Урок "Поема Г. Лонгфелло «Пісня про Гайавату» - заклик до…"

Про матеріал

Розробка уроку зарубіжної літератури за поемою Г.Лонгфелло "Пісня про Гайавату" (розділ "Люлька згоди") для учнів 6 класу за новою програмою. Матеріал уроку спрямований на розгляд проблеми національного єднання, служіння народові. Використані такі інтерактивні вправи: "Згоден-не згоден", "Щоденник подвійних записів". Мета уроку: показати значення поеми «Пісня про Гайавату» для світової літератури, розкрити фольклорну природу твору, його ідейно-художні особливості на прикладі уривку з поеми; розвивати навички ідейно-художнього аналізу, характеристики героя, поняття про фольклор і поему, навички виразного читання; сприяти розумінню значення миру, єдності народу для щасливого життя.

Перегляд файлу

1

 

Д.З. 1.Прочитати розділ «Люлька згоди»

       2. Повторити терміни «фразеологізми», «антоніми»; як позначається на письмі пряма мова

 

Тема уроку. Поема Г. Лонгфелло «Пісня про Гайавату» - заклик до…

Мета: показати значення поеми «Пісня про Гайавату» для світової літератури, розкрити фольклорну природу твору, його ідейно-художні особливості на прикладі уривку з поеми; розвивати навички ідейно-художнього аналізу, характеристики героя, поняття про фольклор і поему, навички виразного читання; сприяти розумінню значення миру, єдності народу для щасливого життя.

Обладнання:  підручник, презентація «Power Point»

Тип уроку: комбінований.

                                 «Пісня про Гайавату» живе, існує як вічна цінність

                                 світової літератури і промовляє до українського

                                 читача так проникливо і щиро, так відверто і

                                 захоплено, так неповторно і глибоко.

                                                                                                              І.Драч

Хід уроку.

І. Привітання         (слайд 1)   

Доброго дня, діти! Мені приємно бачити вас на уроці.

 

Сядьте зручненько та слухайте уважненько.

Один на одного подивіться, один одному посміхніться.

На гостей на наших подивіться і теж веселенько посміхніться

І привітайте їх у нас, що завітали в добрий час.

І я впевнена, що обов’язково день у нас щасливим буде!

ІІ.   Мотивація навчальної діяльності школярів.

    (слайд 2) Одного разу моряк на ім’я Христофор Колумб відправився в Індію, а замість цього потрапив… в Америку. (слайд 3) Корінним населенням Америки у той час були індіанці, умілі й мудрі, талановиті і справедливі люди. Вони за багато віків накопичили дуже багату культуру: до сього часу не розгадані тайни інків – дітей Сонця, як вони себе називали.

     (слайд 4)   Уявіть собі індіанське поселення. Тиша. Тільки звідкілясь з краю тягне димком. (слайд 5)Жінки готують їжу, діти бігають поряд, чоловіки сидять чинно, інколи перекидаючись короткими фразами. (слайд 6) Десь чути музику

           (слайд 7)  Культура інків загубилася у часі. Її сліди шукають і любителі матеріального блага – заховане золото інків не дає їм спокою, і ті, кого цікавить духовне багатство.

Поет Генрі Лонгфелло, з творчістю якого ми з вами познайомилися на минулому уроці, був потомком перших  поселенців в Новому Світі. Поет вирішив зібрати  історії індіанських народів, об’єднати їх образом головного героя і написати цілу поему «Пісня про Гайавату».  (слайд 8)   

   Діти, слухайте уважно

  Мудре слово і пораду,

  Що вам скаже, нерозумним,

  Той, хто дав життя всім людям…

З якими ж словами звернувся до своїх народів Гітчі-Маніто могутній?  Про що розповів Лонгфелло у своєму творі? Чому «Пісня про Гайавату» стала одним з найвідоміших творів у світовій літературі?

    На ці та інші запитання пошукаємо відповіді під час нашого уроку.

III. Оголошення теми й мети уроку

  1. Тема нашого уроку (слайд 9)
  2. Сьогодні на уроці я: (слайд 10)

Дізнаюсь...

Зрозумію…

IV. Актуалізація опорних знань

         На початку уроку я до вас привіталася англійською та українською мовами. Мабуть, ви здогадалися, чому?

        (слайд 11) Цікавим було життя Генрі Лонгфелло. Давайте згадаємо, що вам відомо про нього, і виконаємо вправу «Згоден – не згоден».

Чи згодні ви, що…

  1. Генрі Лонгфелло – англійський письменник, який з’явився в родині фабриканта? (Не згоден. Генрі Лонгфелло – американський  письменник, з’явився в родині адвоката)
  2. З дитинства Генрі не виявляв ніяких здібностей до навчання? (Не згоден. Генрі з дитинства виявляв здібності до вивчення іноземних мов, малювання, музики, літературної творчості).
  3. Освіту він здобував в найкращих закладах Америки та Європи? (Згоден)
  4. Після закінчення навчання став професором Гарвардського університету? (Згоден)
  5. В Гарвардському університеті Генрі працював близько 5 років? (Не згоден. В університеті він працював близько 20 років)
  6. Лонгфелло відіграв вагому роль у культурному житті своєї країни? (Згоден)
  7. Лонгфелло перекладав європейську поезію з вісімнадцяти мов? (згоден)
  8. Завдяки зусиллям поета американські читачі долучилися до найзначніших досягнень світового письменства? (Згоден)
  9. Майже у всіх своїх творах Лонгфелло описував сучасне йому суспільство Америки? (Не згоден. У своїх творах Лонгфелло часто звертався до теми минулого Америки)
  10.  Головним твором його поезії стала поема «Пісня про Гайавату, яка написана на основі давніх легенд і переказів? (Згоден)
  11. Ліричний герой – це образ автора в ліриці, але, як і будь-який персонаж, містить елементи художньої вигадки? (Згоден)
  12. Поема – це великий за обсягом прозовий твір? (Не згоден. Поема – це великий за обсягом віршований твір)

V. Формування й розвиток навчальних умінь та навичок.

1. Слово вчителя (слайди 12)

Для Лонгфелло було важливим показати славну історію й багату культуру індіанських народів, бажання відтворити вже майже зниклий світ американської старовини, тому він обрав велику поетичну форму. Намагаючись передати дух давньої індіанської культури, Лонгфелло не використовував риму.

Генрі Лонгфелло у 1855 року видав поему за мотивами міфів північноамериканських індіанців. У творі діють герої стародавніх індіанських легенд і казок, які уособлюють сили природи: велетенський ведмідь Міше-Моква,  Кагагі (Цар-ворон), Вабассо (цар кроликів) і багато інших; герої зустрічають чаклунів, світом править Життя Владика Гітчі Маніто.

 «Пісня про Гайавату» принесла Лонгфелло  світову славу.

  1. Робота з епіграфом

     (Слайд 13 ) Поема була перекладена багатьма мовами, включаючи російську й українську. Першим здійснив її переклад Панас Мирний, він використовував російський переклад Івана Буніна. А 1912 року свій переклад у «Літературно-науковому віснику» видав О. Олесь.  

-         Уважний читач завжди знайомиться з автором перекладу. А в чиєму перекладі прочитали твір Лонгфелло ви? (Переклад Олександра Олеся.)

         2. Хвилинка перекладача.

 Нажаль, я не знаю англійської мови, але дуже хочеться почитати цей твір в оригіналі. Допоможіть мені, будь ласка. Прочитайте уривок.

The Peace-Pipe

(From “The Song of Hiawatha”)

On the Mountains of the Prarie,

On the great Red Pipe-stone Quarry,

Gitche Manito, the mighty,

He the Master of Life, descending,

On the red crags of the quarry

Stood erect, and called the nations,

Called the tribes of men together.

 Дякую!

-         Чому ж головним героєм поеми став Гайавата? (слайд 14)

(консультація професора Філологова, с.198, підручник)

-         Хто був батьками Гайавати?

-         Чому герой відправився на битву з власним батьком?

-         Чим уславився  за життя Гайавата?

-         З якими героями світової міфології його можна порівняти?

2.     Продовження бесіди (ідейно-художній аналіз прочитаного уривку).

-         Для чого Гітчі Маніто покликав до себе всі індіанські племена?

-         Який заповіт предків несли індіанці в своїх серцях? (Заповіт помсти.)

-         З якими словами Володар Життя звернувся до своїх народів? Прочитайте виразно його промову. З якими почуттями її необхідно читати? Доведіть.

-         Для чого Володар Життя зробив люльку? Чому Лонгфелло називає її Люлькою Згоди?

-         Як індіанські народи поставилися до заклику Гітчі Маніто?

-         Як змінилася вода в річці після того, як індіанці змили в ній свої фарби? Що означає ця зміна?

-         Якою є головна думка розділу «Люлька згоди»?

-  В якому значенні сьогодні вживають фразеологізм «запалити люльку згоди»?

     3. Про що ж поет розповів у «Пісні про Гайавату»? До чого закликав?

Допишіть слова, яких не вистачало в темі уроку.

4. Домашнє завдання: 1.Вивчити напам’ять уривок з розділу «Люлька згоди» (звертання Гітчі – Маніто до народів).

VІ. Продуктивно-творчий етап.

(слайд 15) 1. Щоденник подвійних записів  4-5хв.

Уривок з тексту

Очікуваний запис дітей

Змивши фарби, плями бою,

Вояки на берег вийшли

І у землю закопали

Свої палиці і зброю.

І дітей своїх Владика,

Гітчі-Маніто могутній,

Стрів усмішкою ясною.

 

Мені сподобалось, що вояки закопали зброю, тепер ніхто нікого не буде вбивати, і тому Гітчі-Маніто могутній зрадів, що його діти послухали, і зустрів їх усмішкою.

2.     Самостійна робота учнів (рішення кросворду).

Зараз давайте перевіримо, наскільки уважними ви були під час уроку.

Зауваження: під час заповнення кросворду слова-відповіді необхідно записати в називному відмінку!

 

 

 

 

 

1.   В

Л

А

Д

И

К

А

 

2. З

Г

    О

Д

А

 

 

3.Ф

А

    Р

Б

И

 

4.Ч

Е

Р

В

    О

Н

А

 

 

5. Ж

И

Т

Т

Я

6.Г

Л

И

    Н

А

 

 

7.Д

В

    Е

Р

І

 

 

8.О

    Ч

Е

Р

Е

Т

9.Б

Р

    А

Т

И

 

1.Гітчі-Маніто великий – це Життя…(Владика)

2. Гітчі-Маніто запалив люльку…(згода)

3. За допомогою чого індіанці показували свою воржнечу, готовність к бою…(фарби)

4.Якого кольору стала ріка після того, як індіанці змили з себе фарби бою…(червона)

5. Що дав людям Гітчі-Маніто могутній…(життя)

6. Із чого зробив люльку Владика Життя…(глина)

7.І у…(дверях) світлих неба Гітчі-Маніто сховався

8. Цибух для люльки Гітчі-Маніто зробив із…(очерету)

9. Гітчі-Маніто закликав народи стати…(братами)

3.  Робота з кросвордом.  Узагальнююча бесіда.

- Яке слово стало ключовим у кросворді?  (Ворожнеча.)

- Чому Лонгфелло виступає в своєму творі проти людської ворожнечі?

- А який антонім до слова «ворожнеча» можна дібрати? (Згода)

- Чи можна вважати поему «Пісня про Гайавату» сучасним твором?

(слайд 16) 4. Презентація малюнка французького художника Пабло Пікассо для міжнародної емблеми  миру «Голуб миру» з поясненням, що голуб (голубка) в старовину – емблема родючості, а згодом і миру.

(слайд 17)- Нехай голуб миру закриє своїми крилами усю нашу країну від війни. Я хочу, щоб не було в нашій мові антоніму до слова МИР. Про це вірш

Галини Брич  із Дрогобича
Чудова, мелодійна, багата на слова,
Співуча, солов'їна і ніжна, й ділова.
І мудра, і прекрасна, дзвінка, немов струмок,
І лагідна, й чарівна, як мамин голосок.
Це  - мова українська і давня, і нова.
У ній крилаті вислови, споріднені слова...
Синоніми, антоніми, епітети люблю...
Вкраїнським щирим словом я Господа молю.
Люблю складати пари: день-ніч, літо-зима,
Весело-сумно або серйозно-жартома...
Глибокий і бездонний, коловорот і вир...
Ненавиджу я  слово-антонім слову МИР.          
Хай щезне цей антонім навік зі словників,
Щоби війни ніхто вже ніколи не хотів.
Щоб діти відповіли, як вчитель пропонує:
"До слова МИР антоніма немає, не існує!" 13.02.2016.

VI. Заключне слово вчителя про поему Г. Лонгфелло як своєрідний заклик миру до всіх  народів землі. Я хочу подарувати вам, любі діти,  оцих голубів с побажаннями миру, згоди, братерства. Дякую вам за урок.

Інших голубів подаруйте нашим гостям.

Любі діти, шановні гості! Я всім бажаю, щоб у ваших серцях завжди жили мир і злагода. На завершені нашого уроку пропоную послухати притчу про двох вовків.

Хай живе у всьому світі мир і злагода!

.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Козак Світлана Олексіївна
    Щоб підготувати такий урок, учительці довелося немало потрудитичя. мені дуже сподобалися різні форми роботи на уроці, а головне - ідеї добра і миру, які учителька пронесла через увесь урок. Дякую. Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 травня 2018
Переглядів
17704
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку