Тема. Перетворення графіків функцій. Самостійна робота.
Мета: узагальнити навички перетворення графіків функцій; розвивати графічну культуру студентів, формувати навички самостійної роботи; виховувати зосередженість, охайність.
Тип заняття. Формування навичок і вмінь.
Обладнання: підручники Г.П.Бевз, В.Г.Бевз Математика 10, М.І.Шкіль, З.І.Слєпкань, О.С.Дубинчук Алгебра і початки аналізу, креслярські приладдя, шаблони парабол y=x2; у=2х2; у=3х2; у=х2 ; у=х2; комп'ютери, програмний засіб GRAN1
Так звана самостійна робота - це вершки
математики... Без роботи такого характеру вивчення
математики - майже даремна річ ...
Дж. В. Янг
Хід заняття
І. Перевірка домашнього завдання.
Сьогодні ми знову працюємо в комп'ютерному класі. Ви вже вмієте користуватися програмою GRAN1. То ж давайте перевіримо домашнє завдання, користуючись нею
1. Побудуйте графік функції у=х2+5.
Розв’язання.
Будуємо графік функції у=х2 Паралельно переносимо його вздовж осі у на 5 одиниць вгору. Одержуємо шуканий графік.
2. Побудуйте графік функції y=(x-2)2-4. Користуючись графіком, знайдіть:
а) область значень функції:
б) усі значення х, при яких функція набуває додатних значень;
в) проміжок, на якому функція зростає.
Розв’язання
Послідовно будуємо графіки таких функцій: 1) у=х2; 2) у=(х-2)2;
3) у=(х-2)2 -4.
а) Е(у)=[-4;)
б) у>0 при х є (-;0) U (4;)
в) зростає на [2;).
II. Актуалізація опорних знань студентів.
Усне виконання вправ.
1) Визначити напрямок віток параболи.
у=3х2; у=-4х2; у=х2; у= - х2
2) Як користуючись графіком функції у=х2, побудувати графік функції:
а) у= -х2; б) у=2х2; в) у=х2; г) у=х2+2; д) у=х2-4; е) у=(х-4)2;
є) у=(х+5)2; ж) у=(х-3)2+1.
Відповідь: а) симетрією відносно осі х;
б) розтягнувши від осі х в 2 рази;
в) стиснувши до осі х в рази;
г) перенесенням уздовж осі у на 2 одиниці вгору;
д) перенесенням уздовж осі у на 4 одиниці вниз;
е) перенесенням уздовж осі х на 4 одиниці праворуч;
є) перенесенням уздовж осі х на 5 одиниць ліворуч;
ж) перенесенням уздовж осі х на З одиниці праворуч і вздовж осі у на 1 одиницю вгору.
III. Формування умінь і навичок.
1. Побудуйте графік функції у= (х-3)2-1. Користуючись графіком знайдіть:
а) область значень функції;
б) усі значення х, при яких функція набуває від'ємних значень;
в) проміжок на якому функція спадає.
Колективно розглядаємо перетворення графіка за допомогою програми GRAN1. Тоді студенти, користуючись шаблоном параболи у=х2 виконують малюнок в зошиті. Студенти по черзі коментують виконання завдань вправи.
Розв 'язання.
Щоб побудувати графік функції у=(х+3)2-1 будуємо спочатку графік функції у=х2. Тоді паралельно переносимо його вздовж осі х на 3 одиниці ліворуч, а потім уздовж осі у на 1 одиницю вниз.
2. Побудувати, використовуючи шаблон параболи графік функції
а) у=(х-1)2+2; б) у=-3х2+1.
Студенти виконують самостійно в зошитах. Правильність перевіряють за допомогою програмного забезпечення.
Розв'язання.
а) Користуючись шаблоном у=х2 будуємо спочатку графік функції у=х2.
Тоді паралельно переносимо його вздовж осі х на 1 одиницю вправо, а потім уздовж осі у на дві одиниці вгору.
б) Користуючись шаблоном у=3х2 будуємо графік функції у=3х2 .
Відображаємо йоге симетрично відносно осі х і паралельно переносимо уздовж осі у на І одиницю вгору. Одержуємо графік функції у=-3х2+1.
3. Уміння будувати графіки функцій і рівнянь часто допомагає розв'язувати різні задачі.
Побудуйте в одній системі координат графіки функцій у= та у=-х2+2,5. Скільки коренів мас рівняння.
Перед розв'язуванням доцільно повторити із студентами, що називається розв'язком рівняння, в чому полягає графічний спосіб розв'язування рівнянь.
Розв'язання.
1) Будуємо графік функції у= . Паралельно переносимо його вздовж осі х на 1 одиницю ліворуч. Одержуємо графік у.
2) Будуємо графік функції у=х2. Відображаємо його симетрично відносно х і паралельно переносимо уздовж осі у на 2,5 одиниці вгору. Одержуємо графік функції у= -х2+2,5.
3) Абсциса точки перетину графіків функцій буде розв'язком рівняння.
Отже, х=1.
Відповідь. 1
IV. Закріплення умінь і навичок.
Самостійна робота.
Варіант 1.
1. Використовуючи шаблон параболи у=х2 побудуйте в одній системі координат графіки функцій: у=-: у=--1; у=-(х-1)2;
2.Записати функції, графіки яких зображені на екрані монітора:
Варіант 2
1. Використовуючи шаблон параболи у= х2, побудуйте в одній системі координат графіки функцій: у=х2+3; у=(х+3)2; у=-(х+3)2;
2. Записати функції, графіки яких зображені на екрані монітора:
Розв’язання.
Варіант 1.
2) а) у=х2+5;
б) у=х2;
в) у=(х-6)2;
г) у=(х-4)2+2.
Варіант 2.
1.
2. 1)у=х2-5
2) у=4х2;
3) у=(х+6)2;
4) у=(х+1)2+5.
V. Підсумок заняття.
На занятті ви будували графіки функцій за допомогою лінійних перетворень, продемонстрували навички самостійного мислення, показали вміння користуватися комп'ютером; культуру математичного мовлення.
VI. Домашнє завдання.
За підручником [1] Розділ 1 § 4,5.
1. Побудуйте графік функції: а) у=х+2; б) у=(х-1)2; в) у= -(х+1)2+5