Тема. Звертання. Розділові знаки при звертанні.
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про звертання, його види, правила написання; формувати вміння визначати звертання та його будову в реченнях, удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями; розвивати творчі вміння, конструювати речення за опорними схемами; виховувати в учнів самостійність, бажання творчо працювати, шанобливо ставитися до землі та рідного краю.
Правопис: кома і знак оклику при звертанні.
Тип уроку: урок - подорож.
Обладнання: презентація у форматі pdf, м’яч для гри, підручник, пам’ятка.
Перебіг уроку
I. Організаційний момент (слайд)
Учитель. Доброго ранку, діти.
А чи любите ви подорожувати? Добре. Я теж люблю, тому
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чарує, збагачує мову.
Отже, у нас сьогодні, діти, урок-подорож космічними просторами. Ми з вами будемо милуватися краєвидами космосу і виконуватимемо різноманітні завдання. А щоб наш політ був цікавим і результативним, девізом уроку будуть слова:
Працюємо дружно, плідно, сумлінно,
Щоб вивчити тему на відмінно!
Учитель. Сьогодні я пропоную вам здійснити подорож у великий Всесвіт, до далеких планет і повторити все, що ми знаємо про звертання. Як казав перший космонавт Ю.О.Гагарін: «Далекий і важкий шлях до інших світів і він починається зі шкільної парти».
II. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. А вивчати протягом подорожі ми будемо тему «Звертання. Розділові знаки при звертанні».
Тема це і не нова, та для всіх цікава.
Будуть в нас нові слова, буде і забава.
І в скарбничку вашу власну до цієї теми
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо!
Тож будьте уважні, діти!
У зошит тему й дату запишіть.
Діти, під час уроку ми з вами :
III. Актуалізація опорних знань
Учитель. Отже, стартуємо! І першою планетою на нашому шляху буде планета «Поштова». На цій планеті ми будемо відправляти листи написані рідним чи друзям. (Зачитування листів 2-3 учнями).
Наступна планета «Ігрова». Мешканці планети полюбляють гратися.
2. Планета «Ігрова» (слайд)
Метод «М’яч»
(Учитель кидає в руки учнів м’яч і промовляє ім’я учня у формі Кл.в., якому адресується; учень продовжує за зразком)
2. Політ на планету «Всезнайки» (слайд). Мешканці планети полюбляють запитувати та отримувати правильні відповіді.
А завдання від всезнайок таке :
2.2. Бесіда
1. Так що ж називається звертанням?(слово або сполучення слів, що називає того, до кого звернена мова).
2. Якою ж частиною мови виражене звертання? (найчастіше іменником, рідше займенником)
3. У формі якого відмінка вживається звертання ?(В однині – кличний відмінок, у множині – називний!)
4. Чи може бути звертання членом речення? (ні)
Питання |
Відповідь |
|
Предмет або особу , до якої звертаються |
2. Якою частиною мови виражається ? |
Іменником , рідше займенником |
3.У формі якого відмінку ? |
В однині – кличному, у множині - називному |
4. Які види за будовою? |
Непоширені та поширені |
5. За вимовою до мовця ? |
Власні та риторичні |
6. Яке місце у реченні займає ? |
На початку, всередині, в кінці речення |
7. Як виділяється в усному мовленні? на письмі? |
Паузами Комами , знаком оклику |
8. Якщо повторюються ,то називаються |
Однорідними |
9. Розділові знаки при однорідних означеннях |
Коми, знак оклику |
10. Схема речення із звертанням |
|
11. Яким членом речення виступає ? |
Ніяким |
12. Інтонація |
На початку – оклична, В кінці – знижувальна, Всередині – низька, прискорена |
А зараз поглянемо на табличку – пам′ятку . Давайте її опрацюємо на прикладі речення Мій сонячний краю, ти снишся мені і тут. (на дошці)
4. За будовою звертання можуть бути поширеними – з 2 і більше слів, непоширені з одного. Яке звертання за будовою в даному реченні? (поширене)
5. А ще, діти, звертання може бути риторичним та власним. Звернення до відсутньої особи, предмета , явища природи – риторичне, а до присутньої - власне звертання.
В цьому реченні ми бачимо риторичне чи власне звертання?
Воно вимовляється так :
Отже, молодці. Наш космічний гість отримав сигнал, що ми молодці і можемо стартувати далі. (слайд)
IV. Виконання системи практичних завдань
3. Планета « Винахідники» (слайд)
Наступне завдання - гра «Конструктор»
3.3. Поставити іменники у Кл. відмінку.
1 група Дуб, Олена, сестра, Олександр.
2 група Микита, їжак, зоря, брат.
3 група Марія Василівна, дівчина, світ, жінка.
Перевірка на слайді.
4. На планеті «Умільці» полюбляють перевіряти набуті вже знання практикою. Отже, за роботу! (слайд)
3.1.Робота з текстом. Завдання таке :
- знайти ЗВ ;
- прочитати його, додержуючись правильної інтонації;
- вказати поширені чи непоширене ;
- риторичне чи власне;
- де знаходиться у реченні;
- якими розділовими знаками виділено.
Учитель. А допоможе табличка – інструкція на екрані. (слайд)
1.Рідні матері, нам ви бажаєте добра і щастя.
2. Ти стоїш на узбіччі дороги, калино. ( на дошці )
3. Ти у світі одна, батьківщино моя.
Учитель. Наступне речення ви виконаєте самостійно в зошитах.
Самостійно. 4. Я для тебе, рідна Україно, віддам своє серце і душу.
- Умільці хочуть перевірити ваше вміння працювати з підручником .
Робота з підручником
Отже, відкриваємо с. 64, вправа № 132 (усно). (слайд)
Треба перебудувати речення так, щоб підмети в них стали ЗВ, і вказати, яке ЗВ буде поширеним.
Оленко, не забувай допомагати своїй мамі.
Вітре, розжени хмари.
Пісне, ти зачарувала мою душу.
Музико рідного краю, лети хвилями Дніпра.
5.Політ на планету «Спортивна» (слайд)
А на цій планеті жителі дуже піклуються про своє здоров’я, і хочуть, щоб ви з нами виконали спортивні вправи. Отже, повторюємо зі мною !(фізична хвилинка)
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу - все гаразд.
Учитель. Діти, чи використані у цьому віршику звертання? Назвіть їх.
Молодці! Перепочили , треба вирушати у подорож .
Учитель. Діти! Хочуть умільці ще раз перевірити, чи можете ви знайти звертання та відрізнити поширене від непоширеного. Крім того, якщо правильно виконаємо завдання – знайдемо пропуск до наступної планети.
Вибірковий диктант.
Прослухайте речення. Випишіть, розподіляючи у дві колонки, поширені і непоширені звертання. Виконання в зошиті. (слайд)
1. Подай , брате, свою міцну руку!
2. Ровеснику веселий, як зріднився я з тобою !
3. Уявляєш собі, Анно, як у мене радіє серденько!
4. Повій, вітре тихесенький, з-за синього моря та принеси в Україну козацькую волю!
5. Я сумувала за тобою, Олексію .
Діти, зараз ви знайдете звертання та підкреслите перші букви слів – звертання – отримане слово – пропуск . Хто перший !
На екрані слово «БРАВО»
Умільцям ми сподобались, вони нам дозволяють перелетіти на наступну планету.
Наступна зупинка
5. Політ на планету «Фантазери» (слайд)
Мешканці бажають, щоб ви попрацювали творчо в парах.
«Творча лабораторія»
…. , ЗВ, …..
ЗВ, …..
…….. , ЗВ.
Учитель. Як би не було гарно в чужій стороні, які б незабутні враження ми не отримали, подорожуючи, нам завжди хочеться повернутися додому. Про це говорять і речення, які ви щойно склали.
Ми чудово впоралися із усіма завданнями. Тримаємо курс на Землю, де на нас з нетерпінням чекають рідні.
6. ХВИЛИНКА ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ (читає учениця напам’ять)
На Землі у домі вселюдському
Протиріч і негараздів тьма.
Люди, будьте обережні в ньому –
Іншої домівки вже нема.
Ми будем берегти свою планету,
Ми не дозволим загинути Землі.
Із рук Природи візьмем естафету –
Щасливо щоб жилося всім: тобі й мені!
Учитель. - Чи використано в цьому вірші звертання?
Кожна людина робить свою домівку затишною, адже вона в ній проживає. Наша планета – це і є наша домівка!
- Як, на вашу думку, можна зберегти нашу планету? (міркування учнів)
V. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учитель
VІI. Домашнє завдання.
Завдання маєте додому, всі у щоденник запишіть : §16 закріпити, вправу № 133 зробить. За бажанням написати поради «Як зберегти нашу планету» з використанням звертань. (слайд)
VІ. Оцінювання знань учнів .
Дякую за урок. Ви молодці всі. З вами приємно працювати, бо ви активні, творчі, намагаєтесь допомагати один одному, дружні. Я залюбки ваші оцінки виставлю у щоденники. (слайд)