Тема: Узагальнення знань з теми «Іменник».
Мета: узагальнити знання учнів з теми «Іменник»; закріпити знання, уміння, навички учнів з вивчених тем, розвивати спостережливість, мислення, увагу, пам’ять; виховувати працелюбність, охайність, прищеплювати любов до Батьківщини, рідної мови.
Обладнання: карта України, українські віночки, опорна схема «Іменник», підручник.
Тип уроку: урок- заочна подорож( урок узагальнення)
Хід уроку
Продзвенів уже дзвінок –
Починається урок.
Тож і ми часу не гаймо,
На уроці в подорож вирушаймо!
(на дошці)
Мова – краса спілкування,
Мова – як сонце ясне,
Мова – то предків надбання,
Мова – багатство моє.
Мова – державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни,-
Мову, як матір, любіть!
Каліграфічна хвилинка:
Бб ба ать кі ів вщи ин на Батьківщина
– До якої частини мови належить це слово?
– Доведіть, що це іменники.
– Зі словом Батьківщина побудуйте і запишіть речення, визначте в ньому головні члени.(Я маю чудову Батьківщину!)
На дошці карта України, опорна схема «Іменник».
(робота з сигнальними картками, зелений сигнал – істота, червоний – неістота)
Радість, пір’я, півень, муха, музикант, школяр, барабан, ящірка, стадіон, зоопарк, директор, верблюд, телефон.
2. «Малюнковий диктант»
Метелик, ножиці, лисичка, білочка, книжка, прапор, їжак, віночок, миша, зайчик.
- Чудово, ви здобули другу квіточку.
Пальчикова гімнастика
3. Гра «Добери слово»
Що? Хто?
сад садівник
ліки лікар
робота робітник
море моряк
Третя квітка у віночку.
3. Гра «Я - редактор»
Виправ помилки. Запиши текст правильно.
Он пасіка. Коло пахучих лип михась. Біля тину песик булька. На вулику котик мурчик. Собака бровко скоса на нього поглядає. Хлопчик покликав друзів і разом пішли до Дідуся тараса.
- Чудово, ось і четверта квіточка у віночку!
4. «Завдання на картках» (по варіантах)
– Списати речення. Підкреслити власні іменники.
Варіант 1.
В Україні вважаються найвищими гори Карпати. Вершина Карпат – Говерла. ЇЇ знають всі українці.
Варіант 2.
Знаменита і Тарасова гора у Каневі. На ній поховано Тараса Григоровича Шевченка.
Варіант 3.
На Володимирській гірці в Києві стоїть пам’ятник князеві Володимиру.
Варіант 4.
Найбільше місто у нашій країні – Київ. Це столиця України. Названо його на честь засновника – князя Кия.
Варіант 5.
Велике і красиве старовинне місто Львів. Його заснував князь Данило
Галицький. А назвав ім’ям свого сина Лева.
Варіант 6.
Місто Харків розкинулося на берегах річки Харків, Запоріжжя – за порогами Дніпра.
(Перевірка здійснюється за варіантами: зачитують власні іменники)
Що на карті позначені жовтим кольором? (височини)
5. Гра «Наш рід»
Учні поділяються на 3 команди Чоловічий рід, Жіночий рід і Середній рід. Учитель показує іменники, кожна група плескає у долоні, за помилки отримає зауваження.
Клен, море, автомобіль, місто, коза, фабрика, іній, ластівка, дощ, веселка, верблюд, небо, музей, світло, озеро, прапор, герб.
6. Запиши іменники в однині, вкажи їх рід.
Зразок: ночі — ніч (ж. р.)
Ножі — ______________________________
друзі — ________________________
ключі —_______________________________
озера — ______________________________
яблука —_____________________________
гриби — ______________________________
поля — ________________________________
моря — ________________________________
Фізкультхвилинка
7. Гра «Відшукай іменник»
Прочитай вірш. Підкресли іменники. Надпиши, у якому числі вони вжиті.
І ліси, і рівнини, Щоб могли всі народи
ріки, гори, поля, — жити в спільній сім’ї,
все це — наша Вітчизна, захистімо природу,
неозора земля. Бережімо її!
(Ю. Михайленко )
- Останній колір – червоний.
8. Гра «Знайди «зайве» слово»
1. Фабрика, школа, завод, комбінат.
2. Труд, робота, праця, лінь.
3. Дорога, діброва, шлях, путь, траса, шосе.
4. Дощ, завірюха, хуртовина, заметіль.
9. Гра «Скажи навпаки»
Початок – кінець
Щастя – горе
Праця – відпочинок
Сміх – сльози
Тиша – галас
Схід – захід
Друг – ворог
Радість – смуток
10. Гра «Відгадай мене».
1. Я на дереві гойдаюсь. Я в конверті відсилаюсь. (Лист)
2. Я воду закриваю, я вантажі всі підіймаю. (Кран)
3. Це слово три значення має: то двері воно відчиняє, то тягнеться ніжно до мами, то букви виписує вправно. (Ручка)
4. Я у кожній деревинці, квітці, кущику, травинці. В класі ж на уроці мови ти побачиш мене в слові. (Корінь)
Вправа «Віночок»