Сократівська бесіда з елементами тренінгу "Справа твого життя".

Про матеріал

під час проведення заходу вситель може ознайомити учнів з поняттям "професія", сприяти формуванню ціннісного ставлення до праці та навчання; допомогти учням у визначенні своєї мети стосовно майбутньої професії; навчати аргу­ментовано відстоювати власну думку; розвивати мислення; виховувати самоповагу, упевненість, що знання необхідні їм для отримання в майбутньому бажаної професії.

Перегляд файлу

Година спілкування  9 клас.

Тема.  Справа твого життя.

Мета: ознайомити учнів з поняттям "професія", сприяти формуванню ціннісного ставлення до праці та навчання; допомогти учням у визначенні своєї мети стосовно майбутньої професії; навчати аргу­ментовано відстоювати власну думку; розвивати мислення; виховувати самоповагу, упевненість, що знання необхідні їм для отримання в майбутньому бажаної професії.

Обладнання: портрет Сократа, мультимедійний проектор, дерево мрій, картки з завданнями, малюнки, презентації, колажі учнів.

Тип заходу: сократівська бесіда з елементами тренінгу

 Коментар: для проведення заходу учитель заздалегідь про­понує старшокласникам письмово відповісти на запитання «Як ти плануєш побудувати своє жит­тя?». До проведення заходу учитель залучає учнів-читців (три особи).

 

 

Хто в першій чвертині життя знання не здобув, 
А в другій чвертині життя добра не здобув, 
А в третій чвертині життя хто чесним не був, 
Той скаже в четвертій: «Бодай би я в світі й не був»

І. Франко

 

Хід заняття

На класній дошці прилаштовано портрет Сократа, над ним написано тему заходу.

Слово вчителя.

Сьогодні ми зібрались для Сократівської бесіди, основні умови якої — думка, слово і логіка. Багато століть тому відомий мислитель Сократ збирав своїх учнів, щоби разом обговорити різні проблеми. Говори­ли переважно учні, Сократ же ставив їм запитання і поєд­нував думки логічними зв'язками. Чого прагнув великий учитель і філософ? Навчити своїх учнів розмірковувати і висловлювати правдиві, справедливі і розумні думки.

От і ми спробуємо стати учнями славетного мислителя. Але перед тим, як розпочати Сократівську бесіду, давайте визна­чимо її правила. {Підходить до дошки, записує правила.)

Правила сократівської бесіди:

Не можу мовчати.

Поважаю співбесідника.

Платон мені друг, але істина дорожча.

Заговори, щоб я тебе почув.

Сократівська бесіда передбачає діалог. Тож будьте готові швидко відповідати на запитання.

Розпочнемо бесіду з розминки, мета якої — активізувати думки. Відповідати на запитання серйозно не обов'язково, відповіді можуть бути і жартівливі. Але участь у розминці мають взяти усі присутні. До речі, така форма бесіди нази­вається рондо.

Запитання до учнів.

Учитель ставить запитання. На кожне запитання учні відповідають по черзі.

Який у тебе зараз настрій?

Який у тебе настрій зазвичай?

З якими людьми тобі приємніше спілкуватись?

Як ти гадаєш, чим будеш займатися, наприклад, через п'ять (десять) років?

Дякуємо. Тепер, коли ми трохи звикли до ролі співрозмовників, перейдемо до обговорення основної теми, заради якої ми зібралися.

Ставши учнем дев'ятого класу, хлопець чи дівчина ро­зуміють, що до самостійного дорослого життя їм залишаєть­ся лише три кроки — останні шкільні роки. Наступає час, коли не школі, не вчителям і навіть не нашим батькам, а саме вам потрібно визначити свій подальший життєвий шлях, зробити вибір долі і нести відповідальність за цей вибір. Вам самим доведеться шукати відповіді на запитан­ня, які поставить нам життя.

Вибір професії – це друге народження людини. Життя швидкоплинне. Нещодавно ви робили перші кроки по землі, й усе для вас було новим та невпізнанним: від землі з рослинним, тваринним і людським світом до небес із усім видимим і невидимим. Рік за роком училися читати книгу життя, пізнавати світ природи й суспільства. Незабаром вам доведеться вибирати свій шлях у житті. І шлях цей почнеться з перехрестя, від якого розходяться не на три дороги, як у казці, а 50 тис. доріг – саме стільки зараз існує професій. І дуже важливо не помилитися у виборі шляху. Адже від цього вибору залежить багато чого: і матеріальний достаток, і коло спілкування, і інтереси, і щастя в житті. Як зробити правильний вибір, куди і на кого йти вчитися далі? Як зорієнтуватися в цьому безмежному морі, вибрати серед них ту, яка допомогла б успішно розпочати самостійну трудову діяльність, а значить і життєвий шлях? Саме цьому й буде присвячена наша година класного керівника.

Кілька днів тому вам було запропоновано відповісти на запитання: «Як ти плануєш побудувати своє життя?». Га­даю, вам буде цікаво дізнатись, як на нього відповіли друзі і однокласники.

Творче завдання «Твої плани на майбутнє».

Усі учні класу по черзі зачитують свої відповіді на за­питання. 

Слово вчителя.

Давайте спробуємо узагальнити ваші думки. Кожен із вас мріє про цікаве, яскраве і благополучне майбутнє, ко­жен прагне визначити сенс свого життя.

Запитання до учнів.

Скажіть, будь-ласка, що вам потрібно для того, щоб ви вважали своє життя яскравим?

Слово вчителя. :

Узагальнюючи ваші висловлювання, можна зробити ви­сновок, що основними складовими яскравого, змістовного життя є: по-перше, трудова діяльність, що приносить ма­теріальне і моральне задоволення; по-друге, друзі, любов, родина і, по-третє, повноцінний відпочинок.

Отже, ці три фактори ви вважаєте найбільш важливими для себе. Сьогодні ми поговоримо із вами про ваші майбутні професії.

Бесіда.

Чарльз Дарвін свого часу сказав: «Якщо ви вдало оберете труд і докладете до нього душу, то щастя саме знайде вас».

Чи згодні ви із цим висловом? Які аргументи «за» або «проти» можете навести?

Якій справі збираєтесь присвятити себе після закінчен­ня школи?

Чим будете керуватися, обираючи фах (здібностями та зацікавленістю, матеріальними можливостями, престижем, родинною традицією)?

Слово вчителя.

Так чи інакше, але вам самим обирати справу, якій при­святите життя.

Як ви гадаєте, друзі, якими якостями має володіти лю­дина, щоб досягти успіху у роботі? (Учні висловлюють влас­ні думки щодо запитання, ведучі узагальнюють відповіді і записують на дошці:- «Талант», «Цілеспрямованість», « Працелюбність ».)

Ось які складові успіху ми із вами визначили (показує на дошку). А тепер цікаво дізнатись, що ці складові оз­начають для вас. (Учні класу по черзі дають визначення поняттям «талант», «цілеспрямованість» та «працелюб­ність».)

А от які визначення цим поняттям дали відомі письмен­ники та мислителі.

Талант

«Талант розвивається із почуття любові до справи, мож­ливо навіть, що талант — у суті своїй — і є любов до справи, до процесу роботи.» (М. Горький.)

«Головна ознака таланту— це коли людина знає, чого бажає.» (В. Ключевський.)

«Талант — це перед усім цілеспрямована воля до пере­моги.» (Л. Леонов.)

«Не буває двох талантів: один для життя, другий для творчості. Одного достатньо і на те і на інше. І можна бути упевненим: якщо цього таланту вистачило лише на штучне творіння, несправжнє, то і життя йому було під силу лише пусте і нікчемне.» (А. Камю.)

Цілеспрямованість

«Жодне діло не можна зробити добре, якщо не відомо, чого хочеш досягти.» (О. Макаренко.)

«Май мету усього життя, мету для відомої епохи тво­го життя, мету для відомого часу, мету для року, для мі­сяця, для тижня, для дня і для години, для хвилини.» (Л. Толстой.)

«Якщо ти прямуєш до мети і будеш дорогою зупинятися, щоб жбурляти камінням у будь-яку собаку, що гавкає на тебе, то ніколи не дістанешся своєї мети.» (Ф. Достоєвський.)

«Коли у людини з'являється якась життєва мета, час не уповільнює свій біг, а прискорює.» (А. Риваоль.)

«Прямувати до мети усе життя можна лише утому ви­падку, якщо вона постійно відсувається.» (Е. Лец.)

Працелюбність

«Я взагалі не вірю в одну рятувальну силу таланту без копіткої роботи. І після успіхів, достатніх для того, щоб запаморочити голову найстійкішій молодій людині, я про­довжував навчатися у кого лише було можна, і працював, працював, працював.» (Ф. Шаляпін.)

«Коли людина працелюбна, то і земля не лінується.» (Китайська мудрість.)

«Люди середніх здібностей можуть досягати майже над­звичайних результатів лише завдяки цілеспрямованій і дов­готривалій працелюбності.» (С. Смайлс.)

«Працелюбність властива людині, чиє серце не дозволяє отримувати засоби і зручності життя за рахунок праці та щедрості інших.» (І. Варроу.)

 

Зверніть, будь-ласка, увагу на ці слова: визначити власну долю, зрозуміти себе, свої зацікавленості, залишитися відда­ним своїй меті і праці — це найбільше щастя для людини.

Визначити мету усього життя — завдання не з легких. Для цього, напевне, спочатку потрібно відповісти на запи­тання: «Що я робитиму найближчим часом?» Відповідь на нього і буде першим кроком до цієї мети.

Вчитель: Вибір професії – це друге народження людини. Життя швидкоплинне. Нещодавно ви робили перші кроки по землі, й усе для вас було новим та невпізнанним: від землі з рослинним, тваринним і людським світом до небес із усім видимим і невидимим. Рік за роком училися читати книгу життя, пізнавати світ природи й суспільства. Незабаром вам доведеться вибирати свій шлях у житті. І шлях цей почнеться з перехрестя, від якого розходяться не на три дороги, як у казці, а 50 тис. доріг – саме стільки зараз існує професій. І дуже важливо не помилитися у виборі шляху. Адже від цього вибору залежить багато чого: і матеріальний достаток, і коло спілкування, і інтереси, і щастя в житті. Як зробити правильний вибір, куди і на кого йти вчитися далі? Як зорієнтуватися в цьому безмежному морі, вибрати серед них ту, яка допомогла б успішно розпочати самостійну трудову діяльність, а значить і життєвий шлях? Саме цьому й буде присвячена наша година класного керівника.

Вправа «Карта мрій»

 Мета: виявлення індивідуальних уподобань кожної дитини.

Хід проведення: Відео «Твоя професія» (Типи професій за класифікацїєю Климова висвітлені на екрані мультимедійного проектору та умовно позначені на карті за такими кольорами: Людина-техніка – синій; Людина - природа –зелений; Людина-людина – жовтий; Людина-художній образ – червоний; Людина-знакова система – білий).

Вправа « Дерево мрій»

Учні пишуть на листочках «Я мрію стати…»

 

Кожен з учнів має сказати:

«Я мрію стати ____(назва професії), тому що ______(причина)».

Обговорення: Учні, обґрунтувуючи свою відповідь, прикріплюють стікери з своїм іменем та назвою вибраної професії на карту з відповідним кольором.

Бесіда:

 Як на вашу думку, що означає слово професія? (відповіді учнів)

Давайте я вам допоможу. Подивіться на дошку, ви бачите набір слів і словосполучень. Давайте разом складемо з них поняття «професія». 

який вимагає  − це вид спеціальної підготовки певного рівня  трудової діяльності,знань,
джерелом доходу. і може бути

Професія – це вид трудової діяльності, який вимагає певного рівня знань, спеціальної підготовки і може бути джерелом доходу.

- Що необхідно у першу чергу, щоб отримати професію? (Освіта)

- Президент, двірник, прибиральниця – це про­фесії? (Ні, тому що ніде не навчають цим заняттям, хоча вони є трудовою діяльністю)

- На що ми сподіваємось, отримуючи професію? (Вона приноситиме нам радість, задоволення й забезпечуватиме ма­теріально)

- Що таке спеціальність? (Вид заняття в межах однієї професії)

- Що таке посада? (Це перелік обов'язків, які покла­даються на певну людину і є обов'язковими для виконання)

 Визначення понять висвітлюються на екрані мультимедійного проектора:

Професія  це трудова діяльність людини, яка дає йому кошти для існування і розвитку.

Спеціальність  вид занять в рамках однієї професії.

Посада  це місце, яке обіймає людина в певній організації.

 Вправа «Професія. Спеціальність. Посада»

Завдання: Розділити список на професії, спеціальності, посади:

Професія → спеціальність → посада

Токар, швачка, адвокат, начальник цеху, водій, завідуюча бібліотеки, слюсар-сантехнік, міністр, кухар, закрійник,  педіатр, прораб, вихователь, інженер-геолог, музикант, вчитель образотворчого мистецтва , повар кондитер, президент, бухгалтер

Гра «Що найважливіше»

Я називатиму фах, а ви – шкільну дисципліну, яка найважливіша для цієї професії.

Економіст - Лікар – Фармацевт – Археолог – Геолог, еколог – Інженер – Програміст –

Перекладач –

Вправа «Най – най».

Зараз вам буде запропоновано незвичні характеристики професій. Ви повинні назвати ті, які на вашу думку найбільше відповідають цій характеристиці. Наприклад, яка найгрошовитіша професія ?

-найзеленіша.  -найсолодша...-найкольоровіша... -найдитячіша...    -найсмішніша...-найкомунікативніша...       -найсерйозніша...
Учні по черзі відповідають на запитання. 

У світі існує біля 40 тисяч професій. Щоденно 25 млн. людей змінюють своє робоче місце. 12% з них повертаються назад.

Вчитель: Діти, приблизно кожен третій помиляється у своєму виборі, і кожен зізнається, що не зовсім задоволений, і якщо б починати все спочатку, то, напевно, пішов би іншою стежкою. Чому ж так багато молодих людей помиляється у своєму виборі? Як ви вважаєте?

Відповіді дітей:

- «тиснуть» батьки;

- ідуть за модою;

- не мають достатьньої інформації про професію, яку обрали;

- вибирають «за компанію»;

- не мають здібностей і нахилів до цієї професії тощо.

Вчитель: Але як же тоді правильно вибрати професію?

(Підвести дітей до думки, що обравши “свою” професію потрібно дізнатись про неї якомога більше).

Інформаційне повідомлення учня "Основні помилки при виборі професії"

1. Помилкове уявлення про зміст деяких професій.

2. Захоплення зовнішньою характеристикою професії.

3. Вибір професії під впливом товаришів, друзів (за компанію).

4. Не зовсім правильне уявлення про творчі можливості професій – не має «не творчих» професій, а є «не творче» відношення людей до діяльності.

5. Ототожнення навчального предмету з професією.

6. Недостатнє знання професії.

7. Вибір професії під впливом випадкових обставин.

8. Ототожнення при виборі професії із ставленням до представників тієї чи іншої професії.

9. Невміння правильно оцінити свої нахили, здібності, можливості.

10. Забобони честі (поділ професій на престижні і непрестижні).

11. Незнання основних дій в процесі обґрунтування і вирішенні завдань при виборі професії.

Обговорення. Пояснення не зрозумілих учням «помилок при виборі професії».

Висновок: помилки, допущенні при виборі професії, не проходять безслідно і з часом обовязково нагадають про себе.

Формула правильного  вибору: Треба. Хочу. Зможу.

Алгоритм професійного самовизначення. Пам`ятка старшокласникам.  Знайти своє покликання – джерело щастя.

1. Визначити кілька професій, які подобаються, до яких є потяг, існують принципові можливості успішного їх освоєння й працевлаштування.

2. Шукати якнайбільше інформації про ці професії, знайомити з людьми, які їх представлять.

3. Вислухати думку батьків, учителів, друзів, проаналізувати їх.

4.Скласти список суттєвих можливостей професій ( наприклад, можливість спілкування з багатьма людьми, поїздки за кордон, висока платня тощо ) і проаналізувати його відносно своєї мети, очікувань, мрій.

 5. Визначити фізичні та психологічні якості, необхідні для кожної з професій.

6. Звернутися до психолога з проханням визначити ( дослідити ) інтереси, здібності, темперамент, особливості пам`яті, уяви тощо.

7.Прислухатись до своїх відчуттів, інтуїції.

8. “Приміряти” кожну з професій. Порівняти, зважити всі “ плюси ” і “мінуси ”.

9. Зробити вибір.

10. Упевнено йти до мети.

Виступ учнів-читців.

Життя – це можливість, Скористайся ним.

Життя – це краса,Милуйся нею.

Життя – це виклик,Прийми його.

Життя – це повинністьТвоя насущна,Виконай її.

Життя – це гра,Стань гравцем.

Життя – це багатство,Не розтрать його.

Життя – це кохання,Насолоджуйся ним сповна.

Життя – це таємниця,Пізнай її.

Життя – король лиха,Побори все.

 Життя – це пісня,Доспівай її до кінця.

Життя – це боротьба,Стань борцем.

Життя – це прірва невідомого,Ступи в неї не боячись.

Життя – це фортуна,Шукай цю мить.

Життя таке чудове,Не згуби його,

Це твоє життя,Борись за нього.

Заключне слово вчителя.

Сьогодні, друзі, ми поставили перед собою важливі за­питання: як визначитись щодо майбутньої професії? Як не помилитись у цьому життєво важливому виборі? Що стане запорукою нашого успіху у професійній сфері?

Сподіваюсь, що Сократівська бесіда допомогла вам у по­шуку відповідей на ці запитання, а закінчити нашу зустріч хочеться словами наших поетів, Василя Симоненка і Мак­сима Рильського:

Є тисячі доріг, мільйон стежинок.

 Є тисячі ланів, але один лиш мій.

Ми працю любимо, що в творчість перейшла,

І музику палку, що ніжно серце тисне.

У щастя людського два рівних є крила:

Троянди й виноград, красиве і корисне.

 

 

docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
4712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку