Управління освіти, сім’ї, молоді та спорту
Білгород-Дністровської міської ради
«Творчий пошук – 2018»
О.Олесь «Ялинка».
Відпочинок на природі.
Цілющі властивості ялинки і берези.
(Бінарний урок з природознавства в 2 класі)
Автор:
Мельниченко Інна Іванівна,
вчитель початкових класів,
вищої категорії,
вчитель-методист
Білгород – Дністровський
2018
Урок – подорож
2 клас
Тема уроку: Охорона рослин. О.Олесь «Ялинка». Відпочинок на природі. Цілющі властивості ялинки і берези.
Мета уроку: Збагачувати знання дітей про охорону і збереження природи, охорону рослин; спрямувати практичну діяльність учнів, пов’язану з охороною та збереженням природних багатств. Ознайомити їх з поняттям «екологія»; розширювати екологічний світогляд учнів. Познайомити учнів з віршем Олександра Олеся «Ялинка». Вчити учнів визначати тему, основну думку твору. Продовжити знайомити учнів з природоохоронною діяльністю в рідному краї. Познайомити учнів із правилами поведінки на природі; із лікувальними властивостями ялинки та берези. Розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, усне мовлення, уяву про навколишній світ. Виховувати бережне ставлення і любов до природи, почуття відповідальності за свої вчинки.
Обладнання уроку: підручники «Літературне читання», «Природознавство», фото із зображенням рідкісних рослин.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
-
ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. «Організаційна зупинка».
Пролунав дзвінок,
Починається урок,
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім другім класі,
Діти просто – молодці!
-
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. «Літературна зупинка».
-
Вірш П.Сиченка «Вмійте природу любити».
-
Послухайте вірш і визначте з яким проханням звертається автор до нас?
Вмійте природу любити
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти!
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави …
Цвіту не рви задаром,
Гілки не втни для забави!
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї,
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
-
А які поради дає автор?
-
Чому потрібно оберігати квіти, дерева і трави?
-
Поясніть назву вірша «Вмійте природу любити».
-
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
-
ВІДКРИТТЯ УЧНЯМИ НОВИХ ЗНАНЬ. «Зупинка в природі».
-
Складання пам’ятки.
-
Без рослин не було б життя на нашій планеті Земля.
-
Рослини дають кисень.
-
Вони являються притулком, житлом.
-
Рослини – це їжа для людей і тварин.
-
Рослини – ліки, парфуми.
-
Рослини – прикрашають нашу планету.
-
Рослини – це одяг.
-
Рослини – це меблі.
-
Рослини – це папір, зошити, книжки, підручники.
-
Причини зникнення рослин. «Довідкова зупинка».
-
Довідкове бюро.
-
Будуючи заводи, будинки та інші споруди люди знищують ліси, рослини, тобто багато дикорослих рослин гине через господарську діяльність людей. Тому рослини потребують охорони.
-
Довідкове бюро.
-
Дуже багато рослин стають рідкісними через те, що люди рвуть їх заради гарних квіток. Такі рослини не дадуть плодів і насіння. Зірвані рослини швидко в’януть. А в природі вони ще довго могли б радувати нас.
-
Довідкове бюро.
-
Буває, що люди не зриваючи рослин, гублять їх. Причина цього – витоптування. Іде людина лісом і не помічає, як у неї під ногами ламаються, утоптуються в землю крихкі рослини. Ще під ногами людини ущільнюється ґрунт. У такому ґрунті залишається мало повітря, води. І рослини на ньому жити не можуть, вони гинуть.
-
Робота з підручником природознавства (с. 116-117).
«Екологічна зупинка».
Робота в групах. Завдання:
-
Що може зробити людина для охорони рослин?
Перша група. Її звіт:
Саджати більше дерев, кущів, рослин. Недарма народна мудрість свідчить: «Людина недаремно прожила життя, якщо вона виростила хоча б одне дерево». Пам’ятайте, з одного дерева можна виготовити мільйон сірників. Будьте обережні з вогнем! Не розпалюйте вогнище у лісі!
Друга група звітує.
Перебуваючи на природі не зривайте рослин для букетів. Букети можна складати тільки з тих рослин, які людина сама виростила. Збирати лікарські рослини можна тільки в тих місцях, де їх багато. Частину рослин слід обов’язково залишати в природі. Через надмірне збирання рослин вони стали рідкісними.
Третя група. Знайомство з Червоною книгою України.
-
Щоб зберегти живу природу створили Червону книгу України.
Червона книга – це важлива книжка і водночас державний документ, в якому представлено багато рідкісних рослин і тварин, які зникають. Такі переліки створено у різних країнах і є він в Україні. Два товстезних томи і в кожному міститься понад 1000 сторінок. Червоний колір – сигнал небезпеки.
-
Демонстрація зображень рідкісних рослин. «Зупинка – цікавинка».
РІДКІСНІ РОСЛИНИ
Молочай, росичка, конвалія, ясенець білий, підсніжники, горицвіт весняний, сон великий, цибуля ведмежа, черевички зозулині, ряст, анемона, ковила, беладона, любка дволиста, лілія лісова, сонцецвіт сивий, береза Клокова, береза темна, бруслина карликова, вовчі ягоди пахучі.
-
Фізхвилинка.
Сильний вітер до землі
Гне берізки молоді.
А вони ростуть, міцніють.
В гору тягнуться, радіють.
Віти долу опускають
Листям ніжки звеселяють.
-
Вікторина «Яка квітка?»
-
Дзвіночки-перлинки на ніжці тоненькій
Такі запашні і тендітні такі.
В широкому листі, немов у гіллі
Ховають від сонця голівки свої.
(Конвалія)
-
У зеленім зіллі
Виросло дівчатко –
В неї вії білі
Й золоті очатка.
(Ромашка)
-
Він маленький, він біленький,
Має ніженьку тоненьку.
З ним легенько вітер грає,
Все гойдає, колихає,
Сповіщає рідний край:
-
Гей! Весна прийшла! Стрічай!
(Підсніжник)
-
І ось, що відбувається навесні.
-
Рольова гра «Лісова лікарня» (Виходить Мудрий Лісовик).
Мудрий Лісовик
-
Ми зараз перебуваємо в лісовій лікарні. Незабаром почнеться прийом пацієнтів. Кожному з них ви – лікарі – призначите лікування, щоб лісові мешканці одужали. Адже лікування – це дуже серйозна справа.
Дівчинка-берізка
-
Допоможіть мені, будь-ласка, шановні лікарі! Щовесни приходять до лісу люди і ріжуть гострими ножами мою красу – мою білу кору.
-
Я так страждаю від болю. З ранок витікають мої соки. Я слабшаю, насилу стою під вітром. А в ранки так і намагаються потрапити бактерії різних деревних хвороб.
Діти-лікарі
-
Звісно, ми тобі допоможемо, берізко! Будемо прохати людей робити дуже маленькі надрізи і невеликими кількостями збирати сік з дерев. Не причиняти болю деревам!
-
А ось, що відбувається взимку! (Мудрий Лісовичок)
Дівчинка-ялинка 1
-
Я – найнещасніше дерево в лісі! Людям подобаються мої волохаті запашні гілочки. Вони так і намагаються їх обламати. А гілочки мої гнучкі, відразу не ламаються. Усе одно люди намагаються їх викрутити, відірвати з корою. Якби вони знали, як це боляче!
Дівчинка-ялинка 2
-
Але ще гірше нам взимку, напередодні новорічного свята. Щороку чекаю на свою погибель від гострої пили або сокири. Людям хочеться прикрасити своє житло пухнастою ялиночкою. Тільки не думають вони, що гинемо ми цього святкового дня.
Діти-лікарі
-
Ми будемо пильно стежити, щоб цього не відбувалося в нашому селищі. Будемо просити і дорослих, і малих, щоб берегли зелені красуні нашої Сергіївки. Та на новорічне свято краще наряджати штучну ялинку.
Мудрий Лісовик
-
А чи знаєте, діти, що ялина і береза мають лікувальні властивості. Як приємно гуляти по лісі, особливо якщо навколо тебе ростуть ялини. Хвойний запах цих дерев наповнює наші легені і бронхи цілющими ароматами. Для лікування бронхітів, пневмонії і бронхіальної астми готують відвар з шишок ялини. Цим відваром промивають ніс, горло при застуді. Використовують при прийнятті ванн.
-
У берези цілющі властивості мають бруньки:
-
лікують ангіну;
-
грип;
-
бронхіт;
-
настій на меду загоює швидко опіки і запалення носової порожнини.
-
Та найбільшої слави набув березовий сік, який освіжає та надає організму багато вітамінів.
-
Опрацювання вірша Олександра Олеся «Ялинка» (підручник «Літературне читання» с. 82). «Поетична зупинка».
-
Читання вірша вчителем.
-
Які почуття виникли у вас після того, як ви прослухали вірш?
-
Словникова робота.
кожушина – верхній одяг;
цяцьки – іграшки.
-
Гра «Бджілки».
Напівголосне читання учнями тексту, кожен у своєму темпі.
-
Хорове читання вірша.
-
Читання вірша за особами (слова автора і зайчика).
-
Робота над ілюстрацією.
-
Прочитайте рядки із вірша, якими можна підписати цю ілюстрацію.
-
Гра «Актори».
-
Які почуття слід передати, читаючи слова хлопчика та зайчика?
-
Гра «Мікрофон».
«Якщо з природи щось черпати,
то мусиш їй і спокій дати,
а головне – про неї дбати,
знати, любити та охороняти».
-
УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
-
Тестування.
-
Червона книга України – це:
-
перелік рослин і тварин;
-
Закон України;
-
перелік рослин і тварин, що зникають.
-
Назви рослин і тварин, яких залишається мало, заносять до:
-
енциклопедії;
-
Червоної книги.
-
Червона книга містить відомості про:
-
рідкісні рослини;
-
зниклі рослини і тварини;
-
рідкісні і зниклі рослини і тварини.
-
Чому для цієї книги вибраний червоний колір?
-
це красивий колір;
-
це яскравий сигнал;
-
це сигнал небезпеки.
-
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ.
-
Що сталося, коли б природу не охороняли?
-
Яку участь ви берете в охороні природи рідного краю?
-
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
-
Читати виразно вірш О.Олеся «Ялинка» с.82.
-
Запам’ятати декілька правил поведінки на лоні природи (Додаток 1).
Додаток 1
Правила поведінки на лоні природи
-
Не ламайте гілок на деревах і кущах.
-
Не рвіть оберемками дикорослі квіти, не руйнуйте грибниці.
-
Не розпалюйте в лісі вогнищ поблизу дерев і кущів. Обов’язково гасіть їх, коли йдете з лісу. Не паліть суху траву.
-
Не смітіть у лісі, на луках, біля водойм. Спалюйте сміття, не розбивайте скляний посуд, не залишайте поліетиленових пакетів, бо природа не в змозі їх переробити.
-
Не тривожте пташенят у лісі, бо можете відвадити від гнізд дорослих птахів.
-
Навчіться слухати музику лісу – це спів пташок.
-
Не руйнуйте мурашників, домівок інших тварин.
-
Бережіть дерева! У спекотні дні самі захочете відпочити в їхній тіні.
-
Оберігайте сонечок, бабок і метеликів! Метелики опилюють рослини. Бабки захищають нас від комарів. А сонечки знищують попелиць на рослинах.