).
• Що таке таксон?
• Порівняння основних таксонів царств Рослини і Тварини.
• Внесок Е. Геккеля у сферу дослідження історичного розвитку живих організмів ( Слайд №16 ) . Повідомлення учня «Життя і діяльність Е.Геккеля.
• Що таке філогенія та філогенетичне дерево? (Слайд № 17, Слайд № 18)
ІV Узагальнення , систематизація та контроль знань і вмінь учнів.
• Що таке біорізноманіття?
• Які є види біорізноманіття?
• Хто вперше ввів даний термін?
• Що таке біосистематика?
• Хто вважається «батьком» систематики?
• Що таке бінарна номенклатура?
• Чим відрізняються систематичні категорії в царствах Рослини і Тварини?
• Що таке філогенія?
• Що таке філогенетичне дерево?
V Домашнє завдання. (Слайд №24)
• Горох посівний
• Кіт дикий