УРОК «ПОДОРОЖ МАЛЬОВНИЧИМИ КУТОЧКАМИ УКРАЇНИ »
Тема уроку. Підсумковий урок з теми «Множення і ділення раціональних дробів. Раціональні рівняння».
Мета уроку:
Навчальна: повторити, систематизувати та узагальнити знання і способи дій, які опанували учні під час вивчення теми «Множення і ділення раціональних дробів. Раціональні рівняння».
Розвиваюча: розвивати обчислювальні навички. Сприяти вихованню інтересу до математики. Формувати позитивний мотив навчання.
Виховна: виховувати культуру математичного мислення та записів, уважність, доброзичливість. Розширювати та збагачувати словниковий запас учнів.
Тип уроку: узагальнення знань, умінь, навичок.
Обладнання: роздавальні матеріали (карта маршруту).
Хід уроку
1.Організаційний момент.
Відкриваємо зошити, записуємо число, класна робота. Тема сьогоднішнього нашого уроку «Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок із теми «Множення і ділення раціональних дробів. Раціональні рівняння». І я пропоную провести його у незвичний спосіб. Справа в тому, що вам відомі імена видатних математиків світу, таких як: Рене Декарта, Франсуа Вієта, Піфагора, Архімеда, але на жаль ми мало знаємо про наших українських математиків. Тому на сьогоднішньому уроці ми помандруємо мальовничими куточками нашої України, щоб більше дізнатися про українських математиків.
2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
Ви знаєте, що для будь-якої подорожі потрібна карта маршруту. Щоб одержати карту вам потрібно пригадати все, що ви вчили на протязі цієї теми і відповісти на запитання, які ви мали на домашнє завдання:
1. Що називається дробом?
2. Який дріб називається алгебраїчним?
3. Який вираз називається раціональним?
4. Як поділити степені з однаковими основами?
5. Сформулюйте основну властивість дробу.
6. Яке рівняння називають раціональним?
Ви справились з цим завданням, тому вирушаємо в путь.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Ви знаєте, що будь-які правила існують для того, щоб, використовуючи їх, можна було розв’язувати задачі. Сьогодні ми розв’язуватимемо задачі, використовуючи правила дій над раціональними дробами, тотожними перетвореннями раціональних виразів і раціональними рівняннями. 4. Розв’язування вправ.
Почнемо ми подорож з Тернопільської області. Тут 21 травня 1889 року в селі Могильниця Теребовлянського району народився Мирон Зарицький. Професор, кандидат фізико-математичних наук. Працював у політесі. Його називали поетом формул. Наука для нього – це творчість, котрою він хотів поділитися з кожним, хто цього бажав. З вами він поділився наступними прикладами:
Записуємо в зошит №1
А) •
Б) - •
Наступне місце нашої зупинки Чернігівщина, де 16 квітня 1932 року в селі Дремайлівка народився Михайло Ядренко. Доктор фізико-математичних наук, член-кореспондент Національної Академії Наук України. Він був завідуючим кафедри теорії ймовірності і математичної статистики Київського державного університету.
Для вас він залишив наступне завдання:
Записуємо в зошит №2
А) :
Б) : .
А зараз ми вирушимо в Закарпатську область, де в селі Лавки Мукачівського району 12 квітня 1936 року народився Петро Гудивок. Заслужений працівник народної освіти України, доктор фізико-математичних наук, професор, автор(співавтор) понад 140 наукових праць. Одну зі своїх праць він залишив вам, а саме спростити вираз.
Записуємо в зошит №3
( - ) : .
12 вересня 1801 року на Полтавщині народився Михайло Остроградський. Видатний математик працював в Петербурзі, але ніколи не втрачав зв’язків з рідною землею. Навіть під час лекцій він частенько вставляв яке-небудь дотепне українське слівце.
Одного разу йому спала на думку якась незвичайно приваблива математична ідея в ту мить, коли він ішов однією з вулиць Петербурга. Тоді він почав списувати математичними формулами те, що вважав за чорну дошку, призначену для обчислень. Зненацька дошка стала від нього віддалятися. З’ясувалося що це була карета. Здивований математик гукав услід візнику: Стривай! Куди ти поспішаєш? Ще трішки!
Головну мету освіти Михайло Васильович Остроградський вбачав в тому, щоб пробудити здатність до самостійного мислення. Він намагався виховати у своїх учнях почуття гідності та впевненості у своїх силах. А зараз я перевірю ваші сили у доведенні тотожностей.
Записуємо в зошит №4
А) - • ( - ) =
Б).
А зараз ми згадаємо математика чиє 125 річчя від дня народження ми відзначали 27 вересня. Пригадуєте хто це? ( Михайло Кравчук ). Він народився у 1892 році в селі Човниця на Волині. Доктор фізико-математичних наук, професор Київського Політехнічного інституту. Щоб вирушити в подальшу мандрівку потрібно довести, що значення даного виразу не залежить від значень змінних, які до нього входять.
Записуємо в зошит №5
В столиці нашої країни в Києві 9 жовтня 1926 року народився Євген Вікторовський. Маленький Євген був вундеркіндом, з першого класу переходить у четвертий. Пізніше став доктором фізико-математичних наук. Працював у Київському політехнічному інституті. Головним об’єктом його досліджень були системи диференціальних рівнянь.
А вам, щоб повернутися у вихідний пункт потрібно розв’язати рівняння.
Записуємо в зошит №6
А)
5. Підсумок уроку.
Я сподіваюсь, вам сподобалась наша подорож. І ви відкрили для себе нові імена українських математиків, систематизували та узагальнили свої знання з даної теми. Бажаю вам гарних досягнень у майбутньому і гарно написати контрольну роботу. Оголошую оцінки за урок.
6. Домашнє завдання.
Повторити §5-7. Виконати тестові завдання ст. 44, 45.
1