Урок повторення та узагальнення Тема: Українська державність 1917-1921 роки.

Про матеріал
Розробка уроку повторення та узагальнення з теми :" Українська державність 1917-1921 роки." з історії України 10 клас( профільний рівень)з використанням різних форм та методів роботи: індивідуальні та групові форми. Повторення та узагальнення дає можливість учням 10 і 11 класів перевірити свої знання з даної теми, розширити уявлення про стан українського суспільства в період революції, висловити свє бачення тих подій, аргументувати точку зору щодо альтернативи розвитку української державності, виявити уроки національної боротьби, та значення тих подій для сучасності. Розробка використовується з електронною презентацією з аналогічною темою.
Перегляд файлу

                 10 клас ( історична група)

Урок повторення та узагальнення

 Тема:    Українська державність 1917-1921 роки.

 Мета уроку: повторити, узагальнити, закріпити та оцінити знання та вміння, отримані учнями під час вивчення теми, повторити основні події та явища Української революції , боротьби за українську державність 1918-1921 рр.

   Розвивати вміння та навички, сформовані на попередніх уроках, а саме: аналізувати та систематизувати матеріал, робити висновки. Вміти виділяти головне і другорядне, працювати з історичними термінами та поняттями, висловлювати свою точку зору, доводити її, вчити учнів культурі спілкування;

 Виховний аспект уроку реалізується внаслідок осмислення учнями вивчених подій та явищ, формування  позитивно-емоційно-особистого ставлення до них; спонукати учнів до подальшого поглиблення знань з теми, підготовки до ДПА та ЗНО.

Тип уроку: узагальнення знань з теми «Українська державність 1917-1921 роки.»

Очікувані результати: оцінювання знань учнів за темою, створення логічної системи знань, поглиблення знань по питанням української державності 1917-1921рр., ролі  окремих політичних діячів цього періоду,  тлумачення, застосування  історичних термінів та понять, а також осмислення причин  та уроків поразки українського народу в боротьбі за незалежність 1917-1921рр.

Обладнання уроку: мультимедійний комплекс,супровідна презентація, портрети особистостей 1917-1921рр., колажі на тематику української державності, історичні атласи «Українська державність 1917-1921рр»,зошити учнів.

На уроці присутні учні 11 класу, як експертна група( 3 учнів -Дяченко О., Лиховид А., Жила Є.)

                                 Хід уроку

І. Організаційний момент уроку.

 Повідомлення  теми, цілей та  завдань уроку.( слайд 1-3)

 ( запис учнями в зошит теми уроку)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 Учитель. Ми на уроках опрацювали досить великий об’єм  матеріалу, що охоплює період 1917-1921рр.

  • Як називається в історії цей період?( відповіді учнів)
  • Що зв’язує ці події з сьогоднішнім днем?( відповіді учнів - 100- річчя початку боротьби українського народу за свою державність, утворення УЦР)

Учитель. Так , пройшло 100 років з того часу, коли українці вирішували свою долю - почали створення своєї державності. Але і сьогодні український народ опинився перед викликом історії - збереження цілісності своєї території та своєї незалежності. Тому важливо проаналізувати події 1917 -1921 рр,, визначити позитивні результати боротьби, але і визначити уроки та причини поразки українців  в національно -  визвольних змаганнях цього періоду для того, щоб врахувати ці уроки і сьогодні.

Протягом нашої роботи ми постараємося вирішити проблемне завдання: Чому боротьба українського    народу за свою державність зазнала поразки?  ( слайд4)

  • Що ви очікуєте від уроку? ( учні називають очікувані результати уроку) ( слайд 3)

 ІІІ.  Узагальнення та систематизація знань, вмінь та навичок учнів.

    Учитель. Почнемо нашу роботу з вправи « знайти поняття»  ( слайд5), запишіть ці поняття в зошит в стовпчик  ( учні працюють  в зошитах)

  • Як називається це поняття: обмежена самостійність певної території держави, можливість населення цієї території самостійно вирішувати питання культурного, соціального, економічного розвитку.
  • Документ законотворчого характеру, політичне звернення керівництва держави, яке має програмний характер
  • Сукупність матеріальних і духовних цінностей, певний рівень їх розвитку на певному етапі існування держави.
  • Передача власності, виробництва з приватної власності у власність держави.
  • Переворот в житті суспільства, що приводить до заміни одного суспільного ладу іншим.
  • Насильницьке загарбання однією державою території іншої держави.
  • Хто це? Український живописець, графік, організатор професійної спілки художників в Києві в 1919 році, ілюстратор творів Т. Шевченка, І. Франка, перед І світовою війною розписував церкву св.. Георгія на полі Берестецької битви, працював в різних художніх стилях Закінчив художню школу  М.Мурашка  в Києві.

