Урок«Означено-особові речення»

Про матеріал
Матеріал-розробка уроку для учнів 8-го класу на тему«Означено-особові речення»-з метою отримати сертифікат .Він має на меті допомогти максимально ефективно організувати вивчення теми з програмового матеріалу для 8 класу загальноосвітніх шкіл.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект

уроку української мови для 8 класу  на тему:

«Означено-особові речення»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

                    

 Підготувала:

 

 

вчитель української мови та

 

літератури

 

 

Позднякова Лариса Василівна

             

 

 

 

 

 


Мета: дати поняття про означено-особові речення,пояснити,на яку дію вказує головний член означено-особового речення та способи вираження присудка в означено-особових реченнях;формувати вміння впізнавати такі речення,визначати в них головний та другорядні члени; виховувати патріотичні почуття, повагу до людської індивідуальності; розвивати увагу, логічне мислення,  пам’ять.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

-знаннєва складова: знає види односкладних речень, пояснює їх будову;

-діяльнісна складова: розрізняє речення односкладні й двоскладні;визначає види односкладних речень(також як частин складних речень);конструює односкладні речення вивчених видів;використовує їх у власному мовлення;

-ціннісна складова: оцінює виражальні можливості й роль односкладних речень у текстах художнього ,розмовного,публіцистичного стилів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, записи на дошці, індивідуальні картки, сигнальні картки, комп’ютерна презентація.

 

 


                                                  Я прошитий травою густою,

                                                  я  промитий Дніпром до кісток.

                                                  Рідна мово, без тебе ніхто я,

                                                  Мов відірваний вітром листок.

                                                                                       Петро Перебийніс

                                           Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності         

                                            Бліц-опитування

1. Яке речення називається простим?

2.Які речення ми називаємо двоскладними?

3.Чим двоскладне речення відрізняється від односкладного?

4.Чим може бути виражена граматична основа односкладного речення?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

    Повідомлення теми,мети й завдань уроку

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1.Коментований диктант

    У кожному з речень підкреслити граматичну основу. Вказати речення двоскладні й односкладні.

    Я бачу в людині кожній оту найбільшу щедроту роздарювати серце своє. Вірю завжди в широчінь океанну серця вразливого,серця людського. Втомилось моє серце калатати. Терплю і мовчки прокладаю шлях.

2.Пояснення вчителя

Означено-особовими називаються односкладні речення,головний член яких означає дію,яку виконує конкретна особа.

Головним членом у таких реченнях можуть виступати дієслова у формах:

а)1-ї та 2-ї особи однини й множини теперішнього чи майбутнього часу дійсного способу;

б)2-ї особи однини й множини наказового способу.

Наприклад:1.Отак пройду крізь твій великий подив,не зачеплюсь об лагідні слова.(Дієслово у формі 1-ї особи однини. Можливий підмет-я)

2.Задзвони в усі дзвони по всій Україні.(Дієслово у формі 2-ї особи однини наказового способу)

Усі односкладні означено-особові речення синонімічні двоскладним,але,на відміну від останніх,в означено-особових реченнях увага зосереджується не на виконавцеві,а на самій дії.

                                                  Порівняйте:

Односкладні (Люблю мандрувати. Піди напийся води.)

Двоскладні (Я люблю мандрувати. Ти піди напийся води.)

Комп’ютерна презентація  «Означено-особові односкладні речення».

       

Орфоепічна хвилинка

Спина, кишка, слина, чарівний, бородавка, віднести, відвезти, тулуб, щелепа.

3.Робота біля дошки

                                        Лінгвістичне дослідження

Записати речення, підкреслити в кожному граматичну основу. Чим виражено головний член кожного  речення – підметом чи присудком? визначити особу, час, спосіб дієслів-присудків.

     Натомивши себе до знемоги, постою серед нив. Зіграй мені осінній плач калини. Не обізвись до мене згірклим словом. Віддай людині крихітку себе. Зумій в житті не загубитись.

                        Робота з індивідуальною карткою

                                                    Картка

   Зробити синтаксичний розбір простого речення

Заглядає в  шибку казка сивими очима.

4.Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матері алу(с.142)

            Фізкультхвилинка

Очі щоб відпочивали,

Дивимось ми вліво-вправо.

Потім блимаєм очима.

І знову ними вправо-вліво.

 

V. Виконання системи вправ

1.Вправа 232(1 – 3 речення, усно).

2.Робота в парах. Творче завдання.

   Дібрати для постерів-мотиваторів актуальні девізи, виражені означено-особовими реченнями.

Наприклад:

Досягай  своєї мети!

Вір у свої сили!

Не втрачай упевненості!

Словникова робота

Постер (англ.) - (афіша, оголошення) - це художньо оформлений плакат, який використовують для декоративних цілей, а також для колекціонування.

3.Вправа 233 (1, 3, 6 речення, письмово).

4.Дослідження-пошук (для груп №1-3)

Знайдіть означено-особові речення, визначте в них граматичні основи.

Картка №1

Ростуть біля хати мальви. Усоте прославляю буйноту життя! Любові силою не допоможеш. В Андрія на душі було так чисто… Для добрих друзів відчиняю дім і маю серця щиру нагороду.

 

 

Картка №2

Хай зачекає втома на порозі. А ти побудь,побудь на самоті. Ти любиш дивитися на небо? Вигострю,виточу зброю іскристу. Перевірте все написане. Не берися не за своє діло.

Картка №3

Дрімає сад і гостро пахне м’ята. Любимо Вкраїну рідну. Назриваю в гаю запашного зілля,вибуялих трав. Гарно восени серед степу. Пам’ятаєш перший клас?

5.Вправа №235(1,5,6 речення)

VI. Підсумок уроку

Лінгвістична гра  ‘’Сигнальні картки’’

‘’Так’’ – зелена картка,’’ Ні ‘’- синя.

(Учитель зачитує речення. Якщо речення – означено-особове,то учні піднімають зелену сигнальну картку. Якщо - ні,то – синю.)

1.Журавлі летять у безсмертя.(Ні)

2.Голуб здавна уособлював вірність,ласку і любов.(Ні)

3.І знов лечу.(Так)

4.Сади свій сад,плекай свої надії.(Так)

5.Ти тільки не мовчи.(Ні)

6.Кожна родина живе своїм неповторним життям.(Ні)

7.До Харкова під’їжджали вночі.(Ні)

8.Розплющую очі і бачу ніжні конвалії.(Так)

VII. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 20, виконати вправу №237 (ст. 144-145) або написати твір-мініатюру на тему «Квіти для матусі», використовуючи означено-особові речення.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 грудня 2020
Переглядів
4195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку