У цьому конспекті подано матеріал до одного з уроків розвитку зв'язного мовлення.
Дібрані завдання допоможуть повторити вивчене про текст, його основні структурні особливості; удосконалити вміння визначати мовні засоби міжфразового зв'зку в тексті; розташовувати речення в логічній послідовності; визначати тему й основну думку текстів; складати тексти різних типів мовлення; розвивати логічне мислення, мовлення.
Тема. Повторення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби міжфразового зв’язку в тексті.
Мета: повторити вивчений матеріал про текст, його основні структурні особливості; удосконалювати вміння визначати мовні мовні засоби міжфразового зв’зку в тексті; розташовувати речення в логічній послідовності; визначати тему й основну думку текстів; складати тексти різних типів мовлення; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати шанобливе ставлення до символів України – верби, калини.
Тип уроку: розвитку комунікативних умінь.
Перебіг уроку
І.Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Робота з текстом.
-У якій колонці записаний текст.
За популярністю символ України не має рівних. ЇЇ ім’ям в Україні названо сотні сіл, вона оспівана в сотнях пісень. І це зрозуміло. У народі калина символізує дівочу чистоту, красу, силу життя, людську долю, єдність нації, Батьківщину (За О. Братко –Кутинським ).
|
Кущ калини пишається над водою. Діти ласували варенням з калини. Весною калина вкривається білим цвітом. Учора бабуся розповідала легенду про калину.
|
-Доведіть, що це текст.
-Тож які ознаки має текст.
2. Гра « Одним словом .»
1.Речення, яке передає ключову думку, найбільш значуще серед кількох (тематичне).
2.Висловлювання, яке складається з двох і більше речень, об’єднаних темою й основною думкою (текст).
3.Те, про що розповідається а тексті (тема).
4.Частина тексту, об’єднана однією мікротемою (абзац).
5.Чітко й стисло сформульовані мікротеми (план).
6.Розкриття теми, те головне, що ми стверджуємо , доводимо (ідея).
7.Частина загальної теми тексту (мікротема).
8.До тексту-роздуму ставимо питання чому ?
3.Цифровий диктант.
-Пригадаймо, які є засоби міжфразового зв’язку в тексті?
- На картці записані реченні. Вам необхідно з’ясувати, який засіб зв’язку речень у тексті використаний . Для цього необхідно поставити цифру, яка є кодом відповідного засобу зв’язку.
Набір речень.
1.Колись калина кущувала біля кожної хати. Калинові намистинки червоніли до пізніх заморозків.
2.Українці люблять калину. Вони присвячують їй свої приказки, прислів’я, оспівують у піснях.
3.Калина-символ України. Вона є уособленням краси, багатства.
4.Криниці копають під вербою. На сухому місці це дерево ніколи не ростиме.
5.Верба дає багато користі. З верби виготовляють ліки.
6.Пишається біля хати калина. Її посадила ще бабуся.
7.У калини гарний білий цвіт. А ще більше милують око ягоди.
8.Вербовий дух люблять бджоли. Високо цінуються і вулики з дощок верби.
9.Верба – дерево цілюще. З кори, смоли, гілок верби виготовляють ліки.
10.Калину вишивали на рушниках. Нею прикрашали весільний коровай.
11.Верба схилилася над річкою. Бо хоче , напевно, помилуватися своєю вродою.
12.Материна хата потопала в калиновому багатті. Здавалося, то якийсь казковий будинок причаївся край села.
1 – за допомогою займенників;
2- за допомогою сполучників;
3- за допомогою синонімів;
4- за допомогою повторюваних слів;
5- за допомогою спільнокореневих слів.
Відповіді: 1 – 4, 2-1, 3-1, 4-3, 5-4, 6-1, 7-3, 8-5, 9-4, 10- 1, 11- 2, 12- 5.
ІІІ. Робота над розвитком комунікативних умінь учнів.
1.Робота з текстом.
Побачу цю ніжну, тремтливу дівчину-красуню, і наринають світлі спомини дитинства…
Якось пішли ми з мамою на урочище, щоб запасти на зиму калинових кетягів. Ненька зупинилася біля куща над криницею і мовила : « Ось тут стояла колись наша хата. Як тільки ми побралися з твоїм батьком, одразу й оселю заходилися зводити. А під осінь я висадила біля застільного вікна кущ калини. Чи то земля така родюча, чи тому, що поливала, тільки швидко розрослася. Соловейко на ній гніздо звив і щовесни нам оддячував піснями. Згодом, як ти мав з’явитися, тато з пагона змайстрував сопілку. Було таке повір’я, « якщо зробити з калини сопілку, у сім’ї неодмінно з’явиться син – продовжувач роду.» Так воно чи ні – суди сам. А коли переїздили, я ні за чим так не тужила, як за калиною… »
Коли вже ув’язували в пучки ваговиті грона, мама попрохала : « Може б ти, синку, пересадив калину, щоб гарний спомин був тобі і мені? »
З кілька днів у нашому городі вже світилися сизуваті пагони. Дбайливі мамині руки викохали їх, і невдовзі біля вікна зацвіла першим квітом калина. Завжди, коли я приїздив у гості до неньки, одразу ж нагадувала: «Ось глянь, яка красуня ! Тепер, коли довго тебе немає, я дивлюся на неї і згадую: «Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.»
Немає вже мами, але є калина –мамина мудрість, мамине безсмертя… (За В. Скуратівським ).
Примітка: текст поділений на абзаци.
План аналізу тексту.
1.Дібрати заголовок..
2.Поділити на абзаци.
3.Сформулювати пункти плану.
4.Визначити тематичні речення.
5.З’ясувати засоби міжфразового зв’язку в тексті.
6.Дібрати питання до тексту.
7.Визначити тему та ідею тексту.
8.З’ясувати стиль і тип мовлення.
-Які є ще типи мовлення ?
Повторіть за таблицею в зошиті характерні ознаки цих типів мовлення.
-Спробуймо доповнити текст –розповідь описом калини.
2.Робота в парах.
Використовуючи опорні слова, скласти текст –опис калини.
Опорні слова: калина – пишна, яскрава, прегарна, щедра, багата, розкішна, велична, горда; ягоди – вогники, ліхтарики, намисто, коштовні камінці, краплинки крові , гірко –кислі, приморожені, соковиті, маленьке сердечко ; виграє , пломеніє, наливається, росте, радує око, усміхається, простягає, дарує, розмовляє ; листя – променисте, багряне, жовто-зелене, золоте.
3. За темою визначити , який тип треба обрати для написання творчої роботи.
1.Цікава історія
2.Розлога верба.
3.Білий цвіт на калині.
4.Не ламай калину.
5.Чому калину вважають символом України ?
6.Калинові грона.
7.Калина – свідок багатьох подій.
8.Як ми обсаджували берег вербами.
9.Чому українці люблять вербу.
4. Робота в групах.
Скласти текст про вербу.
1 група – текст –опис.
2 група – текст –розповідь.
3 група – текст-роздум.
Зразки текстів.
1.Над ставком схилилися крислаті верби. Вони старі, дуплинасті, товсті. Цупка, жорстка кора надає деревам особливої міцності. Від дужого , товстого стовбура відходять розлогі гілки. Зелене листя дерев облите сонячним світлом..
2.Сергійко з дідусем пішли на рибалку. Раптом з вербових заростей почули якісь звуки. Тихенько підкралися. Там порядкували бобри. Побачивши нас, вони швидко поховалися в нори. Ми вирішили почекати, доки тваринки з’являться знову. Час ішов, а бобри не показувалися. Так хотілося на них подивитися ще раз. Та в густих вербах знайти їх було важко.
3.Українці люблять вербу.
По-перше, це дерево – символ України. По-друге, вона є позначкою води на землі. По – третє, з вербової деревини виготовляють меблі, човни, ложки, музичні інструменти.
Отже, не треба завдавати болю й образи цим деревам, а варто оберігати зелені насадження біля водних плес.
ІV. Підсумок уроку.
Домашнє завдання: скласти текст –роздум за тезою «Калина – символ України».