11 клас. Конспект уроку № 3
Тема: «Показникові рівняння»
Мета уроку: формування умінь учнів розв’язувати найпростіші показникові рівняння.
Тип уроку: формування умінь та навичок.
І. Перевірка домашнього завдання.
Відповідаю на запитання, які виникли в учнів в процесі виконання домашніх завдань.
ІІ. Математичний диктант (на дошці записані функції)
1. Які з функцій є зростаючими (І варіант)? Спадними (ІІ варіант)? y=8𝑥; y=(1)𝑥; y=(1)𝑥 ; y=.
5 𝜋
2. Знайти множину значень функції:
𝑦 = (1)𝑥 − 1 𝑦 = (1)𝑥 + 1
2 2
E(y) = (-1 ; +ꝏ) E(y) = (1 ; +ꝏ)
3. Зобразити схематично графік функцій:
𝑦 = 2𝑥 + 2 𝑦 = 2𝑥 − 3
4. Порівняйте числа:
0,112 < 0,111,2 51,2 < 52
0,83 < 1 0,54 < 1
III. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Показниковими називаються рівняння, у яких невідоме міститься в показнику степеня при постійних основах.
Приклади: 3𝑥 + 2 = 0; 5𝑥+1 − 5𝑥 − 2 = 0
Найпростішим показниковим рівнянням є рівняння 𝒂𝒙 = 𝒃, де 𝒂 > 𝟎, 𝒂 ≠ 𝟏.
Так як множина значень функції 𝑦 = 𝑎𝑥 – множина додатних чисел, то рівняння 𝑎𝑥 = 𝑏:
𝑏 > 0, рівняння має 1 корінь
𝑏 ≤ 0, рівняння не має коренів
Щоб розв’язати рівняння 𝑎𝑥 = 𝑏, де 𝑏 > 0, 𝑎 > 0, 𝑎 ≠ 1треба подати у вигляді 𝑏 = 𝑎𝑡, тоді будемо мати 𝑎𝑥 = 𝑎𝑡, тому 𝑥 = 𝑡.
Приклади:
1) 4𝑥 = 64 4𝑥 = 43
𝑥 = 3
2) (1)𝑥 = 125
5
(1 𝑥 = 53
)
5
(5−1)𝑥 = 53
5−𝑥 = 53
𝑥 = −3
3) 7𝑥2−5𝑥+6 = 1
7𝑥2−5𝑥+6 = 70
𝑥2 − 5𝑥 + 6 = 0𝑥 = 2𝑥 = 3
4) 3𝑥+2 = −5 3𝑥+2 > 0при будь-яких x,то ⦰
ІV. Набуття умінь у розв’язуванні простіших показникових рівнянь.
1. Які з чисел: -1; 0; 1; 2 є коренем рівняння 4𝑥+2 = 64? (x= 1)
2. Розв’яжіть рівняння:
a)
1) 72𝑥+1 = 73 (x= 1)
2) 9𝑥+3 = 95 (x= 2) 3) (1)2𝑥+2 = (1)8 (x= 3)
5
4) ()3𝑥+4 = 1 (x= -1)
6
b)
1) 3𝑥 = 81 (x= 4)
2) 11𝑥 = 1 (x= 0)3)5𝑥 = 1 (x= -2)
25
4) 8𝑥 = 1 (x= -2) 64
5) 0,1𝑥 = 0,001 (x= -3)
c)
1) 0,33𝑥+1 = 0,0081 (x= 1)
2) 3𝑥−3 = 27 (x= 6)3)()𝑥−1 = 1 (x= 5)
16
4) 32𝑥 = 1 (x= -1)
32
d)
1) 7𝑥+1 − 1 = 0 (x= -1)
2) 5𝑥 ∗ 5 = 125 (x= 2)
3)
4)
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання:
Збірник, стор. 39, № 189 (1-7); стор. 38, № 186.