Поняття життєвого самовизначення. Складові життєвого самовизначення.
Мета: визначити, що таке самовизначення, його складові та важливість самовизначення в житті; формувати вміння цінувати розмаїття поглядів і поважати себе та інших, вчитися втілювати ідеї в життя та долати труднощі.
Тип уроку: тренінг
Тема. Поняття життєвого самовизначення. Складові життєвого самовизначення.
Мета: визначити, що таке самовизначення, його складові та важливість самовизначення в житті; формувати вміння цінувати розмаїття поглядів і поважати себе та інших, вчитися втілювати ідеї в життя та долати труднощі.
Терміни, поняття: самовизначення, складові самовизначення.
Тип уроку: тренінг
Обладнання: папір, олівці, стікери-хмари, фломастери.
І Організаційний етап
А що,якщо нам полетіти?
Розправить крила і літати!
Весь наш Всесвіт облетіти,
І від щастя плакати й кричати...
А що,якщо нам полетіти?
Відірватись від суєтного буття,
І повірити,мов малолітні діти,
У казковість нашого життя...
А що,якщо нам політати?
Зупити час,зробити неможливе!
Повірити,бажання загадати...
Зробити те ,що нам важливе!
****
Ми вміємо літати,вмієм,це можливо.
І крила кожен,безсумнівно,має.
Але,лиш той,хто вірить в неможливе,
По справжньому,як птах,літає./ Полицяк Вікторія/
ІІ План тренінгу
1.Вправа «Знайомство»
Учні по черзі називають свої найбажаніші мрії.
2.Вправа «Очікування»
- « Якщо людина не знає, до якого порту вона пливе, жоден вітер не буде їй попутним» - так казав Сенека.
- Ми визначилися зі своїми мріями. Залишилося усвідомити, що робити для їх здійснення. Напишіть свої очікування стікерах-хмарах та прикріпіть на дошку, в ту частину де бере початок «попутний вітер».
3.Вправа «Правила груп»
Повторення правил роботи в групах
4.Вправа «Мозковий штурм»
- Коли наші мрії здійснюються?
5.Інформаційне повідомлення вчителя.
Кожна людина є творцем своєї біографії, головним режисером власного життя. Зміст і якість життя залежить від активності, таланту, психічних, розумових, моральних і інших особливостей, а також від тих соціальних умов, у яких живе людина.
Життєвий шлях – це історія формування і розвитку особистості у визначеному суспільстві, її біографія як сучасника визначеної епохи і ровесника визначеного покоління.
Життєвий шлях завжди містить у собі біологічне й соціальне. Особистість не може розвиватися, не створюючи свою історію. Індивідуальна активність людини поступово зростає, зовнішні фактори поступаються місцем внутрішнім, формується відповідальність за власні наміри, вчинки і їхні наслідки.
Життєвий шлях, таким чином, - це розгорнутий у часі процес самовизначення особистості, у якому маються поворотні етапи (події), коли з прийняттям того або іншого рішення на більш-менш тривалий період визначається життя людини.
Здатність людини до самовизначення, до свідомого визначення основних ліній свого життя, свого розвитку – одна з ключових характеристик волі. Кожна людина володіє волею вибору і волею совісті.
Життєве самовизначення виступає невід’ємним атрибутом людського життя, адже в кожен її момент бути поставлений перед необхідністю прийняття і здійснення самостійних рішень, що можуть визначити напрямок і характер усього подальшого життя.
Здійснення життя шляхом свідомого самовизначення виглядає як процес пошуку свого місця в житті, у системі суспільно-політичних, економічних, ідеологічних, освітніх, професійних, сімейних, дружніх відносин.
Життєва самовизначення – це сукупність життєвих виборів, за які людина бере відповідальність на себе.
Життєвий вибір – це вибір способу самовизначення, самореалізації особистості, в основі якого лежить один або кілька світоглядних принципів,
що визначають життєву стратегію суб’єкта.
Кожна людина має свій набір життєвих цінностей, частина яких є «кінцевими», що визначають загальний напрямок життя і діяльності людини, інші – підлеглими, «інструментальними», що характеризують кращий образ дій.
Для однієї людини основним змістом його життя є робота й усе, що з нею зв’язане, для іншого – родина, діти, для третього – саморозвиток. Прикладом інструментальних цінностей можуть виступати акуратність, життєрадісність, незалежність, відповідальність. Система ціннісних орієнтацій служить своєрідним компасом, що задає напрямок, генеральну лінію життя. Звичайно, ціннісна ієрархія піддається ситуативним і більш системним змінам протягом життя, але в загальному можна говорити про наявність у кожної людини більш-менш визначеної, хоч і не завжди усвідомленої, системи пріоритетів, що залежать від епохи, суспільства, типу особистості.
Цінності – це життєві, моральні і естетичні імперативи, що є значимими для суспільства в цілому і для окремої особистості. Особистість не створює цінності, а вибирає для себе ті, котрі вважає найбільш значимими. Ці цінності стають ціннісними орієнтаціями - стратегічними цілями її діяльності, тим "заради чого" здійснюються різноманітні види активності. Вони займають визначальне місце в мотиваційно-регуляторній системі, тому що виконують функцію довгострокового визначення поводження, діяльності і життя людини в цілому.
6.Робота з підручником.
Складові самовизначення.
7.Робота в парах (закінчи речення)
Особистісне самовизначення:
8.Вправа «Ялинка мрій»
(Кожний учень малює предмет, що символізує майбутню професію та прикріплює на «ялинку»)
Вчитель. Складові самовизначення у нас співпадають, так як життєві цінності в нашому суспільстві спільні, але професійна складова різниться.
Всі складові взаємопов’язані та впливають одна на одну.
9.Робота з підручником
Дайте відповідь на питання:
-Як взаємопов’язані та впливають одна на одну складові самовизначення.
10.Робота в групах
Обговоріть поради щодо самовизначення в житті. Що означає для вас кожна порада? Доповніть перелік власними прикладами.
Рефлексія. Як ви розумієте: «Щоб досягти майбутніх віддалених цілей, не варто розмірковувати про майбутнє взагалі, потрібно планувати життя відповідно до поставленої мети вже сьогодні.»
11.Підсумки тренінгу
12.Домашнє завдання: опрацювати § 12