Урок "Перевірка додавання відніманням. Складені задачі на знаходження невідомого доданка"

Про матеріал
Узагальнити уявлення учнів про зв’язок дій додавання і віднімання; провести бесіду про способи перевірки додавання та віднімання; вчити виконувати перевірку додавання відніманням, віднімання – додаванням, опрацювати складену задачу на знаходження невідомого доданка; розв’язувати складені задачі; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати мислення; виховувати любов до України.
Перегляд файлу

Тема. Перевірка додавання відніманням. Складені задачі на знаходження невідомого доданка

Мета: узагальнити уявлення учнів про зв’язок дій додавання і віднімання; провести бесіду про способи перевірки додавання та віднімання; вчити виконувати перевірку додавання відніманням, віднімання – додаванням, опрацювати складену задачу на знаходження невідомого доданка;  розв’язувати складені задачі; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати мислення; виховувати любов до України. 

Обладнання: картки й таблиці для усної лічби.

Зміст уроку

І. Організаційний момент

Сьогодні ми будемо:

Діяти – активно!

Думати – оперативно!

Сперечатися – доказово!

Для всіх – обов’язково!

ІІ. Мотивація

Вправа «Сонячний зайчик»

- Сядьте зручно та уявіть себе на березі теплого моря. Сонячний зайчик зазирнув у ваші оченята. Заплющіть їх. Зайчик побіг по обличчю – погладьте його ніжно долоньками: на лобі, на щічках, на підборідді. Правда, приємно? Погладжуйте легенько, щоб не сполохати його: голову, шийку, ручки. Він любить і пестить тебе.  А ти подружися з ним. Прислухайся ще трохи до своїх почуттів і повертайся у клас.

- Спасибі тобі, сонячний зайчик, що ти нас розвеселив.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

- Сьогодні на уроці ми ознайомимось із письмовим додаванням і відніманням багатоцифрових чисел.

- Що ми робимо на уроках математики?

Метод «Гронування»

   лічимо                    міркуємо                     розв’язуємо

порівнюємо           математика                 відповідаємо

                  граємо                        складаємо задачі

- На нас сьогодні очікують задачі, приклади, рівняння. Розв’язуючи їх, ми згадаємо властивості дій додавання та віднімання, поговоримо про нашу державу. Виконуючи завдання, збираємо з пазлів мапу нашої держави.

ІV. Контроль, корекція і закріплення знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Математична розминка. Гра «Шифрувальники».


Запиши цифрами числа, в яких:

248од. 1кл.    284од. 2кл.

40од. 2кл.  40од. 1кл.

50од. 2кл.  120од. 1кл.

307од. 2кл.

423од. 2кл. 340од. 1кл.

300од. 2кл.  5од. 1кл.

520од. 2кл.


284248, 40040, 50120, 307000, 423340, 300005, 520000.

- Підкресліть в кожному числі клас тисяч.

- Розмістіть отримані числа у порядку зростання та складіть слово  Україна.

- Що для кожного з нас Україна? (це країна, у якій ми живемо).

- Яка наша країна? (велика, багата, красива, рідна, поетична, чудова, велична, прекрасна, багатонаціональна).

- Яку частину мови ви використовували для того, щоб описати нашу країну?

- Які ще частини мови ви знаєте?

- Хто ми з вами?

- Громадяни України, спілкуємось однією мовою.

- Ми маємо робити все, щоб наша держава була найкраща в світі.

- А який внесок можете зробити ви? (Гарно вчитися).

- Продемонструємо свої знання, виконавши обчислення за алгоритмом, заданим блок-схемою:                                            а

а ∙ 3

так        а > 50      ні

-19                        +30

кінець

числа для роботи з блок-схемою: 15, 7, 20, 25, 10.

- Прочитати отримані відповіді у порядку зменшування: 75, 60, 56, 51, 41.

3. Усні обчислення 

- Скільки необхідно мішків для 96 кг картоплі, якщо в один мішок вміщується 48 кг? (2 мішки) 

- Корові дають 60 кг їжі на добу, а теляті — 15 кг. У скільки разів теля з’їдає менше, ніж корова? (У 4 рази) 

- На скільки днів вистачить 1 кг липового чаю, якщо кожен день використовують по 5 г? (На 200 днів) 

- Якщо висушити гриби, вони стануть у 5 разів легше. Скільки кілограмів сухих грибів можна отримати із 25 кг сирих? 30 кг? 70 кг? (5; 6; 14 кг) 

- Знайдіть периметр квадрата, якщо довжина його сторони в метрах дорівнює найменшому двоцифровому числу. (10 • 4 = 40 м) 

4. Хвилинка каліграфії.

- Пропоную повторити правопис цифр 2і 4. Як пов’язані ці числа з нашою Україною? (24 серпня – День незалежності України)

V. Вивчення нового матеріалу  

  1. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

Робота за підручником 

Завдання 324(1) 

— Поясніть записи та на їх основі сформулюйте правило перевірки віднімання додаванням. 

— Щоб перевірити, чи правильно виконали віднімання, потрібно до різниці додати від’ємник, а знайдену суму порівняти зі зменшуваним. Якщо сума різниці і від’ємника дорівнює зменшуваному, то приклад на віднімання розв’язаний правильно. 

Завдання 324 (2) (з коментуванням) 

847294   235451 = 611843

235451 + 611843 = 847294               

Завдання 324 (3) 

Після аналізу запису формулюється правило перевірки додавання відніманням: якщо при відніманні одного із доданків від суми отримаємо другий доданок, то додавання виконано правильно. 

Завдання 324 (4) 

29035 + 43462 =72497 

72497    29035  = 43462            

  1. Фізкультхвилинка 

Нахились уперед, нахились назад.

І направо, і наліво, щоб нічого не боліло.

1, 2, 3, 4 = набираємося сили,

Нахились, повернись і до друга посміхнись.

Руки вгору піднесіть, пальці швидко полічіть:

Ліворуч – 5, праворуч – 5. Скільки разом? Як сказать?

Руки вгору піднесіть і почнемо всі лічить.

Скільки пальців на руці. Хором скажемо усі.

VI. Розвиток математичних знань.

1. Письмові обчислення 

Учні працюють у зошитах, біля дошки розв’язують приклади з коментуванням, виконуючи перевірку. 

48345+ 3328  = 51673                        78864   3562 =75302             

40725 +12944 = 53669                       50791 –12375 = 38416         

– Які ріки України ви знаєте? (Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Десна).

- Дніпро – 3 за величиною річка в Європі, довжина – 2285км, довжина Дунаю – 2960км.

- На скільки кілометрів Дунай довший, ніж  Дніпро?

- За допомогою якої дії ми зможемо відповісти на це питання?

2960 

2285  

  675 (км)

– Які гори є в Україні? (Карпати, Кримські).

- Яка найвисока гора в Україні, в Карпатах? (Говерла). Її  висота – 2061м

- Яка найвисока гора, в Кримських горах?  (г.Роман-Кош – 1545м).

- Порівняємо висоту цих гір. Як дізнатись, на скільки одне число більше, чи менше іншого?

- Скласти приклади.

2. Робота над задачами 

Наша країна розбудовується. А з чого будують будинки?

Завдання 326

— Прочитайте задачу. Проаналізуйте короткий запис. 

— Що позначають числові дані 10 480 кг? 8350 кг? 6180 кг? 

— Про що ми дізнаємось, коли знайдемо значення виразів 10 480 – 8350 та

10 480 – 6180? 

Учні доходять висновку: якщо від суми трьох доданків відняти суму двох із них, то знайдемо третій доданок. 

Наша подорож триває. Але на автозаправці потребують нашої допомоги.

Завдання 327

— Прочитайте задачу. Повторіть умову за коротким записом. Розв’яжіть задачу за поданим планом. 

 

10 720 л       I — ?                7870 л 

                   III — ?                6020 л 

                    II — ?                 

1) Скільки літрів пального було в першій цистерні? 

2) Скільки літрів пального було в третій цистерні? 

1) 10 720 – 6020 = 4700 (л) — у першій цистерні; 

2) 7870 – 4700 = 3170 (л) — у третій цистерні. 

Ось ми біля моря. А які південні ягоди ми всі з нетерпінням чекаємо влітку?

Кругленький, як сонце, смугастий, бокатий.

Дуже солодкий і трішки хвостатий. (Кавун)

Завдання328 

— Прочитайте задачу. Повторіть зміст задачі за питаннями. 

— Що було на двох баржах? 

— Що позначає число 18 600? 

— Скільки кавунів відвантажили з першої баржі? 

— Чи можна дізнатися, скільки кавунів залишилося на двох баржах? 

— Чи можна дізнатися, скільки кавунів залишилося на кожній баржі? 

— Чи можна після цього знайти, скільки кавунів було на кожній баржі? 

Учні з високим та достатнім рівнем знань працюють самостійно. Учням із середнім та початковим рівнем знань допомагає вчитель. 

1) 18 600 – 2600 = 16 000 (к.) — залишилося на двох баржах; 

2) 16 000 : 2 = 8000 (к.) — було на другій баржі; 

3) 8000 + 2600 = 10 600 (к.) — кавунів було на першій баржі. 

3. Завдання для допитливих. «Банк математичних цікавинок» 

Онук запитав дідуся, скільки йому років?  Дідусь відповів: «Якщо проживу  ще половину з того, що прожив, та ще один  рік, то мені буде 100 років. Скільки років дідусю?

(100 – 1) : 3 ∙ 2 = 66 (р.) — дідусю. 

VІІ.  Підсумок уроку.

Метод «Мікрофон».

— Якій темі був присвячений урок? Чи виправдались ваші очікування?

— Якими правилами ви користувалися під час обчислень? 

- Що допомагало нам правильно виконувати завдання на уроці?

               Збіг урок наш, як коротка мить,

               Дуже швидко час біжить.      

Ще попереду у вас багато кроків

І цікавих і важких уроків.

Завдання покличуть у майбутнє

Найскладніше є завдання – життя.

Тож старайтесь вправно все вивчати

Пам’ятайте: учня скарб – знання.

VІІІ. Домашнє завдання (творче).

№329, 330 за бажанням скласти і розв’язати обернену задачу.

 

docx
Додав(-ла)
Гануляк Галина
Додано
8 жовтня 2020
Переглядів
997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку