Урок. "Пісня - душа народу"

Про матеріал
Конспект уроку в 5 класі. Урок дозволяє зрозуміти поняття «жанри українських народних пісень», повторити знання учнів про особливості жанру календарно – обрядових українських народних пісень, узагальнити й поширити знання учнів щодо жанру історичних пісень, розкрити взаємозв’язок народної та професійної музики, поглибити знання учнів про творчість М.Лисенка, сприяти розвитку музичних та творчих здібностей, вокально – хорових навичок, сприяти вихованню любові до народної музичної культури.
Перегляд файлу

Розділ ІІ. Народна музика

Тема уроку №10. Пісня – душа народу. Історичні пісні.

Мета уроку: повторити зміст  поняття «жанри українських народних пісень», повторити знання учнів особливостей жанру календарно – обрядових українських народних пісень, узагальнити й поширити знання учнів щодо жанру історичних пісень, розкрити взаємозв’язок народної та професійної музики, поширити знання учнів творчості М.Лисенка, сприяти усвідомленню учнями життєвого змісту українських народних історичних пісень, відображення в них життя народу, сприяти розвитку музичних та творчих здібностей, психічних процесів, вокально – хорових навичок, навичку активного сприймання музичних творів, сприяти вихованню любові до народної музичної культури, особистісно-ціннісного ставлення до української народної музики.

Тип уроку: комбінований

Музичний матеріал: музичне вітання «Добрий день, вам, добрий день!», укр. нар. пісня «Засвіт встали козаченьки», увертюра до опери «Тарас Бульба» М.Лисенка, М.Балема, М.Воньо, П.Карась «Козацькому роду нема переводу»,

Наочність, підручний, роздатковий матеріал: мультимедійна презентація, таблиця емоційних характеристик музики (на кожного).

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Виконання музичного вітання «Добрий день, вам, добрий день!»

Діти!

У нас сьогодні ніби свято,

гостей зібралося багато.

Ану ж на них ви подивіться

І веселенько усміхніться.

 

Виконання музичного вітання «Добрий день, вам, добрий день!»

 

А тепер тихенько поверніться,

один одному всміхніться,

На урок старання не забудьте взяти,

Отже, будем починати!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Хочу побажати вам плідного уроку,

Щоб було цікаво всім нам працювати,

Щоб хотіли дуже всі відповідати.

Хай допомагає вміння міркувати

І дванадцять балів легко заробляти!

 Отже,

  • Нагадайте, будь ласка, яка тема останнього уроку – («Пісня – душа народу. Календарно-обрядові пісні»)
  • Які види календарно-обрядових пісень вам відомі? (пісні літнього, зимового та весняного циклу: русальні, купальські, жниварські, колядки, щедрівки, веснянки, гаївки)
  • Чому ми вивчаємо українські народні пісні? (щоб знати свою історію, щоб навчити народних пісень майбутнє покоління,  пісня згуртовує людей, допомагає відпочити, а іноді і замислитись над своїм життям)

Дійсно, українська музична культура має багату історію. Найбільшим скарбом є народна пісня . Недарма, українську народну пісню називають душею народу. Українська пісня – своєрідна візитна картка нашої країни.  І нашим епіграфом до уроку будуть слова Олександра Довженка:

Українська народна пісня – це бездоганна душа українського народу, це його слава.

Давайте складемо  сенкан до слова ПІСНЯ.

 Як ви знаєте, сенкан – вірш із п яти рядочків.

 Нагадую правила сенкану.

Перший рядок – тема (іменник)

Другий рядок – опис теми (два прикметники)

Третій рядок – називає дію, пов язану з темою, складається з трьої дієслів

Четвертий рядок – фраза, переважно із 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.

П ятий рядок – одне слово, висновок вірша

  1. ПІСНЯ
  2. Обрядова, календарна
  3. Лунає, підбадьорює, заспокоює
  4. Вияв душі українського народу
  5. Творчість. Або

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

 

Вчитель: Сьогодні ми продовжуємо говорити про пісню. Отож, тема нашого уроку… - а здогадайтеся самі, я прочитаю вірш, а ви скажете про які пісні ми будемо сьогодні говорити.

