УРОК "Повторення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби міжфразового зв’язку в тексті"

Про матеріал

У цьому конспекті подано матеріал до одного з уроків розвитку зв'язного мовлення.

Дібрані завдання допоможуть повторити вивчене про текст, його основні структурні особливості; удосконалити вміння визначати мовні засоби міжфразового зв'зку в тексті; розташовувати речення в логічній послідовності; визначати тему й основну думку текстів; складати тексти різних типів мовлення; розвивати логічне мислення, мовлення.

Перегляд файлу

Тема. Повторення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби міжфразового зв’язку в тексті.

Мета: повторити вивчений матеріал про текст, його основні структурні особливості;             удосконалювати вміння визначати  мовні мовні засоби міжфразового зв’зку в тексті;              розташовувати речення в логічній   послідовності; визначати тему й основну думку           текстів; складати тексти   різних типів мовлення; розвивати логічне мислення, мовлення;            виховувати шанобливе ставлення до символів України – верби, калини.

Тип уроку: розвитку комунікативних умінь.

 

Перебіг уроку

І.Організаційна частина.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

1.Робота з текстом.

-У якій колонці записаний текст.

За популярністю символ України не має рівних. ЇЇ ім’ям в Україні названо сотні сіл, вона оспівана в сотнях пісень. І це зрозуміло. У народі калина символізує дівочу чистоту, красу, силу життя, людську долю, єдність нації, Батьківщину

(За О. Братко –Кутинським ).

 

Кущ калини пишається над водою. Діти ласували варенням з калини.  Весною калина вкривається білим цвітом. Учора бабуся розповідала легенду про калину.

 

 

 

-Доведіть, що це текст.

-Тож які ознаки має текст.

 

2. Гра « Одним словом .»

1.Речення, яке передає ключову думку, найбільш значуще серед кількох (тематичне).

2.Висловлювання, яке складається з двох і більше речень, об’єднаних темою й основною думкою (текст).

3.Те, про що розповідається а тексті (тема).

4.Частина тексту, об’єднана однією мікротемою (абзац).

5.Чітко й стисло сформульовані мікротеми (план).

6.Розкриття теми, те головне, що ми стверджуємо , доводимо  (ідея).

7.Частина загальної теми тексту (мікротема).

8.До тексту-роздуму ставимо питання чому ?

 

3.Цифровий диктант.

-Пригадаймо, які є засоби міжфразового зв’язку в тексті?

- На картці записані реченні. Вам необхідно з’ясувати, який засіб зв’язку речень у тексті використаний . Для цього необхідно поставити  цифру, яка є кодом  відповідного засобу зв’язку.

Набір речень.

1.Колись калина кущувала біля кожної хати. Калинові намистинки червоніли до пізніх заморозків.

2.Українці люблять калину. Вони присвячують їй свої приказки, прислів’я, оспівують у піснях.

3.Калина-символ України. Вона є уособленням краси, багатства.

4.Криниці копають під вербою. На сухому місці це дерево ніколи не ростиме.

5.Верба дає багато користі. З верби виготовляють ліки.

6.Пишається біля хати калина. Її посадила ще бабуся.

7.У калини гарний білий цвіт. А ще більше милують око ягоди.

8.Вербовий дух люблять бджоли. Високо цінуються і вулики з дощок верби.

9.Верба – дерево цілюще. З кори, смоли, гілок верби виготовляють ліки.

10.Калину вишивали на рушниках. Нею прикрашали весільний коровай.

11.Верба схилилася над річкою. Бо хоче , напевно, помилуватися своєю вродою.

12.Материна хата потопала в калиновому багатті. Здавалося, то якийсь казковий будинок причаївся край села.

 

1 – за допомогою займенників;

2- за допомогою сполучників;

3- за допомогою синонімів;

4- за допомогою повторюваних слів;

5- за допомогою спільнокореневих слів.

 

Відповіді: 1 – 4, 2-1, 3-1, 4-3, 5-4, 6-1, 7-3, 8-5, 9-4, 10- 1, 11- 2, 12- 5.

 

ІІІ. Робота над розвитком комунікативних умінь учнів.

1.Робота з текстом.

Побачу цю ніжну, тремтливу дівчину-красуню, і наринають світлі спомини дитинства…

Якось пішли ми з мамою на урочище, щоб запасти на зиму калинових кетягів. Ненька зупинилася біля куща над криницею і мовила : « Ось тут стояла колись наша хата. Як тільки ми побралися з твоїм батьком, одразу й оселю заходилися зводити. А під осінь я висадила біля застільного вікна кущ калини. Чи то земля така родюча, чи тому, що поливала, тільки швидко розрослася. Соловейко на ній гніздо звив і щовесни нам оддячував піснями. Згодом, як ти  мав з’явитися, тато з пагона змайстрував сопілку. Було таке повір’я, « якщо зробити з калини сопілку, у сім’ї неодмінно з’явиться син – продовжувач роду.» Так воно чи ні – суди сам. А коли переїздили, я ні за чим так не тужила, як за калиною… »

Коли вже ув’язували в пучки ваговиті грона, мама попрохала :  « Може б ти, синку, пересадив калину, щоб гарний спомин був тобі і мені? »  

 З кілька днів у нашому городі вже світилися сизуваті пагони. Дбайливі мамині руки викохали їх, і невдовзі біля вікна зацвіла першим квітом калина. Завжди, коли я приїздив у гості до неньки, одразу ж нагадувала: «Ось глянь, яка красуня ! Тепер, коли довго тебе немає, я дивлюся на неї і згадую: «Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.»

 Немає вже мами, але є калина –мамина мудрість, мамине безсмертя…                            (За В. Скуратівським ).

Примітка: текст поділений на абзаци.

 

План аналізу тексту.

1.Дібрати заголовок..

2.Поділити на абзаци.

3.Сформулювати пункти плану.

4.Визначити тематичні речення.

5.З’ясувати засоби міжфразового зв’язку в тексті.

6.Дібрати питання до тексту.

7.Визначити тему та ідею тексту.

8.З’ясувати стиль і тип мовлення.

 

-Які є ще типи мовлення ?

Повторіть за таблицею в зошиті характерні ознаки цих типів мовлення.

-Спробуймо доповнити  текст –розповідь описом калини.

 

2.Робота в парах.

Використовуючи опорні слова, скласти текст –опис калини.

Опорні слова:  калина – пишна, яскрава, прегарна, щедра, багата, розкішна, велична, горда; ягоди – вогники, ліхтарики, намисто, коштовні камінці, краплинки крові , гірко –кислі, приморожені, соковиті, маленьке сердечко ;  виграє , пломеніє, наливається, росте, радує око, усміхається, простягає, дарує, розмовляє ; листя – променисте, багряне, жовто-зелене, золоте.

 

3. За темою визначити , який тип треба обрати для написання творчої роботи.

1.Цікава історія

2.Розлога верба.

3.Білий цвіт на калині.

4.Не ламай калину.

5.Чому калину вважають символом України ?

6.Калинові грона.

7.Калина – свідок багатьох подій.

8.Як ми обсаджували берег вербами.

9.Чому українці люблять вербу.

4. Робота в групах.

Скласти текст про вербу.

1 група – текст –опис.

2 група – текст –розповідь.

3 група – текст-роздум.

Зразки текстів.

1.Над ставком схилилися крислаті верби. Вони старі, дуплинасті, товсті. Цупка, жорстка кора надає  деревам особливої міцності.  Від дужого , товстого стовбура відходять розлогі гілки. Зелене листя дерев облите сонячним світлом..

2.Сергійко з дідусем пішли  на рибалку. Раптом з вербових заростей почули якісь звуки. Тихенько підкралися. Там порядкували бобри. Побачивши нас, вони швидко поховалися в нори. Ми вирішили почекати, доки тваринки з’являться знову.  Час ішов, а бобри  не показувалися.   Так хотілося на них подивитися ще раз. Та в  густих вербах знайти їх було важко.

3.Українці люблять вербу.

По-перше,  це дерево – символ України. По-друге,  вона є позначкою води на землі. По – третє, з вербової деревини виготовляють меблі, човни, ложки, музичні інструменти.

Отже, не  треба завдавати болю й образи цим деревам, а варто оберігати зелені насадження біля водних плес.

 

ІV. Підсумок уроку.

Домашнє завдання: скласти текст –роздум за тезою «Калина – символ України».

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
18 серпня 2018
Переглядів
20895
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку