Урок-подорож на тему "Звертання. Розділові знаки при звертанні".

Про матеріал
Урок-подорож на тему "Звертання. Розділові знаки при звертанні" з використанням презентації.
Перегляд файлу

Тема. Звертання. Розділові знаки при звертанні.

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про звертання, його види, правила написання; формувати вміння визначати звертання та його будову в реченнях, удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями; розвивати творчі вміння, конструювати речення за опорними схемами; виховувати в учнів самостійність, бажання творчо працювати, шанобливо ставитися до землі та рідного краю.

Правопис: кома і знак оклику при звертанні.

Тип уроку: урок - подорож.

Обладнання: презентація у форматі pdf, м’яч для гри, підручник, памятка.

 

                                                         Перебіг уроку

 

I. Організаційний момент (слайд)

Учитель. Доброго ранку, діти.

А чи любите ви подорожувати? Добре. Я теж люблю, тому

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чарує, збагачує мову.

 Отже, у нас сьогодні, діти, урок-подорож космічними просторами. Ми з вами будемо милуватися краєвидами космосу і виконуватимемо різноманітні завдання. А щоб наш політ був цікавим і результативним, девізом уроку будуть слова:

            Працюємо дружно, плідно, сумлінно,

            Щоб вивчити тему на відмінно!

 

Учитель. Сьогодні я пропоную вам здійснити подорож у великий Всесвіт, до далеких планет і повторити все, що ми знаємо про звертання. Як казав перший космонавт Ю.О.Гагарін: «Далекий і важкий шлях до інших світів і він починається зі шкільної парти». 

 

II. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. А вивчати протягом подорожі ми будемо тему  «Звертання. Розділові знаки при звертанні».

Тема це і не нова, та для всіх цікава.

Будуть в нас нові слова, буде і забава.

І в скарбничку вашу власну до цієї теми

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо!

Тож будьте уважні, діти!

У зошит тему й дату запишіть.

 

Діти, під час уроку ми з вами :

  1. Опрацюємо та закріпимо знання про звертання та його види;
  2. Навчимося знаходити звертання в реченнях, вживати правильно розділові знаки при звертанні ;
  3. Навчимося складати речення, ускладнені звертаннями;
  4. Будувати речення за схемами. 

III. Актуалізація опорних знань

     Учитель. Отже, стартуємо! І  першою  планетою на нашому шляху буде планета  «Поштова». На цій планеті ми будемо відправляти листи написані рідним чи друзям. (Зачитування листів 2-3 учнями).

Наступна планета «Ігрова». Мешканці планети полюбляють гратися.

   2. Планета «Ігрова» (слайд)

Метод «М’яч»

 (Учитель кидає в руки учнів м’яч і промовляє  імя учня у формі Кл.в., якому адресується;  учень продовжує за зразком)

2. Політ на планету «Всезнайки» (слайд). Мешканці планети полюбляють запитувати та отримувати правильні відповіді.

 А завдання від всезнайок таке :

2.2. Бесіда

1.  Так що ж  називається звертанням?(слово або сполучення слів, що називає того, до кого звернена мова).

2. Якою ж частиною мови виражене звертання? (найчастіше іменником, рідше займенником)

3. У формі якого відмінка вживається звертання ?(В однині – кличний відмінок, у множині – називний!)

4. Чи може бути звертання членом речення? (ні)

Питання

Відповідь

  1. Кого називає звертання?

Предмет або особу , до якої звертаються

2. Якою частиною мови виражається ?

Іменником , рідше займенником

3.У формі якого відмінку ?

В однині – кличному, у множині - називному

4. Які види за будовою?

Непоширені та поширені

5. За вимовою до мовця ?

 Власні та риторичні

6. Яке місце у реченні займає ?

На початку, всередині, в кінці речення

7. Як виділяється в усному мовленні?

                                  на письмі?

Паузами

Комами , знаком оклику

8. Якщо повторюються ,то називаються

Однорідними

9. Розділові знаки при однорідних означеннях

Коми, знак оклику

10. Схема речення із звертанням

  1. ЗВ,! …..
  2. 2. …, ЗВ,…. 
  3. 3. …..,ЗВ. !

11. Яким членом речення виступає ?

 Ніяким  

12. Інтонація

На початку – оклична,

В кінці – знижувальна,

Всередині – низька, прискорена

 

 А зараз  поглянемо на табличку – пам′ятку . Давайте її опрацюємо на прикладі речення Мій сонячний краю, ти снишся мені і тут. (на дошці)

4. За будовою звертання  можуть бути поширеними – з 2 і більше слів, непоширені з одного.  Яке звертання за будовою в даному реченні? (поширене)

     5. А ще, діти, звертання може бути риторичним та власним. Звернення до відсутньої  особи, предмета , явища природи    риторичне, а  до присутньої - власне звертання.

В цьому реченні ми бачимо риторичне чи власне звертання?

  1. А якими ж  розділовими знаками виділяється звертання? (коми, знак оклику)
  2. Діти, є речення, у яких звертання повторюється, такі звертання називають однорідними, між ними ставиться кома або знак оклику, залежно від вимовної інтонації.
  3. Схематично речення із ЗВ буде виглядати так (слайд)
  4. Вже коли розмова зайшла про речення, то без інтонації речення не існує. І вам, мабуть, цікаво, як же вимовляється звертання у реченні?

Воно вимовляється так :

  • На початку – оклична інтонація. Дубе! Хто дав тобі сили ?
  • У кінці – послаблюємо інтонацію.  Хто дав тобі сили, дубе?
  • Всередині – низький тон, прискорений темп – швидко. Хто сили, дубе, тобі дав?

Отже, молодці. Наш космічний гість отримав сигнал, що ми молодці і можемо стартувати далі. (слайд)

IV.  Виконання системи практичних завдань

3. Планета « Винахідники»  (слайд)

Наступне завдання - гра «Конструктор»

3.3. Поставити іменники у Кл. відмінку.

1 група Дуб, Олена, сестра, Олександр.

2 група Микита, їжак, зоря, брат.

3 група Марія Василівна, дівчина, світ, жінка.

Перевірка на слайді.

4.  На планеті «Умільці»  полюбляють перевіряти набуті вже знання практикою. Отже, за роботу! (слайд)

3.1.Робота з текстом. Завдання таке :

- знайти ЗВ ;

- прочитати його, додержуючись правильної інтонації;

- вказати поширені чи непоширене ;

- риторичне  чи власне;

- де знаходиться у реченні;

- якими розділовими знаками виділено.

Учитель. А допоможе табличка – інструкція  на екрані. (слайд)

1.Рідні матері, нам ви бажаєте добра і щастя.

2. Ти стоїш на узбіччі дороги, калино.              ( на дошці )

 3. Ти  у світі одна, батьківщино моя.

Учитель.  Наступне речення ви виконаєте самостійно в зошитах.

Самостійно. 4. Я для тебе, рідна Україно, віддам своє серце і душу.

  • Молодці! А зараз наступне завдання від умільців.

- Умільці хочуть перевірити ваше вміння працювати з підручником .

Робота з підручником

Отже, відкриваємо с. 64, вправа № 132 (усно). (слайд)

Треба перебудувати речення так, щоб підмети в них стали ЗВ, і вказати, яке ЗВ буде поширеним.

Оленко, не забувай допомагати своїй мамі.

Вітре, розжени хмари.

Пісне, ти зачарувала мою душу.

Музико рідного краю, лети хвилями Дніпра.

 

5.Політ на планету «Спортивна» (слайд)

      А на цій планеті  жителі дуже піклуються про своє здоровя, і  хочуть,  щоб ви з нами виконали спортивні вправи. Отже, повторюємо зі мною !(фізична хвилинка)

Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.

Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу - все гаразд.  

 

 Учитель. Діти, чи використані  у цьому віршику звертання? Назвіть їх.

Молодці! Перепочили , треба вирушати у подорож .

 

Учитель. Діти! Хочуть умільці ще раз  перевірити, чи можете ви  знайти звертання та відрізнити поширене від непоширеного. Крім того, якщо правильно виконаємо завдання – знайдемо пропуск до наступної планети.

 Вибірковий диктант.

Прослухайте речення. Випишіть, розподіляючи у дві колонки, поширені і непоширені звертання. Виконання в зошиті. (слайд)

 

1. Подай , брате, свою міцну руку!

2.  Ровеснику   веселий, як зріднився я з тобою !

3. Уявляєш собі, Анно, як у мене радіє серденько!

4.   Повій, вітре тихесенький, з-за синього моря та принеси в Україну козацькую волю!

5.  Я сумувала за тобою, Олексію .

Діти, зараз ви знайдете  звертання та підкреслите  перші букви слів – звертання – отримане слово – пропуск . Хто перший !

На екрані слово  «БРАВО»

Умільцям ми сподобались, вони нам дозволяють перелетіти на наступну планету.

Наступна зупинка

5. Політ на планету «Фантазери» (слайд)

Мешканці бажають, щоб ви попрацювали творчо в парах.

«Творча лабораторія»

  1. Скласти речення за поданими схемами:

…. , ЗВ, …..

ЗВ, …..

…….. , ЗВ.

Учитель.  Як би не було гарно в чужій стороні, які б незабутні враження ми не отримали, подорожуючи, нам завжди хочеться повернутися додому. Про це говорять і речення, які ви щойно склали.

Ми чудово впоралися із усіма завданнями. Тримаємо курс на Землю, де на нас з нетерпінням чекають рідні.

6. ХВИЛИНКА ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ (читає учениця напамять)

На Землі у домі вселюдському

Протиріч і негараздів тьма.

Люди, будьте обережні в ньому –

Іншої домівки вже нема.

 

Ми будем берегти свою планету,

Ми не дозволим загинути Землі.

Із рук Природи візьмем естафету –

Щасливо щоб жилося всім: тобі й мені!

Учитель. - Чи використано в цьому вірші звертання?

Кожна людина робить свою домівку затишною, адже вона в ній проживає. Наша планета – це і є наша домівка!

- Як, на вашу думку, можна зберегти нашу планету? (міркування учнів)

V. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учитель

  1. Чи сподобалась  вам, діти, подорож ?
  2. Що найбільше запам′яталося у ній ?
  3. Риторичне звертання – це
  4. Поширене звертання – це
  5. Розділові знаки ставимо …

 

VІI.  Домашнє завдання.

Завдання маєте додому, всі у щоденник запишіть : §16 закріпити, вправу № 133 зробить. За бажанням написати поради «Як зберегти нашу планету» з використанням звертань. (слайд)

 

VІ. Оцінювання знань учнів .

Дякую за урок. Ви молодці всі. З вами приємно працювати, бо ви активні, творчі, намагаєтесь допомагати один одному, дружні. Я залюбки ваші оцінки виставлю у щоденники. (слайд)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
24 жовтня
Переглядів
93
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку