Урок "Мобілізаційні заходи. Тактика «випаленої землі» та інші злочини комуністичного тоталітарного режиму"

Про матеріал
Тема. Мобілізаційні заходи. Тактика «випаленої землі» та інші злочини комуністичного тоталітарного режиму. Мета: з’ясувати природу виникнення та наслідки тактики «випаленої землі»; визначити причини виникнення українського визвольного руху та його військово-політичної формації – УПА; розвивати увагу, пам'ять, мислення, зв’язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичними картами; виховувати учнів у дусі патріотизму. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  оперувати понятійним та хронологічним матеріалом;  пояснювати природу виникнення та наслідки тактики «випаленої землі»;  характеризувати причини виникнення українського визвольного руху та його військово-політичної формації – УПА;  висловлювати власні судження щодо мобілізаційних заходів, тактики «випаленої землі» та руху Опору. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 10-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Мобілізаційні заходи. Тактика «випаленої землі» та інші злочини комуністичного тоталітарного режиму.

Мета: з’ясувати природу виникнення та наслідки тактики «випаленої землі»; визначити причини виникнення українського визвольного руху та його військово-політичної формації – УПА; розвивати увагу, пам'ять, мислення, зв’язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичними картами; виховувати учнів у дусі патріотизму.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •                оперувати понятійним та хронологічним матеріалом;
  •                пояснювати природу виникнення та наслідки тактики «випаленої землі»;
  •                характеризувати причини виникнення українського визвольного руху та його військово-політичної формації – УПА;
  •                висловлювати власні судження щодо мобілізаційних заходів, тактики «випаленої землі» та руху Опору.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Робота з контурними картами.
  • Позначте на контурній карті:
  • оборонні бої радянських військ;
  • місця оточення та полону радянських військ; лінію фронту на 30 червня 1941 р.;
  • на 31 січня 1942 р.;
  • підкресліть три міста, що були захоплені першими.
  1. Тестування.
  1. План «Барабаросса» передбачав розгром Німеччиною СРСР за

А   один – два тижні

Б   два – три тижні

В   три – чотири тижні

Г   чотири – шість тижнів


  1. Німецькі війська перетнули кордон СРСР

А   20 червня 1941 р.

Б   21 червня 1941 р.

В   22 червня 1941 р.

Г   23 червня 1941 р.


  1. «бліц криг» означає

А   холодна війна

Б   блискуча війна

В   блискавична війна

Г   яскрава війна


  1. Завдання окупувати Україну отримала група армій

А   «Південь»        Б   «Північ»          В   «Захід»            Г   «Схід»

  1. Район Луцьк – Броди – Дубно відзначився

А   найбільшою масовістю оточення

Б   найбільшою танковою битвою

В   найбільшою авіаційною битвою

Г   найбільшою масовістю жертв

  1. Найдовше тривала оборона

А    Одеси          Б   Києва           В   Харкова            Г   Севастополя

  1. Столицю УРСР німецькі війська захопили

А   18 вересня 1941 р.

Б   19 вересня 1941 р.

В    18 жовтня 1941 р.

Г   19 жовтня 1941 р.


  1. Михайло Кирпонос загинув унаслідок

А   оборони Києва

Б   оборони Одеси

В   оборони Севастополя

Г   оборони Харкова


  1. Останнім містом, яке захопили німецькі війська стало

А   Львів          Б   Харків           В   Ворошиловград          Г   Сталіно

  1.                      Остаточна окупація території України відбулася

А   у травні 1942 р.

Б   у червні 1942 р.

В   у липні 1942 р.

Г   у серпні 1942 р.


  1.                      У боротьбі проти Гітлера до СРСР приєдналися

А   Італія та США

Б   Велика Британія та Італія

В   Велика Британія та США

Г   США та Франція


  1.                      Що з переліченого НЕ належить до причин поразок Червоної армії під час наступу німецьких військ у 1941 – 1942 рр.?

А   прорахунки та помилки керівництва СРСР і Червоної армії

Б    незавершеність процесу переозброєння

В   перевага німецького війська у чисельності армії та якості озброєння

Г   Антирадянські настрої людей

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Вправа «Квадрат Блума».
  • Розшифруйте слово. Поясніть його значення.

 

1

2

3

4

5

6

1

А

Б

В

Г

Ґ

Д

2

Е

Є

Ж

З

И

І

3

Ї

Й

К

Л

М

Н

4

О

П

Р

С

Т

У

5

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

6

Ю

Я

Ь

Ключ: 35; 41; 12; 26; 34; 26; 24; 11; 53; 26; 62. (Мобілізація)

  1. Вправа «Сенкан».
  • Складіть сенкан до слова-відгадки за алгоритмом.

                  Сенкан 

1. Записати головне слово (іменник) 

     2. Дібрати до нього 2 прикметники

  1. Дібрати до іменника 3 дієслова
  2. Скласти про головне слово речення з 4 слів
  3. Записати іменник- «асоціацію»
  • Сьогодні ми визначимо особливості мобілізації Червоної армії на початку німецько-радянської війни та з’ясуємо інші  злочини комуністичного тоталітарного режиму.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Кероване читання.
  • Опрацюйте матеріал підручника на с. 259 – 261.
  • Сформулюйте короткі тези щодо процесу мобілізації та евакуації 1941 р.

Орієнтовний вигляд тез:

  • створення комісії з евакуації людей та майна;
  • створення на Сході потужної військово-промислової бази СРСР;
  • ведення тактики «спаленої землі»;
  • перебудова народного господарства на воєнний лад;
  • створення загороджувальних загонів;
  • наказ «Ні кроку назад!».
  • Дайте відповіді на запитання.
  • З якою метою радянська влада проводила політику «випаленої землі»?
    Чи виправдані були, на вашу думку, такі заходи? Чому?
  • Як змінилося життя сільського населення після початку війни?
  • Які наслідки мала діяльність загороджувальних загонів?
  1. Робота в парах.
  • Розгляньте світлини на с. 261 підручника.
  • Що зображено на фото? Які явища радянсько-німецької війни вони засвідчують?
  • Які з фотографій є зрежисованими  фотографами-пропагандистами?
  • Проаналізуйте фотографії і складіть на підставі отриманої з них інформації коротке повідомлення в газету 1941 – 1942 рр. від імені солдатів Червоної армії, Вермахту, мешканців окупованих міст чи сіл.
  1. Робота в малих групах.
  • Опрацюйте матеріал підручника на с. 262 – 263 підручника.
  • Складіть план тексту та 2 – 3 запитання.
  • З якою метою створювалися так звані «похідні групи»?
  • Які нові організації було створено?
  • За що було ув’язнено С. Бандеру та його соратників?
  •  Чому німецьке командування негативно поставилося до проголошення Акту відновлення Української держави?
  • Хто підтримував діяльність Тараса Боровця?
  • Яким чином відбулося об’єднання оунівців та бульбівців?
  • Хто створив «український рух Опору»?
  1. Перегляд відеоролику.
  • Перегляньте відеоролик.

https://www.youtube.com/watch?v=lZCzaxJ55m8

  • Хто такий Тарас Бульба?
  • Які заходи він здійснив?
  • Які питання в біографії Тараса Боровця є суперечливими?
  1. Аналіз історичних джерел.
  • Ознайомтеся з історичними джерелами та проаналізуйте їх за запитаннями.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Вправа «Ромашка Блума».

 

  1. Вправа «Займи позицію».
  • Займіть позицію щодо твердження.

«Парадокс історичної ситуації полягав у тому, що система, яка внаслідок численних кричущих прорахунків та помилок авторитарної влади поставила країну перед безоднею, мусила тепер в умовах найгострішої воєнно-політичної кризи своїми нещадними, тоталітарними методами врятувати її від загибелі» (український історик М. Коваль).

  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Три М».
  • Назвіть три моменти, які видалися вам найлегшими чи найважчими на уроці. Запропонуйте один – два моменти, які покращать вашу діяльність на наступному уроці.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати матеріал підручника на с. 259 – 261.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Паславська Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 травня 2019
Переглядів
3223
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку