Інтегрований урок дає можливість ознайомити учнів із основою фінансової грамотності, узагальнити відомості учнів про основні функцій грошей на прикладі твору Оноре де Бальзака «Гобсек».
Конспект уроку зарубіжної літератури вчителя Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 10 Жукової Г.В.
Клас: 9
Тема : Гроші та щастя # пов’язані ?
Мета:
ознайомити учнів із основою фінансової грамотності, ключовими правилами використання грошей та планування сімейного бюджету, узагальнити відомості учнів про основні функцій грошей, проаналізувати раціональність їх використання на прикладі твору Оноре де Бальзака «Гобсек»;
розвивати пізнавальні інтереси в учнів, логічне мислення, продовжувати формувати вміння працювати з різними джерелами знань, порівнювати, узагальнювати, робити висновки;
формувати в учнів:
виховувати творчу активність, самостійність у формуванні нових знань;
Обладнання: проектор, комп’ютер
Вид уроку : інтегрований (інтеграція з економікою), між предметні зв’язки з хімією, біологією, інформатикою
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого
Форма уроку: творча майстерня
Хід уроку
І.Орг. момент
Учитель:
народна мудрість вчить нас, що найкраща витрата часу – це праця! Я сподіваюсь, що ви отримаєте задоволення від нашої роботи на уроці, не витратите цей час марно час, а відкриєте для себе багато нового та цікавого.
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.Учитель:
( учні на аркушах записують слово, яке найяскравіше у них асоціюється зі словом «гроші»:
# можливості , #проблеми, # прибутки, # робота, # витрати, #подарунки, #подорожі, #свобода)
( вчитель із хештегів учнів створює ланцюжок, закріплюючи кожен аркуш на нитці, що тягнеться над класом, а учні записують асоціативний кущ у зошити)
3. Учитель: щоб робота на уроці була ефективною, прошу вас допомогти мені сформулювати тему уроку та визначитися зі знаком, який варто використати в темі: знак рівності чи нерівності
4.«Мозковий штурм»:
Проблемні питання( як варіант того, що можуть запропонувати учні)
Навчальні дисципліни( як варіант того, що можуть запропонувати учні)
5.Робота у зошиті, записування теми уроку та ґронування до слова «гроші» із хештегів
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Учитель: існує думка, що гроші і щастя пов’язані між собою. Чи так це насправді? Що спільного між цими поняттями? Скільки людей, стільки й існує думок з цього приводу. Одні люди вважають, що гроші приносять щастя, а інші впевнені, що наявність великої кількості грошей не є гарантією безпечного та щасливого життя. Хто з них правий? Що ж, спробуємо розібратися. Який існує взаємозв’язок між грошима та щастям? Мабуть, дати однозначну відповідь на це питання неможливо, адже все залежить від сприйняття кожної конкретної людини. Для різних людей гроші і щастя знаходяться в різній ступені залежності одне від одного. У когось ця залежність доволі велика, а у когось її немає взагалі…
2.Бесіда:
Дійсно, я пропоную нам докладніше зупинитися на творі «Гобсек» Оноре де Бальзака та взяти його за основу нашого дослідження.
ІV.«Творча майстерня»
2.Презентація домашнього проекту – «Гроші», в якому міститься інформація про види грошей та їх функції
Гроші - це особливий товар, який використовують при обміні як еквівалент усіх інших товарів. Гроші при обміні товарів і послуг виступають в ролі посередника і забезпечують обіг товарів на ринку, а також дозволяють суспільству уникнути незручностей бартерного обміну.
Види грошей в сучасній системі грошового обігу:
Функції грошей:
Міра вартості. За допомогою грошей визначається вартість тих чи інших товарів та послуг.
Засіб обігу. Цю функцію гроші виконують у процесі одміну, руху товарів від виробника до споживача.
Засіб нагромадження. Накопичення грошей з метою придбання товарів та послуг в майбутньому.
Засіб платежу. Цю функцію гроші виконують у випадках плати за виконану роботу, за використані ресурси, за оплату послуг чи боргів.
Світові гроші. Цю функцію гроші виконують під час економічних взаємовідносин між державами.
3.Учитель:
У творі Бальзака «Гобсек» найактивніше згадуються паперові та кредитні гроші, а саме – асигнації та векселі. Також описуються боргові розписки, які використовуються і в наш час. У 19 столітті вони мали приблизно такий вигляд:
Вексель – письмове безумовне, нічим не обумовлене зобов’язання боржника сплатити певну суму в заздалегідь обговорений термін і у встановленому місці. Розрізняють простий вексель, виданий боржником, і переказний (трату), виписаний кредитором і направлений боржнику на підпис з поверненням кредитору.
4.Робота в парах за комп’ютером
Завдання № 1
https://learningapps.org/display?v=pgb7w3wjc17
Визначте, яку функцію грошей використовують герої твору «Гобсек» у тій чи іншій ситуації. Поставте бали за виконання завдання на аркуші само оцінювання ( 9 по 0,5 бала. Усього: 4,5)
QR-код для виконання вправи
5.Бесіда:
6.Учитель: в економіці існує поняття «фінансової грамотності».
Фінансова грамотність – це здатність фізичних осіб управляти своїми фінансами та приймати ефективні короткострокові та довгострокові фінансові рішення.
7.Бесіда з учнями:
8. Презентація проекту_- «Грошові витрати та їх контроль», про особливості витрат, варіанти та правила планування витрат за допомогою мобільних додатків та електронних сервісів
Витрати - гроші, які витрачає родина на купівлю товарів і послуг.
Первинними, тобто першочерговими - це плата за житло та комунальні послуги, продукти харчування, одяг та взуття, медицина тощо.
Витрати, які не є першочерговими, називаються вторинними ( похід в кіно, відпочинок на морі чи закордоном, відвідування кафе тощо).
Усі доходи і витрати сім’ї за певний період (місяць, рік) називають бюджетом сім’ї.
Бюджет, у якому витрати дорівнюють доходам - збалансований
Бюджет, у якому доходи перевищують витрати - надлишковий
Бюджет, у якому витрати перевищують доходи - дефіцитним
Потреби бувають раціональними та нераціональними. Приклади нераціональних потреб: потреба в палінні, у наркотиках, в алкоголі. Часто раціональна потреба може перетворитися в нераціональну. Наприклад, дітям можна їсти шоколад, але тільки в невеликих дозах, в іншому випадку велика кількість шоколаду може призвести до алергійних захворювань. Або інший приклад: потреба в грі на комп'ютері може перетворитися в нераціональну, якщо за комп'ютером просиджувати цілі дні.
9.Бесіда:
10.Робота в парах за комп’ютером
Завдання № 2
Завдання № 2 за комп’ютером на сайті
https://learningapps.org/display?v=phbotwijj17
Прошу вас поєднати прислів’я про гроші та того героя твору «Гобсек», чиє ставлення до грошей співпадає із значенням прислів’я
Поставте бали за виконання завдання на аркуші само оцінювання ( 5 по 0,5 бала. Усього : 2,5)
QR-код для виконання вправи
11.Бесіда:
12.Презентація проекту «Хімія щастя», в якому пояснюються фізіологічні процеси та хімічні, які відбуваються з людиною в хвилини щастя
13.Бесіда:
V. Арттерапія ( перегляд віртуальної фотовиставки « Хвилини щастя » у супроводі ліричної музики)
VІ. Перевірка засвоєних знань
1.Робота в групах
2.Коментування отриманих результатів
VІІ. Підбиття підсумків уроку
1. Узагальнення матеріалу учителем
2.Бесіда:
3.«Мікрофон»:
4.Оцінювання роботи учнів за допомогою карт оцінювання, де протягом уроку учні фіксували виконання завдань на уроці
VІІІ. Інструктаж до виконання д\з
ІХ. Подяка
Учитель: шановні учні, щиро дякую вам за вашу активну роботу. Цінуйте життя, вчиться раціонально планувати свої дій, дбайте про ваших близьких, беріть приклад з тих, хто бореться та перемагає. Погляньте на фото родини Ніка Вуйчича, австралійця, який народився без рук і ніг, але зміг створити родину, виховує сина, заробляє мільйони, пише книги, подорожує, збирає стадіони під час своїх семінарів. «Обмеження існують тільки у вашій голові», - саме з таких слів починає свої лекції Нік Вуйчич. Рецепт щастя у кожного свій!
РЕЦЕПТ ЩАСТЯ
Візьміть чашу терпіння, налийте в неї повне серце любові, киньте дві жмені щедрості, додайте гумору, посипте добротою, додайте якнайбільше віри і все це добре перемішайте. Потім намастіть на шмат відведеного вам життя і пропонуйте всім кого зустрінете на своєму шляху! Будьте щасливі!
1