10 клас ( історична група)
Урок повторення та узагальнення
Тема: Українська державність 1917-1921 роки.
Мета уроку: повторити, узагальнити, закріпити та оцінити знання та вміння, отримані учнями під час вивчення теми, повторити основні події та явища Української революції , боротьби за українську державність 1918-1921 рр.
Розвивати вміння та навички, сформовані на попередніх уроках, а саме: аналізувати та систематизувати матеріал, робити висновки. Вміти виділяти головне і другорядне, працювати з історичними термінами та поняттями, висловлювати свою точку зору, доводити її, вчити учнів культурі спілкування;
Виховний аспект уроку реалізується внаслідок осмислення учнями вивчених подій та явищ, формування позитивно-емоційно-особистого ставлення до них; спонукати учнів до подальшого поглиблення знань з теми, підготовки до ДПА та ЗНО.
Тип уроку: узагальнення знань з теми «Українська державність 1917-1921 роки.»
Очікувані результати: оцінювання знань учнів за темою, створення логічної системи знань, поглиблення знань по питанням української державності 1917-1921рр., ролі окремих політичних діячів цього періоду, тлумачення, застосування історичних термінів та понять, а також осмислення причин та уроків поразки українського народу в боротьбі за незалежність 1917-1921рр.
Обладнання уроку: мультимедійний комплекс,супровідна презентація, портрети особистостей 1917-1921рр., колажі на тематику української державності, історичні атласи «Українська державність 1917-1921рр»,зошити учнів.
На уроці присутні учні 11 класу, як експертна група( 3 учнів -Дяченко О., Лиховид А., Жила Є.)
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку.
Повідомлення теми, цілей та завдань уроку.( слайд 1-3)
( запис учнями в зошит теми уроку)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Ми на уроках опрацювали досить великий об’єм матеріалу, що охоплює період 1917-1921рр.
Учитель. Так , пройшло 100 років з того часу, коли українці вирішували свою долю - почали створення своєї державності. Але і сьогодні український народ опинився перед викликом історії - збереження цілісності своєї території та своєї незалежності. Тому важливо проаналізувати події 1917 -1921 рр,, визначити позитивні результати боротьби, але і визначити уроки та причини поразки українців в національно - визвольних змаганнях цього періоду для того, щоб врахувати ці уроки і сьогодні.
Протягом нашої роботи ми постараємося вирішити проблемне завдання: Чому боротьба українського народу за свою державність зазнала поразки? ( слайд4)
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань, вмінь та навичок учнів.
Учитель. Почнемо нашу роботу з вправи « знайти поняття» ( слайд5), запишіть ці поняття в зошит в стовпчик ( учні працюють в зошитах)
Вчитель Вправа « Плутослови». Підкреслимо перші букви в усіх поняттях, складіть слово, що має відношення до теми уроку і країни .
( слайд 6.) ( Учні знайшли слово «Україна»)
Вчитель. Кожен період української державності має своїх діячів, що вели народ до створення держави. Тому виконаємо вправу « Впізнай особу за описом» ( слайд 7) ( запишіть в зошит)
Робота з візуальним джерелом. Вправа « Що це за історична особа ?» 1… 2… 3….4 …5 ..6 …( слайд 7)
Вчитель. Основна частина уроку присвячена повторенню і узагальненню матеріалу. Учні класу , готуючись до уроку, були розділені по групам, кожна з яких працювала з ілюстраціями та фактичним матеріалом. Результатами роботи було створення колажів до уроку, і групи продемонструють результати роботи. Також прошу включитися в роботу членів експертної групи, які допоможуть і учням кожної групи, а також вчителю у визначенні оцінок членам груп. ( слайд8) ( Використання вправи «Ялинка»)
Вчитель. Першою формою української державності була УЦР. Діяльність УЦР аналізувала група учнів: Гриценко В., ІгнатенкоК,. Паламарчук М. ( Виступи учнів по темі з використанням колажу «У країнська Центральна Рада та її історичне значення» (слайд 9) ( Учні в зошитах складають тези з цього питання, члени експертної групи роблять нотатки щодо виступів учнів)
Вчитель. Досить суперечливі думки і прогнози викликає в нас період української державності «Українська держава гетьмана П. Скоропадського». (слайд10 ) Оцінку діяльності цього періоду дає нам група учнів, що створили колаж і працювали над темою – Пальчик О., Ліванчук А., Лавріненко Т. (Використання колажу, виступи учнів щодо діяльності П. Скоропадського, власна оцінка цієї держави)
Вчитель. Найбільш драматичний, суперечливий, неоднозначний період української державності - Директорія УНР. (слайд11 ) Створили насичений колаж, підготували фактичний матеріал члени групи - Басараб О.,Главатчук Д., Крутень А. ( Використання колажу, виступи учнів щодо діяльності Директорії УНР, висновки та узагальнення)
Вчитель. Період національної боротьби українського народу має свої особливості, серед яких вторгнення на територію України сусідньої держави - більшовицької Росії, яка принесла свою форму державності – Радянську , і мала підтримку певної частини населення в Україні. (слайд12 ) Група учнів працювала над внутрішньою політикою більшовиків в Україні, створила колаж на цю тему - Куліш Д., Фоменко С,, Терещенко В., Батуринец Б. ( Використання колажу, виступи учнів щодо діяльності Раднаркому УСРР. Політика «воєнного комунізму» 1919-1920рр., червоний терор, селянські повстання) (Учні в зошитах складають тези з цього питання, члени експертної групи роблять нотатки щодо виступів учнів)
Вчитель. Перед нами карта визвольних змагань українського народу 1917-1921рр. (слайд13 ) ( робота учнів з картою)
Вирішення проблемного питання: Чому боротьба українського народу за свою державність зазнала поразки? (слайд14 ) ( відповіді учнів метод Прес)
ІУ Підсумки уроку. Учитель. Досить багато причин назвали учні, визначили також уроки , які український народ повинен врахувати і сьогодні, але мабуть це стосується і наших політиків. Надаємо слово експертам. (слайд15 )
Учитель. Враховуємо думку і враження експертів від роботи учнів оцінюємо учнів. Визначаємо найбільш активних учнів, виставляю оцінки. Комусь треба допрацювати ще цей матеріал, звернути увагу на терміни, події, дати, необхідність робити свої висновки, доводити свою думку.
У. Домашнє завдання:
Повторити тему: « Радянська державність в період національно-визвольних змагань українського народу» Підручник § 39-42; § 57-58; Написати ессе на тему «Моя оцінка діяльності……»( на вибір одну з історичних постатей періоду 1917-1921рр.Опрацювати тему § 41, § 43, § 44. Вивчити дати по темі. (слайд16 ) (слайд17 )
План роботи
Завдання Поясни поняття
Робота учнів в групах( створені домашні групи учнів, які підготували колажі за темами)
Вправа «Плутослови»
Вправа «Ти - мені, я - тобі»
Вправа «Ялинка»
Українська Центральна рада
Директорія УНР
Українська держава гетьмана П. Скоропадського
Радянська державність в період національно-визвольних змагань українського народу
Метод Прес
Підсумки уроку. Оцінювання знань учнів
Виступи експертів та присутніх на уроці.
Домашнє завдання:
Повторити тему: « Радянська державність в період національно-визвольних змагань українського народу» Підручник § 39-42; § 57-58, Опрацювати тему § 41, § 43, § 44. Вивчити дати по темі.
Організатори Донецько-Криворізької Радянської республіки
Прапор Радянської Української Народної Республіки
Прапор Української Соціалістичної Радянської Республіки
Євгенія Бош – керівник першого радянського уряду Української Радянської Народної Республіки
Допит в комітеті бідноти
Медвинська республіка на Богуславчині 1920-1921р
Розкопки братських могил біля будівлі харківської ЧК