 

До нас у дні квітучих трав
Козак з легенди завітав.                
Настроїв кобзу голосну 
 І знов торкнув дзвінку струну.
 А  к і н ь  стояв біля вікна
 І слухав як бринить струна. (Відповіді учнів…

Вчитель: Молодці, ваша відповідь була дуже близькою до правильної, наша тема - «ІСТОРИЧНІ ПІСНІ». (ВІДКРИТИ ТЕМУ)

 

 

      Ми з вами відкриємо сторінку нашої історії про ук­раїнське козацтво  та поринемо  в чудовий світ історичної козацької пісні, яка допоможе нам розкрити душу українського народу.

 

  • Після кожного виконаного завдання ми будемо викладати пазл, який є  картиною, ця картина була і є дуже відомою і популярною в народі

 

  • Гляньте на дошку: перед вами незакінчені речення, вкінці уроку кожен з вас має продовжити речення, тому будьте уважними!

 

 

  • А зараз давайте доповнимо визначення пропущеними словами. Що таке історичні та козацькі пісні

 

Прийом «Доповни визначення пропущеними словами».

  • Історичні пісні - жанр народних пісень, у яких оспівується історичне минуле українського народу, його видатні  постаті та герої.
  • Козацькі пісні – різновид історичних пісень, у яких уславлюються герої - козаки, їх участь та перемога у бойових подіях.

Слова для довідок: бойових, історичне, козаки, видатні постаті, герої

Перевірка виконаного завдання.

  • Історичні пісні - жанр народних пісень, у яких оспівується історичне минуле українського народу, його видатні постаті та герої.
  • Козацькі пісні – різновид історичних пісень, у яких уславлюються герої-козаки, їх участь та перемогах у бойових подіях.

 ПАЗЛ 1

 

Вчитель: Хто ж вони козаки? Що ви знаєте про козаків?(питання дітям)

В перекладі з турецької «козак» означає вільна незалежна людина. Дужий, міцний тілом, не боїться ні спеки ні холоду, ні голоду  ні спраги, справжній патріот, який любить свою країну і готовий віддати за неї життя.

 

Козаки не могли жити без доброї пісні, без музики. Вони грали на бубнах і трубах але найчастіше – на бандурах і кобзах.

 

,

 

Великою повагою користувались КОБЗАРІ – співці-, яких осліпили вороги в неволі. Такі осліплі козаки не могли продовжувати свою військову діяльність і ставали кобзарями чи бандуристами. Кобзарів дуже поважали в народі і прислуховувалися до них, бо вони завжди співали правду. В наш час кобзарський рух відроджується, а виступи кобзарів можна побачити на українських етнофестивалях.

 

І ось сьогодні я запросила до нас в гості сучасного кобзаря-лірника, нашого земляка, активного учасника таких фестивалів, з яким буде цікаво познайомитись.

Розкажіть нам, будь ласка, пане Андрію, коли ви вирішили стати кобзарем-лірником? Розкажіть нам трішки про себе. Розкажіть трішки про цей інструмент. Які пісні ви співаєте? Заспівайте нам

Дякуємо!!!

 

Пропоную вам послухати  історичну пісню «Засвіт встали козаченьки», яку всі вважають народною, хоч вона має автора. Цю пісню написала Маруся Чурай.

  • До речі, скажіть, на вашу думку, як таке може бути, що пісня має автора, але її стали вважати народною?

Правильно, ця пісня настільки полюбилася людям, вона стала настільки популярною, що стали вважати її народною.

 

Батько — Гордій Чурай належав до козацького стану, був полковим осавулом. Потрапив у полон, де і загинув, тож  Маруся жила з матір'ю Горпиною. Дружина й донька народного героя користувалися повагою полтавців. Дівчину шанували не лише через славного батька, а також через особливий дар складати і чудово виконувати пісні. Маруся була наділена неабияким талантом імпровізації — свої думки могла викладати віршами. Марусі Чурай приписують авторство близько 40 пісень. Серед них найвідоміші: "Ой, не ходи, Грицю, та й на вечорниці", "Засвистали козаченьки", "Віють вітри, віють буйні...", "Сидить голуб на березі", "Зелененький барвіночку", "Нагороді верба рясна", "Котилися вози з гори" та інші. Ці пісні досі живуть у народі й користуються великою любов'ю і популярністю.

 

Послухайте пісню «Засвіт встали козаченьки» і скажіть який характер пісні? 

 

СЛАЙД Слухання пісні «Засвіт встали козаченьки»

 

Відповіді учнів ((Бадьорий, вольовий, рішучий, упевнений)     

                           

 

ІІІ Слухання увертюри до опери «Тарас Бульба»

        

         Як символ козацької мужності та слави цю пісню ви­користав у своїй опері «Тарас Бульба» видатний український композитор, засновник української класичної музики, великий шанувальник і збирач українського фольклору, який в своїй музиці використовував мелодії українських народних пісень, танців, показуючи  красу, неповторність народної музики українців - Микола Віталійович Лисенко.

Ми вже знайомились із творчістю цього композитора ще в початковій школі, сьогодні ми пригадаємо його життя і творчість. Давайте переглянемо відео про  життя цього талановитого  композитора. СЛАЙД ВІДЕО про життя композитора (2.35)

 

Вам було завдання додому знайти цікаві факти про життя композитора. Також у вас на парті лежать хмаринки слів  – підказки про творчість композитора. Отже, що вам найбільш запамяталось?

(Відповіді дітей)

 

ПАЗЛ 2

 

Сьогодні ми з вами послухаємо увертюру до опери «Тарас Бульба». Що ж таке увертюра? Запамятайте

Увертюра – оркестровий вступ до опери. Прийшовши на оперну виставу, глядачі не побачать відразу початок дії, декорації. Спочатку зазвучить при закритих кулісах оркестр. Увертюра готує глядачів до сприймання опери. В увертюрі звучить не просто красива музика, а така, що розкриває зміст опери, її основну тему.

Але, перш, ніж ми послухаємо вступ, нам потрібно дізнатися про що розповідається в творі. В основі опери лежить повість М.В. Гоголя «Тарас Бульба». Опера «Тарас  Бульба» - історична опера, яка розповідає про боротьбу українського народу проти польської шляхти. Головні герої –

Батько Тарас та два сини - Андрій та Остап, козаки, які їдуть на Запорізьку Січ, щоб боронити кордони рідної землі.

При слуханні музики кожна з груп має своє завдання.

  1. Перша команда розкаже нам, яку картину намалювала ваша уява при слуханні музики (або що ви уявили при слуханні музики)

(козаків, гетьмана, прощання козака з коханою, війну козаків із ворогами, приготування до бою, битву, перемогу)

  1. Друга команда охарактеризує музику, яку почула. Зверніть увагу чи змінюється характер музики протягом цієї увертюри. (музика була не завжди однакова: драматична, хвилююча, наспівна, лірична….

Початок увертюри героїчний, драматичний, як заклик до боротьби. Це підкреслюють трубні сигнали

Друга тема – широка, розспівна, лірична. Пісенна мелодія ллється, ніби повноводна ріка. У ній міститься розповідь про любов до України.

      У розробці з’являються сила, могутність воля, боротьба.

Третя тема інтонації пісні «За світ встали козаченьки», про яку ми вже згадували на початку уроку, – урочистого, маршового, піднесеного, переможного характеру, підсумовує весь попередній розвиток.

  1. Третя команда розкаже про свої відчуття при слуханні твору (повагу до українського козацтва, хвилювання за життя козаків, гордість за нашу історію, патріотизм, вдячність всім, хто боровся за нашу країну, любов до країни)

Завдання для всіх: підніміть руку коли ви почуєте мелодію пісні Засвіт встали козаченьки»

СЛАЙД Слухання увертюри до опери «Тарас Бульба» М.Лисенка. (4.45)

(Відповіді учнів  і наклеювання відповідей на дошці)

 

 З 1880 по 1890 рр. – 10 років  разом із Михайлом Старицьким (автором лібрето) він працював над оперою. Петро Чайковський пропонував допомогу в постановці «Тараса Бульби» в Петербурзі, але композитор не погодився, вважаючи, що опера про національного героя спочатку повинна бути показана в Україні. На жаль, ні М. Лисенку, ні М. Старицькому не довелося за життя побачити свого «Тараса Бульбу» на сцені.

 

  • За що ми можемо подякувати композитору? (за любов до української музики, за пропаганду української пісні…

 

Вчитель

    - Повість «Тарас Бульба» знайшла своє відображення у творчості художника М.Дерегуса.

Погляньте на картину Михайла Дерегуса «Тарас Бульба на чолі війська». Чи вдалося художнику і композитору відтворити характер головного героя? (Так, зображено мужнього козака з гордою поставою, із суровим поглядом, музика увертюри теж мужня, героїчна)

ПАЗЛ 3

 

Фізкультхвилинка

- Бачу, що всі ви трохи втомились, тому ми зараз трішки розімнемось.

- А ви знаєте, що в козаків був дуже популярний танець, який навіть називали ще бойовим, хто знає як він називається?

-  Правильно, гопак! Отже, ми зараз з  вами спробуємо вивчити кілька рухів цього танцю, рухи не дуже складні, ви справитесь!

Показати рухи

 

Виконання:

4 хв

 

ІV Розучування пісні «Козацькому роду нема переводу»

Оскільки в нас тема Історичні пісні ми розучимо пісню з чудовою назвою «Козацькому роду нема переводу, на слова Миколи Воньо (до речі, Володимир Івасюк теж писав пісні на його слова)  і Петра Карася, музика Миколи Балеми. Я зараз цю пісню проспіваю, виконуючи музичний супровід по черзі на різних інструментах, а ви уважно слухайте і запамятовуйте.

Виконання пісні вчителем

 

-Давайте розспіваємось, розспівка «Козацькому роду – нема переводу»

Зверніть увагу на пунктирний ритм пісні, давайте простукаємо ритм пісні. А зараз ми проспіваємо перший куплет у вигляді луни: я співаю 2 рядочки, ви за мною повторюєте і т.д. А зараз за допомогою шумових інструментів зробимо акомпанемент до цієї пісні.

Сяяли на сонці шаблі запорожців,

Як вони на конях гнали ворогів.

Козацькому роду нема переводу,

Лине його слава з далечі віків.

Приспів:

Гей, співай, козаки,

Про любов, про землю святу,

Про землю.

Славте, гей, козаки,

Волю золоту.

Наші козаченьки – славні запорожці,

Вірними шаблями очищали світ.

Козацькому роду нема переводу,

Прапор малиновий кличе у похід.

Приспів.

Квітне наша доля, наче маки в полі.

І ранкове сонце виплива з дібров.

Козацькому роду нема переводу,

Козаки в коисках виростають знов.

Приспів.

 

Молодці!

Прийшла пора відкрити останню частинку пазлу

 

ПАЗЛ4 

 

- Погляньте, в нас утворилась картина «Козак Мамай».

Картина "Козак Мамай" намальована понад триста років тому художником, чиє ім'я не збереглося. У Мамаї відтворено образ козацької України. Такі картини були здавна популярними в народі, ними прикрашали селянські хати. Навіть на липових вуликах інколи з’являвся лик цього козака. Уже чимало років він не розлучається зі своєю шаблею, боронячи батьківський край від заклятих ворогів. Коли ж випадає вільна хвилина, він сідає під дубом, кладе осторонь зброю і одній лише бандурі, «подрузі вірній», довіряє свої тужливі думи.

 

Висновок

Наш урок закінчується.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

 

 Сьогодні я дізнався...

 Мені сподобалось …

 Я зрозумів …

       Мій настрій…

 

Ви гарно попрацювали, тому отримуєте хороші оцінки.

 

Домашнє завдання: Зверніть увагу чи звучать у вашій родині пісні? Які? Чи чули ви вдома  історичні пісні? Як що ж ні, то розкажіть вашим рідним про ці пісні, заспівайте, а також послухайте козацькі пісні, які виконують сучасні гурти

 

Заключне слово вчителя.

 

Отже, ще раз хочу наголосити, що цей урок нам був потрібен для того, щоб ми нащадки українського козацтва були справжніми патріотами своєї країни, пильно вивчали її традиції. не забували героїчної історії свого народу, оспіваної в історичних піснях та думах, любили Україну поважали її народ та себе.

 Памятайте, пісня – душа українського народу. Допоки житиме пісня в серцях народу, до тих пір житиме і наш народ. А, значить, житиме і Україна.

  • Гарно ви попрацювали, мабуть, ви вже і зголодніли і я хочу вас пригостити смачною стравою, яку частенько готували козаки - куліш!

 

 

docx
Додав(-ла)
Bobeshko Oksana
Додано
16 березня 2020
Переглядів
2345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку