Тема уроку. Особливості функціонування ока. Лабораторне дослідження №9 “ Виявлення сліпої плями на сітківці ока ”
Мета: формувати знання учнів про зорову сенсорну систему, ознайомити із функцією сприйняття світла та кольору, особливостями сприйняття людиною розташування предметів у просторі; розвивати уміння визначати значення органів людського організму та їх складових для нормальної життєдіяльності людини, уміння виконувати досліди та експерименти; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до власного зору.
Тема. Особливості функціонування ока. Лабораторне дослідження №9 “ Виявлення сліпої плями на сітківці ока ”
Тип уроку: комбінований
Мета: продовжити формувати знання учнів про зорову сенсорну систему, ознайомити із функцією сприйняття світла та кольору, особливостями сприйняття людиною розташування предметів у просторі; розвивати уміння визначати значення органів людського організму та їх складових для нормальної життєдіяльності людини, уміння виконувати досліди та експерименти; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до власного зору.
Базові поняття та терміни: фоторецептори, палички, колбочки, жовта пляма, сліпа пляма, дальтонізм, окомір, бінокулярний зір
Обладнання та матеріали: муляж ока, таблиця «Будова зорової сенсорної системи», картки до лабораторної роботи.
ХІД УРОКУ
І. Організація початку уроку
Привітання. Прошу учнів, що готові до уроку подати сигнал оплесками (відомо, що на долонях розташовані точки, подразнення яких піднімає настрій)
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Прийом «Фантастична надбавка»
Давайте уявимо, що ми цими оплесками завели космічну машину часу, яка перенесла нас на невідому планету на мільйони років вперед. Ця планета заселена людьми випадково, внаслідок аварійної посадки зорельоту. На ній панує напівтемрява, сутінки і відсутнє штучне освітлення. За таких умов тут прожили вже тисячі поколінь людей. Яких змін на вашу думку зазнав зір мешканців планети і як це могло вплинути на їх особистість?
Відповідь на це питання я чекаю від вас наприкінці уроку.
Для відповіді вам знадобляться і знання, отримані на попередньому уроці, тож пригадаймо особливості будови ока людини
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Прийом «Хокей»
Формуються дві команди по 3 дітей. Команди обмінюються запитаннями, певні учні з кожної групи дають відповіді на них. Вчитель відзначає найкращі питання та відповіді
Прийом «Вірю – не вірю»
Вчитель зачитує твердження. В разі згоди учні проти номера твердження ставлять «+», при незгоді – «-».
Запитання
1. Око має три оболонки: білкову, судинну та сітківку (+)
2. Оптична система ока складається з рогівки, райдужки, фоторецепторів (-)
3. Кришталик – частина світлозаломлювального апарата ока (+)
4. Здатність ока пристосовуватися до ясного бачення предметів, розташованих на різній відстані, називають адаптацією (-)
5. Зображення предметів, що виникає на сітківці є дійсним, зменшеним і оберненим (+)
6. При короткозорості зображення предметів розташованих близько до очей, виникають перед сітківкою (+)
7. Причиною природженої короткозорості є вкорочена форма очного яблука (-)
8. Набута короткозорість розвивається при зменшенні кривизни кришталика внаслідок порушення обміну речовин або гігієни зору (-)
9. Далекозорість виникає з віком внаслідок зменшення еластичності кришталика (+)
10. Астигматизм – це порушення зору, пов’язане з нерівномірним заломленням світла кришталиком (-)
Учні здійснюють взаємоперевірку за наведеним ключем.
Ключ: + - + - + + - - + -
Прийом «Асоціативний кущ»
Пригадайте з курсу фізики, що ви знаєте про світло.
На дошці вчитель за пропозиціями учнів записує асоціації до терміну «світло».
Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1) Виконання лабораторної роботи «Виявлення сліпої плями на сітківці ока»
Учні виконують лабораторну роботу за інструкцією на с. 218 підручника.
Проблемне питання. Чому зникає одне із зображень?
Завдання. опрацювати матеріал підручника на с. 136 і оформити висновки до роботи (у парах). Результати роботи обговорюються і формулюються визначення нових понять: палички, колбочки, жовта пляма, сліпа пляма, куряча сліпота.
2) Робота з тексом у групах, пошук відповідей на проблемні питання.
Кожній групі учнів пропонується опрацювати текст параграфа та додатковий матеріал і дати відповідь на питання на основі нових знань.
Запитання.
- Чому основними кольорами світлофору є червоний та зелений, а міліція використовує в якості сигналу – синій?
- Коли літак «рухається повільніше за потяг?
- Чому не буває косооких птахів?
V. Первинна перевірка засвоєння знань.
1) Обговорення питань, над якими працювали учні у групах.
2) Бесіда з учнями про особливості зору, які забезпечують сприйняття предметів у просторі.
Релаксація
А зараз давайте потурбуємося про наші очі і зробимо гімнастику для очей.
Гімнастика для очей
Встали із-за парт. Подивилися вдалечінь у вікно на рахунок 5, потім на вазон на підвіконні і знову вдалечінь.
Відкритими очима повільно, в такт дихання, плавно малюємо вісімку в просторі по горизонталі, повторюємо два рази, а потім по вертикалі, теж повторюємо.
Знову подивилися у вікно і сіли на місця. Продовжимо.
3) Обговорення питання «Чи правда, що вночі всі кішки сірі?»
4) Повідомлення учнів: «Кольори в житті людини», «Світ 3D».
5) Обговорення питання, що було висунуте на початку уроку.
VІІ. Первинне закріплення знань.
Відомий герой Жюля Верна Барон Мюнхаузен в одній із своїх історій розповідав, як він збирав в передгірʼї Анд у Мозамбіку мох, з якого виготовляють лакмус. Лакмус він використовує в своїй лабораторії для визначення рН розчинів. Всім відомо, що лакмус в розчинах з високою концентрацією гідроксид-йонів забарвлюється в червоний колір. Його молекули при цьому поглинають всі світлові хвилі, крім хвиль з довжиною 380 – 440 нм. Око людини сприймає ці хвилі за допомогою хеморецепторів - паличок, які скупчені на сітківці поблизу зорового нерву. У деяких людей колірний зір порушений. Розлад колірного зору називають курячою сліпотою. Куряча сліпота виникає через нестачу вітаміну С. Тому, щоб запобігти її розвиткові слід мати в своєму раціоні такі продукти,як лимон, чорна смородина та інші фрукти і овочі.
VІІІ. Контроль і самоперевірка знань.
«Готуємося до ЗНО».
Виконання тестових завдань із самоперевіркою.
1. Фоторецептори містяться в: а) рогівці; б) судинній оболонці; в) склері; г) сітківці.
2. Колбочки – це фоторецептори, які: а) чутливі до сутінкового світла; б) заломлюють світлові промені; в) чутливі до денного світла; г) сприймають колір.
3. Палички – це фоторецептори, які: а) чутливі до сутінкового світла; б) заломлюють світлові промені; в) чутливі до денного світла;
г) сприймають колір.
4. Укажіть місце, на якому більше за все фоторецепторів: а) зорова зона мозку; б) рогівка; в) жовта пляма; г) сліпа пляма.
5. Частина головного мозку, в якій перебуває зорова зона: а) тім’яна; б) лобова; в) скронева; г) потилична.
6. Дальтонізм – це порушення: а) заломлення світла; б) колірного зору; в) кривизни кришталика.
7. Порушення бінокулярного зору: а) кон’юктивіт; б) астигматизм; в) косоокість; г) далекозорість.
8. Погіршення сутінкового зору спричинене нестачею вітаміну: а) С; б) В; в) А; г) К.
9. Людина, хвора на дальтонізм, не може отримати диплома
А) вчителя; Б) авіадиспетчера; В) терапевта; Г) зоотехніка.
10. Проаналізуйте твердження щодо функціональних особливостей структур ока людини та виберіть правильні.
І. Жовта пляма – місце найкращого бачення, де скупчення колбочок на сітківці найбільше.
ІІ. Сліпа пляма – місце виходу зорового нерва, у якому немає фоторецепторів.
А) лише І; Б) лише ІІ; В) обидва неправильні; Г) обидва правильні
11. Встановіть відповідність між поняттям та його поясненням:
1) Бінокулярний зір; А) сходження осей правого і лівого ока на предметі,
2) Конвергенція; що розглядається;
3) Кутова швидкість; Б) швидкість переміщення предметів по сітківці;
4) Окомір; В) бачення обома очима;
Г) правильна оцінка розташування предметів у
просторі;
Д) швидкість переміщення предметів по горизонту.
ІХ. Інформація про домашнє завдання.
Опрацювати параграф.
Учні обирають собі завдання із запропонованих (різної складності).
1. Дати відповіді на тестові запитання до параграфа.
2. Виготовити 5 карток лото по типу «Закінчи речення».
3. Підготувати презентацію «Гігієна зору».
Х. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Оцінювання роботи учнів
Прийом «Кольорова феєрія»
Учні за допомогою кольорових карток сигналізують про ступінь засвоєння матеріалу.
Чорний – Мені багато що незрозуміло.
Жовтий – мені дещо незрозуміло.
Зелений – я все зрозумів.
Червоний – у мене виникла цікава ідея.
Прийом «Незакінчене речення».
Учні (за вибором вчителя, на основі попередньої рефлексії) продовжують речення, яке починає вчитель.
Не зовсім зрозуміло було….
Примусило задуматися….
Мені більше за все сподобалось….
На наступному уроці я хочу…
Я пропоную…
Список використаних джерел: