Урок "Попит та його чинники"

Про матеріал

познайомитись з категорією економіки, як попитом. Визначити, які фактори на нього впливають, та як ці категорії формують рівновагу на ринку. Сформувати поняття попит, величина попиту,крива попиту, закон попиту, нецінові чинники попиту,зміна попиту, цінова еластичність попиту;

Перегляд файлу

План-конспект уроку з економіки

Тема: Попит та його чинники

Мета:

а) навчальна: познайомитись з категорією економіки, як попитом. Визначити, які фактори на нього впливають, та як ці категорії формують рівновагу на ринку. Сформувати поняття попит, величина попитурива попиту, закон попиту, нецінові чинники попиту,зміна  попиту, цінова еластичність попиту;

б) розвиваюча: розвивати економічне мислення, розвивати логічне мислення, вміння аналізувати факти і показники, робити економічні висновки; формувати навички графічного аналізу величини попиту, розв’язувати задачі та аналізувати події, що відбуваються на ринку;спо нукати до формування економічних компетенцій,

в) виховна: виховувати інтерес до предмета, розуміння важливості його вивчення, виховувати працелюбність, любов до економіки.

 

Тип уроку:комбінований.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація;

2) Репродуктивний

Методичні прийоми: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

Матеріали та обладнання: підручники, зошити, дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний етап.

Вчитель проводить перевірку відсутніх, встановлює причини відсутності учнів, заповнює журнал по своєму предмету.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

• Які дійові особи беруть участь у процесі купівлі-продажу товарів на ринку?

• Чи всі споживачі мають можливість придбати товар?

• Як зміниться кількість товару, який ви купляєте, у разі зниження ціни на цей товар?

• Як, на вашу думку, можна охарактеризувати ситуацію ринкової рівноваги?

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Шановні старшокласники, кожен з вас щодня стає суб єктом економічних відносин, поведінку споживача ми з вами розглянули на попередні заняттях. Тому ви вже можете уявити собі і подумати над питанням, яким чином взаємодіють на ринку продавець і покупець(учні висловлюють свої думки).

Проблемне питання

Як здійснюється угода покупця з продавцем на ринку?Що впливає на їх рішення?

Над ним ми працюватимемо на протязі уроку і повернемося після вивчення теми.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Попит: зміст та фактори, що на нього впливають

Покупці, які мають потребу у певних товарах, виходять на ринок і пред’являють попит.

Попит  – це форма вираження потреб, представлених на ринку і забезпечених грошовими засобами.

Попит складається з індивідуального попиту ( окремого споживача)  та ринкового попиту ( сума індивідуальних попитів).

Попит, як взаємозв’язок ціни і кількості, можна зобразити графічно у вигляді кривої попиту (рис.1.1).


https://lh4.googleusercontent.com/VqwCoUqRSVXPnbmepBXVz3J7M1z58wWOQ7iN4peX4uGoG1I_dDTGaNA8qEbYoatfMvGPqE4rJYtMxlz_5ImoHTzAynHBmKtWM1eZuesID9W3jg8FaFdw_qhHLg 

На рис. 1.1. по горизонталі відкладаємо обсяг попиту на яблука, а по вертикалі – ціни на яблука. З’єднавши точки перетину перпендикулярів, опущених з осі ординат і абсцис, яким відповідає певний обсяг попиту та відповідної ціни, отримаємо криву попиту D ( від. англ. demand).

 

Закон попиту :між ціною і обсягом попиту існує обернений зв’язок: обсяг попиту скорочується зі зростанням ціни і зростає зі зниженням ціни.

 

Математичним виразом закону попиту є функція попиту:  QD=f(P),                                                                      

де  QD – обсяг попиту на товар,  D – попит,   P– ціна товару.

На попит впливає ряд факторів. (рис. 1.2.)https://lh4.googleusercontent.com/LQQxXsleu8hmBXvKiSyEUY_rDJEmlAYh7CYPRV0TkPzY2iopV1lp0clLte25oafsmfJpxuQHhBHWq_iChLIiNfsWzEf-7_MXyDW00MEIHDHDdncji2RIvLXocA

       

Рис. 1.2. Фактори ринкового попитуhttps://lh5.googleusercontent.com/C6MjpHloQvNi8w7Vb0cCYmcxNK1jNz3IJB4o8UBa2uGM8xq13VyW1nQhf3eZOR-Cwj1X25jibAIrfQ3rIT2mfuhW-3HFqjCHiH_X5Sy1FK63UHxftHVGBIMubw

Серед цінових чинників – ціна(зміна ціни спричинює зміну в обсязі попиту, що графічно відповідає руху між точками на кривій попиту).  (рис. 1.3).0

Нецінові чинники попиту спричиняють зміни у попиті, що графічно відповідає зміщенню всієї кривої попиту: праворуч-вгору, якщо попит зростає, і ліворуч-вниз, якщо попит скорочується (рис. 1.4).

