Конспект уроку з мультимедійним супроводом. Ті об'єкти, про які ми будемо говорити сьогодні, можуть бути літературним місцем, поетичним заповідним, історичним джерелом багатства і натхнення для створення чудової музики, місцем відпочинку. Але це не значить, що ви будете лише відпочивати. У вас відпочинок буде поєднаний із працею.
Тема уроку : Озера і лимани. Їх типи та особливості гідрологічного режиму. Водосховища.
Мета: продовжувати формувати систему знань про водні ресурси; дати характеристику озер за походженням улоговин,лиманів ,штучних водосховищ; удосконалювати вміння пошуку закономірностей розташування водних ресурсів на території України; розвивати уміння працювати з картою; виховувати любов до рідного краю, любов до мандрівок, бажання вивчати, спостерігати, аналізувати й берегти таємниці рідної природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь.
Унаочнення: фізична карта України, атласи, ілюстративний матеріал про озера,методичний посібник «Фізична географія України,8 клас» мультимедійний проектор.
Вабить мене царство таємниче —
Озерце блакитно-синє кличе.
Олекса Ющенко
ХІД УРОКУ
Актуалізація опорних знань і умінь учнів. Поверхневі води України представлені не тільки річками. Які ще типи поверхневих водойм існують? На сьогоднішньому уроці ми розглянемо озера, лимани, штучні водойми України . Чи замислювались ви, що таке озеро, чим воно відрізняється від інших водойм?
II. Повідомлення теми уроку і мотивація навчальної
та пізнавальної діяльності учнів
Учитель. Ті об’єкти, про які ми будемо говорити сьогодні, можуть бути літературним місцем, поетичним заповідним, історичним джерелом багатства і натхнення для створення чудової музики, місцем відпочинку. Але це не значить, що ви будете лише відпочивати. У вас відпочинок буде поєднаний із працею.
Коли глянете на схему ,що у вас на парті, то ви зразу ж здогадаєтесь, про що піде розмова... Звичайно, що про блакитні українські оченята, які виділяються серед зелені лісів, луків, полів та степів.
IIІ. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда. Інструктаж вчителя. (робота в парах)Зараз кожна парта отримає картку із завданням. Підготувати відповідь вам допоможе:підручник,атлас та опорна схема. Після опрацювання матерілу-ви відповідаєте на поставлене запитаня,показуючи відповідні групи озер на настінні карті.(крок 1 з 13)
1. Пригадайте , що ви знаєте про озера. Що називається озером?скільки озер на Україні.(крок 4 з 13 ..Озера
2. Як поділяються озера за походженням улоговин? Наступний крок
3. Як утворилися заплавні озера?Назвіть та покажіть їх.- в результаті мандрування та зміщення річища річок.
4. Назвіть залишкові(реліктові )озера. Оз Сиваш,Донузлав,Сасик , Саки(солоні озера-160-180 промілле)
5. Які озера мають карстове походження?Чим живляться такі озера?
6. Які озера є в Карпатах? Синєвир, Бребенескул, Несамовите
7 .Що таке водосховище? На яких річках України вони побудовані?
8. Як створення водосховищ на Дніпрі зумовило зміну гідрологічного режиму річки?Як створення водосховищ на Дніпрі зумовило зміну гідрологічного режиму річки? –зменшилася швидкість течії води, знизився водообмін, зявилися застійні ділянки. На дні нагромаджується мул
9.Які наслідки має будівництво водосховищ?
10.Де і для чого споруджуються канали?
11. Опишіть Шацькі озера.
12. Де в Україні є солоні озера, охарактеризуйте їх.
3. Розповідь учителя
Звучить тиха спокійна музика. Звідки упав ти,
Мій Світязю-витязю,
В груди Поліського краю?
Може, ти вилився
З серця Дніпрового,
Може, із серця Дунаю?
...Чайка черкнула —
І тріснула тиша,
Хвилі до хвиль загукали.
Ну, прокидайся,
Спинайся гривастими,
Мій український Байкале!
11. Назвіть,покажіть Шацькі озера.
Поліські озера — це перлини зачарованого краю, блакитні очі чудового обличчя неповторного куточка української природи. Поширені вони скрізь на Поліссі, але найбільше їх у західній частині України — на Волині. Поети називають цей край «краєм голубих озер», «малою тайгою». Тут зосереджено понад 170 озер і озерець.
Відрізняються поліські озера і за формою. Більшість із них має овальну або круглу форму. Але трапляються і складніші за формою природні утворення, наприклад схожі на цифру вісім (о. Луки).
Цікаво, що вода в деяких озерах має різний колір. Так, у Світязі вона кришталево-прозора, в Островському — голубувата, в Пісочному — білувата, в Любязі — коричнювата.
На схід від Волинського Полісся озера зустрічаються вже рідше. Вони знаходяться переважно в заплавах і на терасах Дніпра, Десни та їх великих приток.
Утворення озер Полісся все ще залишається багато в чому загадкою для вчених. Одні з них уважали, що чаші озер вириті річками, інші — що це сліди діяльності материкового зледеніння. Але більшість усе-таки дотримуються думки, що озера виникли за рахунок карсту, тобто шляхом розчинення і руйнування водами тріщинуватих порід крейдяного періоду: мергелю, крейди, вапняків. Вони дійсно широко поширені по всій території Волині. Однак дослідження останнього періоду дають все більше аргументів на користь того, що головну роль в утворенні озер відіграли все ж таки тектонічні рухи окремих ділянок поверхні. Під кожним озером нині знаходиться опущений блок, котрий до цього був трохи піднятий.
Доповнення вчителя. Перегляд фільму.
озеро Світязь. Воно найглибше в Україні. Вода в озері в двадцять разів чистіше, ніж в московському водогоні. У сонячну погоду дно видно на кількаметровій глибині. Та і сам Світязь чимось схожий на море. Він має довжину 9,3 і ширину 4,8 кілометра. Площа озера - 2750 гектарів. Найбільша глибина - 58,4 метра, а середня - 6,9 метра. У вітряну погоду хвилі тут досягають півтораметрової висоти.
В одному з куточків Волинського Полісся розкинулося село Колодяжне — батьківщина великої української поетеси Лесі Українки. Чарівна природа Полісся надихала її на створення поетичних шедеврів.
Зачарована дикою красою озера Нечимне, яке лежало тоді в глухому незайманому лісі, Леся Українка увічнила його у своєму геніальному творінні — драмі-феєрії «Лісова пісня».
Саме озеро — тиховодне, вкрите ряскою та лататтям, але з чистим плесом посередині.
Місцина вся дика, таємнича, але не понура,— повна ніжної задумливої поліської краси. На озері туман то лежить пеленою, то хвилюється од вітру, то розкривається, одкриваючи блідо-блакитну воду... Озеро стоїть повне, в зелених берегах, як у рятівному вінку.
«Лісова пісня», ця красива казка, пролунала на весь світ як захоплений гімн любові до рідної природи і людській мрії про щастя.
На пам’ять про велику поетесу на березі озера 1949 р. створено літературно-меморіальний музей. Збулися пророчі слова поетеси, сказані устами головної героїні «Лісової пісні» — русалки Мавки:
— Будуть приходити люди, вбогі й багаті, веселі й сумні, радощі й тугу нестимуть мені, їм промовляти душа моя буде.
8. Озера Карпат
Не менш відомим на всю Україну є чудове гірське озеро Синевир.(слайди презентації))
Воно розташоване в північно-східній частині Міжгірського району біля підніжжя гори Озірної. Це озеро загатного походження. Має площу 7 га. Середня глибина — 17 м.
Уявіть собі, що ви перебуваєте на південному схилі Українських Східних Карпат. Унизу, в гірській ущелині, котить свої бистрі води річка Теребля. Таку назву їй дали недарма: вона невтомно рве, точить, шарпає скелясті береги русла, скочується по кам’янистих порогах та бистринах, подекуди рине вниз дзвінкими водоспадами. Але в одному місці річка замовкає, впадаючи в невелике мальовниче озеро.
Звідки воно ж взялось в гірської швидкоплинної річки?
Якось із крутого високого схилу несподівано обвалилися частина гори. Величезні маси землі, каміння й уламків скелі впали в річку. Гуркіт обвалу чули за десятки кілометрів від цього місця — до неба шугонув гігантський стовп пилюки. Обвал перегородив долину річки, її води заповнили улоговину. Так виникло озеро. За чарівну красу йому дали чудову ніжну назву — Синевир. А дехто чомусь називає його Морським Оком.
Чиста і повсякчас прохолодна озерна вода, температура її ніколи не піднімається вище 11°. На найбільшій глибині (24 м) на дні озера видно навіть дрібні камінці.
Лежить озеро на висоті 989 м над рівнем моря. Та висота — не перешкода для охочих помилуватись гірським чудом. Побувавши біля озера, люди виносять звідти найцінніший скарб — пам’ять про чарівний Синевир.
Це слово знайоме багатьом. Відусюди з’їжджаються люди, щоб милувати око і серцем радіти від неповторної краси зелених Карпат, у долонях яких лежить Синевир.
IV. Узагальнення й закріплення вивченого на уроці матеріалу
1. Бесіда
• На які групи за походженням улоговин поділяються озера України?
• Що таке озеро? водосховище?
• Розповідь про яке озеро вам сьогодні найбільше запам’яталась? Чому?
Практичнаробота 4 ( продовження) Позначити на контурній карті озера та водосховища.
2. Гра «Вірю — не вірю»
• Чи вірите ви, що майже всі озера України тектонічного походження? (Ні)
• Чи вірите ви, що Шацькі озера мають вулканічне походження? (Ні)
• Чи вірите ви, що озеро Синевир розташоване в Кримських горах? (Ні)
• Чи вірите ви, що вода — одна з найпоширеніших на Землі хімічних сполук? (Вірю)
• Чи вірите ви, що більшість озер Криму прісні? (Ні)
• Чи вірите ви, що озера карстового походження найпоширеніші на Поліській низовині? (Вірю)
• Чи вірите ви, що найбільше озеро в Україні за площею Ялпуг? (Вірю)
• Чи вірите ви, що озеро Ялпуг утворилося на узбережжі Азовського моря? (Ні, бо воно утворилось у нижній течії Дунаю)
• Чи вірите ви, що Волинське Полісся називають «краєм озер»? (Вірю)
• Чи вірите ви, що Леся Українка оспівала озеро Нечимне у своїй феєрії «Лісова пісня»? (Вірю)
• Чи вірите ви, що озеро Світязь називають українським Байкалом? Чому? (Вірю, глибина — 58,4 м)
V. Підсумок уроку
Учитель. Завершити урок мені б хотілося роздумами про щастя, бо щаслива та людина, яка любить мандрувати рідним краєм, яка може подолати сотні кілометрів, щоб відчути живий пульс Землі, неповторну заповідну красу української природи.
Неможливо зберегти красу природи, не вивчивши її самої. А тому не шкодуйте часу.Не можна любити щось або когось, не знаючи. Любити — це насамперед знати. Отож і природу любити — значить, вивчати її, спостерігати, аналізувати, берегти, і вона, розкриваючи дивовижні таємниці, озветься у вашій душі радістю життя!
Живе в природі істина проста.
Я стверджую усе це не з нагоди:
В правічній мові матері-природи
Родилось перше слово — Доброта.
В ній все твоє: земля і неба вись,
Сміх колоска й трави, і регіт грому.
Збагни лише її в собі самому,
Обожнювать красу землі навчись.
Душа краси в природі не згора,
Єство її не знає половини.
Найкрасивіша ціль в житті людини —
Це визернити серце для добра.
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати § 24 (Шищенко П.Г., Муніч Н.В.Фізична географія України) та таблицю.
2. Повторити матеріал про утворення боліт
3. Підготуватись до написання практичної роботи.
Індивідуально:
• написати розповідь-есе «Подорож до озера...»;
Література
1. Голяка М. Волинь — землі квітучої краса: Фотоальбом.— К.: Мистецтво, 1986.
2. Масляк П. О., Шищенко П. Г. Хрестоматія з географії України.— К.: Генеза, 1994.— С. 156–1
5. Які озера мають карстове походження?Чим живляться такі озера?
7 .Що таке водосховище? На яких річках України вони побудовані?
8. Як створення водосховищ на Дніпрі зумовило зміну гідрологічного
режиму річки? –зменшилася швидкість течії води, знизився водообмін, зявилися застійні ділянки. На дні нагромаджується мул
9.Які наслідки має будівництво водосховищ?
10.Де і для чого споруджуються канали?
11. Опишіть Шацькі озера.
12. Де в Україні є солоні озера, охарактеризуйте їх.