УРОК 2
фізика 9 та 11 клас
Тема: Постійні магніти. Взаємодія постійних магнітів. Мавгнітне поле Землі. Дослід Ерстеда. Електромагніти та їх застосування.
Мета:
-
Домогтися розуміння учнями реального та об’єктивного існування магнітного поля; ознайомити учнів з властивостями постійних магнітів; довести експериментально існування магнітного поля навколо постійних магнітів та навколо провідника зі струмом; ознайомити з будовою електромагнітів та їх корисним застосуванням.
-
Розвивати логічне, образне, фізичне мислення, творчі здібності в процесі самостійного набуття нових знань з фізики. Продовжувати формувати наукову картину світу та науковий світогляд, розвивати вміння виявляти в природі, в побуті, в техніці вивчене явище; вміння спостерігати, аналізувати певні ситуації, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; прогнозувати на основі теоретичних міркувань наявність нових явищ та властивостей об’єктів, перевіряти прогноз експериментально; розвивати компетентність у використанні фізичних знань та вмінь при розв’язуванні практичних задач, пов’язаних зі збереженням природних ресурсів, їх раціональним використанням та забезпеченням безпечної життєдіяльності людини та суспільства; розвивати загально навчальні вміння: роботу з підручником, довідником; сприйняття та вміння аналізувати пояснення та доповіді «експертів», робити записи та замальовки в «проектних зошитах».
-
Продовжувати виховувати стійкий інтерес до вивчення фізики, уважність, зосередженість, працездатність; впевненість у пізнанні законів оточуючого світу та можливості корисного використання досягнень фізики. Виховувати комунікативні якості в процесі колективного виконання завдань, поважного відношення до думки співрозмовника; сприяти підвищенню самооцінки учня шляхом залучення до індивідуально-групової роботи.
Демонстрації:
-
Постійні магніти та їх властивості.
-
Спостереження силових ліній магнітного поля.
-
Моделювання магнітного поля Землі.
-
Дослід Ерстеда.
-
Взаємодія котушок зі струмом.
-
Дослід з котушкою та стальним тілом підвішеним до мікродинамометра.
-
Дослід з лимоном та гальванометром.
-
Дослід Фарадея (виникнення індукційного струму).
-
Демонстрація дії саморобного електромагніту.
-
Демонстрація дії електромагнітного крану, дзвоника та генератора.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Інсценування про магнітні бурі.
Так що ж представляють собою магнітні бурі та звідки вони беруться?
ІІ. Повідомлення задач і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми: Тема нашого уроку «Постійні магніти. Взаємодія магнітів. Магнітне поле Землі. Магнітна дія струму. Дослід Ерстеда. Електромагніти та їх застосування». (слайд 1)
Повідомлення мети уроку.
Час лине поступово. І сьогодні на уроці ми повинні поступово розібратися в деяких таємницях магнітів.
На аркушах липкого паперу записані основні питання уроку. Вони прикріплюються до «піщаного годинника».
-
Що таке постійні магніти?
-
Які властивості постійних магнітів?
-
Як можна уявити собі магнітне поле?
-
Що собою представляє магнітне поле Землі?
-
Де знаходяться магнітні та географічні полюси Землі?
-
Як довести що навколо провідника зі струмом існує магнітне поле?
-
Яка користь від магнітів?
-
Чим можна замінити магніти?
-
Яке технічне застосування магнітів?
Питання до учнів 9 класу: чого ви очікуєте від уроку? (отримати нові знання, поділитись результатами своє роботи з іншими, поспілкуватись, корисно провести час, покращити настрій, дізнатись про застосування нових приладів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Які поля вам вже відомі? (Гравітаційне – виникає навколо Землі та електричне – навколо заряджених тіл)
-
Що між ними спільного? ( з їх боку на подібні частинки діє сила – сила тяжіння та сила Кулона)
ІV. Сприйняття нових знань. Робота в різновікових групах.
Сьогодні ми поговоримо ще про одне поле – магнітне поле.
На нашому засіданні присутні 4 експертні групи, які завчасно отримали завдання, попрацювали над ними, створили свій власний проект і готові поділитися результатами своє пошукової роботи.
У вас на столах у кожного знаходяться сторінки проектних зошитів з якими ви працюєте на уроці, вдома і ці проекти завершуєте висновками, зауваженнями, або своїми знахідками а може і цікавими питаннями, які обов’язково треба буде обговорити і знайти на них відповіді.
Представимо наші групи та їх завдання. (слайд 2-5). Звіт кожної групи виконаний у формі частини пазла прикріпляється до магнітної дошки. В кінці уроку ми повинні одержати спільний проект «В світі магнетизму».
-
Що називається постійним магнітом?
-
Як взаємодіють постійні магніти?
-
Щоб «побачити» магнітне поле можна скористатись аркушем паперу, магнітом та залізними ошурками.
-
Продемонструвати дію постійного магніту (дослід з магнітом, залізними та не залізними предметами).
-
Цікаве питання: Як можна швидко відділити мідні та залізні ошурки? (за допомогою магніту – продемонструвати дослід з ошурками).
-
Цікаві питання: Існують – або + електричні заряди, а чи існують окремо Пн та Пд магнітні полюси? Як визначити чи намагнічена голка?
-
Гіпотеза Гілберта. (слайд7)
-
Магнітні полюси Землі (слайд 8)
-
Цікаве питання: Як буде себе поводити магнітна стрілка компаса на магнітному полюсі. (слайд9, та продемонструвати за допомогою глобуса та магніту).
-
Магнітні аномалії на території України. (слайд 10)
-
Магнітні бурі (слайд 11)
-
Звіт ІІІ групи. (слайд 12)
-
Навколо провідника зі струмом існує магнітне поле. Дослід Ерстеда.
-
Як взаємодіють котушки зі струмом? Дослід з котушками.
-
Експериментально довести що з боку магнітного поля існує сила яку можна визначити за допомогою динамометра. Дослід з котушкою та динамометром
-
Струм можна створити за допомогою батарейки, яблука, лимона та навіть солоного огірка. Дослід з лимоном та гальванометром.
-
А чи може виникнути струм без джерела. Демонстрація досліду з виникнення індукційного струму (котушка, магніт, гальванометр).
-
Цікаве питання додому: пояснити причину виникнення струму без джерела струму.
-
Провідник з цвяхом.
-
Що називається електромагнітом.
-
Від чого залежить магнітна дія електромагніту.
-
Продемонструвати дію електричного дзвоника та електромагнітного крану.
-
Цікаве питання: всі ви чули що робота такого електромагнітного підйомного крану супроводжується певним звуком. Як він створюється?
-
Застосування електромагнітів в промисловості. (слайд 14)
-
Застосування електромагнітних приладів в медицині.
V. Підсумок.
Давайте подивимось на годинник. Чи дали ми відповіді на наші питання, що ми ставили на початку уроку. (Піщинки з питаннями поступово переміщуємо до нижньої частини годинника) .
Також вам ще одне питання для дослідження – а чи існує електричне та магнітне поле навколо людини. Аура – це вигадка чи факт?
Всі працювали сьогодні на солідному рівні і отримали високі бали у вигляді нових цікавих знань. Щоб продовжити розмову про магнітні поля на наступному уроці ви допрацюєте свої індивідуальні проекти і по завершенню роботи над ними отримаєте оцінку своїх знань.
VІ. Цікава хвилинка. Гра «Вірю – не вірю»
-
Існують місця на Землі де стрілка компаса обома кінцями буде вказувати на південь (північ).
-
Якщо полосовий магніт розрізати вздовж межі Пн-Пд ми отримаємо два окремих полюси.
-
У магніті є ділянки до яких сталева шпилька не притягується.
-
Золоту каблучку можна витягти зі склянки з водою за допомогою магніту.
-
Цвях обмотаний дротом зі струмом буде притягувати алюмінєві та мідні ошурки.
VІ. Домашнє завдання.
§24-27, читати, відповідати на питання. Дати відповіді на творчі питання