 

Нецінові чинники попиту:

1. Смаки і уподобання споживачів (визначаються звичаями, рекламою, модою)

2. Доходи споживачів (зі зростання доходів попит зростає і навпаки)

3. Ціни сполучених товарів:

   товари-субститути ( взаємозамінні товари) - зростання ціни одного викликає зростання попиту на інший товар, і навпаки;

   товари-комплементи ( взаємодоповнюючі товари ) - зростання ціни одного призводить до зменшення попиту на інший товар, і навпаки.

4. Кількість споживачів на ринку – зі збільшенням числа покупців попит зростає, крива попиту зміщується праворуч, зі зменшенням – ліворуч за інших рівних умов.

5. Очікування споживачів ( очікування зміни цін є фактором попиту, який набуває особливої актуальності в умовах інфляції. Очікування підвищення цін у майбутньому спричиняють зростання попиту у поточному періоді за інших рівних умов, крива попиту зміщується праворуч, і навпаки –  за умови очікування майбутнього зниження цін. Аналогічною є реакція споживачів в очікуванні підвищення або зниження доходу).

 

Парадокси закону попиту

 

Усі товари, які ми споживаємо, можна розділити на 3 групи:

- низької якості,

- нормальної якості,

- високої якості.

Трапляються ситуації, коли закон попиту порушується.

  • “Товари Гіффена”, так звані товари для бідних або товари низької якості (ка Ефект Веблена та ефект “ снобізму”
  •   Особливо престижні товари: золото, коштовності, твори мистецтва, есклюзивні автомобілі, антикваріат тощо.
  •     Товари  ажіотажного попиту:

   в очікуванні підвищення цін попит на ці товари зростає, незважаючи на підвищення цін.

 

Парадокси дії закону попиту пов’язані зі збігом нелогічних для поведінки суб’єктів ринку обставин, які спотворюють сталий обернений причинно-наслідковий зв’язок між ціною товару і величиною попиту на нього. Найпоширенішим прикладом парадоксальності прояву закону попиту є ефект Гіффена.

Ефект Гіффена – така ситуація в економіці, коли зменшення ціни призводить до скорочення попиту на товар, а зростання ціни – до його збільшення. Ефект отримав назву в честь англійського економіста Р. Гіффена, який вперше його дослідив. Крива попиту на товари Гіффена має не від’ємний, а додатний нахил. (рис. 1. 5)

https://lh5.googleusercontent.com/W1AiyV9zbiNHbkc3ixZLSbjxoqN4OqEmqEdpKv6T1SYWUf5dd02HI1BmVjk-eMg83jzbuwaprmXyw2HFwmuVYk_OoIkznUw6JpZ2NfHRFnnVUAl2F4Cjhp3gBg

Рис. 1.5. Ефект Гіффена

Прикладом цього ефекту може бути зростання ціни та попиту на нафту в період енергетичної кризи 1974 - 75 рр. Ефект наслідування пов’язаний із впливом моди на споживчі смаки та вподобання. Він проявляється у збільшенні споживчого попиту, повязаний з тим, що споживач, слідуючи загальноприйнятим нормам, купує той самий товар, який купують інші.

 

Ефект сноба протилежний ефекту наслідування. Він пов’язаний з тим, що є люди, які не хочуть споживати те,що споживають усі. Вони виділяються із загалу саме тим, що вони особливі, не такі як всі. Люди-сноби намагається споживати більше ті блага, які інші споживають обмаль. Як наслідок, крива попиту таких людей майже вертикальна (рис. 1.6). На малюнку крива D – крива попиту сноба.

https://lh5.googleusercontent.com/HGrbRn_rQ-yFXeOPs3C1zrONIpLtwtinMRlsYSB05smjl_uvMc6CjquNrMZbbHPtnJvo_-ZdfF3tkL06N8ixz5aGtwxOl9i1-j0-fIZJYNv8hdNhYQUd_7_abQ

Рис. 1.6. Ефект сноба

 

Ефект Веблена, або «демонстративна споживання». Збільшення попиту повязане з тим, що товар має більш високу (а не більш низьку) ціну. Тобто є пряма залежність між ціною та обсягом попиту. Прикладом може бути намагання купити певні товари, що у зв’язку з високою ціною, недоступні для переважної більшості споживачів і тому є свідченням престижу.

Ефект очікуваних цін. Наприклад, відбулося зниження цін. Неважко припустити, що покупець може очікувати подальшого їхнього зниження і скоротити поточний попит. І навпаки, якщо покупець буде чекати підвищення цін, то поточний обсяг попиту зросте. Таким чином, може скластися враження, що в даному випадку існує пряма залежність між вартістю і величиною попиту, а лінія попиту має не традиційний негативний, а позитивний нахил. Але такий умовивід невірний. Адже в цьому випадку зіставляються поточні та очікувані ціни, а не поточні ціни та поточний попит.

. Узагальнення, систематизація та контроль знань, умінь та навичок

 

  1. метод «Сенкан»

1.іменник- попит

2.прикметники-індивідуальний груповий

3.дієслова- формує, пропонує, відображає

4.вираз- попит-це кількість продукту

2) Тести

1.Укажіть, що ілюструє графік попиту:

   А  обернену залежність між ціною та обсягом попиту;

   Б  пряму залежність між ціною та обсягом попиту

   В  залежність між попитом і пропозицією;

   Г  залежність між ціною та пропозицією товару.

2.Укажіть,до чого приведе удосконалення технології виробництва:

     А  зростання рівноважної ціни;

     Б  зміщення кривої пропозиції вліво;

     В  зміщення кривої пропозиції вправо;

     Г  зміщення кривої попиту вліво.

3.Укажіть, який з наведених нижче факторів    призведе до збільшення пропозиції яблук:

      А  несприятливі погодні умови в районах вирощування яблук;

       Б  зниження цін на груші та банани;

       В  підвищення врожаю яблук;

       Г  підвищення попиту на банани.

4.Укажіть, який з наведених нижче значень коефіцієнта еластичності має відношення до товарів підвищеної якості:

А  дорівнює 1;

Б  менше 0;

В   більше  0;

Г   більше  1.

5.Укажіть, що ілюструє графік пропозиції:

А  обернену залежність між ціною та величиною пропозиції;

Б   пряму залежність між попитом і пропозицією;

В   пряму залежність між обсягом пропозиції і ціною;

Г   бажання і можливості споживачів.

6.Укажіть,під впливом чого може змінюватися попит:

А  зміни технології виробництва;

Б  реклами;

В  величини пропозиції;

Г  зміни ціни на цей товар.

1 А 2 В 3 В 4 Г 5 В 6 Б

 

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф

За даними таблиці виконати завдання:

  1. побудувати графік попиту на яблука, пояснити, який нахил має крива по­питу;

 

http://notatka.at.ua/_pu/28/s93545306.jpg

 

VІІІ.Підведення підсумків уроку.

Дії

Рефлексія

Інформація

Дії

Питання для обговорення

1. Види попиту.

2. Коли відбувається зміна обсягу попиту?

3. Фактори, що впливають на попит.

4. Під дією яких факторів відбувається зміна попиту в цілому?

 

Висновки

  • Термін попит в економічній теорії означає бажання та можливість споживача купувати товари та послуги на протязі періоду часу по різних цінах.
  • Попит змінюється під дією змінних факторів, головним з яких є ціна товару. Коли змінюється ціновий фактор, на графіку відбувається рух вздовж постійної кривої попиту.
  • Закон попиту говорить про те, що із збільшенням ціни величина попиту зменшується і навпаки.
  • Зміни в попиті, які графічно відображаються у зсуві кривої попиту, виникають в результаті впливу нецінових факторів.
  • Реакцію зміни величина попиту на зміну ціни відображає цінова еластичність попиту, яку можна розрахувати за допомогою коефіцієнта цінової еластичності.
  • Еластичність попиту впливає на розмір загальної виручки від реалізації. При нееластичному попиті цей зв’язок прямий, а при еластичному попиті обернений. Одинична еластичність залишає виручку від реалізації незмінною.


 

 

docx
До підручника
Економіка (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Радіонова І. Ф., Радченко В. В.)
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
13538
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку