Франческо Петрарка. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя і героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця.

Про матеріал

Розробка уроку для організації дистанційного навчання учнів з метою опрацювання біографічного матеріалу в історико - культурному контексті епохи, визначення рис ренесансного світосприйняття у світогляді Петрарки, дослідження особливостей поетики «Книги пісень» як ліричної сповіді автора, ознайомлення з жанровими особливостями сонету , удосконалення навичок аналізу ліричного твору; розвитку дослідницьких, комунікативних та творчих вмінь; формування ціннісних життєвих орієнтирів.

Перегляд файлу

Дистанційний кейс.

Сидорова О.В.,

учитель зарубіжної літератури

«Франческо Петрарка. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя і героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки.»

Мета : опрацювання біографічного матеріалу в історико - культурному контексті епохи, визначення рис ренесансного світосприйняття у світогляді  Петрарки, дослідження особливостей поетики «Книги пісень» як ліричної сповіді автора, ознайомлення з жанровими особливостями сонету , удосконалення навичок аналізу ліричного твору; розвиток дослідницьких, комунікативних та творчих вмінь; формування ціннісних життєвих орієнтирів.

Працюючи над темою, ви

 

дізнаєтесь про:

зможете навчитися

зрозумієте

  • життя Петрарки
  • особливості світосприйняття поета як людини нового часу
  • суперечливість внутрішнього світу, вагання та сумніви Петрарки
  • ліричну сповідь поета у «Книзі пісень»
  • новаторство Петрарки у царині поезії 
  • відчувати й розуміти поезію
  • аналізувати ліричний текст
  • порівнювати варіанти перекладу авторського тексту
  • робити висновки, надавати оціночні судження
  • пропонувати власну інтерпретацію прочитаного
  • красу людини, здатної на велике почуття,її потребу у творчому самовияві  та зреченість на сумніви, болісні роздуми,  невдоволення собою й вистраждане щастя любові до світу і  життя

 

Юні відкривачі нового! Ваша допитливість і прагнення до розкриття таємниць Всесвіту наближають Вас до титанів епохи, з іменами  яких зазвичай асоціюють Відродження: Леонардо да Вінчі, Рафаеля, Тиціана, Мікеланджело, Рабле, Сервантеса, Шекспіра, Боккаччо. Напевне, для Вас цікавим буде дізнатись про те, що  своїм культурним відродженням Європа в першу чергу зобов'язана великому італійцеві Франческо Петрарці, гуманістові, що наважився у мороці середньовіччя запалити полум’я  не так божественного, як земного почуття кохання . Знайомлячись із життям поета, подорожуючи снами Петрарки, Ви зможете долучитися до болісних роздумів та вагань, з яких народжувалася переконаність митця у тому, що «любов і дружба – золото, яке коштовніше від багатства і влади». А гортаючи сторінки  ліричної сповіді Петрарки «Книги пісень», дослідите особливості поетичного вияву  вибуху полум’яного почуття  поета  у гнучкій  жанровій  формі сонету.

Для Вас відкриються таємниці майстерності поета щодо творення засобами слова портрета коханої та образу кохання, ведення ліричного діалогу з світом та людиною про найпотаємніше та найсвятіше у житті.

 Пропонуємо наступний маршрут подорожі світом Петрарки

1.Ознайомтесть з біографією поета та складіть асоціативний портрет Петрарки.

2. Напишіть літературний диктант .

3. Перегляньте стрічку сновидінь поета. Заповніть порівняльну таблицю .

4. Перегорніть першу сторінку «Книги пісень» та виконайте пропоноване завдання по роботі з текстом.

5. Перегляньте другу сторінку «Книги пісень».

6.Виконайте тестові завдання з перевірки рівня навчальної компетентності.

7. Виконайте  творчі завдання.

 

Не заблукати на маршруті Вам допоможуть умовні позначки:

Описание: http://cs9928.vk.me/g32958836/a_84a5e06a.jpgпрочитай;

Описание: http://static8.depositphotos.com/1526816/1011/v/950/depositphotos_10116148-Wise-owl.jpg

зверни увагу;

Описание: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmYuhcFZ3iMCk8gLeDNF-4cwq2IckWJwsSUFZTnLpj4t8zQWdTcg 

 поміркуй  та виконай завдання;

Описание: http://i3.saletyt.ru/1/3603/36025865/afacdb/2-jpg.jpg

переглянь.

 

 

Як бачите, маршрутом передбачені зупинки  для виконання завдань. Вони необхідні для того, щоб пересвідчитись у правильності навчального руху темою, дізнатися про результат та динаміку позитивних зрушень у якості Ваших знань та рівні навчальної компетентності. Безперечно, як і будь-який маршрут, він передбачає зміни та пропуски етапів, які виявляться складними чи нецікавими. Але все ж таки сподіваємось на Ваше успішне долання усього шляху та отримання  позитивних емоцій від пропонованої історико-літературної подорожі.

І Біографія Петрарки

1.Ознайомтесть з біографією поета за посиланням.

http://www.parta.com.ua/ukr/stories/writers/221/

http://i3.saletyt.ru/1/3603/36025865/afacdb/2-jpg.jpg2. Перегляньте  біографічний відеоролик  за посиланням

http://youtube.com/watch?v=K8rMTXOpLKU

3. Складіть асоціативний портрет Петрарки, використовуючи у якості «кольорів» факти життя та риси, що є свідченням ренесансного світовідчуття поета .

Якщо виконання завдання потребуватиме більш детальних біографічних відомостей , знайти їх можна за посиланням

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%BE_%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B0

 3. Порівняйте з пропонованим варіантом виконання роботи .

Асоціативний портрет Петрарки

ІІ. Напишіть літературний диктант

1.Перший видатний італійський гуманіст народився1304 року у містечку…

2.Свій перший вірш з 38 рядків (відповідно до кількості років, прожитих певною людиною) Петрарка присвятив…

3.Батько поета, небагатий флорентійський нотаріус Петракко, став  вигнанцем із рідного міста через…

4.Поет змінив своє прізвище на Петрарка, тому що вважав такий варіант …

5.Словами «мені було гидко заглиблюватись у вивчення того, чим безчесно користуватися я не хотів, а чесно не міг би» Петрарка пояснив…

6.Поет прийняв духовний сан, щоб отримати …

7.Трактат у формі бесіди з філософом Аврелієм Августином «Моя таємниця. Про зневагу до світу» став результатом релігійних і філософських міркувань  Петрарки під час кількарічного усамітнення  в невеличкому містечку…

8. «В рік1327, у квітні, о першій годині шостого дня,ввійшов я у лабіринт, де виходу немає». Так Петрарка описує…

9.Своє почуття до Лаури та допитливість духу Петрарка вважав…

10. Подія, що сталася з Петраркою 1341року  й  засвідчила його поетичну першість серед сучасників та подібність найталановитішим попередникам - митцям Античності.

11.Петрарку вважають засновником класичної філології (сукупність гуманітарних наук: мовознавства , літературознавства тощо) у Європі , тому що ..

12.Завдяки несподіваному для всіх вчинку Петрарки та його брата, датованому 26 квітня 1336 року, цей день вважається днем народження …

13. Найдорожчим у житті Петрарка вважав…

14.У вирішенні будь-яких життєвих проблем  Петрарка  вважав необхідним  покладатися на…

15. Смерть поета 18липня 1374 року за своїм робочим столом з пером у руках зумовила здійснення заповітної мрії поета про те, щоб…

ІІІ. Перегляньте стрічку сновидінь Петрарки

http://cs9928.vk.me/g32958836/a_84a5e06a.jpgСтрічка сновидінь Петрарки

В одному з найдивовижніших снів до Петрарки прийшла Істина, жінка «невимовного блиску й сіяння». Несподівана гостя була не сама. ЇЇ супроводжував один із отців християнської церкви Августин Блаженний. Зазвичай служителі божі не вшановують своєю присутністю жінок, але це була сама Істина, і супроводжувати її панотець вважав для себе честю. Тим паче, що охоронець релігійних канонів надзвичайно був зацікавлений зустріччю й бесідою з господарем . Така бажана для гостя і поета бесіда  про найголовніше у житті точилася три дні. Кожен намагався бути переконливим у обстоюванні власних цінностей. Служитель церкви  звинувачував поета в неправедному житті й намагався  переконати  у гріховності мирських, «тілесних» бажань, кликав до «вищого щастя». А поет, схиляючись перед мудрістю Августина, визнаючи високість його моральних вимог, відчував у власному серці любов та жагу знань і слави , які він не міг і , найголовніше, не прагнув приборкати у собі. І якщо надмірну віру у власні здібності та силу розуму людини  поет був готовий розцінити як  гординю, то визнати божевіллям благословенне для нього почуття кохання не погоджувався навіть перед страхом кари небесної за «земний» гріх. Єдине, чого досягає наполегливий та рішучій нічний гість поета, це сум’яття в серці співрозмовника та його щире прагнення «зібрати розкидані уламки своєї душі»,але, як виявляється, зовсім не для того, щоб сповнити її вірою, а для того, щоб осяяти божественним коханням…

  І ось уже зовсім у інших снах Істина приходить до поета під час служби у авіньйонській церкві Санта  К′яра , даруючи йому, нібито з рук самого Бога, неземне кохання. І церква, і служба, і молитва, знесена до неба, цілком реальні, та Петрарка наче уві сні. Наяву він бачив жінку , яка стала для нього уособленням земної (а не божественної) краси й досконалості, але недосяжність такого бажаного щастя (адже красуня заміжня та вірна чоловікові, вона - турботлива мати одинадцяти дітей) робила його схожим на сон. Там, у царині сну, і поет, і його обраниця були вільним від умовностей життя і обов’язків перед ним. Петрарка міг беззастережно кохати Лауру,надзвичайно земну та реальну, зовсім не схожу на сновидіння чи на  безтілесний символ істини та чесноти. І це наповнювало його життя світлом, теплом та щастям…

А Істина кликала за собою, будила неспокій та прагнення віднайти справжні цінності людського життя. Саме вона дозволила поетові побачити сон римського імператора Сципіона про втрату колишньої величі Риму, про згубність братовбивчих свар. І от уже на межі сну та реальності Петрарка  відчуває запал бою, запах згарищ , солоно-солодкий присмак перемоги Сципіона над карфагенцями й таку п′янку та збуджуючу славу…

Так у чому ж істина життя? У аскетичному служінні богу та християнських чеснотах чи у земному коханні, невгамовності жаги нових знань та прагненні уславити своє ім′я діяннями для блага людей і країни? Відповіді на ці запитання Петрарка пропонує шукати разом з ним, у його творах, народжених дивовижними снами та напруженою й вимогливою до людини реальністю життя тогочасної Італії.

Ідею створення могутньої держави поет обстоює у героїчній поемі «Африка», національній епопеї італійців, написаній 1342 року на зразок «Енеїди» Вергілія . Проте серед батальних сцен поеми знаходиться місце для історії про закоханих, розлучених війною. То, можливо, те, що відбувається у серці людини,не менш важливе,ніж події історичного життя цілого народу?  Розпочату уві сні суперечку з церковним каноніком Петрарка перенесе у філософський трактат «Про презирство до світу» (1343рік), у якому, як справжній гуманіст , побачить у протирічності внутрішнього світу людини її багатство та свободу від будь-яких догм та канонів. А блукання лабіринтом кохання надихне поета на створення книги пісень «Канцоньєре», над якою https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmYuhcFZ3iMCk8gLeDNF-4cwq2IckWJwsSUFZTnLpj4t8zQWdTcgвін працював майже 40років (1336-1374рр.).

Твори поета не містять остаточних відповідей, спонукають до роздумів, сповнюють невимовними емоціями. Петрарка довіряє читачеві те, що у своєму трактаті «Презирство до світу» визначив як «таємницю». Дізнатися, у чому вона полягає, ви зможете, попередньо з’ясувавши для себе ознаки нового, ренесансного, світосприйняття та відлуння середньовічної моралі й життєвих цінностей у світогляді Петрарки . Для цього на основі отриманих знань про життя та творчість поета та перегляду відоеролика  про Добу Відродження  за посиланням http://youtube.com/watch?v=Y6wM9HFA8TU заповніть порівняльну таблицю:

У полоні середньовічної моралі

Прояви ренесансного світовідчуття

 

 

 

*Кожна зазначена у таблиці позиція надає можливість отримати 1 бал .

 

 

                C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0252349.wmf Зразок виконання завдання щодо  заповнення таблиці  

 

 

 Світоглядні переконання та життєві цінності Петрарки як людини, що намарно  намагалася  узгодити в собі старе та нове

У полоні середньовічної моралі

Прояви ренесансного світовідчуття

1

Був людиною віри

1

Захоплювався античністю, вивчав стародавні рукописи

2

Прийняв духовний сан

2

Понад усе цінував свободу

3

Вважав кохання гріховним почуттям

3

При прийнятті життєво важливих рішень керувався розумом та почуттями 

4

Був переконаний у тому, що допитливість - прояв гріховності людини

4

Ціннісно сприймав думки і почуття людини, виявляв зацікавленість внутрішнім світом особистості

5

Переважну кількість творів  написав латиною

5

Створив поетичні тексти  італійською мовою

?

 

6

Честолюбно прагнув слави

?

 

7

Дбав про власний розвиток та самовдосконалення, відзначався жагою знань

 

 

8

Багато подорожував

 

 

9

Цінував дружбу

 

 

?

 

 

Зверніть увагу на те, що таблиця містить лакуни (незаповнені позиції), що відкриває для Вас певну перспективу щодо подальшого, більш глибокого ознайомлення з життям та творчістю Петрарки . Допомогти у цьому можуть наступні джерела:

https://www.uk.wikipedia.org/wiki/ Франческо_Петрарка

http://www.philology.ru/literature3/tomashevsky-80.htm

 IV. Перегорніть сторінки «Книги пісень»

«Книга пісень»

http://cs9928.vk.me/g32958836/a_84a5e06a.jpgСторінка перша

Мудреці-філософи стверджували : «Найбільша таємниця Всесвіту- життя, а найбільша таємниця життя-людина».  Найбільшою ж таємницею людини , безперечно, є її серце. Можливо, саме таїну людської душі так прагнув осягнути Петрарка у трактаті «Презирство до світу», заглиблюючись у суперечливість власних  міркувань та почуттів, спрямованих на пошуки Істини.

  А вона була поруч з поетом, чиста і прекрасна, як і належить Істині…З дивним ім’ям Лаура. Доля увінчала честолюбного поета лавровим вінком кохання, яке стало найбільшою відрадою, солодким та пекучим болем його душі, про які його спів у сонетах «Канцоньєре».

«Канцоньєре» (1336-1374рр.)

Перегляньте презентацію «Я доторкнувся до пелюсток троянд…»

Ознайомтесь із візитною карткою збірки

Візитна картка збірки

  1. Назва , обрана автором -“Francisci Petrarche laureati poete Rerum vulgarium fragmenta”  («Фрагменти рідною мовою Франческо Петрарки, поета , вінчаного лавровим вінком»). Загальноприйнята назва-«Канцоньєре» («Книга пісень», від італ.  )
  2. Період створення  збірки - початок 30-их років XIVcт. – 1374рік.
  3.  Зміст:  317 сонетів, 29 канцон, 9 секстин, 7 балад, 4 мадригали* (усього365 віршів (за кількістю днів у році)), упорядкованих автором у відповідності до задуму збірки.
  4.  Особливості композиції : відтворення шляху ліричного героя «від першої юнацької помилки» заполоненого коханням серця через «намарні мрії» та «намарний біль» і сором за любовне рабство до розуміння суєтності земного існування і неможливості подолати реальні земні пристрасті та почуття.

Композиція двочасна: «На життя донни Лаури», «На смерть донни Лаури».

  1. Провідні теми - любов, життя, смерть.

Зверніться до словника літературознавчих термінів

*Словник літературознавчих термінів

Сонет (іт. soneto-звучати) –ліричний вірш, що складається із14 рядків п’ятистопного або шестистопного ямба, власне, з двох катренів  (чотиривіршів)та терцетів (тривіршів)

Канцона (італ. canzone — пісня) - одна з форм середньовічної лірики, що походить від кансони трубадурів Провансу: пісня про лицарську любов, пов'язана з культом дами.

Балада (фр. ballade, від прованс. ballar — танцювати) - жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового характеру з драматичнимсюжетом

Секстина (італ. sextina, від лат. sex — шість)  строфа із шести рядків подовженого (п'ятистопного чи шестистопного) ямба, що складається із чотиривірша (катрена) з перехресним римуванням та двовірша (диптиха) із суміжним римуванням 

http://cs9928.vk.me/g32958836/a_84a5e06a.jpg

Провідним жанром збірки став сонет, у якому перший катрен традиційно задавав тезу (твердження), другий заперечував її, тобто становив антитезу. У терцетах містився синтез переживань ліричного героя, його внутрішня боротьба, а також головна думка, заради якої написано твір.

 

sonet

 

 Сонет призначений для втілення певного змісту: боротьби протилежних відчуттів і думок. У давні часи цю віршову форму наділяли магічними якостями. Катрени символізували чотири матеріальні елементи, з яких створено світ: землю, воду, вогонь, повітря. Терцети були символом духовного і втілювали в собі ідею триєдності Бога. Побудова сонета являла собою поступ від матеріального до Духовного.

У Європі сонет набув особливої популярності завдяки творчості Франческо Петрарки. За своєю природою  він виявився найбільш відповідним потребі автора розповісти не стільки історію кохання, скільки запропонувати читачеві переплетіння різноманітних ситуацій,сповнених суперечливими  почуттями, викликаними протистоянням,  розуму та серця, матеріального та  ідеального.  А вже у XV-XVII століттях цей жанр вважали одним із основних в італійській ліриці. Також у цей час сонет стає широко розповсюдженим в іспанській, португальській, французькій, англійській літературах, дещо згодом – у російській.

http://i3.saletyt.ru/1/3603/36025865/afacdb/2-jpg.jpg

З історією зародження та життя  сонету в літературі   можна ознайомитися, переглянувши відеоролик за посиланням  http://youtube.com/watch?v=36xpjKeRIvg

 

 

 

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmYuhcFZ3iMCk8gLeDNF-4cwq2IckWJwsSUFZTnLpj4t8zQWdTcgВиконайте завдання

 

 Щоб пересвідчитись у тому, наскільки ви обізнані у порушуваних питаннях теорії літератури  та творчого доробку Петрарки, заповніть лакуни (пропуски) у наданому тексті. Для зручності перевірки біля кожного пропуску у дужках стоїть його порядковий номер . Кожна правильна відповідь дозволяє отримати 1 бал.

 

 Літературознавці часто називають філософський трактат Петрарки  «Моя Таємниц . Про презирство до світу» своєрідним коментарем до (1)… -ліричної сповіді поета. Назва збірки перекладається як (2)… . Більшість віршів збірки, написаних у жанрі (3)…, присвячено (4…). На ґрунті літературної традиції Петрарка створив поезію нового типу, яка була  надзвичайно далека від середньовічної  ідеалізації людини та максимально наближена до (5)….Ще виразніше новаторський характер поезії Петрарки проступає в зображенні ліричного героя, якому, як і авторові, властиві неузгодженість розуму та (6)…, усвідомлення суєтності буденного існування та неможливість приборкати  власні (7)…. Досліджуючи внутрішні рухи людської душі, автор важко розстається  з християнською мораллю середньовіччя , але вже готовий вітати щасливі прояви земного життя.

«Книга пісень»

Сторінка друга

http://cs9928.vk.me/g32958836/a_84a5e06a.jpgНайбільша таємниця серця Петрарки – кохання. І не тому, що він втаємничував це почуття через страх втратити найдорожче, якщо не зможе захистити його від руйнуючого впливу життя, а тому, що для самого закоханого і його обраниця, і кохання були подібні міфологічному сфінксу, що відбирав життя за неможливість розгадати його загадку.

Понад усе поет прагнув розуміння сутності кохання та натхненої  ним поезії: творчість - це гріх перед богом чи священний поклик?

Що є любов? То щастя? Злет душі?

Пекучий біль чи та солодка мука,

Що зводить серце,будить поночі ,

Відроджуючись в образах і звуках?

У пошуках відповіді на це запитання він писав вірші, граючись її ім’ям,  пишучи його то “laura”, то “l’auro”, тобто то “лавр”, то “золото” , і чи не вперше звертаючи віршовану форму не до неба, а до людського серця, відкрито й цнотливо висловлюючи свої почуття .

Вибух полум’яного почуття Петрарка вклав у гнучку  форму сонета, який після нього стає своєрідним прапором нової поезії…

У царині кохання та поезії Петрарки  усе було новим, свіжим ,  незнаним  попередниками та сучасниками поета. Петрарка знайшов нові фарби для поетичного портрету коханої та образу кохання. Хоча Лаура, відповідно до попередньої літературної традиції, безмірно ідеалізується автором, у сонетах «Концоньєре» вона постає як жінка з реальними земними рисами, що надзвичайно бентежать та хвилюють ліричного героя,максимально наближеного до автора, практично суголосного з ним. Така єдність зумовлює сповідальність лірики Петрарки, переважну зосередженість поета на протирічності внутрішнього «я», неможливості узгодити голос розуму та чуттєві пориви.

Основу змісту  збірки становлять роздуми про незбагненну складність внутрішніх рухів людської душі, до яких автор долучає читачів, включаючи їх у круговерть думок, емоцій, долучаючи до блукань любовним лабіринтом, вихід з якого кожен шукає сам .

Тож торкніться першоджерел божественного почуття, що осяяло життя Петрарки, та дослідіть особливості творення образу кохання на поетичному полотні художника.

Прочитайте сонет 61

Джерело: http://dovidka.biz.ua/petrarka-soneti-ukrayinskoyu/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua               

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmYuhcFZ3iMCk8gLeDNF-4cwq2IckWJwsSUFZTnLpj4t8zQWdTcg

Існує  думка стосовно того, що перший катрен сонету Петрарки містить тезу (судження , що потребує доказу, певна позиція, яка має неоднозначну оцінку, сприйняття різними людьми), другий катрен –антитезу, терцини ведуть до поєднання, синтезу почуттів та думок, висловлених у терцинах. Ця гіпотеза (припущення) потребує перевірки. Спробуйте знайти аргументи, спираючись на які, можна вважати вірним похідну тезу або стверджувати її помилковість .

Алгоритм виконання завдання

  1. Визначте провідну думку першого терцету .
  2. З’ясуйте , якою є головна думка  другого терцету
  3. Зіставте судження, щоб пересвідчитись у їх схожості чи протилежності.
  4. Послідовно визначте провідні образи катренів.
  5. Простежте рух думки й почуття ліричного героя  від початку до кінця сонету та зробіть висновок стосовно можливості, поєднання провідних суджень та синтезу ключових образів  терцетів та катренів сонету.

Порівняйте свою думку з пропонованим варіантом міркувань:

1 Провідна думка першого катрену - благословення коханню, що навік зав’язало світ ліричного героя  (згубність кохання)

2. Провідна думка другого катрену - благословення коханню як «вогню, що серце пік».

3. Провідний образ  першого катрену - кохана ліричного героя.

4. Провідний образ другого катрену - кохання

5.  І згубність, і насолода кохання , кохана і подаровані коханням почуття у своїй суперечливій єдності слугують джерелом творчості та життя поета:

Кохана + кохання = творчість

http://static8.depositphotos.com/1526816/1011/v/950/depositphotos_10116148-Wise-owl.jpgЗважте на те, що складність виконання завдання зумовлена протирічністю сприйняття кохання ліричним героєм та автором поезії. Ви лише навчаєтесь мистецтву почуттів та майстерності  виразу їх у художньому слові. Проте, де в чому можете бути достатньо успішними .

Визначте засоби художнього увиразнення, використані в сонеті

Зіставте результат роботи з пропонованим зразком

Епітети: сяйливі очі, спечалена ніч, ясний потік,ніжне й кохане ім’я.

Метафори :очі зав’язали, вогонь пік серце;слава, що не в’яне

Градація: день і рік, і мить, і місяць, і місця урочі

Інверсія: благословенні будьте, день і рік, і мить, і місяць, і місця урочі, 
де постеріг я;благословен вогонь, що серце пік; благословенні будьте, серця рани і вимовлене пошепки ім'я моєї донни - ніжне і кохане (підмет стоїть після присудка, означення-після означуваного слова)

Оксиморон : солодкий біль

Анафора : декількаразовий повтор  слова «благословенні»

Якщо виникли утруднення ,зверніться до відомостей з теорії літератури за посиланням

 http://litmisto.org.ua/?p=13953

 

http://cs9928.vk.me/g32958836/a_84a5e06a.jpg

 Як бачимо, поет, заглиблений  в аналіз свого внутрішнього світу,уважно прислухається до своїх почуттів, роздумує над їх суперечливістю, не раз замислюється над незбагненною складністю  внутрішніх рухів людської душі. Ліричного героя турбує думка про те, що його душу полонило земне почуття, у добрій чи злій природі якого він прагне  розібратися, віднайти відповідь на найболючіше запитання: «Як не любов, то що це може бути ? А як любов, то що ж таке вона?»

Прочитайте сонет132

Джерело: http://dovidka.biz.ua/petrarka-soneti-ukrayinskoyu/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua

 

Перша  строфа  сонету об’єднує ліричного героя, автора та читача  надзвичайно пристрасним прагненням усвідомлення сутності почуття, що зрікає на солодкі муки та нищівну скорботу. Неможливість знайти відповіді на найголовніші питання буття ятрить серце та душу болісними роздумами, що зрештою прориваються криком у звертанні до бога, у якому - не каяття, не сумніви, а глибоке відчуття краси  і значущості кохання , всупереч голосу розуму, що заперечує можливість солодкого болю любовної муки.

Кожна наступна строфа містить свої запитання, але через відсутність відповідей , їх стає усе менше ,і зрештою , з’явившись на початку як риторичні, вони зовсім зникають не стільки унаслідок безвідповідності, скільки через переконання автора і героя  у намарності намагань шукати поради і допомоги там, де потрібно покладатися лише на себе, приймаючи життя у складності його протиріч.

У «хисткому човні» вагань та сумнівів поет рушає в круговерть почуттів, що пронизує самотністю та страхом перед безмежжям стихій та одночасно вабить нестримною силою пристрасті. Його життя  відтепер назавжди  обіруч з надією та відчаєм, щастям та болем , Вірою та Любов’ю.

http://static8.depositphotos.com/1526816/1011/v/950/depositphotos_10116148-Wise-owl.jpg

Образи коханої та кохання в ліриці Петрарки не знають розвитку .  Час рухається повз них, і кохання на має історії . Новаторство образу Лаури полягає не лише у зображенні живої реальної жінки, а у відсутності побутових деталей, які могли б стати штрихами на полотні її портрету. Художник творить образ коханої, керуючись лише емоціями та почуттями, якими сповнено його внутрішній світ , надає можливість читачеві відчути серцем, а не побачити очима. Тому портрет  поетичний портрет Луари  стає певною мірою автопортретом Петрарки

http://i3.saletyt.ru/1/3603/36025865/afacdb/2-jpg.jpgПерегляньте відеоролик  із записом виконання сонету В.Толубєєвим( у російськомовному перекладі)  за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=8pek-adLZx

 Поміркуйте, наскільки пропонована актором інтерпретація твору відповідає  вашому прочитанню та наведеним вище судженням літературознавців.

 

Виконайте тестові завдання

Тестпакет для перевірки рівня набутої компетентності.

 

Оберіть одну правильну відповідь (10*1=10б.)

1.У перекладі з французької слово «Ренесанс» означає:

А. Розквіт;

Б.  Пишне буяння;

В.  Занепад.

2.Європейська країна, що стала колискою  таланту Петрарки

А.  Франція;

Б.   Іспанія;

В.   Італія.

3.Петрарка відомій світові як:

А. Автор ліричних балад.

Б.  Досліджувач римського мистецтва.

В. Автор філософських трактатів.

Г. Автор філософських трактатів та сонетів.

4.Італійський («петрарківський») сонет має:

А. Два катрени, два терцети.

Б. Три катрени, двовірш.

В.Три катрени, три терцети.

Г. Один катрен,три терцети

5. Вкажіть рядок, що містить літературні твори доби Відродження:

А «Канцоньєре», «Гамлет», «Декамерон», «Дон Кіхот».

Б «Канцона», «Сирвента», «Безтурботна пісня», «Божественна комедія».

В «Пісня про Роланда», «Пісня про Нібелунгів», «Пісня про мого Сіда», «Слово о полку в Ігоревім».

Г   «Добре вмирати тому…«До Мельпомени», «Метаморфози»».

Д «Іліада», «Одіссея», «Прометей закутий», «Енеїда».

6. Петрарку вважають засновником гуманізму, що проголосив найвищою цінністю життя:

А.Бога, що стоїть у центрі світобудови.

Б.Суспільство, державну владу.

В. Людину.

Г.Віру.

7. Першим маніфестом гуманізму Відродження називали ...

А.Збірку Петрарки  «Канцоньєре».

Б. Промову Петрарки в римському Сенаті на увінчанні його лавровим вінком.

В. Автобіографію «Лист до нащадків».

Г. Сонет ««Благословенні місяць, день і рік...».

Д. Сонет «Щасливі квіти й благовісні трави...».

8. Ліричний герой сонетів Петрарки Сприймає кохання без взаємності, як :

А.Небесну кару за гріх кохання до земної жінки.

Б. Благословення, послане небом.

В. Причину для сумнівів у собі.

Г. Високе почуття .

9.У назві ліричних циклів, на які поділяється «Канцоньєре» , Петрарка називає Лауру:

А. Мадонною.

Б. Донною.

В. Божеством.

Г. Ідеалом.

10.У катрені

Ні зір ясних мандрівні каравани,

Ні стрімкощоглі на морях човни,

Ні рицарі звитяжної війни,

Ні олені стрімкі серед поляни

Використаний засіб художнього увиразнення:

А.Анафора.

Б.Епіфора.

В. Літота.

Г. Градація.

 

Встановіть відповідність (6*1=6б.)

11. Встановіть відповідність між письменником та його творами:

1 Данте                                                                         А. «Дон Кіхот»

2 Петрарка                                                                    Б. «Ромео і Джульєтта»

3 Шекспір                                                                     В. «Декамерон»

4 Сервантес                                                                  Г «Нове життя»

                                                                                       Д «Лист до нащадків»

12.Встановіть відповідність між назвами творів Петрарки та мовою

їх написання:

1.«Моя таємниця. Про презирство до світу»            А.Італійська

2.«Канцоньєре»                                                            Б.Латинська

3.«Африка»                                                                   В.Грецька

4. «Про знаменитих чоловіків»                                  Г.Французька

13.Встановіть відповідність між назвами творів Петрарки та періодом 

їх написання:

1.«Моя таємниця. Про презирство до світу»            А.1336-1374рр.

2.«Канцоньєре»                                                            Б.1369-1374рр.

3.«Африка»                                                                   В .1342

4. «Про знаменитих чоловіків»                                   Г. 1343р.

                                                                                       Д. 1344

14.Утворіть логічні пари між назвами художніх прийомів та прикладами їх використання в тексті:

1. «Як не любов, то що це бути може?                       А. Епітет

    А як любов, то що таке вона?»

2. «Живлюща смерте, втіхо нависна»                         Б. Антитеза

3. «Скорбота нищівна», «даремна скарг луна»          В. Оксиморон

4. «Горіти хочу», «палаю взимку»                               Г. Алітерація

                                                                                         Д. Метафора

15.Утворіть логічні пари між назвою строфічної форми та її структурою:

1 Чотиривірш                                                                  А.Октава

2.Тривірш                                                                        Б.Терцет

3.Восьмивірш                                                                  В.Катрен

4. Шестивірш                                                                  Г.Хоку

                                                                                          Д. Секстина

16.Утворіть логічні пари  між жанрами середньовічної ліро-епічної поезії та їх ознаками й характеристиками:

1 Пісня про лицарську любов,                                       А. Сонет

   пов’язана з культом дами

2. Поезія фантастичного, історико-героїчного             Б. Канцона

   або соціально-побутового характеру

   з драматичним сюжетом

3. Ліричний вірш, призначений для втілення               В.Балада

    протилежних , суперечливих думок,

     що складається з 14 рядків

4. Урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє             Г.Елегія

    кого-небудь або що-небудь

                                                                                            Д.Гімн 

Відновіть логічну послідовність (2*2=2б.)

17. Відновіть логічну послідовність ключових подій життя Петрарки:

а) зустріч з Лаурою ;

б) звершення вивчення права та отримання церковного сану;

в) увінчання лаврами;

г) написання філософського трактату «Моя Таємниця. Про презирство до світу»;

д ) сходження на вершину Мон-Вату.

18.Відновіть логічну послідовність схеми аналізу ліричного твору

а) художні засоби твору ;

б) біографічні відомості про автора , що допоможуть краще усвідомити специфіку твору ;

в) жанр твору;

г) тема та ідея, провідний мотив твору;

д) особливості композиції;

е) версифікація твору (рими, спосіб римування, віршовий розмір, вид строфи), її роль у розкритті провідного мотиву;

ж) ключові образи твору.

Завершіть незакінчені речення (4*3=12б)

19. Про  Данте і Петрарку можемо сказати, що обидва….

20.Треченто-це…

21.Характерними ознаками ліричного героя Петрарки виступають…

22. Новаторство Петрарки виявилося у…

 

Творчі завдання

  1. Петрарка докорінно  змінив манеру листування свого часу, замінивши багатослівність та пишномовність на природність почуттів та простоту викладу. Напишіть листа до Лаури, дотримуючись цих правил.
  2. Пергляньте відеоролики, зняті за сонетами Петрарки,за посиланнями

https://www.youtube.com/watch?v=ylzO1ha37VM

ttps://www.youtube.com/watch?v=XtKhFfQuf30

Чи не завадило осучаснення сприйняттю творів великого італійця? Спробуйте підібрати власний відеоряд , що ілюструє  Ваше  сприйняття  будь-якого сонету Петрарки. Створіть на його основі презентацію або відеоролик.

  1. Створіть інтерактивний плакат за творчістю Петрарки.
  2. Створіть буктрейлер «Книга пісень»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
21618
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку