Урок "Політичне та соціально-економічне становище України напередодні німецько-радянської війни. Бойові дії в 1941 – 1942 рр."

Про матеріал
Вистороп Тетяна Василівна Тема. Політичне та соціально-економічне становище України напередодні німецько-радянської війни. Бойові дії в 1941 – 1942 рр. Мета: визначити політичне та соціально-економічне становище в Україні напередодні німецько-радянської війни; охарактеризувати перебіг бойових дій на території України в 1941 – 1942 рр.; розкрити причини поразки Червоної армії та окупації України німецькими військами та їх союзниками; розвивати увагу, пам'ять, мислення, зв’язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичними картами; уміння співпрацювати в парах та малих групах; виховувати учні в дусі патріотизму, національної свідомості та гідності. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  аналізувати політичне та соціально-економічне становище в Україні напередодні німецько-радянської війни;  характеризувати початок німецько-радянської війни для українських земель;  розповідати про перебіг подій на українських землях у 1941 – 1942 рр.;  вказувати на причини поразок Червоної армії та окупацію України нацистами;  показувати на історичній карті перебіг воєнних дій у 1941 – 1942 рр. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручник, атлас, історична карта, роздатковий матеріал, відеоролик, ноутбук, проектор.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 10-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Політичне та соціально-економічне становище України напередодні німецько-радянської війни. Бойові дії в 1941 – 1942 рр.

Мета: визначити політичне та соціально-економічне становище в Україні напередодні німецько-радянської війни; охарактеризувати перебіг бойових дій на території України в 1941 – 1942 рр.; розкрити причини поразки Червоної армії та окупації України німецькими військами та їх союзниками; розвивати увагу, пам'ять, мислення, зв’язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичними картами; уміння співпрацювати в парах та малих групах; виховувати учні в дусі патріотизму, національної свідомості та гідності.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •                аналізувати політичне та соціально-економічне становище в Україні напередодні німецько-радянської війни;
  •                характеризувати початок німецько-радянської війни для українських земель;
  •                розповідати про перебіг подій на українських землях у 1941 – 1942 рр.;
  •                вказувати на причини поразок Червоної армії та окупацію України нацистами;
  •                показувати на історичній карті перебіг воєнних дій у 1941 – 1942 рр.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, історична карта, роздатковий матеріал, відеоролик, ноутбук, проектор.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Самостійна робота.

E:\bandera9.jpg1 варіант

  1. На малюнку зображений

А   Й. Сталін

Б   А. мельник

В   С.  Бандера

Г   Р. Шухевич

  1. Договір про ненапад між СРСР та Німеччиною підписувався терміном на

А   5 років        Б    10 років         В   15 років            Г   20 років

  1. Друга світова війна розпочалася з

А   нападу Німеччини на Чехословаччину

Б   нападу СРСР на Польщу

В   нападу Німеччини на Польщу

Г   нападу Німеччини на Угорщину

  1. Установіть відповідність.
  1. С. Бандера
  2. С. Тимошенко
  3. В. Молотов
  4. А. Мельник

А   маршал, який очолив війська Українського фронту під час наступу на Західну Україну

Б   народний комісар закордонних справ СРСР

В   голова Революційного проводу ОУН

Г   міністр закордонних справ Третього рейху

Д   голова Проводу ОУН

  1. Установіть хронологічну послідовність подій.

А    вступ Червоної армії на землі Західної України

Б   початок Другої світової війни

В   підписання договору «Про дружбу і кордони»

Г   розкол ОУН

  1. Укажіть наслідки політики радянізації Західної України в 1939 – 1941 рр.
  1. відновлення демократичних прав і свобод корінного населення
  2. заборона діяльності усіх українських партій і громадських організацій
  3. масові арешти, утиски церкви, насадження комуністичної ідеології
  4. поліпшення умов розвитку української економіки, приватизація
  5. створення допоміжних українських збройних сил
  6. утворення автономної Західноукраїнської держави у складі УРСР
  7. широкомасштабна депортація населення (понад 10 %)

2 варіант

  1. Картинки по запросу В МолотовНа малюнку зображений.

А   В. Молотов         

Б   Й. Сталін

В   С. Тимошенк

Г   Й. Ріббентроп

  1. Найпоширенішим видом репресій на Західноукраїнських землях були

А   арешти        Б   розстріли         В   депортації         Г   штрафи

  1. У червні 1940 р. СРСР захопив

А   Волинь та Галичину

Б   Волинь та Бессарабію

В   Галичину та Північну Буковину

Г   Північну Буковину та Бессарабію

  1. Установіть відповідність між містами та датами вступу до них радянських військ.
  1. Дрогобич
  2. Станіслав
  3. Львів
  4. Чернівці

А   22 вересня 1939 р.

Б   18 вересня 1939 р.

В   28 вересня 1939 р.

Г   30 червня 1940 р.

Д   28 червня 1940 р.

  1. Установіть хронологічну послідовність подій.

А   Пакт Молотова-Ріббентропа

Б    Мюнхенська угода

В    утворення Молдавської РСР

Г   «золотий вересень»

  1. Оберіть події початку Другої світової війни, що відбулися у 1939 р.
  1. Мюнхенська конференція
  2. Договір про ненапад між СРСР та Німеччиною
  3. «визвольний похід» Червоної армії
  4. депортація українців і поляків
  5. утворення Ізмаїльської області
  6. масові розстріли у Катинському лісі
  7. розпад ОУН
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Ребус.
  • Розшифруйте ребус.

 

  • Чи відоме вам значення слова-відгадки? («бліцкриг)
  • Що воно означає? («блискавична війна»)
  • Що, на вашу думку, передбачав такий план Гітлера?
  • Чи вдалося йому втілити цей план в життя?
  • Сьогодні ми з вами дізнаємося як відбувалися воєнні дії на території України на початковому етапі німецько-радянської війни та з’ясуємо причини поразок Червоної армії.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте додаткову інформацію та сформулюйте короткі тези щодо становища України напередодні німецько-радянської війни.

Додаткова інформація.

Зміни у промисловості й сільському господарстві спрямовували не тільки на зміцнення економіки, а й для посилення військової могутності СРСР.

Форсованими темпами будували підприємства, що працювали на потреби армії. На заводах Києва, Харкова, Одеси, Миколаєва та інших міст УРСР виробляли різні види озброєння і військову амуніцію.

Зростала чисельність Червоної армії. Упродовж січня 1939 - червня 1941 р. було сформовано 125 нових дивізій, а загальна чисельність військ становила майже 5 млн осіб. Значну увагу приділяли підготовці військовослужбовців. В УРСР зосереджувалось майже 50 % військових шкіл та училищ СРСР. Водночас командний склад Червоної армії зазнав великих втрат через політичні репресії. В УРСР було репресовано понад 15 тис. офіцерів.

Аби стимулювати трудящих до високих здобутків у праці, Верховна Рада СРСР у 1938 р. затвердила положення про звання Героя Соціалістичної Праці. Були засновані медалі «За трудову доблесть», «За трудову відзнаку». Водночас влада приділяла увагу зміцненню трудової дисципліни. До порушників запроваджували жорсткі види адміністративних покарань.

Висновки:

  • Становище в українських землях напередодні війни було складним.
  • Суспільству не вдалося вирішити багатьох економічних та соціальних проблем.
  • Складне становище у значній мірі поглиблювалося кривавим сталінським терором.
  • Великої шкоди завдали грубі прорахунки державного керівництва у сфері як внутрішньої, так і зовнішньої політики.
  1. Робота з історичною картою.
  • Проаналізуйте карту й дайте відповіді на запитання:
  • Які території і в який час були окуповані Вермахтом?
  • Коли відбулося захоплення українських міст?
  • Де та коли радянські війська потрапляли в оточення і полон?
  1. Перегляд відеоролику.

https://24tv.ua/yakimi_buli_pershi_dni_viyni_u_kiyevi_n698309

  1. Кероване читання.
  • Опрацюйте матеріал підручника на с. 255 – 258 та заповніть таблицю.

Напад Нацистської Німеччини та її союзників на СРСР.

Поразки Червоної армії

Дата

Подія

1940 р.

Затвердження Гітлером плану «Барбаросса» - плану нападу на СРСР, що передбачав «бліцкриг» («блискавичну війну»)

22  червня 1941 р.

Напад Німеччини на СРСР; бомбардування німцями українських міст (Рівне, Львів, Житомир, Київ).

Найбільша танкова битва початкового етапу війни в районі Луцьк – Броди – Дубно.

Липень-вересень 1941 р.

Оборона Києва, яка закінчилася катастрофою для Південно-Західного фронту: загибель і полон понад 600 тис. осіб, що опинилася в оточенні; у «котлі» загинув командувач фронтом М. Кирпонос; оборона Києва (71 день) дала змогу провести евакуацію людей і підприємств Лівобережжя до Донбасу.

серпень-жовтень 1941 р.

Оборона Одеси: протягом 73 днів захисники міста відтягували на себе 300-тисячну ворожу армію, завдаючи їй великих втрат.

25 жовтня 1941 р.

Гітлерівці зайняли Харків; до кінця жовтня була окупована значна частина Донбасу.

Жовтень 1941 – липень 1942

Оборона Севастополя, яка тривала 250 днів: радянські війська відбили три великі наступи ворога.

Травень 1942 р.

Наступальна операція радянських військ під Харковом (у районі Барвінківського виступу в оточення потрапили три радянські армії; втрати становили близько 240 тис. осіб)

22 липня 1942 р.

Остаточна окупація території України після захоплення міста Свердловська Ворошиловградської області.

  1. Робота зі схемою (с. 258 підручника).
  • Проаналізуйте причини поразок Червоної армії на початковому етапі радянсько-німецької війни.
  • Яку з причини ви вважаєте найістотнішою? Чому?
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте історичні джерела (с. 258 – 259 підручника) та проаналізуйте їх за запитаннями.
  • Про які події ідеться в історичних джерелах?
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Робота з історичною картою.
  • Покажіть на історичній карті:
  • місто, яке було захоплено першим (Володимир-Волинськ, 25.06.41) та останнім (Ворошиловград, 17.07.42 р.)
  • лінію фронту станом на 30 червня 1941 р. та на 18 листопада 1942 р.
  • місця оточення та полону радянських військ.
  1. Вправа «Ромашка Блума».
  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Три М».
  • Назвіть три моменти уроку, які вам вдалися найкраще та запропонуйте один, що покращить вашу роботу на наступному уроці.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати с. 254 – 259 підручника.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 травня 2019
Переглядів
4917
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку