повторити та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок розрізняти назви істот і неістот; визначати власні та загальні назви, рід, число іменників, формувати поняття про іменники спільного роду; формувати вміння знаходити іменники, ужиті у формі однини чи множини в текстах, визначати їх роль у реченнях;
Тема. Іменник як частинна мови (загальне значення, морфологічні ознаки,
синтаксична роль).
Мета: повторити та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок розрізняти назви істот і неістот; визначати власні та загальні назви, рід, число іменників, формувати поняття про іменники спільного роду; формувати вміння знаходити іменники, ужиті у формі однини чи множини в текстах, визначати їх роль у реченнях; удосконалювати навички грамотного письма; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідного краю, до давніх традицій нашого народу.
Тип уроку: урок формування практичних умінь з елементами поглиблення,
урок-гра
Обладнання: ялинка, кульки із номерами, дидактичний матеріал (тексти), картки із завданнями, ребуси, запис «Ой хто, хто Миколая любить».
Міжпредметні зв’язки: література, музика, народознавство.
Форми та методи: робота в групах, парах; вибірковий диктант, мовчазний диктант, орфографічний бар’єр, бліцопитування «Мозковий штурм», вправа з ключем.
План уроку
Хід уроку
Девіз уроку:
Душу й серце в роботу вклади,
Будеш мати хороші плоди.
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
День добрий, діти! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні
Отож давайте зробимо ще крок
Щоб знов пірнути в мовну цю безодню.
Діти, сьогодні - незвичний урок, адже до нас завітали гості, отож давайте привітаємося з ними.
Барометр настрою.
На парті, у вас є два кольори: червоний – радість, синій – сум.
Покадіть, з яким настроєм ви прийшли на урок.
ІІ. Оголошення теми, мотивація та цілі уроку.
Діти запишіть , будь ласка, дату й тему уроку. Ми не закінчили вивчати тему «Іменник» і будемо продовжувати її у ІІ семестрі, тому сьогодні повторимо і закріпимо те, що вивчили.
Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо:
Знаємо Вміти
Дивлячись на цю таблицю, давайте скажемо, що ми повинні вміти (визначення цілей)
2. Психологічний настрій.
А девізом уроку будуть такі слова:
Душу й серце в роботу вклади,
Будеш мати хороші плоди.
Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.
Без труда – нема плода.
Що посієш, те й пожнеш.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІV. Виконання системи практичних завдань.
Один учень працює біля дошки. А всі записують :
На небі світить зірка. (небесне світило)
На луці пасеться Зірка. (Кличка тварини)
На столі лежить «Зірка» (газета.)
Наведіть власні приклади./Космос, кобзар, ромашка./
Діти, відгадайте ребуси, запишіть і вкажіть рід іменників.
А який рід ми не назвали? (спільний)
Гра «Одним словом».
Замініть вислів одним словом.
Введіть одне із слів у речення (усно).
Назвіть серед іменників істоти і неістоти.
Виписати іменники, що мають лише форму множини – І варіант, форму однини – ІІ варіант.
Шашки, бензин, змагання, висівки, навчання, Чернігів, штани, світло, ходьба, товариство, веселощі, канікули, кеглі, двері, радість, ножиці, щебінь, Карпати.
5. Колективна робота над текстом.
Прослухайте пісню і скажіть про кого вона?
«Ой хто, хто Миколая любить…»
Розпочалася низка грудневих свят – Варвари, Сави та Миколи. Що йдуть одне за одним і називаються в народі Миколаївськими святками.
Прочитати текст. І коротко перекажіть своїм однокласникам про які свята ви дізналися.
19 грудня – День Святого Миколая
Дуже давно в місті Мірра (Італія) жив хлопець на ім'я Миколай. Він був єдиною дитиною в дуже багатій родині, але батьки померли рано. Тому Миколай став відлюдником, мрійником, звернувся до вивчення наук. Легенда розповідає, що одного разу Миколай дізнався, що на околиці міста живе бідна дівчина, яка не може вийти заміж тільки тому, що не має посагу. Хлопець вирішив зарадити біді дівчини. Уночі він прийшов у її дім і непомітно підкинув пакунок із необхідною сумою грошей їй у вікно…
Це була найщасливіша подія в житті Миколая, він зрозумів, що його призначення — робити добро.
Ще багато добрих справ зробив Миколай. За радянських часів це свято було частково забуте, традиції зберігалися тільки в Західній Україні. Натомість зараз відбувається надзвичайно швидке відродження таких приємних національних традицій.
17 грудня – День Варвари Великомучениці
За переказами, Варвара жила у ІІІ ст. в єгипетському місті Геліополь, у родині багатого та знатного язичника Діоскора. Одного разу дівчина познайомилась із християнами, які розповіли про вчення Христа і допомогли їй прийняти хрещення. Після цього душу Варвари повністю заполонив Господь. Вона викинула батькові кумири — зображення поганських богів. Довідавшись про цей вчинок, батько доніс на дочку префектові Єгипту.
Спочатку дівчину умовляли, благали, а потім нещадно катували. Після багатьох знущань їй відрубали голову. Розлючений батько власними руками скарав Варвару, але тієї ж миті його самого вдарила блискавка.
За народною легендою, свята Варвара Великомучениця вишивала так красиво, що самому Ісусу Христу вишила ризу.
Народна мудрість говорить: «Варвара ночі увірвала, а дня доточила на макове зерно».
18 грудня - День преподобного Сави
Цей святий мешкав у монастирі з восьми років. Коли подорослішав, то пішов у пустелю, що поблизу Йордану. У V столітті на тому місці, де була його келія, заснували монастир, який згодом став одним із великих центрів православної віри на Сході. Послушники цих монастирів прославилися тим, що надавали матеріальну допомогу всім, хто її потребував, до того ж давали початкову освіту місцевим жителям.
Цього дня зазвичай випадають великі сніги, настають морози. Народна спостережливість говорить: «Варвара снігом стелить, Сава завірюхою загладжує, а Микола морозом давить».
Запишіть речення, випишіть іменник по рядах:
Варвара снігом стелить, Сава завірюхою загладжує, а Микола морозом давить.
1- снігом
2 –завірюхою
3 –морозом
7. Вправа з «ключем».
Розподіліть слова на чотири колонки (за відмінами). Іменники, які не належать до жодної з відмін, не записуйте.
Сім'я, ім'я, сонце, весна, Черкаси, радість, коліща, осінь, талант, обнова, ворота, ніжність, острів, кошеня, яблуня, акварель.
Ключ. Підкресліть першу букву у словах перших трьох колонок — прочитаєте закінчення прислів'я «Кожному мила...».
Учениця читає виразно поезію.
V. Закріплення одержаних знань.
Тестові завдання
Взаємоперевірка (робота в групах)
VІ. Рефлексія. Підбиття підсумків уроку.
Скажіть. Яка мета була нашого уроку, що ми повинні вміти і чи справилися з цим завданням?
«Мікрофон»Незакінчене речення: На заняттях я:
VІІ. Оцінювання. Аргументація оцінок
Барометр настрою.
VІІІ. Домашнє завдання.