Урок "Постійні магніти. Взаємодія постійних магнітів. Мавгнітне поле Землі. Дослід Ерстеда. Електромагніти та їх застосування."

Про матеріал
Мета: Домогтися розуміння учнями реального та об’єктивного існування магнітного поля; ознайомити учнів з властивостями постійних магнітів; довести експериментально існування магнітного поля навколо постійних магнітів та навколо провідника зі струмом; ознайомити з будовою електромагнітів та їх корисним застосуванням. Розвивати логічне, образне, фізичне мислення, творчі здібності в процесі самостійного набуття нових знань з фізики. Продовжувати формувати наукову картину світу та науковий світогляд, розвивати вміння виявляти в природі, в побуті, в техніці вивчене явище; вміння спостерігати, аналізувати певні ситуації, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; прогнозувати на основі теоретичних міркувань наявність нових явищ та властивостей об’єктів, перевіряти прогноз експериментально; розвивати компетентність у використанні фізичних знань та вмінь при розв’язуванні практичних задач, пов’язаних зі збереженням природних ресурсів, їх раціональним використанням та забезпеченням безпечної життєдіяльності людини та суспільства; розвивати загально навчальні вміння: роботу з підручником, довідником; сприйняття та вміння аналізувати пояснення та доповіді «експертів», робити записи та замальовки в «проектних зошитах».
Перегляд файлу

1

 

УРОК 2

фізика  9 та 11 клас

 

Тема: Постійні магніти. Взаємодія постійних магнітів. Мавгнітне поле Землі. Дослід Ерстеда. Електромагніти та їх застосування.

Мета:

  • Домогтися розуміння учнями реального та об’єктивного існування магнітного поля; ознайомити учнів                          з властивостями постійних магнітів; довести експериментально існування магнітного поля навколо постійних магнітів та навколо провідника зі струмом; ознайомити з будовою електромагнітів та їх корисним застосуванням.
  • Розвивати логічне, образне, фізичне мислення, творчі здібності в процесі самостійного набуття нових знань            з фізики. Продовжувати формувати наукову картину світу  та науковий світогляд, розвивати вміння виявляти в природі, в побуті, в техніці вивчене явище; вміння спостерігати, аналізувати певні ситуації, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; прогнозувати на основі теоретичних міркувань наявність нових явищ та властивостей об’єктів, перевіряти прогноз експериментально; розвивати компетентність у використанні фізичних знань та вмінь при розв’язуванні практичних задач, пов’язаних зі збереженням природних ресурсів, їх раціональним використанням           та забезпеченням безпечної життєдіяльності людини            та суспільства; розвивати загально навчальні вміння: роботу з підручником, довідником; сприйняття та вміння аналізувати пояснення та доповіді «експертів», робити записи та замальовки в «проектних зошитах».
  • Продовжувати виховувати стійкий інтерес до вивчення фізики, уважність, зосередженість, працездатність; впевненість у пізнанні законів оточуючого світу                   та можливості корисного використання досягнень фізики. Виховувати комунікативні якості в процесі колективного виконання завдань, поважного відношення до думки співрозмовника; сприяти підвищенню самооцінки учня шляхом залучення до індивідуально-групової роботи.

Демонстрації:

  • Постійні магніти та їх властивості.
  • Спостереження силових ліній магнітного поля.
  • Моделювання магнітного поля Землі.
  • Дослід Ерстеда.
  • Взаємодія котушок зі струмом.
  • Дослід з котушкою та стальним тілом підвішеним до мікродинамометра.
  • Дослід з лимоном та гальванометром.
  • Дослід Фарадея (виникнення індукційного струму).
  • Демонстрація дії саморобного електромагніту.
  • Демонстрація дії електромагнітного крану, дзвоника та генератора.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Інсценування про магнітні бурі.

Так що ж представляють собою магнітні бурі та звідки вони беруться?

ІІ. Повідомлення задач і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми: Тема нашого уроку «Постійні магніти. Взаємодія магнітів. Магнітне поле Землі. Магнітна дія струму. Дослід Ерстеда. Електромагніти та їх застосування». (слайд 1)

Повідомлення мети уроку.

Час лине поступово. І сьогодні на уроці ми повинні поступово розібратися в деяких таємницях  магнітів.

На аркушах липкого паперу записані основні питання уроку. Вони прикріплюються до «піщаного годинника».

  • Що таке постійні магніти?
  • Які властивості постійних магнітів?
  • Як можна уявити собі магнітне поле?
  • Що собою представляє магнітне поле Землі?
  • Де знаходяться магнітні та географічні полюси Землі?
  • Як довести що навколо провідника зі струмом існує магнітне поле?
  • Яка користь від магнітів?
  • Чим можна замінити магніти?
  • Яке технічне застосування магнітів?

Питання до учнів 9 класу: чого ви очікуєте від уроку? (отримати нові знання, поділитись результатами своє роботи з іншими, поспілкуватись, корисно провести час, покращити настрій, дізнатись про застосування нових приладів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Які поля вам вже відомі? (Гравітаційне – виникає навколо Землі  та електричне – навколо заряджених тіл)
  • Що між ними спільного? ( з їх боку на подібні частинки діє сила – сила тяжіння  та сила Кулона)

ІV. Сприйняття нових знань. Робота в різновікових групах.

Сьогодні ми поговоримо ще про одне поле – магнітне поле.

На нашому засіданні присутні 4 експертні групи, які завчасно отримали завдання, попрацювали над ними, створили свій власний проект і готові поділитися результатами своє пошукової роботи.

У вас на столах у кожного знаходяться сторінки проектних зошитів з якими ви працюєте на уроці, вдома і ці проекти завершуєте висновками, зауваженнями, або своїми знахідками а може і цікавими питаннями, які обов’язково треба буде обговорити і знайти на них відповіді.

Представимо наші групи та їх завдання. (слайд 2-5). Звіт кожної групи виконаний у формі частини пазла прикріпляється до магнітної дошки. В кінці уроку ми повинні одержати спільний проект «В світі магнетизму».

 

  • Звіт І групи. (слайд6)
  1. Що називається постійним магнітом?
  2. Як взаємодіють постійні магніти?
  3. Щоб «побачити» магнітне поле можна скористатись аркушем паперу, магнітом та залізними ошурками.
  4. Продемонструвати дію постійного магніту (дослід з магнітом, залізними та не залізними предметами).
  5. Цікаве питання: Як можна швидко відділити мідні та залізні ошурки? (за допомогою магніту – продемонструвати дослід з ошурками).
  6. Цікаві питання: Існують – або + електричні заряди, а чи існують окремо Пн та Пд магнітні полюси? Як визначити чи намагнічена голка?

 

  • Звіт ІІ групи. (слайд 7)
  1. Гіпотеза Гілберта. (слайд7)
  2. Магнітні полюси Землі (слайд 8)
  3. Цікаве питання: Як буде себе поводити магнітна стрілка компаса      на магнітному полюсі. (слайд9, та продемонструвати за допомогою глобуса та магніту).
  4. Магнітні аномалії на території України. (слайд 10)
  5. Магнітні бурі (слайд 11)

 

  • Звіт ІІІ групи. (слайд 12)
  1. Навколо провідника зі струмом існує магнітне поле. Дослід Ерстеда.
  2. Як взаємодіють котушки зі струмом? Дослід з котушками.
  3. Експериментально довести що з боку магнітного поля існує сила яку можна визначити за допомогою динамометра. Дослід з котушкою та динамометром
  4. Струм можна створити за допомогою батарейки, яблука, лимона та навіть солоного огірка. Дослід з лимоном та гальванометром.
  5. А чи може виникнути струм без джерела. Демонстрація досліду з виникнення індукційного струму (котушка, магніт, гальванометр).
  6. Цікаве питання додому: пояснити причину виникнення струму без джерела струму.
  7. Провідник з цвяхом.

 

  • Звіт IV групи.(слайд 13)
  1. Що називається електромагнітом.
  2. Від чого залежить магнітна дія електромагніту.
  3. Продемонструвати дію електричного дзвоника та електромагнітного крану.
  4. Цікаве питання: всі ви чули що робота такого електромагнітного підйомного крану супроводжується певним звуком. Як він створюється?
  5. Застосування електромагнітів в промисловості. (слайд 14)
  6. Застосування електромагнітних приладів в медицині.     

V. Підсумок.

Давайте подивимось на годинник. Чи дали ми відповіді на наші питання, що ми ставили на початку уроку. (Піщинки з питаннями поступово переміщуємо до нижньої частини годинника) .  

Також вам ще одне питання для дослідження – а чи існує електричне та магнітне поле навколо людини. Аура – це вигадка чи факт?

Всі працювали сьогодні на солідному рівні і отримали високі бали у вигляді нових цікавих знань. Щоб продовжити розмову про магнітні поля на наступному уроці ви допрацюєте свої індивідуальні проекти і по завершенню роботи над ними  отримаєте оцінку своїх знань.

VІ. Цікава хвилинка. Гра «Вірю – не вірю»

  1. Існують місця на Землі де стрілка компаса обома кінцями буде вказувати на південь (північ).
  2. Якщо полосовий магніт розрізати вздовж межі Пн-Пд ми отримаємо два окремих полюси.
  3. У магніті є ділянки  до яких сталева шпилька не притягується.
  4. Золоту каблучку можна витягти зі склянки з водою за допомогою магніту.
  5.  Цвях обмотаний дротом зі струмом буде притягувати алюмінєві  та мідні ошурки.

VІ. Домашнє завдання.

§24-27, читати, відповідати на питання. Дати відповіді на творчі питання


 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 24. Постійні магніти. Магнітне поле. Лінії магнітної індукції
Додано
17 жовтня
Переглядів
58
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку