Урок " Письмове додавання і віднімання чисел в межах 1000"

Про матеріал
Даний урок математики в 3 класі проводиться як підсумковий за темою «Письмове додавання й віднімання чисел у межах 1000» Мета: систематизувати та узагальнити знання з теми, вдосконалювати обчислювальні навички, вміння аналізувати та розв’язувати задачі різних типів, прості та складені рівняння, наблизити до самостійного розв’язання проблемних ситуацій. Розвивати увагу, мислення, пам’ять, математичне мовлення, вміння аргументувати, доводити свою думку. Виховувати ділову активність, наполегливість у досягненні мети, позитивні риси характеру. Враховуючи, що це – урок-казка до Дня святого Миколая, тому проводився 18 грудня. Урок має не тільки освітнє, а й велике виховне значення, виходячи зі змісту казки, що фрагментарно звучить протягом уроку, поєднуючись із різноманітними математичними завданнями.
Перегляд файлу

Тип уроку. Урок-казка з використанням інтерактивних технологій.

Даний урок математики у 3 класі проводиться як підсумковий за темою «Письмове додавання й віднімання чисел у межах 1000»

 Мета: систематизувати та узагальнити знання з теми, вдосконалювати обчислювальні навички, вміння аналізувати та розв’язувати задачі різних типів, прості та складені рівняння, наблизити до самостійного розв’язання проблемних ситуацій.

Розвивати увагу, мислення, пам’ять, математичне мовлення, вміння аргументувати, доводити свою думку.

Виховувати ділову активність, наполегливість у досягненні мети, позитивні риси характеру.

Обладнання: картки для складання вислову; картки для індивідуального опитування (8 шт.); таблиці із скороченими записами задач; музичний супровід (для фізкультхвлинки); видеоказка; початки речень для рефлексії наприкінці уроку …

Враховуючи, що це – урок-казка до Дня святого Миколая, тому вирішила проводити його 18 грудня.

Урок має не тільки освітнє, а й велике виховне значення, виходячи зі змісту казки, що фрагментарно звучить протягом уроку, поєднуючись із різноманітними математичними завданнями.

Структурно урок поділений на 4 частини:

І. Актуалізація опорних знань.

Етап включає роботу учнів біля дошки, самостійне виконання завдань на картках, співпрацю в парах над іменованими числами.

ІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

На даному етапі уроку відбувається вдосконалення вмінь аналізувати задачі різних типів, записувати розв’язок у вигляді виразу, коментувати, будуючи грамотні  математичні висловлювання.

ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів

Робота з рівнянням                                                                    

IV. Підсумок уроку.

Урок завершується короткою бесідою щодо кінцівки казки, роздумами над висловом, що поступово складається протягом уроку, колективними висновками  щодо успішності проведеної роботи.

Хід уроку та його зміст

І. Організаційний момент                                                                      

1.Пролунав дзвінок –

Починаємо урок.

- Завтра – день святого Миколая.  Цей святий здавна вважається покровителем діток.  З неба він бачить кожного з вас. Знає,  хто цілий рік був старанним, слухняним, а хто бешкетував і лінувався.

1.В школі я знання здобуду.

Добрим буду я до люду.

Зможу я колись пишатись,

Що на Миколая міг рівнятись.

 

2.Я хочу чудеса творити

І на радість батькам жити!

З його  вчинків приклад брати,

Щоб всім щастя дарувати.

 

Тож-бо, друзі дорогенькі!

Будьмо завжди ми чемненькі,

Не лінуймось, не сварімось —

За науку всі берімось!

- Сьогодні на уроці математики до нас прийде казка про Святого Миколая .  Але  познайомимося  з ми з нею за   частинами, а між ними ми будемо  вдосконалювати  свої  вміння з математики.

(Показати Тема уроку « Усне й письмове додавання двоцифрових та трицифрових чисел. Ускладнені рівняння.  Задачі на 2-4 дії)

 - Яким на вашу думку буде наш урок? Що ви очікуєте від уроку?     Інтерактивний прийом    «Очікування»  Картки вивішуються на дошку)

 Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе;   будемо працювати в групах, парах; … Цей урок навчить мене робити висновки,  складати розповіді,  висловлювати своє ставлення до почутого… Висловлювання  дітей вивішуються  на дошці

lІ КОНТРОЛЬ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Я відчиняю двері казці  Видео 1 частина

18 грудня зранку у небі в райському саду був великий рух. Янголики трусили  горіхові дерева, й горіхи, мов град, падали в траву. Інші янголики сиділи на деревах, зривали яблука й кидали їх на долину, де стояли другі, що ловили їх у фартушки. Сьогодні ж день, коли святий Миколай сходить на землю, щоб обдарувати чемних діточок, а нечемних покарати. Це його обов'язок вже від давнього часу. Янголики напакували два повнісінькі мішки і тягнули їх до санок, запряжених двома оленями.

Один маленький янголик стояв сумно збоку. Він так хотів помагати, але інші відсували його набік і говорили: - Залиши,  ти ще цього не розумієш!

"Це правда, я тут ще на горі недавно. Спершу мушу, як і кожне янголя, повчитися, тому ще навіть крил не маю, але зараз я міг би добре помагати", - думав янголик.

 А святий Миколай, зітхаючи та бурмочучи під ніс, натягав свої великі чоботи, вдягав грубий кожух та хутряну шапку на вуха. Він виглядав страшно, так що можна було злякатися, але його любе старе обличчя було добре й лагідне.

Це відчував також янголик-учень, бо притулився близенько до дідусевих колін.

Нарешті все було готове. Святий Миколай перевірив ще раз мішки, погладив янголика по голівці, помахав усім на прощання і сказав:

- Отже, будьте чемні, дітки, аж поки я вернуся. - Потім шугнув на своїх санках у саму середину густої сніговії.

– Що буде далі, ми побачимо , якщо виконаємо наступні завдання.

l. КОНТРОЛЬ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

1). Каліграфічна хвилинка 

(Запишіть  число   18 грудня.  Класна робота)

Повторимо склад чисел. Записати в зошити числа. Не забуваємо писати каліграфічно.

 Скільки всього десятків у числах:10; 1000; 657?

  Скільки всього сотень у числах: 501; 1000; 400? (5 сот.; 10 сот; 4 сот.)

 Скільки всього одиниць у числах: 79; 460; 901? (79; 460; 901)

 Напишіть сусідів числа 901

 МОЛОДЦІ!

- Ми згадали та повторили склад двоцифрових і трицифрових чисел

1) Усні обчислення

Я дізналася, що  Святий Миколай щорічно складає маршрутного листа. Давайте обчислимо усно які відстані між містами він долає        

 № 514

 Ужгород- Чернігів – Київ    460+120= 580

 Ужгород- Київ – Суми   600+ 300=900

 Ужгород- Хмельницький   600- 300 =300

 Ужгород- Київ – Чрнігів  600+120= 720

 Чернігів – Суми- Київ  240+ 300= 540

ll. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. А зараз ми закріпимо вміння виконувати письмове додавання і віднімання трицифрових чисел. № 507.

А) Знайдіть значення лише тих виразів, у яких обчислення треба виконувати письмово .  Розв’язання з коментуванням.  5 хв   

Б) Робота з картками індивідуально.

- Деякі учні індивідуально працюють з картками

-Молодці. Ви закріпили і узагальнили свої вміння письмового додавання та віднімання. Тому можемо переходити до розв’язування задач.

2.- Але у нас є проблема. Нам потрібно скласти цю задачу за таблицею. № 511                                                            

 Ви пам’ятаєте, що в райському саду янголи збирали горіхи для Святого Миколая  та яблука.

Давайте ми складемо задачу про це.

- Яке запитання задачі?

- А чи зможемо ми відразу на нього відповісти?

- Чому?

