Здається, байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине,
Читайте, згадуйте мене.
— Це слова Л. І. Глібова. Протягом декількох уроків ми вивчали його байки. Сьогодні підіб'ємо підсумки своєї роботи.
Урок №5 Дата__________
Тема. Байки.
Мета:розширювати знання дітей про жанр байки;особливості байок; вчити знаходити аналогії між зображеним у байках і вчинками людей, удосконалювати вміння читати в особах, передаючи авторське і власне ставлення до героїв; збагачувати словник, розвивати образне мислення. Виховувати почуття справедливості. Заохочувати до читання байок; розвивати спостережливість, увагу; активізувати читацьку пам’ять. Формувати навички роботи в групах, оцінні судження.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Обладнання:збірки на кожну дитину «Позакласне читання 3 клас» ФОП Співак Т.К. Харків 2014,Ілюстрації до байок.Книги Л.ГлІбова,.І.Крилова та Г.Сковороди.План роботи над байками.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
1.Вправа « Мікрофон».
- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок?
( цікавим, навчальним,трохи казковим, продуктивним, веселим,…)
- А ви на уроці якими повинні бути?
( дисциплінованими, уважними,зібраними, активними, вправними, наполегливими,…)
- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.
2.Вправа « Незакінчене речення»
ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Послухайте вірш.
Здається, байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине,
Читайте, згадуйте мене.
— Це слова Л. І. Глібова. Протягом декількох уроків ми вивчали його байки. Сьогодні підіб’ємо підсумки своєї роботи.
ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
1. Вправа «Мікрофон»
— Що таке байка?
— Кого називають байкарем?
— Де народився Леонід Глібов?
— У якому місті він проживав найбільше?
2. Гра «Упізнай байку»
— З’єднайте рядки з байки та її назву.
Сердега в клітці рветься, б’ється...
А Голуб бачить та сміється...
«Коник-стрибунець»
Проспівав ти літо боже,—
Вдача вже твоя така,—
А тепер танцюй, небоже,
На морозі гопака.
«Лебідь, Щука і Рак»
От троє разом запряглись,
Смикнули — катма ходу...
«Чиж та Голуб»
3. Гра «Упізнай героя, назви байку»
- Невеличкий, сніжно-білий,
Що його в небесний шир
Люди радісно пускають
Сповіщати всіх про мир.
Кожний цього птаха знає,
Його назву відгадає. (Голуб, «Чиж та Голуб»)
- Шия довга й ніжна,
Пір’я білосніжне.
Їсть траву, комашок,
Рибу й черепашок. (Лебідь, «Лебідь, Щука і Рак»)
- Хто у лісі, під сосною
Дім собі будує з хвої?
Дім — не дім, великий дах,
Справжнє місто для... (мурах). (Мураха, «Коник-стрибунець»)
Фізкультхвилинка.
ІV.Робота над новим матеріалом.
1. Робота з виставкою книг.
1) Бесіда.
— Візьміть книжку, яка вам сподобалась.
— Як називається ця книжка?
— У ній один твір чи це збірка творів?
— Чи написане прізвище автора на обкладинці?
— Хто намалював ілюстрації до неї?
— Де видана книжка?
2.Робота з байками Л.Глібова .Робота в групах.
І група. Ознайомлення з байкою Л.Глібова «Зозуля і Півень».
ІІ група Ознайомлення з байкою Л.Глібова «Синиця»
План роботи над байкою.
1 . Прочитати байку, визначити дійових осіб. Охарактеризувати їх.
2 . Словникова робота. Прочитати, виписати незрозумілі слова, з’ясувати їх лексичне значення.( словники)
3 . Прочитати текст, скласти запитання до байки.
4 . Дослідження. Дослідити, виписати крилаті вислови ( прислів’я).
5 . Прочитати. Визначити головну думку(що засуджується, що схвалюється). Підібрати прислів’я.
3. Презентація робіт в групах.
Фізкультпауза.
4.Знайомство з байкою Григорія Сковороди «Бджола та Шершень».
а)Читання байки вчителем.
-Хто головні герої байки?
-Які риси характера головних героїв автор вивів на передній план?
б)Читання байки учнями самостійно.
в) Обговорення ідейного змісту твору. Бесіда за. питаннями:
(«Чи знаєш ти, що плоди твоєї праці не стільки тобі самій, як людям корисні, а тобі часто і шкодять, приносячи замість нагороди смерть; одначе не перестаєш через дурість свою збирати мед»)
(Бджола займалася «сродною праце», тобто тим ділом, яке ій подобалося і до якого мала хист)
(«…Більша радість збирати мед, аніж його споживати. До сього ми народжені і будемо такі, доки не помремо. А без сього жити… для нас найлютіша мука», Своє призначення Бджола вбачає у збиранні меду. Праця для неї насолода тому, що вона робить те, що має робити.)
(Шершень хижак і крадій, він народжений лише їсти-пити за рахунок крадіжки чужого)
(Найбільшою насолодою є збирання меду, мукою є не займатися улюбленою справою)
(Шершень – це алегоричний образ, автор намагався засудити людей, котрі нічого не роблять, живуть за рахунок інших)
(Бджола є символом мудрої людини, «бо у сродному ділі трудиться)
(У «силі» автор розкрив алегоричні образи так: Шершень – утілення людей, народжених тільки їсти-пити за рахунок крадіжки чужого. Тому завдання відкрити їм нові життєві образи праці – супутня виховна мета байки. Бджола є «гербом мудрого чоловіка, а як її внутрішню потребу, покликання й джерело насолоди»)
(Коли людина має до неї хист, коли ця праця є «сродною»)
Фізкультпауза.
V.Повторення і закріплення.
1.Гра «Інтерв’ю»
— Прочитані байки були написані понад сто років тому. Чим вони тобі цікаві? Чому саме?
— Чи погоджуєшся ти з висновками, які є в кожній байці?
— У якій байці ти б хотів замінити дійових осіб?
2.Перевірка засвоєних знань. Робота з тестами.
Самостійна робота учнів.
VI. Підсумок уроку
.— Які висновки з прочитаних байок ви зробили?
VII. Домашнє завдання
Самостійно ознайомитись з байкою Івана Крилова «Мисливець» ,проаналізувати за планом.
Зробити ілюстрацію до улюбленої байки.