Конспект уроку української мови мета якого - сформувати в учнів поняття про відокремлення; ознайомити з видами відокремлених членів речення; навчити правильно інтонувати речення з відокремленими членами; формувати вміння знаходити відокремлені члени в ускладнених реченнях, визначати умови їх відокремлення; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння узагальнювати і робити висновки, виховувати любов до природи і краси рідного краю.
8 клас
Тема. Поняття про відокремлення. Відокремлені другорядні члени речення. Інтонація речень із відокремленими членами.
Мета: сформувати в учнів поняття про відокремлення; ознайомити з видами відокремлених членів речення; навчити правильно інтонувати речення з відокремленими членами; формувати вміння знаходити відокремлені члени в ускладнених реченнях, визначати умови їх відокремлення; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння узагальнювати і робити висновки, виховувати любов до природи і краси рідного краю.
Учні знатимуть: визначення поняття відокремлення, основні умови відокремлення другорядних членів речення.
Учні вмітимуть: знаходити відокремлені члени речення, визначати умови їх відокремлення, правильно інтонувати речення з відокремленими членами.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної і мовленнєвої компетентності).
Обладнання: динамічна таблиця, слайди із завданнями.
Методи, прийоми і форми роботи, використані на уроці: мовне дослідження, виконання вправ аналітичного та творчого характеру, проблемне завдання пояснювальний диктант, бесіда.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
З'ясування емоційної готовності до уроку. «Побажай мені удачі».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Визначення учнями завдань уроку.
ІV. Сприйняття й осмислення навчального матеріалу.
Прочитайте речення, подані парами. Порівняйте їх.
Сходило велике і ласкаве сонце. Луги струсили срібну росу і розляглися співами своїх соловейків. Навколо була сила-силенна ягід.
|
Сходило сонце, велике і ласкаве. Луги, струшуючи срібну росу, розляглися співами своїх соловейків. Ягід навколо, особливо дикої малини, було сила-силенна. |
(Під час виконання вправи вчитель використовує динамічну таблицю, учні складають опорний конспект.)
Прочитайте і запишіть речення, визначте відокремлені члени і їх місце відповідно до означуваного слова. Подумайте, що впливає на відокремлення, і зробіть висновок.
Сніг закружляв, лапатий і сріблястий. Заспокоєний, я усміхнувся світу. Вітаю силу, створену землею. Там летять із гір потоки, обганяючи вітри. Ріка, всупереч нашим сподіванням, виявилася неглибокою. Тут, серед степової тиші, казка сама проситься в слова.
Відокремлення буває обов'язкове (зумовлене специфікою конструкції) й факультативне, що його здійснює автор, з волі якого посилюються, підкреслюються, наголошуються або послаблюються певні відтінки значення. Обов'язково відокремлюються, наприклад, дієприслівниковий зворот та дієприкметниковий зворот, що стоїть після означуваного слова.
Якщо в науковому та офіційно-діловому стилях факультативне відокремлення майже відсутнє, то для мови художньої літератури воно характерне.
Слід розрізняти уточнюючі члени речення й відокремлені. Уточнюючими називають члени речення, що мають додаткове значення, уточнене стосовно того члена речення, з яким вони зв'язані однією синтаксичною функцією.
Уточнюватися можуть не тільки другорядні, а й головні члени речення. Наприклад: Обидва, Діденко і Чумак, прислухались до шереху у передпокої.
В усному мовленні відокремлені члени виділяються інтонацією, а на письмі – комами (деколи - тире). Відокремлені члени речення вимовляються повільніше від основного тексту, кінцеве слово відокремленого звороту є логічно наголошеним. Наприклад:
Розгойдане море, / уже брудне й темне, / наскакувало на берег.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Записати речення, знайти і підкреслити відокремлені члени, пояснити умови відокремлення.
Весело, вільно струмочки побігли, радісну вість несучи. Угору, до сонця, росами вмите тягнеться жито. Земля, живими соками багата, Дніпру дарує воду негірку. А він всміхається, привітний. Дубів статечних велетенські руки тримають світ, високий та ясний. Ягід навколо, особливо дикої малини, було сила-силенна.
2. Творча вправа.
І група. Поширте подані речення відокремленими членами, поясніть розділові знаки.
ІІ група. Складіть речення, використовуючи подані слова і словосполучення як відокремлені члени. Поставте розділові знаки.
VІ. Підсумок уроку.
Складання колажу «Дерево побажань»:
Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
І група. Складіть план усного зв'язного висловлювання про відокремлені члени речення. Виписати з підручника літератури по два приклади речень з відокремленими членами.
ІІ група. Підготувати запитання для гри «Вірю – не вірю» за темою «Відокремлені члени речення». Виписати із творів Т.Шевченка 6 речень із відокремленими членами.
* Створити буклет «Відокремлені члени речення».