Українська мова, 9 клас
Тема: Основні пунктограми в простому реченні (повторення)
Мета: повторити основні пунктограми в простому неускладненому й ускладненому реченні; удосконалити вміння визначати їх у синтаксичних конструкціях, розвивати практичні вміння вживати розділові знаки відповідно до правил пунктуації; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати здатність бачити прекрасне в житті людей.
Обладнання: підручник, картки із завданнями.
Тип уроку: урок повторення здобутих знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація мотиваційних резервів дев’ятикласників на основі повторення теоретичного матеріалу, вивченого у 8 класі
2. Мовознавча вікторина:
1. Які мовні одиниці вивчає синтаксис?
2. Що включає в себе пунктуація? Назвати відомі вам розділові знаки.
3. Назвати, чим може бути ускладнене просте речення.
4. Якими розділовими знаками, як правило, виділяються ускладнювальні компоненти в простому реченні?
5. Чим може бути ускладнене речення?
6. Складіть перелік пунктограм простого неускладненого речення.
7. Складіть перелік пунктограм простого ускладненого речення.
Матеріал для вчителя
Пунктограми простого неускладненого речення:
Тире між підметом і присудком.
Тире в неповних реченнях.
Пунктограми простого ускладненого речення:
Кома в реченнях з однорідними членами.
Крапка з комою в реченнях з однорідними членами.
Двокрапка й тире при узагальнювальному слові в реченнях з однорідними членами.
Кома в реченнях зі звертаннями.
Знак оклику в реченнях зі звертаннями.
Коми в реченнях зі вставними словами (словосполученнями).
Виділення вставлених конструкцій тире.
Дужки в реченнях зі вставленими конструкціями.
Виділення відокремлених членів комами.
Виділення поширених прикладок тире.
Виділення порівняльних зворотів комами.
Виділення уточнювальних членів речення комами.
IІI. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку
Сьогодні ми завершуємо повторення вивченого у 8 класі про просте речення. На уроці ми повторимо всі пунктограми, що зустрічаються у простих неускладнених та ускладнених реченнях. Виконаємо ряд завдань творчого характеру, з допомогою чого будемо удосконалювати ваше вміння визначати основні пунктограми у синтаксичних конструкціях, розвивати практичні вміння вживати розділові знаки відповідно до правил пунктуації. Темою нашого сьогоднішнього уроку є «Основні пунктограми в простому реченні.»
IV. Виконання системи завдань творчого характеру на основі повторення вивченого
► Записати речення, поставивши, де потрібно, кому перед сполучником як (ніби, мов). Указати на ознаку невідокремлення, скориставшись теоретичним матеріалом.
Ознаки невідокремлення:
- Сталий фразеологічний зворот.
- Іменна частина складеного присудка, приєднана за допомогою сполучників як, мов, ніби.
- Звороти, що мають значення «у ролі кого, чого».
- Вирази не більше як, не раніше як, не довше ніж.
1. Зміцнюється й утверджується Українська держава як незалежна, визнана у світі, багата, висококультурна, національно свідома, горда і шляхетна (Г. Лозко).
2. Український народ цілі віки бився мов лев за свою свободу, витрачав усю свою силу, свою кров, своє життя (О. Довженко).
3. Звичаї як і мова об’єднують людей в один народ, в одну націю (О. Воропай).
4. У горі і радості, у праці і відпочинку українська пісня ніби розцвічує наше життя (Є. Колодійчук).
5. Постать Остапа Вересая як символ українського кобзарства яскраво виокремлюється в духовному житті нашого народу (В. Скуратівський).
6. Постать Михайла Драгоманова перебуває ніби на стикові двох великих епох в українському національному русі (О. Сокирко).
► Пригадати, чи є членом речення порівняльний зворот. Визначити в поданих реченнях синтаксичну роль слів і сполучень слів зі сполучниками як (ніби, мов).
► Прочитати висловлювання. Дібрати до нього заголовок. Дослідити, чим ускладнені речення. Виписати прості ускладнені речення, розставивши у них роздірові знаки. Виконати синтаксичний розбір цих речень.
Оберегів в українського народу існувало дуже багато. Одні були пов’язані з конкретними життєвими ситуаціями обрядами ритуалами. Інші супроводжували людину постійно від народження і до смерті. Усі ці речі на перший погляд такі несхожі між собою об’єднувала віра наших предків у їх доброчинну магічну силу.
Оберегами прийнято називати магічні засоби, які охороняють людину та її найближче довкілля дім худобу врожай тощо від усілякої небезпеки нечистої сили чарів хвороб хижого звіра тощо. Як обереги використовували спеціальні ритуальні предмети або їх рештки. Найпоширенішими оберегами, до яких вдавалися в будь-якій ситуації, були тексти предмети і дії з християнською символікою молитва хрест освячена вода тощо. Проте в українського народу існувало й багато давніших оберегів пов’язаних не з релігією а саме з міфологією дохристиянських часів та віруваннями в тотеми (За Я. Музиченко).
► Об’єднавшись у пари, скласти моделі речень, ускладнених різними відокремленими членами. Визначити, яку синтаксичну роль вони виконують.
1. Поля купаються в золоті яскравого проміння. 2. Гаряче повітря коливається хвилями. 3. Трава трохи пожухла. 4. Родючі поля колосяться буйним врожаєм (За В. Забожчук).
V. Закріплення знань
► Записати текст, розставляючи пропущені розділові знаки. Звернути увагу на вживання тире між підметом і присудком та в неповних реченнях.
Варіант 1
Джарилгач остання зупинка лебедів перед польотом через Чорне море. Попереду сотні кілометрів без жодного клаптика суходолу. Найближча земна твердь Туреччина. На Джарилгачі пернаті підгодовуються набираються сил востаннє тренують молодь. А ті, що не впевнені в собі, залишаються зимувати або й на постійне мешкання. Та й не лише лебеді а й дикі гуси.
Справді Джарилгач такий собі стихійний заповідник. Кліматичні умови тут унікальні. На острові чотириста п’ятдесят соляних озерець, є джерела мінеральної води.
Про минуле тепер нагадує тільки назва: Джарилгач обвуглені дерева (За Д. Кулиняком).
Варіант 2
Довженко найсучасніша людина серед митців кіно. Кінематограф світу мав би вже давно заснувати найвищу премію його імені, бо, по суті, всі режисери його учні.
Довженко найніжніший син України. Він був хворий Красою з великої літери. І всю історію свого народу бачив і показував через Красу. Він завжди боявся, щоб образи й характери не підмінювалися посадами а драматургія субординацією.
Довженко шаленів від думки що ми народ упосліджений, не здатний опам’ятатися, пригадати свою історію. Він народився й жив для добра та любові. «У красі більше глибокої істини, ніж в одній лише голій правді. Істинне те, що прекрасне». Це його безсмертні слова (За М. Костенком).
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
► Скласти висловлювання на тему «Як я бачу цей світ», використовуючи ускладнені речення.
1