Урок з української мови для дітей з порушеннями слуху.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації
Форма: урок-ділова гра
Міжпредметні зв'язки: історія України, українська література,мистецтво. Обладнання: презентація, картки оцінювання, медаль «Переможець лінгвістичного марафону».
Тема. Повторення та узагальнення з теми «Дієприкметник».
Мета уроку: повторити, узагальнити і систематизувати вивчене про дієприкметник; розвивати логічне мислення, вміння оперувати лінгвістичними термінами, застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; виховувати потребу пізнавати мовні глибини, виправляти недоліки у вимові.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації
Форма: урок-ділова гра
Міжпредметні зв'язки: історія України, українська література,мистецтво. Обладнання: презентація, картки оцінювання, медаль «Переможець лінгвістичного марафону».
Очікувані результати:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Емоційне налаштування. Вправа «Подаруй хороший настрій».
ІІІ. Фонетична зарядка. Диференціація з-ж
аж-аз
ож-оз
уж-уз
еж-ез
иж-из
іж-із
ІV. Мовна хвилинка.
V. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності школярів.
1. Вступне слово вчителя.
Ми з вами вивчили матеріал з теми «Дієприкметник як особлива форма дієслова». Ви переконалися, що без знань з цієї теми неможливо обійтися в усному та писемному мовленні, бо воно буде значно біднішим, прозаїчнішим, примітивнішим. Тому сьогодні ви повторите вивчене, спробуєте систематизувати свої знання. А узагальнення знань з теми «Дієприкметник» проведемо у формі «Лінгвістичного марафону».
Вибудуймо асоціативний ряд. (Довгий, тривалий, змагання, екстремальний).
Давайте звернемося до тлумачного словника і з’ясуємо значення слова марафон.
Отже, у нашому випадку, марафон – це тривале і напружене змагання, конкурс. І для того, щоб визначити в кінці уроку переможця , я підготувала вам картки самооцінювання і медаль «Переможець лінгвістичного марафону».
VІ. Проведення лінгвістичного марафону.
1. Експрес-опитування.
1) Дієприкметник, як і дієслово,має ….
2) Дієприкметник, як і прикметник,змінюється за …
3) Дієприкметник разом із залежними словами становить…
4) Активні дієприкметники утворюються за допомогою…
5) Пасивні дієприкметники утворюються за допомогою…
Завдання на картках: розподіліть у 2 стовпчики словосполучення 1- з прикметниками, 2 -з дієприкметниками.
Вкрита снігом, білосніжна зима, пухнастий сніг, потемніле небо, кружляючий сніг, рвучкий вітер, морозна погода, біліюча хатина, новорічні свята, обмерзлі дерева.
До якої пори року підходять ці словосполучення? (на екрані демонструються слайди з пейзажами зими). Складіть речення за малюнком, використовуючи подані словосполучення.
3. Конкурс на кращого читця.
Бичко В. «Зима»
Дорога біла стелеться,
І краю їй нема.
Сніжок мете. Метелиця.
Прийшла до нас зима.
Льодком тоненьким скована,
Спинилася ріка.
Повита тихим сном вона,
Весняних днів чека.
І ліс дріма. Безлистною
Верхівкою поник.
Над ним пісні висвистує
Лиш вітер-сніговик.
Завдання: Яких українських письменників ви знаєте?
4. Лінгвістичний пошук
Знайдіть дієприкметники у вірші.
5.Лінгвістична естафета.
Завдання: потрібно один за одним назвати дієприкметники тільки такого стану і виду, якого є названий перший дієприкметник.Якщо ланцюжок переривається через помилку чи затримку, то наступний учень називає дієприкметник іншого стану чи виду.
Працюючий, співаючий, приречений, вміщений, пропахлий, чаруючий, спечений, зміцнілий, літаючий, знайдений, погаслий, захаращений, доспілий, пригорілий , розказаний, помитий.
Завдання: утворити активні дієприкметники теперішнього часу від дієслів: думати , керувати, тримати, працювати, сидіти.
Розгляд слайдів.
Завдання: Знайти дієприкметникові звороти, поставити розділові знаки.
Згадка про Сосницю розташовану на правому березі Убеді була у 1234 році в Іпатіївському літописі.
Храм споруджений у Сосниці у 1724 році називається Покровською церквою.
Описана Довженком у повісті «Зачарована Десна» батьківська хата знаходиться на території музею.
Образ рідного краю Олександр Петрович втілив у творі «Зачарована Десна» написаному за рік до смерті.
Завдання:провідміняти дієприкметнк написаний.
Завдання: в якому рядку всі дієприкметники пишуться з не окремо.
а) не/политі квіти; не/вибране поле;
б)не/стримані почуття; не/вгамовні діти;
в) не/виправлена вчителем помилка, не/відредагований учнем твір.
11. Лінгвістичне дослідження
Завдання: З речення випишіть дієприкметник та заповніть таблицю.
На берегах хвилястої Десни стояло місто, оповите в сни.
Дієприкметник |
|
Початкова форма |
|
Вид |
|
Час |
|
Стан |
|
Число |
|
Відмінок |
|
Синтаксична роль |
|
12. Завдання: складіть сенкан до слова дієприкметник.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання знань, умінь і навичок учнів.
Слово вчителя: упродовж уроку ви всі активно працювали, набували знань, а тепер проаналізуйте свої картки оцінювання.
Вправа «Мікрофон»
-Що вам не дало зійти з дистанції? Де ви брали сили продовжувати марафон?