- А що можемо ми це дізнатись?(масу одного ящика з яблуками)

- Якою дією? (7+2=9)

- Що ми можемо дізнатись далі? (Яка загальна маса горіхів)

- Якою дією? (7х8=56)

- Що ми ще можемо дізнатись?(Яка загальна маса яблук)

- Якою дією (9х9=81)

- Чи можемо ми тепер відповісти на запитання задачі?

- Якою дією? (56+81=137)

- Яка буде відповідь?(Загальна маса горіхів і яблук 137 кг)

3. Фізкультхвилинка

4. Казка  продовжується   2 частина

Янголи пішли знов на сонячну, теплу небесну поляну, тільки янголик-учень залишився й глянув у долину, де зникли санки святого Миколая.

"Бідний святий Миколай, - думав він, - ось їде в холод і темряву та ще мусить тягати з собою важкі міхи. Він усіх обдаровує, але хто йому щось подарує?"

Маленький янголик-учень зовсім посумнів. Аж нараз весело засміявся, бо гарна думка прийшла йому до голівки. Він хотів щось подарувати святому Миколаєві; щось, чого святий дідусь буде дуже потребувати, коли вернеться додому. Янголик оглянувся сторожко, чи не дивиться хтось, а відтак побіг швиденько до комірки, в якій переховували взимі веселку. Вона була, вправді, гарненько звинена, але на кінцях можна було витягнути кілька ниток, з кожної барви дві: червона, жовтогаряча, жовта, зелена, синя, фіолетова. Потім відломив янголик із кущика два гладенькі патички, сів у куточку і став плести мов на дротах, так, як навчився на землі в тітки Марусі.  ( показати веселку)

- Що ж буде далі, чи отримає Миколай подарунок, ми дізнаємось після того, як розв’яжемо задачі.

5. Розв’язання задачі  № 512 (самостійно) 

- Весь народ України чекає  на Святого Миколая і готуються зустріти Новий рік.  А де прикрашають головну ялинку України?.

(У Києві,  на Софійській  площі у центрі Києва) ( Ялинка на дошці)

790- 675 = 115 (г.)

Відповідь: Для оздоблення ялинки використали 115 гірлянд. ( Скорочено)

6.   Задача № 513 - Куди поїхав Святий Миколай?. Як він дізнався, кому потрібні подарунки? (діти написали листи) 

- Давайте дізнаємось скільки листів отримав Святий Миколай  з кожного міста? Розв’яжемо задачу № 513 (Читають умову задачі,схема на дошці)

     Одеса- ?               768листів

    Львів  -?                    300листів                           985 листів

      Харьків- ?

 

- Що відомо про загальну кількість листів?

- Скільки листів надійшло з Одеси і Львова?

-  Скільки листів надійшло зі Львова і Харкова?

- Про що запитує задача?

Загальна сума листів складається з трьох доданків: листів Одеси, Львова та Харкова. Нам відома сума перших двох доданків , отже можна  знайти третій доданок, тобто листи з Харкова.  Розв’язання  з коментуванням.

1) 985-768= 217(л.) – із Харкова;

2) 300-217= 83(л.) – зі  Львова;

3) 768-83 = 685 (л.)

Відповідь: з Одеси надійшло 685 листів, зі Львова 83, а з Харкова 217.

7. Письмо Святому Миколаю 3 хв. Ви також на уроці української мови  написали  листа Святому Миколаю.  Прочитайте

 «Здрастуй, Святий Миколаю! Протягом всього року я був слухняним, допомагав батькам по дому,  старанно вчився. Виконай, будь ласка, мою мрію, а я буду намагатися не розчаровувати тебе і батьків весь наступний рік.

8. Слухання казки .И знов продовжується казка. 3 частина

Багато годин проминуло, доки святий Миколай скінчив свою роботу. Того року він потребував багато різок, бо деякі діти не вміли навіть маленької молитви! Але й чемних діток було багато, тому мішки святого Миколая були порожні. Святий дідусь був утомлений і перемерзлий, і коли добрі олені спинилися перед небесними воротами, він пішов у свою кімнату, щоб зігрітися й добре  відпочити.

-    Ого? А це що тут лежить? Пара гарненьких капців? Всіма барвами веселки мерехтять вони!.. Ай, чудово!

Святий Миколай скинув важкі чоботи й шугнув ногами в нові капці. Які ж вони були м’якенькі, які теплі, а як прилягали! І тут лежала навіть карточка:

"Любому святому Миколаєві, щоб також мав трішки втіхи".

lll. ЗАКРІПЛЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.Робота з рівнянням 

- Ось і прийшов час до закріплення вмінь розв’язувати складені рівняння

-Хто хоче спробувати біля дошки?

(674– 315) + х = 452

359+Х =452 ,     Х= 452- 359,      х= 93

Х+(237+165) =750

Х+ 402= 750

Х=750- 402                 х =348

- Як називаються числа при додаванні, відніманні?

- Як знайти компонент доданок, від’ємник, зменшуване?

- Тепер ви згадали як розв’язувати рівняння.

- Давайте виконаємо невеличку самостійну роботу.

3 рівняння розв’язує 1 варіант, де невідомим є зменшуване

4 рівняння розв’язує 2 варіант, де невідомим є доданок

х – 9 • 9 = 210   х-81=210,   х= 210+81,     х= 291

х + 8 • 6 = 300   х+48 = 300,   х= 300- 48,    х= 252

 ( Перевірка. Чому дорівнює  х в 1 варіанті? , в 2 варіанті? В кого не так, виправте. )

2. Робота в парах.

-А зараз ви в парах повторіть таблиці  мір  довжини  і  мір маси    

1 ц = 100 кг         1 т = 1000 кг         1 км = 1000 м

1 см = 10 мм       1 м = 10 дм            1 дм = 10 см

3. Робота в групах «Наповни чобіток» 3 чобітка ( у дітей стрічки для відповідей)   

- Я пропоную  попрацювати в групах

- Я вам роздам чобітки Святого Миколая. Ви повинні  перетворити  іменовані  числа  в зазначені на чобітку, а потім ми разом перевіримо.

- Всі впоралися. Перевіряємо.

- ( В чобіток покласти подяку  наклейки « Ви  - молодці», «Ви- розумники», « Ви -математики!»)

- Всі впоралися. Перевіряємо

4. Читання учнями казки  Частина 4  - Прочитаємо кінець казки.

Святий Миколай вийшов із кімнатки й задзвонив дзвіночком, що висів біля дверей. І тут позліталися всі янгелики, щоб поздоровити його. Але він сказав:

-    Гляньте, які гарні капці. Хто це міг мені їх подарувати?

Янгелики дивувалися й усі потрясали голівками: ні, щось такого жодному з них не прийшло на думку. Але в останньому ряді стояв янголик-учень і зовсім почервонів.

-    Отже, це ти був, - сказав святий Миколай і випровадив його наперед. - А звідки ти мав такі гарні нитки?

Тут почав янгелик плакати:

-    Я хотів тобі так дуже щось подарувати й узяв кілька ниток із веселки; але я цього напевно більше не зроблю.

-    Ходи до середини, - сказав святий Миколай.

Бумс! - затріснулися двері, і янголики зашепотіли:

-    Тепер він буде покараний... Але, коли двері знову відкрилися і янголик став на порозі, вони побачили, що це не був уже янголик-учень, бо на раменах у нього блестіла пара сніжно-білих крилець.

- Лети, маленький янголику, - сказав святий Миколай, - і нехай твоє добре серденько сіє любов на небі й на землі.

- Чому нас вчить ця казка? Треба не тільки отримувати подарунки, а й вміти дарувати й робити добро на Землі.

ІV Підсумок уроку  Підводимо підсумки уроку.  Скажіть одним реченням …

V Завдання додому Скласти та розв ‘язати  задачу про іграшки на ялинку №516, повторити таблиці одиниць вимірювання

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 вересня 2019
Переглядів
2459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку