Урок "Повторення та систематизація знань з тем «Слово. Значущі частини слова», «Лексикологія та фразеологія». Контрольна робота"

Про матеріал
Метою розробки є узагальнення та систематизація знань з тем «Слово. Значущі частини слова», «Лексикологія та фразеологія». У процесі виконання завдань учні зможуть розвивати логічне мислення, вчитися правильно та доречно використовувати слова, збагачувати словниковий запас, навчатися вміло використовувати мовні ресурси.
Перегляд файлу

Урок №6

Повторення та систематизація знань з тем «Слово. Значущі частини слова», «Лексикологія та фразеологія». Контрольна робота

Мета: узагальнити та систематизувати знання з тем «Слово. Значущі частини слова», «Лексикологія та фразеологія»; розвивати в учнів логічне мислення; продовжувати навчати учнів правильно та доречно використовувати слова, збагачувати словниковий запас учнів, навчати вміло використовувати мовні ресурси; виховувати любов та повагу до рідного слова.

Тип уроку: повторення та закріплення матеріалу.

Обладнання: роздатковий матеріал, картки з контрольними роботами.

Методи та прийоми: бесіда, мозковий штурм, незакінчені речення

Хід уроку

  1. Оргмомент, оголошення теми, мети та завдань уроку.
  2. Мотивація навчальної діяльності.
  3. Повторення матеріалу вивченого на попередніх уроках.

Усне опитування

Незакінчені речення

  • Словниковий склад мови називають…
  • Розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови – це…
  • За своїм походженням лексика поділяється на …
  • Запозичення з інших мов відбуваються через те, що…
  • Співвідношення слова з предметами, явищами, процесами – це…
  • З погляду сфери використання лексика української мови поділяється на …
  • Слова, що вживаються у певній галузі знань для точного позначення певного поняття – це….
  • До лексики з вузькою сферою використання відносяться…
  • Синонімом до слова професія можуть бути слова…
  • Частина слова, що стоїть після кореня – це…
  • До словотворчих морфем відносять…

Практичні завдання

Вправа «Підбери антонім та синонім»

Учитель говорить слово, а учні (попередньо розділившись 2 групи) по черзі підбирають антонім до цього слова (1 група) та синонім (2 група)

Праця, виконувати, вхід, струм, викручувати, з’єднати, активізація, залежний, безпека.

Вправа «Фразеологічна плутанка»

Група ділиться на малі група. Кожна з груп отримує завдання: фразеологізми, у яких переставлено місцями компоненти потрібно упорядкувати правильно та пояснити значення.

  1. Дамоклева праця, ахіллесова клятва, ганнібалова перемога, піррів меч, сизифова п’ята.
  2. Троянське ложе, олімпійській кінь, Архімедові муки, танталів важіль, прокрустів спокій.
  3. Вавилонська послуга, боже стовпотворіння, блудна манна, ведмежа кара, небесний син.
  4. Виконання контрольної роботи

 

Індивідуальна залікова картка по темі «Слово. Значущі частини слова», «Лексикологія та фразеологія»

Рівень

№ завдання, кількість балів

Зміст завдання

Оцінка, аналіз

1

1 (3 б.)

Оберіть правильний варіант відповіді:

1. Становить лексичне ядро слова, це неподільна морфема спільна для всіх споріднених слів, які мають лексичне ядро:

а) суфікс; б) корінь; в) основа; г) префікс

 2. Це застарілі слова, оскільки поняття ті предмети, які вони позначають вийшли з ужитку:

а) неологізми; б) діалектизми; в) архаїзми; г) історизми

3. Синонім-фразеологізм до виразу Не стільки млива, скільки дива:

а) річ була проста-простісінька; б)  грім рака вбив; в) годувати штурханцями; г) хоч греблю гати

4. Усі слова є синонімами в рядку:

а) дбати, піклуватися, славитися; б) горизонт, обрій, небо; в) м’який, лагідний, твердий; г) матеріал, процес, ресурс

5. Усі слова в рядку відносяться до лексики з вузькою сферою використання:

а) мати, будинок, дріт, викрутка; б) ізоляція, електролічильник, фаза, люфт; в) дорога, іменник, ліхтарик, будівля; г) планета, лікар, професія, логіка

6. Слова, що вживаються для точного визначення певного поняття якої-небудь галузі науки, техніки, мистецтва тощо – це:

а) професіоналізми; б) неологізми; в) терміни; г) фразеологізми

 

2

1 (1 б.)

Запишіть словосполучення, обираючи з дужок найбільш доречне слово.

(Оплачувати, сплачувати, платити) борги, (діставати, здобувати, отримувати) освіту, (ґрунтовний, всебічний, вичерпний) огляд, (неповна, легка, непредметна) відповідь, (говорити, казати, висловлювати) зауваження

 

 

2 (1б.)

Перекладіть  українською мовою.

В значительной степени, говоря по существу, двойной пол,  закрытое распределительное устройство, искуственный заземлитель

 

 

3(1 б)

Встановіть відповідність.

  1. Синоніми      а. коса-коса, гриб-грип
  2. Антоніми      б. синій-блакитний-оксамитовий
  3. Омоніми       в. кабель, напруга, вольт
  4. Терміни         г. білий-чорний, ввімкнути - вимкнути

 

3

1 (2б.)

Вкажіть спосіб творення поданих слів, виконайте їх розбір за будовою.

Електроустаткування, перетворювач, освітлювач, напівпровідниковий, перетворювач.

 

 

2 (1б.)

Укладіть міні-словник професійної лексики. (5-10 слів)

 

4

1 (3б.)

Напишіть твір-розповідь про свого одногрупника, використовуючи фразеологізми та професійну лексику.

 

 

  1. Підведення підсумків, мотивація оцінних балів.
  2. Домашнє завдання
  • Повторити розділ «Лексикологія та фразеологія».
docx
Додано
9 березня 2023
Переглядів
869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку