Урок позакласного читання "Байки"

Про матеріал

Здається, байка просто бреше,

А справді ясну правду чеше.

Нікого в світі не мине,

Читайте, згадуйте мене.

— Це слова Л. І. Глібова. Протягом декількох уроків ми вивчали його байки. Сьогодні підіб'ємо підсумки своєї роботи.

Перегляд файлу

Урок №5                              Дата__________

Тема. Байки.

Мета:розширювати  знання  дітей  про жанр байки;особливості байок;         вчити знаходити аналогії між зображеним у байках і вчинками людей, удосконалювати вміння читати в особах, передаючи авторське і власне ставлення до героїв; збагачувати словник, розвивати образне мислення. Виховувати  почуття справедливості.  Заохочувати до читання байок; розвивати спостережливість, увагу; активізувати читацьку пам’ять. Формувати навички роботи в групах, оцінні судження.

 

Тип  уроку: урок  позакласного  читання.

Обладнання:збірки на кожну дитину «Позакласне  читання  3  клас»    ФОП Співак Т.К. Харків  2014,Ілюстрації  до  байок.Книги Л.ГлІбова,.І.Крилова та  Г.Сковороди.План  роботи  над байками.

                                       Хід  уроку

І.Організаційний   момент.

        1.Вправа « Мікрофон».

- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок?

 ( цікавим, навчальним,трохи казковим, продуктивним, веселим,…)

- А ви на уроці якими повинні бути?

 ( дисциплінованими, уважними,зібраними, активними, вправними, наполегливими,…)

- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.

    2.Вправа « Незакінчене речення»

  • Цей урок навчить мене...
  • Я очікую від цього уроку…
  • Цей урок допоможе мені…
  • Цей урок познайомить мене…

ІІ.Мотивація   навчальної   діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

— Послухайте вірш.

Здається, байка просто бреше,

А справді ясну правду чеше.

Нікого в світі не мине,

Читайте, згадуйте мене.

— Це слова Л. І. Глібова. Протягом декількох уроків ми вивчали його байки. Сьогодні підіб’ємо підсумки своєї роботи.

ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

1. Вправа «Мікрофон»

— Що таке байка?

— Кого називають байкарем?

— Де народився Леонід Глібов?

— У якому місті він проживав найбільше?

2. Гра «Упізнай байку»

— З’єднайте рядки з байки та її назву.

Сердега в клітці рветься, б’ється...

А Голуб бачить та сміється...

                                                                                 «Коник-стрибунець»

Проспівав ти літо боже,—

Вдача вже твоя така,—

А тепер танцюй, небоже,

На морозі гопака.    

                                                                                  «Лебідь, Щука і Рак»

От троє разом запряглись,

Смикнули — катма ходу...      

                                                                                   «Чиж та Голуб»

3. Гра «Упізнай героя, назви байку»

- Невеличкий, сніжно-білий,

Що його в небесний шир

Люди радісно пускають

Сповіщати всіх про мир.

Кожний цього птаха знає,

Його назву відгадає. (Голуб, «Чиж та Голуб»)

 

- Шия довга й ніжна,

Пір’я білосніжне.

Їсть траву, комашок,

Рибу й черепашок. (Лебідь, «Лебідь, Щука і Рак»)

 

- Хто у лісі, під сосною

Дім собі будує з хвої?

Дім — не дім, великий дах,

Справжнє місто для... (мурах). (Мураха, «Коник-стрибунець»)

Фізкультхвилинка.

ІV.Робота  над  новим  матеріалом.

1. Робота з виставкою  книг.

1) Бесіда.

— Візьміть книжку, яка вам сподобалась.

— Як називається ця книжка?

— У ній один твір чи це збірка творів?

— Чи написане прізвище автора на обкладинці?

— Хто намалював ілюстрації до неї?

— Де видана книжка?

2.Робота  з  байками Л.Глібова .Робота в групах.

І група. Ознайомлення з байкою Л.Глібова   «Зозуля  і  Півень».

ІІ група Ознайомлення з байкою Л.Глібова   «Синиця»

                                     План роботи над байкою.

1 . Прочитати байку, визначити дійових осіб. Охарактеризувати їх.

2 . Словникова робота. Прочитати, виписати незрозумілі слова, з’ясувати їх лексичне значення.( словники)

3 . Прочитати текст, скласти запитання до байки.

4 . Дослідження. Дослідити, виписати крилаті вислови ( прислів’я).

5 . Прочитати. Визначити головну думку(що засуджується, що схвалюється). Підібрати прислів’я.

3. Презентація робіт в групах.

Фізкультпауза.

4.Знайомство з байкою  Григорія  Сковороди  «Бджола  та  Шершень».

а)Читання байки вчителем.

-Хто головні герої байки?

-Які риси характера  головних героїв автор вивів на передній план?

б)Читання байки учнями самостійно.

в)  Обговорення ідейного змісту твору. Бесіда за. питан­нями:

  • Чому Шершень, принижуючи гідність Бджоли, називає її дур­ною?

 

 («Чи знаєш ти, що плоди твоєї праці не стільки тобі самій, як людям корисні, а тобі часто і шкодять, приносячи замість нагороди смерть; одначе не перестаєш через дурість свою збирати мед»)

 

  • Що мав на увазі Шершень, звертаючись до Бджоли: «Видно, що ви без пуття закохані в мед»?

 

 (Бджола займалася «сродною праце», тобто тим ділом, яке ій подобалося і до якого мала хист)

 

  •  У чому вбачає своє призначення Бджола? Чим зумовлено те, що праця для неї — насолода?

 

 («…Більша радість збирати мед, аніж його споживати. До сього ми народжені і будемо такі, доки не помремо. А без сього жити… для нас найлю­тіша мука», Своє призначення Бджола вбачає у збиранні меду. Праця для неї насолода тому, що вона робить те, що має робити.)

 

  •  Якої думки щодо праці дотримується Шершень? Чому він не розуміє Бджолу?

 (Шершень хижак і крадій, він народжений лише їсти-пити за рахунок крадіжки чужого)

 

  •  Що є мукою для героїні?

 

 (Найбільшою насолодою є збирання меду, мукою є не займатися улюбленою справою)

 

  •  Кого намагався засудити Г. Сковорода на прикладі Шершня?

 

(Шершень – це алегоричний образ, автор намагався засудити людей, котрі нічого не роблять, живуть за рахунок інших)

 

  •  Чому Бджола — символ мудрої людини?

 

(Бджола є символом мудрої людини, «бо у сродному ділі трудиться)

 

  •  Які життєві приклади наводить байкар у висновку («силі») твору? Про що вони свідчать?

 

 (У «силі» автор розкрив алегоричні образи так: Шершень – утілення людей, народжених тільки їсти-пити за рахунок крадіжки чужого. Тому завдання відкрити їм нові життєві образи праці – супутня виховна мета байки. Бджола є «гербом мудрого чоловіка, а як її внутрішню потребу, покликання й джерело насолоди»)

 

  • Коли праця для людини є насолодою і задоволенням?

 

 (Коли людина має до неї хист, коли ця праця є «сродною»)

 Фізкультпауза.

V.Повторення і закріплення.

1.Гра «Інтерв’ю»

— Прочитані байки були написані понад сто років тому. Чим вони тобі цікаві? Чому саме?

— Чи погоджуєшся ти з висновками, які є в кожній байці?

— У якій байці ти б хотів замінити дійових осіб?

2.Перевірка  засвоєних  знань. Робота   з  тестами.

Самостійна робота  учнів.

VI. Підсумок уроку

.— Які висновки з прочитаних байок ви зробили?

VII. Домашнє завдання

Самостійно  ознайомитись з байкою  Івана  Крилова  «Мисливець» ,проаналізувати за планом.

Зробити ілюстрацію до улюбленої байки.

 

 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
5344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку