Тема. Перевірка додавання відніманням. Складені задачі на знаходження невідомого доданка
Мета: узагальнити уявлення учнів про зв’язок дій додавання і віднімання; провести бесіду про способи перевірки додавання та віднімання; вчити виконувати перевірку додавання відніманням, віднімання – додаванням, опрацювати складену задачу на знаходження невідомого доданка; розв’язувати складені задачі; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати мислення; виховувати любов до України.
Обладнання: картки й таблиці для усної лічби.
Зміст уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні ми будемо:
Діяти – активно!
Думати – оперативно!
Сперечатися – доказово!
Для всіх – обов’язково!
ІІ. Мотивація
Вправа «Сонячний зайчик»
- Сядьте зручно та уявіть себе на березі теплого моря. Сонячний зайчик зазирнув у ваші оченята. Заплющіть їх. Зайчик побіг по обличчю – погладьте його ніжно долоньками: на лобі, на щічках, на підборідді. Правда, приємно? Погладжуйте легенько, щоб не сполохати його: голову, шийку, ручки. Він любить і пестить тебе. А ти подружися з ним. Прислухайся ще трохи до своїх почуттів і повертайся у клас.
- Спасибі тобі, сонячний зайчик, що ти нас розвеселив.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроці ми ознайомимось із письмовим додаванням і відніманням багатоцифрових чисел.
- Що ми робимо на уроках математики?
Метод «Гронування»
лічимо міркуємо розв’язуємо
порівнюємо математика відповідаємо
граємо складаємо задачі
- На нас сьогодні очікують задачі, приклади, рівняння. Розв’язуючи їх, ми згадаємо властивості дій додавання та віднімання, поговоримо про нашу державу. Виконуючи завдання, збираємо з пазлів мапу нашої держави.
ІV. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Математична розминка. Гра «Шифрувальники».
Запиши цифрами числа, в яких:
248од. 1кл. 284од. 2кл.
40од. 2кл. 40од. 1кл.
50од. 2кл. 120од. 1кл.
307од. 2кл.
423од. 2кл. 340од. 1кл.
300од. 2кл. 5од. 1кл.
520од. 2кл.
284248, 40040, 50120, 307000, 423340, 300005, 520000.
- Підкресліть в кожному числі клас тисяч.
- Розмістіть отримані числа у порядку зростання та складіть слово Україна.
- Що для кожного з нас Україна? (це країна, у якій ми живемо).
- Яка наша країна? (велика, багата, красива, рідна, поетична, чудова, велична, прекрасна, багатонаціональна).
- Яку частину мови ви використовували для того, щоб описати нашу країну?
- Які ще частини мови ви знаєте?
- Хто ми з вами?
- Громадяни України, спілкуємось однією мовою.
- Ми маємо робити все, щоб наша держава була найкраща в світі.
- А який внесок можете зробити ви? (Гарно вчитися).
- Продемонструємо свої знання, виконавши обчислення за алгоритмом, заданим блок-схемою: а
а ∙ 3
так а > 50 ні
-19 +30
кінець
числа для роботи з блок-схемою: 15, 7, 20, 25, 10.
- Прочитати отримані відповіді у порядку зменшування: 75, 60, 56, 51, 41.
3. Усні обчислення
- Скільки необхідно мішків для 96 кг картоплі, якщо в один мішок вміщується 48 кг? (2 мішки)
- Корові дають 60 кг їжі на добу, а теляті — 15 кг. У скільки разів теля з’їдає менше, ніж корова? (У 4 рази)
- На скільки днів вистачить 1 кг липового чаю, якщо кожен день використовують по 5 г? (На 200 днів)
- Якщо висушити гриби, вони стануть у 5 разів легше. Скільки кілограмів сухих грибів можна отримати із 25 кг сирих? 30 кг? 70 кг? (5; 6; 14 кг)
- Знайдіть периметр квадрата, якщо довжина його сторони в метрах дорівнює найменшому двоцифровому числу. (10 • 4 = 40 м)
4. Хвилинка каліграфії.
- Пропоную повторити правопис цифр 2і 4. Як пов’язані ці числа з нашою Україною? (24 серпня – День незалежності України)
V. Вивчення нового матеріалу
Робота за підручником
Завдання 324(1)
— Поясніть записи та на їх основі сформулюйте правило перевірки віднімання додаванням.
— Щоб перевірити, чи правильно виконали віднімання, потрібно до різниці додати від’ємник, а знайдену суму порівняти зі зменшуваним. Якщо сума різниці і від’ємника дорівнює зменшуваному, то приклад на віднімання розв’язаний правильно.
Завдання 324 (2) (з коментуванням)
847294 – 235451 = 611843
235451 + 611843 = 847294
Завдання 324 (3)
Після аналізу запису формулюється правило перевірки додавання відніманням: якщо при відніманні одного із доданків від суми отримаємо другий доданок, то додавання виконано правильно.
Завдання 324 (4)
29035 + 43462 =72497
72497 – 29035 = 43462
Нахились уперед, нахились назад.
І направо, і наліво, щоб нічого не боліло.
1, 2, 3, 4 = набираємося сили,
Нахились, повернись і до друга посміхнись.
Руки вгору піднесіть, пальці швидко полічіть:
Ліворуч – 5, праворуч – 5. Скільки разом? Як сказать?
Руки вгору піднесіть і почнемо всі лічить.
Скільки пальців на руці. Хором скажемо усі.
VI. Розвиток математичних знань.
1. Письмові обчислення
Учні працюють у зошитах, біля дошки розв’язують приклади з коментуванням, виконуючи перевірку.
48345+ 3328 = 51673 78864 – 3562 =75302
40725 +12944 = 53669 50791 –12375 = 38416
– Які ріки України ви знаєте? (Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Десна).
- Дніпро – 3 за величиною річка в Європі, довжина – 2285км, довжина Дунаю – 2960км.
- На скільки кілометрів Дунай довший, ніж Дніпро?
- За допомогою якої дії ми зможемо відповісти на це питання?
2960
2285
675 (км)
– Які гори є в Україні? (Карпати, Кримські).
- Яка найвисока гора в Україні, в Карпатах? (Говерла). Її висота – 2061м
- Яка найвисока гора, в Кримських горах? (г.Роман-Кош – 1545м).
- Порівняємо висоту цих гір. Як дізнатись, на скільки одне число більше, чи менше іншого?
- Скласти приклади.
2. Робота над задачами
Наша країна розбудовується. А з чого будують будинки?
Завдання 326
— Прочитайте задачу. Проаналізуйте короткий запис.
— Що позначають числові дані 10 480 кг? 8350 кг? 6180 кг?
— Про що ми дізнаємось, коли знайдемо значення виразів 10 480 – 8350 та
10 480 – 6180?
Учні доходять висновку: якщо від суми трьох доданків відняти суму двох із них, то знайдемо третій доданок.
Наша подорож триває. Але на автозаправці потребують нашої допомоги.
Завдання 327
— Прочитайте задачу. Повторіть умову за коротким записом. Розв’яжіть задачу за поданим планом.
10 720 л I — ? 7870 л
III — ? 6020 л
II — ?
1) Скільки літрів пального було в першій цистерні?
2) Скільки літрів пального було в третій цистерні?
1) 10 720 – 6020 = 4700 (л) — у першій цистерні;
2) 7870 – 4700 = 3170 (л) — у третій цистерні.
Ось ми біля моря. А які південні ягоди ми всі з нетерпінням чекаємо влітку?
Кругленький, як сонце, смугастий, бокатий.
Дуже солодкий і трішки хвостатий. (Кавун)
Завдання328
— Прочитайте задачу. Повторіть зміст задачі за питаннями.
— Що було на двох баржах?
— Що позначає число 18 600?
— Скільки кавунів відвантажили з першої баржі?
— Чи можна дізнатися, скільки кавунів залишилося на двох баржах?
— Чи можна дізнатися, скільки кавунів залишилося на кожній баржі?
— Чи можна після цього знайти, скільки кавунів було на кожній баржі?
Учні з високим та достатнім рівнем знань працюють самостійно. Учням із середнім та початковим рівнем знань допомагає вчитель.
1) 18 600 – 2600 = 16 000 (к.) — залишилося на двох баржах;
2) 16 000 : 2 = 8000 (к.) — було на другій баржі;
3) 8000 + 2600 = 10 600 (к.) — кавунів було на першій баржі.
3. Завдання для допитливих. «Банк математичних цікавинок»
Онук запитав дідуся, скільки йому років? Дідусь відповів: «Якщо проживу ще половину з того, що прожив, та ще один рік, то мені буде 100 років. Скільки років дідусю?
(100 – 1) : 3 ∙ 2 = 66 (р.) — дідусю.
VІІ. Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон».
— Якій темі був присвячений урок? Чи виправдались ваші очікування?
— Якими правилами ви користувалися під час обчислень?
- Що допомагало нам правильно виконувати завдання на уроці?
Збіг урок наш, як коротка мить,
Дуже швидко час біжить.
Ще попереду у вас багато кроків
І цікавих і важких уроків.
Завдання покличуть у майбутнє
Найскладніше є завдання – життя.
Тож старайтесь вправно все вивчати
Пам’ятайте: учня скарб – знання.
VІІІ. Домашнє завдання (творче).
№329, 330 за бажанням скласти і розв’язати обернену задачу.