Вчитель Вправа « Плутослови».  Підкреслимо перші букви в усіх поняттях, складіть слово, що має відношення до теми уроку і країни .              

    ( слайд 6.) ( Учні знайшли слово «Україна»)

Вчитель. Кожен період української державності має своїх діячів, що вели народ  до  створення держави. Тому виконаємо вправу  « Впізнай особу за описом» ( слайд 7)  ( запишіть в  зошит)

  • Лідер анархістів в Україні, організатор боротьби за інтереси селянства, боровся проти всіх влад в Україні
  • Голова наукового товариства ім.. Т. Шевченка, керівник ТУП, автор 10-томної історії України - Русі.
  • Один  із керівників УСДРП, Голова Генерального Секретаріату, голова Директорії УНР, письменник і громадський діяч.
  • Болгарин за національністю, один з організаторів БКП, член РКП(б) з 1918 року, очолював Раднарком УСРР в 1919-1923рр.
  • Видатний діяч політичного і національного руху в Україні, в березні 1917р. ввійшов до складу  УЦР, обраний до Генерального Секретаріату. Головний отаман військ УНР, Голова Директорії 1919-1921рр. 
  • «Дитя двох культур». Так говорив про себе…… Народився в Німеччині, родинні корені мав в Україні, навчався в Петербурзі, закінчив Пажеський корпус. В квітні 1917р. обраний отаманом Вільного козацтва.

Робота з візуальним джерелом.  Вправа    « Що це за історична особа ?»       1… 2… 3….4 …5 ..6 …( слайд 7) 

Вчитель. Основна частина уроку присвячена повторенню і узагальненню матеріалу. Учні класу , готуючись до уроку,  були розділені по групам, кожна з яких працювала з ілюстраціями та  фактичним матеріалом. Результатами роботи було створення колажів до уроку, і групи продемонструють результати роботи. Також прошу включитися в роботу членів  експертної групи, які допоможуть і учням кожної групи, а також вчителю у визначенні оцінок членам груп.  ( слайд8) ( Використання вправи «Ялинка»)

 Вчитель. Першою формою української державності була УЦР. Діяльність  УЦР  аналізувала група учнів: Гриценко В., ІгнатенкоК,. Паламарчук М. ( Виступи учнів по темі з використанням колажу   «У країнська Центральна Рада та її історичне значення» (слайд 9) ( Учні в зошитах  складають тези з цього питання, члени експертної групи роблять нотатки щодо виступів учнів)

 Вчитель.  Досить суперечливі думки і прогнози викликає  в нас період  української державності  «Українська держава гетьмана П. Скоропадського».  (слайд10  )   Оцінку  діяльності цього періоду дає нам група учнів, що створили колаж і працювали над темою – Пальчик О., Ліванчук А., Лавріненко Т.   (Використання колажу, виступи учнів щодо діяльності П. Скоропадського, власна оцінка цієї держави)

Вчитель.  Найбільш  драматичний, суперечливий, неоднозначний період української державності - Директорія УНР. (слайд11  )   Створили насичений колаж, підготували фактичний матеріал члени групи  - Басараб О.,Главатчук Д., Крутень А.  ( Використання колажу, виступи учнів щодо діяльності Директорії УНР, висновки та узагальнення)

Вчитель.  Період національної боротьби українського народу  має свої особливості, серед яких вторгнення на територію України  сусідньої держави - більшовицької Росії, яка принесла свою форму державності – Радянську , і мала підтримку певної частини населення в Україні. (слайд12  )    Група учнів працювала над внутрішньою політикою більшовиків в Україні, створила колаж на цю тему - Куліш Д., Фоменко С,, Терещенко В., Батуринец Б.                  ( Використання колажу, виступи учнів щодо діяльності Раднаркому УСРР.  Політика «воєнного комунізму» 1919-1920рр., червоний терор, селянські повстання)  (Учні в зошитах  складають тези з цього питання, члени експертної групи роблять нотатки щодо виступів учнів)

 Вчитель.  Перед нами карта визвольних змагань українського народу 1917-1921рр. (слайд13  )   ( робота учнів з картою)

  • Яка держава була створена на західноукраїнських землях  в 1918році?
  • Яка подія об’єднала УНР та ЗУНР?

Вирішення проблемного питання:  Чому боротьба українського    народу за свою державність зазнала поразки?   (слайд14  )   ( відповіді учнів          метод Прес)

ІУ Підсумки уроку.   Учитель. Досить багато причин назвали учні, визначили також уроки , які  український народ  повинен врахувати і сьогодні, але мабуть це стосується і наших політиків. Надаємо слово експертам.    (слайд15  )  

Учитель. Враховуємо думку і враження експертів від роботи учнів оцінюємо учнів. Визначаємо найбільш активних учнів, виставляю оцінки.  Комусь треба допрацювати ще цей матеріал, звернути увагу на терміни, події, дати, необхідність робити свої висновки, доводити свою думку.

У. Домашнє завдання:

 Повторити тему: « Радянська державність  в період національно-визвольних змагань українського народу» Підручник § 39-42;   § 57-58; Написати ессе на тему «Моя оцінка діяльності……»( на вибір одну з історичних постатей   періоду 1917-1921рр.Опрацювати тему  § 41, § 43, § 44.    Вивчити дати по темі. (слайд16  )   (слайд17  )  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                        План роботи

              Завдання     Поясни поняття

 

   Робота учнів в групах( створені домашні  групи учнів, які підготували колажі за темами)

   Вправа          «Плутослови»

   Вправа          «Ти - мені, я - тобі»

   Вправа             «Ялинка»

Українська   Центральна   рада

Директорія УНР

Українська держава гетьмана П. Скоропадського

 

Радянська державність  в період національно-визвольних змагань українського народу

Метод   Прес

 

Підсумки уроку. Оцінювання знань учнів

Виступи експертів та присутніх  на уроці.

 

Домашнє завдання:

Повторити тему: « Радянська державність  в період національно-визвольних змагань українського народу» Підручник § 39-42;   § 57-58, Опрацювати тему  § 41, § 43, § 44. Вивчити дати по темі.

 

 

 

 

 

 

Організатори Криворізько-Донецької республіки. У центрі - Артем. 1918 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Організатори Донецько-Криворізької Радянської республіки

 

 

 

 

Прапор Радянської Української Народної Республіки

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e4/Flag_of_Ukrainian_People%27s_Republic_of_the_Soviets.svg/150px-Flag_of_Ukrainian_People%27s_Republic_of_the_Soviets.svg.png

http://incognita.day.kiev.ua/img/hist/photo%20ftp/usrr.gif

Прапор Української Соціалістичної  Радянської  Республіки

http://svitppt.com.ua/images/1/387/960/img8.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

http://svitppt.com.ua/images/1/387/960/img12.jpg

 

 

 

 

http://svitppt.com.ua/images/1/387/960/img13.jpg http://svitppt.com.ua/images/1/387/770/img11.jpg

 

 

 

http://svitppt.com.ua/images/23/22617/960/img10.jpg

 

 

http://ukrmap.su/program2009/uh10/012/07.jpg

 

 

 

http://history-poltava.org.ua/wp-content/uploads/2014/05/50-Prodrazverstka.jpg

 

 

 

http://svitppt.com.ua/images/45/44230/960/img5.jpg

 

http://ukrmap.su/program2009/uh10/014/37.jpg

 

http://www.kpu.ua/uploads/2016/10/%D0%98%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F/%D0%9B%D0%9A%D0%A1%D0%9C%D0%A3/image002.jpg

 

 

http://diletant.media/upload/iblock/241/2419acc95ef48aed3aaf1b953a012f8c.jpg

 

 

 

 

 

 

https://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=4f7eae3a56cf9b3ff81057559052bf4e-l&n=13

 Євгенія  Бош – керівник першого радянського уряду  Української Радянської Народної Республіки

 

https://i0.wp.com/ic.pics.livejournal.com/tipolog/9755416/319710/319710_original.jpg

Допит в комітеті бідноти

http://ukr.coolreferat.com.ua/nuda/zaprovadjennya-radyansekoyi-derjavnosti-ta-yiyi-harakter/img3.jpg

 

 

 

http://ruseasons.ru/netcat_files/Image/000064.jpg

 

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/uk/thumb/2/21/Kerivnyky_Medvynskoho_povstannya.jpg/600px-Kerivnyky_Medvynskoho_povstannya.jpg

Медвинська республіка на Богуславчині 1920-1921р

http://krasnews.at.ua/_ld/0/93872383.jpg

 

 

https://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=a34e1d75f6f4737786e05630911d4ef6-l&n=13

Червоноармійський плакат 3. Білий та червоний терор

Н. Махно Основні етапи махновського руху: Літо – осінь 1918 р. – селянські по...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/uk/thumb/0/08/Paper18.gif/150px-Paper18.gif 

 

 

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/uk/thumb/2/2e/Red_terror_003.jpg/200px-Red_terror_003.jpg

Розкопки братських могил біля будівлі харківської ЧК

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 січня 2019
Переглядів
1887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку